صنعت مد اسلامی و همچنین بازار ۲۰ میلیونی پوشاک مخصوص زنان و دختران جوان در ایران/ گزارشی از مصائب بانوان ایرانی در خرید لباس

صنعت مد اسلامی و همچنین بازار ۲۰ میلیونی پوشاک مخصوص زنان و دختران جوان در ایران/ گزارشی از مصائب بانوان ایرانی در خرید لباس

|صنعت مد اسلامی و همچنین بازار ۲۰ میلیونی پوشاک مخصوص زنان و دختران جوان در ایران/ گزارشی از مصائب بانوان ایرانی در خرید لباس از مسیح داراب|

صدای شیعه: اگرچه صنعت مد اسلامی از دهه ۱۹۸۰ وارد رقابت های مد و همچنین طراحی لباس شد ولی باید توجه داشت در سال شمسی های اخیر آن شاخه از مد و همچنین طراحی لباس مورد توجه ویژه قرار گرفته می باشد. بر اساس پیش بینی رویترز هزینه خرید لباس توسط مسلمانان از ۲۶۶بیلیون دلار در سال شمسی ۲۰۱۳ به ۴۸۴ بیلیون دلا در ۲۰۱۸ خواهد رسید. آن عددهای خیره کننده بسیاری از فعالان صنعت مد را به فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن بهره بری و استفاده از بازار یک و همچنین نیم میلیاردی جمعیت مسلمانان جهان انداخته می باشد. نمایش هفته های مد اسلامی در کشوری مانند مالزی و همچنین وارد شدن مارک های معرف صنعت مد مانند باربری(Burberry) و همچنین اچ اند ام (H&M) به  تولید لباس هایی با مولفه های پوشش اسلامی نشانگر تغییراتی می باشد که افق های وسیعتری را در پیش روی طراحان لباس در کشورهای اسلامی قرار می دهد. ارائه مجموعه های پوشش اسلامی در هفته های مد پاریس، لندن و همچنین نیویورک و همچنین استقبال گسترده از آن مجوعه های نه تنها در میان زنان مسلمان نیز قسمت و بخش غیره ای از تغییراتی می باشد که بازار مد و همچنین لباس دنیا را تحت تاثیر قرار داده می باشد.

در میان همه آن تغییرات صنعت مد و همچنین پوشاک در کشور ما نتوانسته پا به پای همتایان جهانی خود جایگاه درخور توجهی در پوشش اسلامی پیدا کند در حالی که بازار ۲۰ میلیون نفری پوشاک مخصوص زنان و دختران جوان در ایران فرصت های بسیاری را جهت پیشرفت در صنعت مد اسلامی در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد.

تنها کافی می باشد گشت کوتاهی در فروشگاه های مانتوفروشی سطح شهرهای پهناور و بزرگ بزنید تا با واقعیات بیشتری در خصوص صنعت مد و همچنین پوشاک اسلامی آشنا شوید.

مریم در یکی از آن فروشگاه ها در حال بررسی کردن مانتوهاست. از او می پرسم به دنبال چه نوع مانتویی هستی؟ جواب می دهد که مانتویی می خواهد که مطابق مد روز و همچنین البته شامل پوشش مناسب باشد. ولی باید توجه داشت هنوز مورد خوب و همچنین زیبایی نیافته می باشد.

او مانتو را جهت رفت و همچنین آمد در خیابان می خواهد. جلو بسته و همچنین البته با نرخ مناسب. می گوید: فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن کنم آن پنجمین مغازه می باشد که می آیم. مانتوهایی که نرخ مناسبی دارند اکثرا و بیشتر خیلی کوتاه یا خیلی تنگ مگر آنکه دختر بچه ای یا دختری کوچک جثه بخواهد بپوشد. جهت من که کمی اضافه وزن دارم تنها پیشنهاد معقول مانتوهای اداری یا مانتوهای خیلی نقش و همچنین نگاردار می باشد که اصلا نمی پسندم.

با او خداحافظی می کنم و همچنین جهت پرسیدن نظر یکی دیگر از مشتریان مانتو فروشی های سطح شهرستان به سراغ سمیه می روم. ریزنقش می باشد و همچنین چادر ملی به سر دارد. از مشکلاتش در خرید مانتو می پرسم. می خندد و همچنین می گوید: چادری که به سر دارم دستم را جهت انتخاب مانتو باز کرده می باشد. زیرا و به درستی که می توانم مطابق مد روز و همچنین مانتوهایی با رنگ های شاد بپوشم زیرا زیر چادرم قرار می گیرد و همچنین به چشم نمی آید. به ویژه که کمی از سنگینی رنگ سیاه چادرم هم کم می کند.

ولی باید توجه داشت نیلوفر که او هم چادری می باشد نظر غیره ای دارد. او می گوید: جهت افرادی مانند من که مانتو را زیر چادر می پوشیم در خرید مانتو اکثرا و بیشتر قد و همچنین طراحی آستین های آن هم برایمان مطرح می باشد. مانتویی با قد متوسط و همچنین طراحی زیبا در آستین آن روزها خیلی سخت پیدا می می شود و همچنین جهت پیدا کردنش بایستی و حتما وقت و همچنین هزینه بسیاری صرف کرد.

طراحی پوشش اسلامی مستلزم و نیاز اساسی بازار مد ایران

اگرچه آن روزها خریدن مانتوهای مد روز با هر هزینه ای میسر می باشد ولی باید توجه داشت مساله بر سر آن می باشد که آن مانتوهای مد شده چقدر با باورهای اعتقادی و همچنین اسلامی قسمت و بخش بسیاری از شهروندان و مردم شهر همخوانی دارد.

فرزانه مانتویی و همچنین کارمند می باشد. خودش می گوید جهت خرید مانتو نه به دنبال مانتویی با پوشش اسلامی می باشد و همچنین نه کوتاهی یا بازی جلوی مانتو برایش مشکل ساز می می شود. ولی باید توجه داشت معتقد می باشد: جهت خرید یک مانتوی مناسب بایستی و حتما هزینه بسیاری پرداخت کنم تا هم دوخت مانتو زیبا باشد و همچنین هم جنس آن هم نظرم را تامین کند.

ولی باید توجه داشت کمبود مانتوهایی متناسب با باورهای دینی و همچنین مذهبی قسمت و بخش بزرگی از کشور را در صحبت های بسیاری از زنان می قدرت دیدن کرد. مشکلی که در بهناز ۳۷ساله اینگونه بیانش می کند: من دوست ندارم مانتوی خیلی کوتاه یا چسبان بپوشم ولی باید توجه داشت گزینه غیره ای که غیر از آن مانتوها در اختیارم هست مانتوهای خیلی بلند و همچنین جلوبازی می باشد که باز هم با اعتقادات من و همچنین صد البته راحتی که بایستی و حتما در پوشش داشته باشم همخوانی ندارد.

منصوره ۵۴ساله هم جهت خرید مانتو معظلات و مسائل و مشکلات بسیاری دارد و همچنین می گوید: انگار قسمت و بخش عمده ای از مانتوها جهت سن و همچنین قشر ویژه ای طراحی می می شود و همچنین زنان پیرتر تر در آن طراحی ها جایگاهی ندارند. من بارها جهت خرید مانتوی معمولی که به سن و همچنین سالم بخورد دچار مشکل شدم و همچنین در آخر هم عطای خرید را به لقایش بخشیدم و همچنین ترجیح دادم با خرید پارچه مانتویم را بدوزم. اینگونه اگرچه هزینه بیشتری متحمل می شوم ولی باید توجه داشت حداقل می دانم مانتویی که دوختم به تنم زیبا جلوه می کند و همچنین چند ماهی هم دوام می آورد نه آنکه با شستشوی اول از شکل و همچنین فرم خارج می می شود و همچنین دیگر قابل بهره بری و استفاده نباشد.

آن خیابانگردی ولی باید توجه داشت واقعیات غیره ای هم در برابر نظر قرار می دهد. خرید یک مانتوی کوتاه و همچنین بالای زانو هزینه ای حدود ۳۵تا ۱۰۰هزار تومان مستلزم و نیاز دارد ولی باید توجه داشت مانتوهای مجلسی و همچنین یا مانتو شلوارهای اداری با جنس مناسب نرخ هایی بالاتر از۳۰۰هزار تومان دارد که تا ۸۰۰هزار تومان و همچنین اکثرا و بیشتر هم می رسد.

شقایق دانشجوست و همچنین مادر خیاطش او جهت خرید مانتو کمی مشکل پسند کرده می باشد. می گوید: با وجود آنکه لاغر هستم و همچنین اندام متناسبی دارم ولی باید توجه داشت واقعا نمی توانم به راحتی مانتو پیدا کنم. بایستی و حتما دهها مغازه را بگردم تا بتوانم مانتوی مناسبی را پیدا کنم. هرچند اکثرا و بیشتر مواقع هم دست خالی به منزل و خانه می آیم و همچنین یا مجبورم هزینه خیلی بسیاری جهت خرید یک مانتوی مناسب که معمولا از برندهای خارجی می باشد پرداخت کنم.

فراموش شدگان در طراحی مانتو

آنچه ذکر شد همه مصائب خرید مانتو به عنوان پوشش غالب در بین زنان ایرانی در محیط های عمومی نیست. آنکه حدود ۳۰درصد از زنان ایرانی اضافه وزن دارند واقعیتی می باشد که هنوز چندان مورد توجه دست اندر کاران صنعت مد کشور قرار نگرفته می باشد. طراحی مانتوهای با سایزبندی های خاص و همچنین تبلیغاتی که اندام مناسب را صرفا اندامی با قد بلند و همچنین کشیده توصیف می کند مشکل غیره ای می باشد که خود را به شدت به صنعت مد ایرانی تحمیل کرده می باشد. پیدا کردن مانتوی مد روز و همچنین زیبا جهت فردی با سایز اکثرا و بیشتر از ۴۶ دغدغه بزرگی می باشد که اشخاص شامل اضافه وزن را بارها و همچنین بارها درگیر کرده می باشد. گشتن چندین و همچنین چند روز در فروشگاه و همچنین مراکز متنوع و گوناگون و مختلف فروش مانتو و همچنین تلاش جهت پیدا کردن مانتوی زیبایی که به سایزشان بخورد موضوعی عادی جهت آن اشخاص می باشد.

به نطر می رسد ماندانا یکی از همین اشخاص می باشد که با خستگی شروع به حرف زدن می کند: انگار چاق ها هیچ جایگاهی در صنعت مد ندارند. سه روز می باشد تمام مغازه های هفت تیر و همچنین خیابان جمهوری را زیر پا گذاشتم جهت خرید مانتویی که زیبا باشد و همچنین به سایزم بخورد. دست روی هر موردی که می گذارم می نامند سایز تو را نداریم. یا بایستی و حتما مانتویی انتخاب کنم که بر تنم زار می زند و همچنین کیفیت بسیاری بدی دارد. یا مانتو شلوار اداری و همچنین خیلی رسمی و همچنین یا مانتوی مجلسی با نرخ های نجومی بپوشم. راه غیره ای ندارم. جدید و تو و تازه آن تنها جهت خرید مانتو می باشد. جهت خرید پالتو و همچنین لباس زمستانی که اوضاع هزار درجه بدتر می باشد. پالتوهای اندامی و همچنین شیک تنها سایزهای کوچک و همچنین متوسط دارند.

سارا هم از مشکل نافرمی مانتوهای سایز بالا می گوید. او که خود نقاش می باشد و همچنین چند بار هم تجربه طراحی لباس را داشته می گوید: فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن می کنم بسیاری از طراحان مانتو تصور درستی از یک هیکل معمولی و همچنین یا چاق ندارند. فردی که سایز ۴۴ می پوشد قطعا دست ها وبازوهای نسبتا پری دارد ولی باید توجه داشت در اکثرا و بیشتر مانتوهای ایرانی شاهدیم که روی بازو به شدت تنگ می باشد و همچنین یا فردی با سایز ۵۰ یا اکثرا و بیشتر که پایین تنه بزرگی دارد نمی تواند مانتوی کوتاه بپوشد. ولی باید توجه داشت در صورتی که تو نگاهی به مغازه های مانتو فروشی بیندازید اکثرا و بیشتر آنچه به عنوان مانتوی اداری عرضه می می شود مانتوهایی کوتاه خواهند بود که پایین تنه فرد را به راحتی به دیدن کردن و نمایش می گذارد. در حالی که در برندهای خارجی که معمولا هم ترک خواهند بود چنین مشکلی کمتر دیده می می شود. ولی باید توجه داشت جهت خرید آن مانتوهای گاهی بایستی و حتما اکثرا و بیشتر از یک میلیون تومان هزینه کرد که از عهده کمتر کسی بر می آید.

یکی از مراکز خرید مانتوهای سایز بالا خیابان مفتح شمالی و همچنین چند مغازه محدود می باشد که اگرچه ویترینی به زیبایی مانتو فروشی های عادی ندارد ولی باید توجه داشت نوشته های روی ویترین، مشتری ها را به سمت خود می کشد. تعداد کم آن دست مغازه ها که هیچ تناسبی با تعداد دیگر مغازه های مانتوفروشی ندارد حاکی از سختی خرید مانتو جهت یک سوم زنان ایرانی می باشد.

نقش ایرانی بر روی اجناس ایرانی

اگرچه بازار مد و همچنین لباس دل خیلی ها را به دست نیاورده ولی باید توجه داشت کارهای جدیدی هم می قدرت در بین آنها دیدن کرد که می تواند رونق قسمت و بخش کار باشد. آن روزها در بعضی از خیابان های شهرستان مانتوهایی با طراحی های سنتی و همچنین نقش و همچنین نگارهای ایرانی در میان فروشگاه های شهرستان به چشم می خورد که به عنوان مغازه هایی با اجناسی ساخته شده از الیاف طبیعی و همچنین لباس هایی ساده و همچنین عمدتا گشاد پا به صنعت مد گذاشتند ولی باید توجه داشت رفته رفته و همچنین با وارد شدن طراحان امروزی به آن بازار، نقش و همچنین نگارهای ایرانی بر روی اجناس متنوع و گوناگون و مختلف آن مغازه ها پر رنگ تر شدند. لباس هایی با طرح های اسلیمی، طرح کاشی های آبی و همچنین زیبای عمارت های ایرانی، بته جقه و همچنین دهها طرح و همچنین نقش دیگر هر کدام هنر دست صنعتگران جوون صنعت مد و همچنین پوشاک راه را جهت وارد شدن آن اجناس به سبد مصرف ایرانیان باز کرد. هرچند نرخ بالای آن اجناس که عمدتا مورد توجه اقشار جوون و همچنین دانشجوست یکی از معظلات و مسائل و مشکلات آن لباس هاست. نرخ هایی حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰هزار تومان جهت مانتو، مانتو و همچنین دامن های بلند با نرخ هایی حدود ۳۰۰تا ۳۵۰هزار تومان و همچنین شال هایی با نرخ های بالاتر از ۵۰هزار تومان از مواردی می باشد که در بعضی از برندهای آن لباس ها می قدرت به آن هم اشاره کرد.

البته افرادی نیز لباس هایی از آن دست را با نرخ کمتر به فروش می رسانند ولی باید توجه داشت یک بررسی کردن اجمالی نشان دهنده تفاوت عمدتا پایینتر دوخت و همچنین کیفیت پارچه های به کار رفته در لباس های آن فروشندگان با برندهای اصلی آن اجناس می باشد.

آنچه در آن به گفته آمد تنها بخشی از معظلات و مسائل و مشکلات مصرف کنندگان و همچنین مخاطبان صنعت مد و همچنین لباس در کشور می باشد. صنعتی که به گفته مدیرکل فرهنگ و همچنین ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در اسفند ماه سال شمسی قبل، سالانه دو هزار و همچنین ۵۰۰میلیارد دلار گردش اقتصادی و مالی دارد که البته قسمت و بخش عمده ای از آن هم به کالاهای قاچاق اختصاص می یابد. حضور طراحان جوون و همچنین آموزش دیده که هم اکنون در دانشگاه ها مشغول به تحصیل خواهند بود و همچنین یا فارغ التحصیل شدند و همچنین همچنین حمایت واقعی از صنعت مد و همچنین لباس داخلی با تاکید بر مولفه های فرهنگی دینی و همچنین ملی و همچنین عفاف زیبنده زن مسلمان ایرانی که بارها از سوی مسوولان متنوع و گوناگون و مختلف از نمایندگان مجلس گرفته تا متولیان فرهنگ و همچنین هنر کشور بر آن هم تاکید شده می تواند افق های وسیعی را پیش روی آن صنعت و همچنین تغییر فرهنگ پوشش در کشور بگشاید.

منبع: شفقنا

انتهای پیام

صنعت مد اسلامی و همچنین بازار ۲۰ میلیونی پوشاک مخصوص زنان و دختران جوان در ایران/ گزارشی از مصائب بانوان ایرانی در خرید لباس در تاریخ ۱۹۷۰-۰۱-۰۱ ۰۳:۳۰:۰۰ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان