آیت الله مظاهری: گرانی و همچنین ورشکستگی ها به فقدان پایه ای جهت اقتصاد کشور باز می گردد

مظاهری آیت الله مظاهری: گرانی و همچنین ورشکستگی ها به فقدان پایه ای جهت اقتصاد کشور باز می گردد

شفقنا- آیت الله مظاهری با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم(ص) در خصوص مفسده غشّ در معاملات گفت: گرانی ناامنی عجیبی می باشد و همچنین هیچکس نمی‌تواند آن هم را کنترل کند. آن گرانی و همچنین آن ورشکستگی‌ها به نبود پایه جهت اقتصادمان و همچنین به غشّ در معاملات باز می گردد.

به نقل از شفقنا، متن کامل سخنان ریاست حوزه علمیه اصفهان در جلسه درس اخلاق خود با موضوع غش در معامله به عنوان مصداق حق الناس تقدیم خوانندگان می می شود:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمدلله ربّ العالمین والصلاه والسّلام علی خیر خلقه أشرف بریته ابوالقاسم محمّد صلی الله علیه و همچنین علی آله الطیبین الطاهرین و همچنین عَلی جمیع الانبیاء و همچنینَالمُرسَلین سیما بقیه الله فی الأرضین و همچنین لَعنه الله عَلی اعدائهم أجمعین.

بحث امسال ما دربارۀ حقّ‌النّاس بود و همچنین از بحث‌ها بهره بری و استفاده کردیم که حقّ‌النّاس خیلی مشکل می باشد، لذا اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» به حقّ‌النّاس خیلی اهمیت می‌داده‌اند. علما و همچنین بزرگان و همچنین مراجع نیز دائما به حقّ‌النّاس خیلی اهمیت ‌داده‌اند؛ لذا ما هم بایستی و حتما به حقّ‌النّاس اهمیت دهیم.

حقّ‌النّاس را منقسم کردم به دو قسم؛ یک قسم حقّ‌النّاس مرتبط به دارایی ها می باشد. مثل آنکه کسی مال کسی را دزدیده یا از بین برده باشد. قسمت دوم مرتبط به دارایی ها نیست، بلکه مرتبط به آبروی انسان‌هاست؛ نظیر غیبت، تهمت، شایعه، نمّامی و همچنین سخن‌چینی و همچنین امثال اینها. از بحث‌های قبل بهره بری و استفاده کردیم حقّ‌النّاس‌ آبرویی در صورتی که بدتر از حقّ‌النّاس اقتصادی و مالی نباشد، کمتر نیست. معلوم می باشد کسی مال کسی را ببرد، دل آن هم شخص را می‌سوزاند، هنگام و زمانی که آبروی او را ببرد، دلش خیلی می‌سوزد. مال کسی ضایع می شود تا آبروی کسی ضایع می شود، خیلی تفاوت دارد؛ لذا راجع به آن‌گونه حقّ‌النّاس‌ها در مباحث قبل صحبت شد و همچنین فهمیدیم از نظر قرآن و همچنین روایات اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم»، غیبت و همچنین تهمت و همچنین شایعه‌پراکنی و همچنین توهین به کسی و همچنین بالاخره آبروی کسی را بردن، گناهش خیلی پهناور و بزرگ می باشد.

در بحث حقّ‌النّاس مرتبط به دارایی ها، انواعی از آن هم گفتن شد. نوع اوّل، آن هم دزدی از دارایی ها دیگران می باشد. نوع دوّم که از آن بدتر می باشد، کم کاری یا بیکاری یا بدکاری در محلّ کار و همچنین معطّل گذاشتن ارباب رجوع می باشد. نوع سوّم که از نوع اوّل و همچنین دوّم هم مهم‌تر می باشد و همچنین در بین شهروندان و مردم شهر فراوان می باشد، سرهم بندی در کارها و همچنین خوب انجام ندادن کار می باشد. در کارها بایستی و حتما محکم کاری باشد و همچنین هرکسی بایستی و حتما آنچه به عهده‌اش هست، به بهترین وجه انجام دهد، ولی باید توجه داشت چنانچه انجام ندهد یا کار او ناقص باشد، حقّ‌النّاس می باشد.

سرهم بندی موجب می‌می شود مثلاً یک منزل و خانه ناگهان نم پیدا کند و همچنین کم کم نابود می شود. قبلاً گفتم که پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» می‌فرمایند: خداوند عزّوجل دوست دارد هنگام و زمانی که بنده کاری را انجام می‌دهد، محکم انجام دهد: «اللَّهَ عَزَّ و همچنینَ جَلَّ یُحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عَمَلًا فَأَحْکَمَهُ».

 بایستی و حتما همه در کارهایمان مستحکم باشیم.  محکم‌کاری، حتی مرتبط به کارهای خودمان، سرهم بندی غلط می باشد. امام و پیشوا حسن مجتبى«سلام‌الله‌علیه»، در آخرین ساعات حیات و همچنین در پاسخ به جناده که از ایشان موعظه خواست، فرمودند: «اعْمَلْ لِدُنْیَاکَ کَأَنَّکَ تَعِیشُ‏ أَبَداً و همچنینَ اعْمَلْ لآِخِرَتِکَ کَأَنَّکَ تَمُوتُ غَداً»؛ جهت کارهای دنیا، چنان محکم‌کاری کن که گویا تا روز قیامت می‌خواهی زندگی کنی؛ و همچنین جهت کارهای مرتبط به آخرت، چنان مهیّا شو که گویا همین امشب شب اوّل قبر توست. امام و پیشوا دوم«سلام‌الله‌علیه» از شیعیان می‌خواهند که آن‌گونه باشند.

نوع دیگر حقّ‌النّاس اقتصادی و مالی، دزدی در مسائل فرهنگی می باشد؛ نظیر تکثیر بدون اجازه و همچنین دستبرد در نرم‌افزارها و همچنین فیلم دیدنی و جذاب‌ها و همچنین امثال آن هم که در آن ارتباط و رابطه نیز قدری صحبت کردم.

بحث جلسۀ قبل راجع به کم‌فروشی بود که آن هم هم نوعی از انواع حقّ‌النّاس اقتصادی و مالی می باشد. در آن خصوص گفتن شد که قرآن کریم می‌فرماید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏، و همچنینَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَ، الَّذینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَى النَّاسِ یَسْتَو همچنینْفُونَ، و همچنینَ إِذا کالُوهُمْ أَو همچنینْ و همچنینَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ»

وای به کم‌فروش‌ها؛ آنانکه هنگام و زمانی که می‌خواهند بدهند، کم می‌دهند و همچنین هنگام و زمانی که می‌خواهند بگیرند، توقع زیاد دارند. گفتم کم‌فروشی تنها و فقط مرتبط به بازار و همچنین کسبه نیست، یک کارمند یا کارگر هم در صورتی که کار شهروندان و مردم شهر را خوب انجام ندهد، کم‌کاری و همچنین بدکاری و همچنین بیکاری کند و همچنین در مقابل، توقع دستمزد یا حقوق کافی داشته باشد، کم‌فروش می باشد. قرآن به آن اشخاص می‌گوید: وای به تو که دائما جهت مقدار حقوق اعتراض می‌کنی، امّا در وقت کار کردن تسامح می‌کنی و همچنین کم‌کاری و همچنین بدکاری و همچنین بیکاری داری!

بحث آن جلسه که آن هم هم خیلی مهم می باشد، امّا متأسفانه مشهور در میان همه شده می باشد، غشّ در معامله می باشد. آنکه جنس زیر و همچنین رو داشته باشد، گران‌فروش باشد و همچنین اجحاف کند و همچنین بالاخره سر شهروندان و مردم شهر کلاه بگذارد. غش در معامله گناهش خیلی پهناور و بزرگ می باشد. به مقدار و اندازه‌ای گناهش پهناور و بزرگ می باشد که پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» از کسی که غش در معامله کند، سلب ایمان کرده و همچنین فرموده‌اند: «أَلَا و همچنینَ مَنْ‏ غَشَّنَا فَلَیْسَ مِنَّا».

راوی می‌گوید: پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله گرامی«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» از بازار مدینه رد می‌شدند و همچنین دیدند میوه‌فروشی میوه‌هایش جلوۀ ویژه ای دارد. جلو رفتند و همچنین دست زدند زیر میوه‌ها و همچنین دیدند زیر و همچنین رو دارد و همچنین زیرش خراب می باشد. پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» فرمودند: چرا اینطور می باشد؟ بعد فرمودند: آن کار تو جمع بین خیانت و همچنین غشّ در معامله می باشد.

در روایت غیره ای از قول امام و پیشوا صادق«سلام‌الله‌علیه» نقل شده که پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» به یک مرد خرما فروش که ظاهراً خرمای او زیر و همچنین رو داشته، فرموده‌اند: مگر نمی‌دانی در صورتی که غشّ در معامله کنی، مسلمان نیستی؟

 کسی که غشّ در معامله کند، کسی که مشتری را گول بزند و همچنین جنس بد را به جای جنس خوب بفروشد و همچنین بالاخره مشتری را فریب دهد، کسی که در اداره، ارباب رجوع را فریب دهد، آن شخص مسلمان نیست.

چندین روایت از پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» و همچنین از ائمۀ طاهرین«سلام‌الله‌علیهم» داریم که غشّ در معامله را از مفاسد فرهنگی و اجتماعی دانسته‌اند و همچنین گناه ساخته یا ایجاد مفسده در اجتماع را پهناور و بزرگ شمرده‌اند.

گناهانی نظیر غشّ در معامله، امنیّت  اقتصادی را مختل می‌کند و همچنین امنیّت  اقتصادی، در صورتی که از امنیّت فرهنگی و اجتماعی مهم‌تر و همچنین بالاتر نباشد، کمتر نیست. پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» می‌فرمایند دو نعمت مجهول می باشد؛ یکی از آن هم دو، نعمت امنیّت  می باشد: «نِعْمَتَانِ‏ مَجْهُولَتَانِ‏ الْأَمْنُ و همچنینَ الْعَافِیَه»

هنگام و زمانی که قدر امنیّت معلوم می‌می شود که ناامنی فرهنگی و اجتماعی پیدا کنیم. آنگاه می‌فهمیم که چقدر امنیّت  فرهنگی و اجتماعی نعمت بزرگی بوده می باشد. یک دفعه در اجتماع ناامنی می باشد و همچنین آن خیلی بد می باشد، ولی باید توجه داشت مهم‌تر از امنیّت فرهنگی و اجتماعی، امنیّت اقتصادی می باشد. هنگام و زمانی که اقتصاد کشور ثبات نداشته باشد، ناامنی اقتصادی پدید می‌آید.

آنچه مرتبط به بحث ما می‌می شود، آن می باشد که متأسفانه در صورتی که بخواهیم در بازار یک جعبه میوه پیدا کنیم که زیر و همچنین رو نداشته باشد، ولو پول بسیاری هم بدهیم، مشکل می باشد. میوه‌های بد زیر می باشد و همچنین در روی جعبه، میوه‌های عالیست. آن غش در معامله می باشد و همچنین گناهش خیلی پهناور و بزرگ می باشد. میوه‌فروشانی که آن برق‌ها را با آن مصرف زیاد روی میوه‌ها می‌گیرند تا زرق و همچنین برقی پیدا کند، غشّ در معامله می باشد و همچنین گناهش خیلی پهناور و بزرگ می باشد. بعضی از بازاری‌ها خیلی عجیبند در آنکه جنس را به مشتری بفروشند. حرف‌های عجیب و همچنین غریبی می‌زنند، مثل آنکه حریر بهشتی می باشد که به آن بیچاره می‌فروشد. آن گناهش خیلی پهناور و بزرگ می باشد.

غزالی در احیاء العلوم می‌گوید: حریر فروشی بود و همچنین کسی آمد که از او حریر بخرد و همچنین با هم طی کردند و همچنین بنا شد حریر را تحویل دهد. یک جمله گفت که: «اللهم ألبسنی من حریر الجنه»، خدایا مرا بهشتی کن و همچنین در آنجا حریری که در قرآن آمده به من بپوشان. هنگام و زمانی که آن جمله را گفت، توجه به آن کرد که نکند آن دعا، تعریف جنسش محسوب گردد. هنگام و زمانی که تعریف جنسش را بکند غش در معامله می‌می شود و همچنین معامله فاسد می‌می شود. بالاخره حریر را کنار گذاشت و همچنین گفت ما حریر نمی‌فروشیم. هرچه مشتری اصرار کرد، گفت از مغازۀ دیگر بخر و همچنین ما فعلاً حریر را نمی‌فروشیم.

سلمان فارسی می‌گوید: در صورتی که ما در جامعه‌ای واقع شویم که همه غشّ در معامله و همچنین دروغ و همچنین تزویر و همچنین گول زدن شهروندان و مردم شهر می باشد، اینها شیطانند و همچنین مسلمان نیستند. مگر می‌می شود مسلمان غشّ در معامله کند؟ مگر می‌می شود مسلمانی مسلمان دیگر را گول بزند؟ مگر می‌می شود مسلمان تعریف جنسش را بکند و همچنین پشت سر هم اندازی کند و همچنین جنس را با تعریف یا با گران‌فروشی و همچنین بدفروشی و همچنین امثال اینها بفروشد؟ اینها شیطانند، سلمان می‌گوید اینها شیطانند، ولی وضع ما چنین شده که آن‌گونه حرف‌ها عجیب به نظر می‌رسد و همچنین دور از ذهن می باشد.

سلمان فارسی استاندار در مدائن بود. کسی می‌گوید دم مردن و مرگ او، من در استانداری او بودم و همچنین دیدم گریه می‌کند. گفتم چرا گریه می‌کنی؟ گفت می‌ترسم از آتش جهنم و همچنین می‌ترسم از گردنه‌های روز قیامت. گردنه‌ها سنگین می باشد و همچنین گذشتن از آن هم مشکل می باشد. روایتی از رسول خداوند تبارک و تعالی یادم آمده و همچنین آن روایت مرا ناخوش و غمگین کرده می باشد. پیغمبر«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» فرمودند: در روز قیامت کسی نمی‌تواند از آن گردنه‌ها بگذرد به جز افرادی که سبک‌بارند: «نَجَا الْمُخِفُّونَ و همچنینَ هَلَکَ الْمُثْقِلُونَ»

راوی می‌گوید: من تموّل استاندار مدائن را بررسی کردن کردم تا ببینم چرا سنگین بار می باشد؟ دیدم مدتی که در مدائن بوده، خرج و همچنین مخارجش را از دسترنج کار خودش تأمین کرده می باشد. در تاریخ می‌خوانیم سلمان حمّالی و همچنین بارکشی می‌کرده می باشد. بعد از کار استانداری و همچنین در وقت بیکاری، جهت خودش کار می‌کرده می باشد. نقل شده که روزی سلمان باری را به دوش گرفت و همچنین جلو می‌رفت و همچنین صاحب بار به دنبال او می‌رفت. دید همه به او سلام می‌کنند. تعجب کرد که آن آقای حمّال کیست که اینقدر به او احترام می‌کنند؟ از کسی پرسید آن کیست؟ گفت: او سلمان فارسی، استاندار می باشد. آن هم شخص جا خورد و همچنین عذرخواهی کرد که آقا اشتباه کردم و همچنین چمدان را بده و همچنین من خودم می‌برم. فرمود: نه من با تو طی کرده‌ام و همچنین بایستی و حتما ببرم و همچنین پولش را به من بدهی، جهت آنکه من محتاج به بیت‌المال مسلمان‌ها نباشم و همچنین بالاخره هرچه او التماس کرد، قبول نکرد. کار می‌کرد و همچنین لذا از استانداری و همچنین از بیت‌المال هیچ استفادۀ فردی یا شخصی نداشت. من بسیاری از مراجع تقلید را سراغ دارم که یک ریال از بیت‌المال مسلمان‌ها بهره بری و استفاده نمی‌کنند. در مضیقۀ عجیبی هم خواهند بود و همچنین در صورتی که از نذورات و همچنین ارث و همچنین امثال اینها زندگی آنها اداره نشود، ‌خیلی برایشان مشکل می باشد، ولی باید توجه داشت حاضر نیستند که از بیت‌المال، ولو به اندازۀ شهریۀ طلبگی بهره بری و استفاده کنند. سلمان فارسی هم حاضر نبود از بیت‌المال بهره بری و استفاده کند. ظاهراً کسی را هم نداشت و همچنین در استانداری تنها بوده می باشد. یک مغازه اجاره کرده بوده و همچنین آن مکان استانداری او بوده می باشد. می‌گوید دیدم یک پوست گوسفند هست که هم رختخوابش بوده و همچنین هم فرشش بوده می باشد. یک قلم و همچنین دوات داشته و همچنین یک آفتابه گلی و همچنین یک کاسه گلی و همچنین یک ظرف گلی جهت پختن غذا دارد، ولی باید توجه داشت دم مردن و مرگ می‌گوید: سنگین ‌بارم.

انسان بایستی و حتما به خاطر خداوند تبارک و تعالی و همچنین به خاطر دین خداوند تبارک و تعالی، از هرچه که مخالف با دین و همچنین مخالف با قیامتش هست، بگذرد. بایستی و حتما سلمان‌وار باشیم. امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: من که حاکم مسلمان‌ها هستم، در شبانه روز دو قرص نان جو دارم یا با نمک یا خالی یا با دوغ ترش شده می‌خورم. لباس ایشان هم بعضی اوقات وصله دار بوده می باشد. قنبر می‌گوید: به بازار رفتیم و همچنین دو پیراهن تهیه کرد، یکی دو درهم و همچنین یکی سه درهم و همچنین پیراهن سه درهم را به من داد و همچنین دو درهم را خودش پوشید. گفتم: آقا تو حاکم مسلمان‌ها هستید، تو پیراهن بهتر را بپوشید. فرمودند: تو جوانی و همچنین من پیرم. ارزان نرخ جهت من و همچنین گران نرخ جهت تو باشد. امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: وضع من آن‌روش می باشد و همچنین از تو نمی‌خواهم مثل من باشید، امّا: «أَعِینُونِى بِو همچنینَرَعٍ‏ و همچنینَ اجْتِهَادٍ و همچنینَ عِفَّهٍ و همچنینَ سَدَادٍ»؛ من از حلال خداوند تبارک و تعالی نخوردم، تو از حرام خداوند تبارک و تعالی نخورید.

بیایید ناامنی اقتصادی را هرچه در دست ماست، امن کنیم. در حال حاظر در صورتی که کسی بخواهد مقداری روغن حیوانی خالص به دست بیاورد، نمی‌می شود یا مشکل می باشد، یعنی چنین اطمینانی نیست. تو بخواهید یک جعبه چای صد در صد مورد اطمینان به دست بیاورید،‌ مشکل می باشد. آن بازار مسلمان‌ها نیست: «أَلَا و همچنینَ مَنْ‏ غَشَّنَا فَلَیْسَ مِنَّا»

گرانی ناامنی عجیبی می باشد و همچنین هیچکس نمی‌تواند آن هم را کنترل کند. آن گرانی و همچنین آن ورشکستگی‌ها جهت نبود پایه جهت اقتصادمان برمی‌گردد به غشّ در معاملات و همچنین پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم»فرموده‌اند: «أَلَا و همچنینَ مَنْ‏ غَشَّنَا فَلَیْسَ مِنَّا».

آقا و همچنین خانم! آن سلامٌ علیکم، شعار اسلام می باشد. در جاهلیّت هنگام و زمانی که عرب‌ها به همدیگر می‌رسیدند می‌گفتند: «انعم صباحا»، یعنی صبح به‌خیر. شعار اسلام اینست که بگو: سلامٌ علیکم و همچنین هرکسی سلام کرد ثوابش بالاتر از کسی می باشد که جواب می‌دهد. ولی باید توجه داشت بالاخره آن سلام بایستی و حتما طرفینی باشد. سلام، شعار اسلام می باشد. معنای سلام اینست که اوّلاً من جنگ و همچنین دلخوری و همچنین کینه با تو ندارم و همچنین تسلیم در مقابل تو هستم. معنای دیگر اینست که من تو را فریب نمی‌دهم و همچنین بدان که در مقابل تو مثل تو که بایستی و حتما تسلیم در مقابل من باشی، من هم تسلیم در مقابل تو هستم. یک معنایش هم اینست که آنچه جهت خود می‌خواهم، جهت تو هم می‌خواهم و همچنین آنچه جهت تو نمی‌خواهم جهت خودم هم نمی‌خواهم. معنایش اینست که من سرهم انداز در کارها نیستم و همچنین کم‌کاری و همچنین بیکاری ندارم و همچنین من دزد نیستم و همچنین من کم‌فروش نیستم و همچنین غشّ در معامله نمی‌کنم. او هم می‌گوید سلامٌ علیکم، بایستی و حتما چنین باشی و همچنین من هم مثل تو هستم. آن ناامنی اقتصادی که در حال حاظر در اجتماع ما پیدا شده، یعنی بازار ما گران‌فروش می باشد، بازار ما فریب می‌دهد و همچنین بازار ما پشت سر هم انداز می باشد، جهت آنکه جنسش را با فریب به مشتری بفروشد و همچنین بالاخره در صورتی که به راستی مسلمان باشد، چنین نمی‌کند. مسلمان یعنی آنکه هنگام و زمانی که در بازار می‌روی، بازاری بگوید من گران‌فروش نیستم. من بدکار در جنسم نیستم و همچنین بالاخره آنچه جهت خودم می‌پسندم جهت تو هم می‌پسندم و همچنین آنچه جهت خودم نمی‌پسندم جهت تو هم نمی‌پسندم. بازار بایستی و حتما اینطور باشد و همچنین الاّ در صورتی که غیر از آن شد، مسلمان نیست: «مَنْ‏ غَشَّنَا فَلَیْسَ مِنَّا».

من تقاضا دارم از تو به هر مقدار و اندازه که می‌می شود غشّ در معامله نداشته باشید. حتی گاهی در منزل و خانه‌ها زن و همچنین شوهر همدیگر را فریب می‌دهند و همچنین به هم دروغ می‌گویند. حتی کار ما به ناامنی عجیبی رسیده و همچنین مثال مشهوری در میان شهروندان و مردم شهر پیدا شده که مگر می‌می شود به شوهر دروغ نگفت و همچنین مرد می‌گوید مگر می‌می شود به زن دروغ نگفت و همچنین زن را فریب نداد؟ مثال عوامانه‌ای هم می‌زنند که مرد بایستی و حتما روی چشم و همچنین زانویش پینه داشته باشد. جهت آنکه زن که می‌گوید فلان چیز را بخر، بگوید چشم و همچنین هنگام و زمانی که برگشت و همچنین زن پرسید چرا نخریدی؟ دست روی زانو بگذارد و همچنین بگوید: یادم رفت. یعنی دو تا دروغ بگوید. زن و همچنین شوهر اینطور خواهند بود که

                        من کی‌ام لیلی و همچنین لیلی کیست من

                                                هر دو یک روحیم اندر دو بدن

امّا بعضی زن و همچنین شوهرها همدیگر را فریب می‌دهند یا بچه‌ها را گول می‌زنند و همچنین آن غلط می باشد. پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» دیدند که خانمی بچه‌اش را گول می‌زند. به او می‌گوید بیا تا چیزی به تو بدهم. آن هم حضرت او را از آنکه حتی بچۀ خودش را گول بزند، نهی کردند و همچنین فرمودند: در صورتی که آنچه می‌گویی، به او ندهی، جهت تو دروغ نوشته می‌می شود. در جایی دیگر، دیدن فرمودند کسی شترش را گول می‌زند؛ ظرف خالی علوفه را مقابل دهان او گرفته، تا خیال کند داخل آن هم علف می باشد و همچنین هنگام و زمانی که حیوان نزدیک می‌می شود، ظرف را دور می‌کند. فرمودند: هیچ کس، ولو حیوان را نباید فریب داد. آن طرز رفتار، تغلب و همچنین دروغ و همچنین حقّه‌بازیست و همچنین مسلمان نمی‌تواند تغلب کند و همچنین دروغ بگوید. مسلمان، از سلم می باشد. سلامٌ علیکم نیز از سلم می باشد. یعنی آنچه جهت خودم می‌پسندم، جهت تو هم می‌پسندم و همچنین آنچه جهت خودم نمی‌پسندم جهت تو هم نمی‌پسندم. در جلسۀ قبل تقاضا داشتم و همچنین می‌گفتم ای زن و همچنین مرد، روایاتی از ائمۀ طاهرین«سلام‌الله‌علیهم» با محتوای آنکه می‌فرماید: «آنچه جهت خود می‌پسندی، جهت دیگران هم بپسند و همچنین آنچه جهت خود نمی‌پسندی، جهت دیگران هم نپسند»، فراوان می باشد و همچنین همۀ آن روایات با الفاظ گوناگون می‌فرمایند در صورتی که مسلمان هستی بایستی و حتما رفتار تو با دیگران آن‌گونه باشد:

«تُحِبَّ لَهُ مَا تُحِبُ‏ لِنَفْسِکَ‏ و همچنینَ تَکْرَهَ لَهُ مَا تَکْرَهُ لِنَفْسِک»

 هرچه جهت خود می‌پسندی جهت دیگران نیز بپسندی و همچنین آنچه جهت خود نمی‌پسندی جهت دیگران نیز نپسندی. ما نمی‌خواهیم کسی فریبمان بدهد، پس بایستی و حتما شهروندان و مردم شهر را گول نزنیم. ما نمی‌خواهیم در اداره کلاه سرمان بگذارند و همچنین بگویند برو فردا بیا یا باج دادن بده تا کارت را درست کنیم، پس بایستی و حتما خودمان چنین نباشیم.

خلاصۀ بحث آن شد که غش در معامله یکی از اقسام دزدی می باشد و همچنین یکی از اقسام حقّ‌النّاس می باشد و همچنین حقّ‌النّاس در اسلام مشکل می باشد.

آیت الله مظاهری: گرانی و همچنین ورشکستگی ها به فقدان پایه ای جهت اقتصاد کشور باز می گردد در تاریخ ۲۰۱۸-۰۱-۰۹ ۱۰:۲۶:۱۵ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn