آیت الله مظاهری: رباخوردن هیچگاه جایز نیست ولو اسمش را بانک اسلامی بگذارند

مظاهری آیت الله مظاهری: رباخوردن هیچگاه جایز نیست ولو اسمش را بانک اسلامی بگذارند

شفقنا- آیت الله حسین مظاهری معتقد می باشد: ربا خوردن، هیچ‌گاه و همچنین به هیچ وجه جایز نیست. ربا خوردن جنگ با خداست، ولو اسمش را قرض‌الحسنه یا بانک اسلامی بگذارند.

به به گفته شفقنا، متن سخنان ریاست حوزه علمیه اصفهان در چهاردهمین جلسه درس اخلاق خود با موضوع حق الناس که آن هم را به مساله ربا اختصاص داده بود، به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمدلله ربّ العالمین والصلاه والسّلام علی خیر خلقه أشرف بریته ابوالقاسم محمّد صلی الله علیه و همچنین علی آله الطیّبین الطاهرین و همچنین عَلی جمیع الانبیاء و همچنینَالمُرسَلین سیّما بقیه الله فی الأرضین و همچنین لَعنه الله عَلی اعدائهم أجمعین.

در ادامۀ مبحث حقّ‌النّاس، بحث آن جلسه دربارۀ یک امر فوق‌العاده مهم از نظر قرآن و همچنین روایات می باشد، و همچنین آن هم مسئلۀ ربا دادن و همچنین ربا گرفتن می باشد. از نظر قرآن، ربا دادن و همچنین ربا گرفتن به مقدار و اندازه‌ای مهم می باشد که می‌فرماید جنگ با خداست: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ و همچنینَ رَسُولِهِ»[۱]

ربا نخور و همچنین ربا نده، و همچنین الاّ اعلام جنگ با خداوند تبارک و تعالی کرده‌ای! اعلام جنگ با خداوند تبارک و تعالی یا آنکه خداوند تبارک و تعالی اعلام جنگ با بنده کند، چقدر گناه دارد؟ مثلاً پیغمبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» به جنگ خیبر رفتند، افرادی که اعلام جنگ با ایشان کردند، چقدر گناه داشت؟ قرآن می‌فرماید: در صورتی که کسی ربا بخورد و همچنین ربا بدهد، هم اعلام جنگ با خداست و همچنین هم خداوند تبارک و تعالی اعلام جنگ با او می‌کند.

آیۀ «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ و همچنینَ رَسُولِهِ» را دو نوع معنا نموده اند؛ ولی باید توجه داشت ظاهراً هر دو معنا از قرآن اراده شده می باشد. یک نوع معنا آنکه ربا نخور و همچنین ربا نده، زیرا جنگ با خداست. نوع دیگر هم گفته‌اند ربا نخور، زیرا خداوند تبارک و تعالی با تو جنگ دارد و همچنین اعلام جنگ با تو می‌کند. آن دو نوع معنا ظاهراً‌ از قرآن اراده شده می باشد، جهت آنکه هرکه با خداوند تبارک و تعالی جنگ کند، خداوند تبارک و تعالی با او جنگ می‌کند. به قول قرآن کریم، هرکه با خداوند تبارک و تعالی در صلح می باشد، خداوند تبارک و تعالی با او صلح دارد و همچنین هرکه با خداوند تبارک و تعالی بجنگد، خداوند تبارک و تعالی با او جنگیده می باشد. لذا بالاتر از آن نمی‌قدرت گفته می شود که قرآن فرموده می باشد. تو هرچه فرض کنید که قرآن بالاتر از آن هم را گفته باشد، نمی‌می شود.

آیۀ غیره ای از قرآن کریم می‌فرماید: اشخاص ربا خور، در روز قیامت مثل دیوانه‌ها وارد صف محشر می‌شوند. نظیر آدم مستی که نمی‌تواند خودش را بگیرد، آن‌روش وارد صف محشر می‌می شود:

«الَّذینَ یَأْکُلُونَ الرِّبا لا یَقُومُونَ إِلاَّ کَما یَقُومُ الَّذی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطانُ مِنَ الْمَسِّ»[۲]

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» می‌فرمایند: در معراج، مردمى را دیدم که به علّت بزرگى شکمشان هرچه تلاش مى‏کردند، نمى‏توانستند از جاى خود برخیزند. به جبرئیل گفتم: آنها چه افرادی خواهند بود؟ گفت: آنان رباخوارانند و همچنین به آیۀ «الَّذینَیَأْکُلُونَالرِّبالایَقُومُونَ…» اشاره کرد.[۳]

در صورتی که ما غیرت دینی داشته باشیم، احتمال عقوبت‌های ربا نیز بایستی و حتما ما را بکشد، دق آور می باشد، ولی بایستی و حتما بدانیم که احتمال نیست و همچنین آن حقایق را قرآن گفتن می‌فرماید.

گناه ربا خیلی پهناور و بزرگ می باشد و همچنین آنکه قرآن کریم می‌فرماید: اشخاص رباخور دیوانه‌وار به صف محشر می‌آیند، تجسّم عمل خودشان می باشد؛ بری آنکه آن اشخاص در دنیا با حرف‌های دیوانه‌وار و همچنین با کلاه شرعی، ربا را توجیه می‌کنند و همچنین می‌گویند: چه فرقی بین معامله و همچنین رباست؟

قرآن کریم در ادامۀ آیۀ شریفه همین را گفتن می‌فرماید :«ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبا»[۴]؛ یعنی آن عقوبت آنها جهت آن می باشد که می‌گفتند: داد و همچنین ستد و همچنین ربا فرقی ندارد. سپس می‌فرماید: «أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ و همچنینَ حَرَّمَ الرِّبا»[۵]؛ فرقش اینست که تو نمی‌فهمی، خداوند تبارک و تعالی معامله را حلال کرده، جهت آنکه مصالح فرهنگی و اجتماعی دارد و همچنین ربا را جهت مفاسد فرهنگی و اجتماعی آن هم حرام کرده می باشد.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم»به امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه»می‌فرمایند: اى على! مسلمان‌ها بعد از من با تمسّک به حیله‌های شرعی، حرام خداوند تبارک و تعالی را حلال می‌شمارند؛ شراب را به نام نبیذ، باج دادن را با عنوان هدیه و همچنین ربا را به اسم معامله می‌خورند.[۶]

قرآن در ادامۀ آیه‌ای که گفتن شد، بالأخره تهدید سنگینی هم دارد. می‌فرماید:

«یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا و همچنینَ یُرْبِی الصَّدَقاتِ و همچنینَ اللَّهُ لا یُحِبُّ کُلَّ کَفَّارٍ أَثیمٍ»[۷]

ربا برکت را از بین می‌برد، پس در صورتی که می‌خواهی مالت پربرکت باشد و همچنین از مالت لذت ببری و همچنین تأمین آتیه جهت بچه‌هایت باشد، صدقه و همچنین قرض‌الحسنه بده. قرض الحسنه اینست که خداوند تبارک و تعالی آنچه را قرض دادی، چندین برابر به تو می‌دهد. قرآن می‌فرماید: ربا نخورید و همچنین در خصوص سود آن هم می‌فرماید: «أَضْعافاً مُضاعَفَهً»[۸]؛ یعنی سه برابر تا ده برابر، ولی در قرض الحسنه می‌فرماید: «أَضْعافاً کَثیرَهً»؛ یعنی چندین برابر جبران می‌می شود، تا آنکه ببینیم قرض‌الحسنه‌ای که داده‌اید صرف چه کرده می باشد و همچنین تو خلوصتان چه قدر بوده می باشد؟

آیۀ شریفه می‌فرماید:

«مَنْ ذَا الَّذی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً کَثیرَهً و همچنینَ اللَّهُ یَقْبِضُ و همچنینَ یَبْصُطُ و همچنینَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»[۹]

قرض الحسنه قرض به خداست. ثوابی بالاتر از آن نیست که جهت خداوند تبارک و تعالی کسی قرض بدهد، بدون آنکه زیادتر بگیرد. خداوند می‌فرماید: آن قرض به من می باشد و همچنین من متعهّد می‌شوم لاأقل دو برابر به تو بدهم. آیۀ «مَنْ ذَا الَّذی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً کَثیرَهً» چند جا در قرآن تکرار شده و همچنین می‌فرماید که پروردگار عالم جبران می‌کند. خداوند سبحان می‌گوید: تو صدقه و همچنین قرض‌الحسنه بده و همچنین ببین لاأقل من دو برابر جبران می‌کنم. آیۀ «یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا و همچنینَ یُرْبِی الصَّدَقاتِ»[۱۰]می‌گوید: تو صدقه و همچنین قرض‌الحسنه بده و همچنین ببین لاأقل من جبران می‌کنم و همچنین برکت می‌دهم. در صورتی که اقتدار و قدرت خریدت هم کم می شود، در راه خداوند تبارک و تعالی داده‌ای. مثلاً یک میلیون بده و همچنین آن هم یک میلیون را سال شمسی بعد بگیر. معلوم می باشد که در آن یک سال شمسی، یک میلیون از نظر اقتدار و قدرت خرید کم می‌می شود و همچنین ممکن می باشد در صورتی که تو با آن هم کار کنی، زیاد می شود، امّا قرآن می‌فرماید اقتدار و قدرت خرید را حساب نکن و همچنین یک میلیون را بگیر و همچنین من در آن دنیا چندین برابر آن هم را به تو می‌دهم.

در قرآن راجع به ربا خیلی داغ صحبت شده می باشد، مخصوصاً آنکه رباخواری مثل زمان ما باشد که بیچاره بایستی و حتما یک وام بگیرد و همچنین در صورتی که نگیرد آبرویش می‌رود و همچنین به او می‌گویند ده میلیون می‌دهیم و همچنین مثلاً هفده میلیون می‌گیریم. اسمش هم قرض‌الحسنه و همچنین بانک منهای ربا و همچنین قرض‌الحسنه منهای ربا می باشد. یک اسم مقدّسی هم روی آن هم می‌گذارند. اسم قرض‌الحسنه هم نام یکی از ائمۀ طاهرین«سلام‌الله‌علیهم»می باشد.

فردی یا شخصی به من می‌گفت در یک مؤسّسه که به اصطلاح مقدّس می باشد، چهار میلیون گرفتم و همچنین بایستی و حتما هفت میلیون بدهم. قرآن می‌فرماید بی‌انصاف لاأقل در صورتی که ربا می‌خوری کم بخور. وضع ما خیلی بد می باشد. زمانی که بچه بودیم، در اصفهان چند فرد یا شخص رباخور بودند. شهروندان و مردم شهر هم از آنها تنفّر داشتند، بالاخره به ازای هر تومانی، یک ریال می‌گرفتند، ولی باید توجه داشت هم اکنون جهت هر تومان،‌ تومان می‌گیرند. آن هم وقت علناً می‌گفت رباخورم و همچنین شهروندان و مردم شهر هم از او تنفّر داشتند. هم اکنون به عنوان بانک و همچنین قرض‌الحسنه با نام مقدس ائمۀ طاهرین، گاهی جهت چهار میلیون تومان هفت میلیون تومان می‌گیرند. خداوند تبارک و تعالی نکند آن هم آقا هم نتواند بدهد. قرآن می‌فرماید در صورتی که به راستی ندارد که بدهد بایستی و حتما صبر کنید و همچنین مهلت دهید: «و همچنینَ إِنْ کانَ ذُو همچنین عُسْرَهٍ فَنَظِرَهٌ إِلى‏ مَیْسَرَهٍ و همچنینَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»[۱۱]

ولی باید توجه داشت هم اکنون دیرکرد می‌گیرند. دیرکرد گاهی اینطور می‌می شود که چندین برابر اصل بدهی را به عنوان تأخیر پرداخت اقساط می‌گیرند. بعضی اوقات به خاطر چند میلیون وام، منزل و خانه‌اش از بین می‌رود و همچنین پلمپ می‌کنند و همچنین اثاثیه‌اش را بیرون می‌ریزند. اشخاص ناجنسی هم مهیّا خواهند بود جهت خرید خانۀ او و همچنین خانۀ او را ارزان می‌خرند و همچنین او بدبخت و همچنین بیچاره با زن و همچنین بچه‌اش بایستی و حتما به پارک برود. قرآن می‌گوید مسلمان آن هم می باشد که «فَنَظِرَهٌإِلى‏مَیْسَرَهٍ».

بعد هم آن گونه توجیه می کنند که اقتصاد منهای بانک نمی‌می شود و همچنین بانک منهای ربا هم نمی‌می شود، به عبارت دیگر، می نامند: مگر می‌می شود اقتصاد ما منهای بانک و همچنین بانک‌های ما منهای ربا باشد؟ بنابراین ربا حلال می باشد. گفتم که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم»می‌فرمایند: بعد از من با حیله‌های شرعی ربا را حلال می‌دانند.[۱۲]

پیغمبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» در روایت غیره ای می‌فرمایند: در زمانی، به مقدار و اندازه‌ای ربا شناخته شدن و شهرت پیدا می‌کند که هیچ کس نیست که ربا نخورد، در صورتی که هم کسی خودش ربا نخورد، بالأخره گرد و همچنین غبار ربا بر دامنش می‌نشیند.[۱۳]

یک معنای آن روایت، همین پول‌های در بانک می باشد که همه به آن هم مبتلا خواهند بود. مرحوم آیت الله خوانساری«ره» از نظر علم و همچنین عمل بالا بود. بالاخره با اصرار فراوان و همچنین به اجبار، او را به تهران بردند، ولی باید توجه داشت در تهران خیلی به ایشان احترام می‌گذاشتند. مرحوم آقای خوانساری پول‌ها را در بانک نمی‌گذاشتند و همچنین می‌فرمودند: شبهه دارد. پول‌ها را در صندوقی می‌گذاشتند تا جمع می‌می شود و همچنین بعد به قم می‌فرستادند و همچنین تقسیم می‌کردند. من به آقای خوانساری عرض کردم تو پول‌ها را در بانک نمی‌گذارید، ولی آنکه به تو می‌دهد از کجا آورده می باشد؟

لذا پیغمبر اکرم «صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم»می‌فرمودند: گرد و همچنین غبارش به دامان همه می‌نشیند. با کلاه شرعی، ربا می‌دهند و همچنین ربا می‌گیرند.

در خصوص کارمزد هم همین می باشد، در صورتی که به راستی کارمزد وام را بخواهند بگیرند، یک قسمت و بخش می‌می شود و همچنین کارمزد بایستی و حتما متناسب با هزینه‌ها باشد. مگر آن بانک‌ها و همچنین قرض‌الحسنه‌ها چقدر هزینه دارند؟ ولی به عنوان کارمزد یا عناوین غیره ای، به زور ربا می‌گیرند و همچنین وام گیرنده هم چاره‌ای جز پرداخت ندارد.

ربا خوردن، هیچ‌گاه و همچنین به هیچ وجه جایز نیست. ربا خوردن جنگ با خداست، ولو اسمش را قرض‌الحسنه یا بانک اسلامی بگذارند.

من سال شمسی اوّل که از قم به اصفهان آمدم[۱۴]،یک قرض الحسنه جهت طلاب تأسیس کردم و همچنین گفتم کارمزد هم نگیرید، زیرا خداوند تبارک و تعالی می‌رساند و همچنین خداوند تبارک و تعالی وعده داده می باشد که جهت قرض‌الحسنه چندین برابر برساند. الحمدلله در آن سال شمسی‌ها قرض‌الحسنۀ طلبه‌ها برکت کرده می باشد، بدون آنکه کارمزد بگیرند. خداوند تبارک و تعالی می‌گوید من برکت می‌دهم، خداوند تبارک و تعالی می‌گوید: «یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا و همچنینَ یُرْبِی الصَّدَقاتِ»

آن وام‌هایی که بسیاری از شهروندان و مردم شهر می‌گیرند، به‌خصوص در صورتی که مجبور نباشند، برکت ندارد و همچنین وای به اقتصادی و مالی که برکت نداشته باشد. ناگهان می‌بینیم آب شد یا به هوا رفت. ربا دادن و همچنین ربا خوردن نابود می‌کند.

در صورتی که انسان مواظب خودش باشد و همچنین در صورتی که حقّ‌النّاس در مال او نباشد، در صورتی که حقّ‌النّاس در کاسبی‌ها نباشد، یقین داشته باشید که خداوند تبارک و تعالی خیلی عالی مسائل را حل می‌کند. آنگاه کار نمی‌رسد به آنجا که ربا بخورد یا ربا بدهد. خداوند تبارک و تعالی وعده داده می باشد که درست کند. ولی باید توجه داشت ما به دست خودمان، خودمان را به ربا دادن یا ربا خوردن مجبور کرده‌ایم. ما به دست خودمان، خودمان را بیچاره کرده‌ایم.

بعضی از اشخاص چندین دفترچۀ قسط وام نزد خود دارند. اولاً آن دفترچه‌ها پشتوانه می‌خواهد. دیگران را جهت گرفتن وام ضامن می‌کنند و همچنین آن‌گونه کارها اشکال شرعی دارد. گاهی دیده می‌می شود که مثلاً‌ قوم و همچنین خویش کسی در اثر رودربایستی، مجبور می‌می شود منزل و خانه‌اش را جهت او رهن بگذارد و همچنین بعد که وام گیرنده نمی‌تواند اقساط وام را بدهد، خانۀ او را تصرّف می‌کنند. آن حقّ‌النّاس دنیا و همچنین آخرت او را از بین می‌برد. گاهی هم از روی نفهمیدگی منزل و خانه یا مغازۀ خودش را رهن می‌گذارد. آن منزل و خانه و همچنین مغازه مرتبط به زن و همچنین بچه می باشد و همچنین او رهن می‌گذارد و همچنین ناگهان در اثر بدهکاری جمع می‌کنند. آن بالاترین حقّ‌النّاس می باشد که زن و همچنین بچۀ خود را بیچاره می‌کند.

مرحوم آیت‌الله آقای اشنی جهت من تعریف می‌کردند. می‌گفتند تعطیلی قم شد و همچنین من و همچنین آیت‌الله آقای خوانساری با زن و همچنین بچه در ماشین نشستیم جهت رفتن به شهرستان خودمان. اشن و همچنین خوانسار نزدیک به هم می باشد. در وسط راه ماشین توقف کرد. بچۀ آقای خوانساری از مادرش آب خواست و همچنین مادرش آب به او داد. آقای خوانساری سؤال کردند آن آب را از کجا آوردی؟ گفت وسط راه که پیاده شدیم من رفتم و همچنین آن کوزه را آب کردم. آقای اشنی می‌گفتند دیدم رنگ آقای خوانساری زرد شد. گفتم چه شده می باشد؟ گفت هنگام و زمانی که ما در قم سوار ماشین شدیم، آن کوزه آب نداشت و همچنین هم اکنون آب دارد و همچنین سنگین شده می باشد. منظور ایشان آن بوده می باشد که کرایۀ ما بر اساس وزن قبلی می باشد و همچنین پول آن یک کیلو یا دوکیلو که اضافه شده می باشد را نداده‌ایم. هرچه من گفتم اینها طوری نیست و همچنین اشکال ندارد. ایشان می‌گفتند در روز قیامت از ذره‌اش نمی‌گذرند و همچنین حق‌ّالنّاس مشکل می باشد.

همه بایستی و حتما مواظب باشند و همچنین توجه کنند که گرفتن آن‌گونه وام‌ها، پشتوانه می‌خواهد. اقساط وام هم بایستی و حتما به اندازۀ قدرت و همچنین اقتدار و قدرت اقتصادی و مالی وام گیرنده باشد. ولی باید توجه داشت زیرا و به درستی که مجبور می باشد، قرارداد وام با اقساط سنگین را امضاء می‌کند و همچنین هر ماه که نمی‌تواند اقساط را بدهد، قرض می‌کند و همچنین ناگهان ورشکسته می‌می شود.

در هنگام و زمانی که که ما جوون بودیم، تجمل‌گرایی نبود. بالاخره نان و همچنین گوشتی پیدا می‌شد. در صورتی که خانواده‌ای عیال‌وار نبود، مقداری گوشت می‌گرفتند و همچنین نخود و همچنین لیمویی درست می‌کردند که خیلی بامزه بود. خیلی بانشاط و همچنین بدون دردسر زندگی می‌کردند. بدون آنکه از کسی قرض کنند. اصلاً قرض آن هم موقع‌ها معنا نداشت. سه چهار فرد یا شخص در اصفهان بودند که ربا می‌دادند که منفور در میان شهروندان و مردم شهر بودند. اصلاً قرض کردن در اصفهان معنا نداشت. مثل هم اکنون نبود که در جیب اکثر اشخاص چهار پنج دفترچۀ اقساط باشد. اکثرا و بیشتر آن وام‌ها برمی‌گردد به تجمل‌گرایی. قرآن در خصوص تجمّل‌گرایی می‌فرماید: «و همچنینَ أَصْحابُ الشِّمالِ ما أَصْحابُ الشِّمالِ، فی‏ سَمُومٍ و همچنینَ حَمیمٍ، و همچنینَ ظِلٍّ مِنْ یَحْمُومٍ، لا بارِدٍ و همچنینَ لا کَریمٍ، إِنَّهُمْ کانُوا قَبْلَ ذلِکَ مُتْرَفینَ، و همچنینَ کانُوا یُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظیمِ»[۱۵]

دست چپی‌ها چقدر شومند! به خاطر تجمّل‌گرایی. بعد می‌فرماید: تجمل‌گرایی گناه می‌آورد. هنگام و زمانی که تجمل‌گرا شدیم، بایستی و حتما به بانک التماس کنیم و همچنین از او قرض بگیریم و همچنین بعد هم ورشکسته شویم و همچنین آبرویمان برود. قرآن می‌فرماید: تجمل‌گرا نباش و همچنین ببین کارها چگونه و چطوری درست می‌می شود. قرآن می‌فرماید: ربا نخور و همچنین ربا نده، زیرا بیچاره می‌شوی و همچنین پولت هم بی‌برکت می‌می شود. هم اکنون پول‌ها برکت ندارد. میلیاردر می باشد، ولی باید توجه داشت با بدبختی زندگی می‌کند و همچنین از هر گدایی بدتر می باشد.

هرچه هست از قامت بی‌اندام ماست، وگرنه در صورتی که اسلام عزیز عمل می شود اصلاً به اینجاها نمی‌رسد.

[۱]. البقره، ۲۷۹: «و همچنین در صورتی که [چنین‏] نکردید، بدانید به جنگ با خداوند تبارک و تعالی و همچنین فرستاده وى، برخاسته‏اید.»

[۲]. البقره، ۲۷۵: «کسانى که ربا مى‏خورند، [از گور] برنمى‏خیزند مگر مانند برخاستنِ کسى که شیطان بر اثر تماس، آشفته‏سَرَش کرده می باشد.»

[۳]. تفسیر القمی، ج‏۱، ص۹۳

[۴]. البقره، ۲۷۵:«آن بدان سبب می باشد که آنان گفتند: داد و همچنین ستد صرفاً مانند رباست.»

[۵]. البقره، ۲۷۵: «و همچنین حال آنکه خداوند تبارک و تعالی داد و همچنین ستد را حلال، و همچنین ربا را حرام گردانیده می باشد.»

[۶]. نهج البلاغه، خطبۀ ۱۵۶

[۷]. البقره، ۲۷۶: «خداوند تبارک و تعالی از [برکتِ‏] ربا مى‏کاهد، و همچنین بر صدقات مى‏افزاید، و همچنین خداوند هیچ ناسپاسِ گناهکارى را دوست نمى‏دارد.»

[۸]. آل‌عمران، ۱۳۰: «[باسود] چند برابر»

[۹]. البقره، ۲۴۵: «کیست آن هم کس که به [بندگانِ‏] خداوند تبارک و تعالی وام نیکویى دهد تا [خداوند تبارک و تعالی] آن هم را براى او چندین برابر بیفزاید؟ و همچنین خداست که [در معیشت بندگان‏] تنگى و همچنین گشایش پدید مى‏آورد؛ و همچنین به سوى او بازگردانده مى‏شوید.»

[۱۰]. البقره، ۲۷۶: «خداوند تبارک و تعالی از [برکتِ‏] ربا مى‏کاهد، و همچنین بر صدقات مى‏افزاید.»

[۱۱]. البقره، ۲۸۰: «و همچنین در صورتی که [بدهکارتان‏] تنگدست باشد، پس تا [هنگام‏] گشایش، مهلتى [به او دهید]؛ و همچنین [در صورتی که به راستى اقتدار و قدرت پرداخت ندارد،] بخشیدن آن هم براى تو بهتر می باشد – در صورتی که بدانید.»

[۱۲]. نهج البلاغه، خطبۀ ۱۵۶

[۱۳]. نهج‌الفصاحه، ص ۶۵۴

[۱۴]. سال شمسی ۱۳۷۴ هجری شمسی

[۱۵]. واقعه، ۴۱تا۴۶: «و همچنین یاران چپ؛ کدامند یاران چپ؟ در [میان‏] باد گرم و همچنین آب داغ. و همچنین سایه‏اى از دود تار. نه خنک و همچنین نه خوش. اینان بودند که پیش از آن ناز پروردگان بودند. و همچنین بر گناه پهناور و بزرگ پافشارى مى‏کردند.»

آیت الله مظاهری: رباخوردن هیچگاه جایز نیست ولو اسمش را بانک اسلامی بگذارند در تاریخ ۲۰۱۸-۰۲-۰۹ ۲۱:۰۸:۱۷ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان