معنای لغوی واژه نقد/ امر اهل بیت نقدپذیر نیست

معنای لغوی واژه نقد/ امر اهل بیت نقدپذیر نیست

|معنای لغوی واژه نقد/ امر اهل بیت نقدپذیر نیست از مسیح داراب|

صدای شیعه: اهل بیت را در فرازی از زیارت جامعه کبیره اینگونه مورد خطاب قرار می دهیم: «عَصَمَکُمُ‏ اللَّهُ‏ مِنَ‏ الزَّلَلِ»‏ یعنی خدای متعال تو اهل بیت را از خطا حفظ کرد.

ریاست جمهور جمهوری اسلامی ایران که ریاست جمهور کشوری می باشد که طبق متن قانون اساسی دین رسمی آن هم اسلام و همچنین مذهب شیعه اثنی عشری می باشد طی سخنانی در مورد مساله نقد در دیدار وزیر و همچنین معاونان وزارت مسائل اقتصادی و همچنین دارایی اظهار داشت: «هیچ استثنایی در کشور جهت انتقاد کردن وجود ندارد و همچنین در کشور ما معصوم نداریم، حالا یه هنگام و زمانی که در صورتی که امام و پیشوا زمان در کشور ظهور کرد، حالا اون وقت هم میشه نقد کرد؛ پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اسلام (ص) هم به شهروندان و مردم شهر اجازه انتقاد می‌دادند و همچنین بالاتر از مقام پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در تاریخ وجود ندارد. هنگام و زمانی که پیغمبر یک صحبتی می‌کرد، طرف بلند می‌شد رو به روی پیغمبر و همچنین می‌گفت: اَمن الله او منک؟ (آن حرف از طرف خداوند تبارک و تعالی به تو وحی شده می باشد یا نظر خودت می باشد؟)، در صورتی که پیغمبر می‌گفت از طرف خداست، می‌گفت حرفی نیست و همچنین در صورتی که می‌گفت از طرف خودم هست، می‌گفت من قبول ندارم و همچنین نقد می‌کرد.»

ابتدا مناسب می باشد واژه نقد از نظر لغوی مشخص می شود بعد از آن هم به صحت و همچنین سقم سخنان ریاست جمهور بپردازیم.

ابن فارس  متوفای ۳۹۵ ه.ق در کتاب معجم مقائیس(معجم مقائیس اللغة؛ ج‌5، ص: ۴۶۷) که از معتبرترین کتب لغت در زبان عربی می باشد در معنای «نقد» می گوید: یدلُّ علی إبراز شی‌ء و همچنین بُروزه. کلمه نقد بر آشکار کردن و همچنین یا آشکار شدن شیئ دلالت می کند. بعد شواهدی در آن باب از استعمالات ذکر می کند، سپس می گوید: از همین باب می باشد «نقد الدرهم» و همچنین آن زمانی به کار می رود که بخواهیم بدانیم آن هم درهم که سکه نقره می باشد از نظر خالص بودن در چه درجه ای می باشد و همچنین در هم نقد به درهمی می نامند که حالش مشخص شده که از نقره خالص می باشد.

در کتاب صحاح اسماعیل بن حماد جوهری(الصحاح – تاج اللغة و همچنین صحاح العربیة؛ ج‌2، ص: ۵۴۴) که متوفای سال شمسی ۳۹۳ ه.ق می باشد در معنای لغت نقد آمده می باشد:

و همچنین نَقَدْتُ الدراهم و همچنین انْتَقَدْتُهَا، إذا أخرجْتَ منها الزَیْفَ. و همچنین الدراهمُ نَقْدٌ، أی وازنٌ جیِّدٌ. درهم ها را نقد کردم یعنی درهم های ناخالص و همچنین تقلبی را جدا کردم.

با توجه به آن معنای لغوی، نقد کلام کسی یعنی قسمت های نادرست و همچنین تقلبی کلام شخص را جدا کنیم، لذا در صحاح در معنای فلانی را نقد کردم می گوید: و همچنین نَاقَدْتُ فلاناً، إذا ناقشتَه فی الأمر. یعنی در امر فلانی مناقشه کردم و همچنین خدشه وارد کردم.

در اصطلاحات عرفی و همچنین علمی نیز آن معنای لغوی حفظ شده می باشد و همچنین نقد کلام شخص یعنی اشتباهات کلامش را خارج کنیم.

با توجه به آن معنا از لغت نقد آیا می قدرت گفت چنین مفهومی در مورد کلام اهل بیت علیهم السلام و همچنین افعال ایشان متصور می باشد؟

آیا پیامبری که به نص کلام الله مجید در سوره نجم آیه ۴ هر چه می گوید وحی الهی می باشد، و همچنینَ مَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَو همچنینَی، إِنْ هُو همچنینَ إِلاَّ و همچنینَحْیٌ یُوحَی، کلامش ناخالصی و همچنین اشتباه دارد تا آنکه آن هم را نقد کنیم؟!

آیا کسی که کلامش ناخالصی و همچنین اشتباه دارد و همچنین احتیاج به نقد دارد معقول می باشد که اطاعتش در کنار اطاعت خدای متعال قرار داده می شود تا در کتابی که قرار می باشد «هدی للناس» باشد یعنی جهت هدایت همه شهروندان و مردم شهر نه تنها و فقط مومنین و همچنین مسلمین یازده مرتبه «اطیعوا الله» ذکر شده باشد و همچنین در تمام آن موارد در کنار امر به اطاعت از خداوند تبارک و تعالی امر به اطاعت از رسولش هم ذکر شده باشد؟

اهل بیت علیهم السلام نیز که خلفای حضرت خواهند بود در آن ویژگی مانند پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله خواهند بود، لذا ایشان هم از خطا و همچنین اشتباه مصون می باشند و همچنین نقد در مورد چنین فردی یا شخصی معقول نیست زیرا و به درستی که کلامش و همچنین فعلش ناخالصی و همچنین اشتباه ندارد تا آن هم را نقد کنیم پس جناب آقای ریاست جمهور که مفتخر به پوشیدن لباس پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم(ص) هستید حتی امام و پیشوا زمان هم در صورتی که تشریف بیاورند نقد ایشان معنا ندارد و همچنین آن هم وقت هم نمی می شود نقد کرد.

ولی باید توجه داشت آیا اهل بیت و همچنین پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اجازه نقد به کسی می دادند؟ نمی قدرت در جواب آن سوال بله یا خیر گفت بلکه بایستی و حتما تفصیل داد.

در صورتی که کسی که جدید و تو و تازه مسلمان می باشد و همچنین به احکام اسلام و همچنین ویژگی های رسول و همچنین امام و پیشوا آگاهی ندارد، علت دستور حضرت را متوجه نشد و همچنین سوال کرد در اینجا طبیعتاً حضرات معصومین علیهم السلام جهت آن هم شخص توضیحات کامل را می دادند کما آنکه در روایات ما فروان می باشد ولی باید توجه داشت هنگام و زمانی که مقام عصمت اهل بیت مشخص شد دیگر جای سوال و همچنین انتخاب نیست. در صورتی که دستوری دادند بایستی و حتما اجرا می شود، لذا خدای متعال در سوره احزاب(الأحزاب‏ ، الجزء ۲۲، الصفحة: ۴۲۳، الآیة: ۳۶) که در مدینه نازل شده و همچنین مسلمین مقامات پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله را می شناختند می فرماید: "و همچنینَ مَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ و همچنینَ لاَ مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَی اللَّهُ و همچنینَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ و همچنینَ مَنْ یَعْصِ اللَّهَ و همچنینَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً مُبِیناً"، هیچ مرد مومن و همچنین هیچ زن مومنی حق ندارد در صورتی که خدای متعال و همچنین رسولش حکم به امری کردند آنها در آن امر اختیار داشته باشند که در صورتی که بخواهند انجام دهند و همچنین یا ترک کنند و همچنین هر کسی معصیت خداوند تبارک و تعالی و همچنین رسولش کند به بررسی گمراه شده و همچنین آن هم هم گمراهی آشکار.

ولی باید توجه داشت در مورد واقعه تاریخی که در کلام ایشان به آن هم اشاره شده می باشد بایستی و حتما گفت آن عبارت روایتی می باشد که در کتاب شریف کافی(الکافی (ط – الإسلامیة)؛ ج‌1، ص: ۲۹۲) از امام و پیشوا صادق(ع) نقل شده می باشد که هنگام و زمانی که در روز غدیر ولایت امیر المومنین(ع) بر همگان واجب شد، پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(ص) به دو فرد یا شخص از اصحابشان فرمودند: بلند شوید و همچنین به علی(ع) به عنوان امیرالمومنین سلام دهید که در آن لحظه آن هم دو گفتند: أَ مِنَ اللَّهِ أَو همچنینْ مِنْ رَسُولِهِ؟ تحلیل آن سوال در جای غیره ای بایستی و حتما بحث می شود، ولی باید توجه داشت حضرت در جوابشان فرمودند: مِنَ اللَّهِ و همچنینَ مِنْ رَسُولِهِ، یعنی آن دستور هم از جانب خداست و همچنین هم از جانب رسولش، پس در آن نقل که روایت هم هست حضرت به آن هم دو فهماندند که امر خداوند تبارک و تعالی و همچنین رسول دو تا نیست تا تفصیلی در آن هم راه داشته باشد و همچنین به اصطلاح نقد پذیر باشد.

لذا اهل بیت در چنین مواردی اجازه نقد نمی دادند هنگام و زمانی که در محضر امام و پیشوا باقر(ع) از حضرت سوال شد که امامت امیرالمومنین از جانب خداوند تبارک و تعالی بود یا رسولش، حضرت عصبانی شدند و همچنین فرمودند: "و همچنینَیْحَکَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَخْو همچنینَفَ لِلَّهِ مِنْ أَنْ یَقُولَ مَا لَمْ یَأْمُرْهُ بِهِ اللَّهُ بَلِ افْتَرَضَهُ کَمَا افْتَرَضَ اللَّهُ الصَّلَاةَ و همچنینَ الزَّکَاةَ و همچنینَ الصَّو همچنینْمَ و همچنینَ الْحَجَّ.(الکافی (ط – الإسلامیة)؛ ج‌1، ص: ۲۹۰)"

وای بر تو! پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آنقدر خوف از خدای متعال دارد که تا زمانی که خدای متعال امری به ایشان نکند چیزی نمی گویند. ولایت حضرت امیر را خدای متعال واجب کرد همانطور که خدای متعال نماز و همچنین روزه و همچنین حج و همچنین زکات را واجب فرمود.

با توجه به آن ادله که ذره ای از دریای معارف اهل بیت می باشد به جناب ایشان عرض می کنیم نسبت به عقائد شیعه که حاصل ۱۴۰۰ خون دل اولیاء الهی می باشد دقت بیشتری داشته باشند و همچنین هر حرفی را بدون دقت و همچنین مطالعه نقل نکنند.

منبع: مهر

انتهای پیام

معنای لغوی واژه نقد/ امر اهل بیت نقدپذیر نیست در تاریخ ۱۹۷۰-۰۱-۰۱ ۰۳:۳۰:۰۰ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان