حضرت آیت الله مکارم شیرازی: مخاطب شناسی را از قرآن و همچنین ائمه(ع) فرا بگیریم

IMG 3417 حضرت آیت الله مکارم شیرازی: مخاطب شناسی را از قرآن و همچنین ائمه(ع) فرا بگیریم

شفقنا- حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به خطابات مهم قرآنی گفت: ما بایستی و حتما بتوانیم ادبیات هرجمعیت و همچنین تیمی را بلد باشیم  و همچنین بدانیم با هر جمعیتی چگونه بایستی و حتما سخن گفت تا موفق باشیم.

به نقل از روزنامه نویس و خبرنگار شفقنا در قم، آن مرجع تقلید شامگاه سه شنبه در همایش انجمن علمی ارتباطات و همچنین تبلیغ حوزه که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن تبریک سالروز آغاز امامت ولیعصر(عج) اظهار داشت: من گاهی فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن می کردم که علامه طباطبایی فرزندی یا دامادی نداشت که جای او را بگیرد ولی باید توجه داشت هنگام و زمانی که خداوند تبارک و تعالی می خواهد نام کسی جاودان بماند به دل خیّری می اندازد که آن هم منزل را بخرد و همچنین تغییر پیدا کردن به دارالقرآن کند.

او با اشاره به نمایش دروس تفسیری و همچنین قرآنی در آن دارالقرآن در طول هفته گفتن کرد: همه اینها از آن هم روح پاک علامه طباطبایی سرچشمه می گیرد و همچنین ما هروقت در آن جلسات شرکت می کنم، روحانیت و همچنین نورانیتی در فضای آن هم می بینم و همچنین لذت می برم.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود به خطابات قرآنی اشاره کرد و همچنین افزود: هرکدام از خطابات قرآنی، مخاطبینی دارد و همچنین قرآن کریم متناسب با هر مخاطب، برنامه جذاب و جالب و خوب پیاده کرده که آن یکی از اصول فصاحت و همچنین بلاغت می باشد.

او به عنوان نمونه به هشت خطاب قرآنی اشاره کرد و همچنین افزود: یکی از خطابات قرآنی«یاایهاالناس» می باشد که در حدود ۲۰ آیه قرآن کریم آمده و همچنین پشت سر آن هم مباحث و مطالب مناسب آمده می باشد.

آن مرجع تقلید«یاایهاالانسان» را نمونه غیره ای از خطابات قرآن دانست که در دو تا سه مورد آمده می باشد و همچنین تصریح کرد: خطاب دیگر«یا بنی آدم» می باشد که عمدتا در چهار مورد و همچنین در سوره اعراف بعد از داستان آفرینش آمده می باشد.

او «یاایها الذین آمنوا» را از دیگر خطابات قرآنی دانست که فراوان در قرآن کریم دیده می می شود و همچنین افزود: «یا اولی الالباب» از دیگر خطابات قرآنی می باشد که در قرآن کریم زیاد تکرار نشده می باشد.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: «یا عبادی الذین آمنوا» از دیگر خطابات قرآنی می باشد؛ همچنین«یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم» و همچنین نیز«یا ایتها النفس المطمئنه، ارجعی الی ربک راضیه مرضیه» نمونه های دیگر از خطابات قرآنی می باشد.

او در مورد خطاب«یاایها الناس» که به وفور در قرآن دیده می می شود، افزود: در آیاتی که شهروندان و مردم شهر خطاب خواهند بود، غالبا کلیات دعوت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم(ص) می باشد که هنوز دعوت را نپذیرفتند.

آن مرجع تقلید اضافه کرد:«یاایها الناس» گاهی دعوت به نبوت و همچنین گاهی دعوت به توحید می باشد و همچنین گاهی ممکن می باشد دعوت به معاد باشد لذا زیرا و به درستی که دعوتها جنبه عام دارد، خطابات هم به صورت عام آمده می باشد.

او در مورد خطاب «یاایها الانسان» گفتن داشت: آن خطاب ویژه ای می باشد مثلا خطابی که در آیه ۸۴ سوره انشقاق آمده می باشد مرتبط به سیر و همچنین سلوک الی الله و همچنین مخصوص انسان واقعی می باشد یا «بنی آدم» در سوره اعراف بعد از آفرینش آدم آمده می باشد که خداوند برنامه جذاب و جالب و خوب فرزندان آدم را گفتن می کند.

آیت الله مکارم شیرازی خطاب «یا ایها الذین آمنوا» را مرتبط به گفتن احکام دانست و همچنین افزود: در جایی آن خطاب به کار می رود که اشخاص ایمان آورده اند و همچنین در حال حاظر بایستی و حتما احکام را بدانند بنابراین غالبا آن خطاب قرآنی در خصوص گفتن احکام می باشد.

او ادامه داد: «یا اولی الالباب» در مسائل عقلی و همچنین منطقی اکثرا و بیشتر بکار رفته می باشد که نمونه آن هم آیه ۱۷۹ سوره بقره می باشد.

آن مرجع تقلید در مورد خطاب قرآنی«یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم» هم ابراز داشت: خداوند در آن خطابات می خواهد به گناهکاران امید داده و همچنین آنها را به راه حق و همچنین توبه دعوت نماید و همچنین بنابراین می خواهد رحمت و همچنین محبت خود را به بندگان گنهکار نشان دهد.

او در مورد خطاب«یا ایتها النفس المطمئنه» اینگونه استدلال کرد که هنگام و زمانی که کسی صاحب نفس مطمئنه شد دیگر خطابات قبلی را ندارد. بنابراین هرچه روی خطابات قرآنی اکثرا و بیشتر دقت کنیم به اهمیت آن خطابها و همچنین حساب شده بودن آن هم آگاهتر می شویم.

آیت الله مکارم شیرازی به گفتن فواید دقت و همچنین تامل روی آن خطابات قرانی اشاره و همچنین خاطرنشان کرد: اولین فایده آن هم آن می باشد که به اهمیت فصاحت و همچنین بلاغت قرآن آشناتر می شویم که هرجا خطابی می کند، حساب شده تر می باشد و همچنین متناسب با آن هم مخاطب، برنامه جذاب و جالب و خوب پیاده کرده می باشد.

او دومین فایده آن تامل در خطابات قرآنی را درسی جهت دانشمندان و همچنین طلاب دانست و همچنین ادامه داد: قرآن اینگونه به ما می آموزد که ببینیم مخاطب ما چه افرادی خواهند بود و همچنین مطابق با حال مخاطب، برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی کنیم.

آن مرجع تقلید تصریح کرد: ائمه(ع) گاهی جهت یک سئوال، پاسخهای متنوع و گوناگون و مختلف می دادند یعنی مطابق با مخاطب پاسخ می دادند. مثلا آنکه بعضی در باب سفسطه مطرح می کنند که آیا خداوند می تواند مثل خود را بسازد؟ دو پاسخ در آن باب مطرح شده می باشد که هر کدام مطابق حال سوال کننده مطرح شده می باشد.

او ادامه داد: پاسخ اول از سوی امام و پیشوا رضا(ع) مطرح شده می باشد؛ ایشان در پاسخ به یک فردی که از ایشان پرسید که آیا خداوند می تواند عالم را در یک تخم مرغ جای دهد، مطابق به درک و همچنین فهم آن هم شهروندان و مردم شهر پاسخ دادند که خداوند جهان را در چشمی جای داده می باشد که از تخم مرغ هم کوچک تر می باشد. امام و پیشوا صادق(ع) روایت می کند که آن سوال از امام و پیشوا علی(ع) نیز مطرح شد که خداوند می تواند بی آنکه تخم مرغ پهناور و بزرگ می شود یا دنیا کوچک می شود، دنیا را درون یک تخم مرغ جای دهد؟ ایشان پاسخ دادند خداوند بر همه چیز اقتدار و قدرت دارد ولی باید توجه داشت اقتدار و قدرت نیز به محال تعلق نمی گیرد؛ به تعبیر دیگر اقتدار و قدرت فاعلیت می باشد و همچنین محل به قابلیت می باشد.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: می بینید امام و پیشوا رضا(ع) به فرد ساده آن چنین پاسخ می گوید و همچنین قانع می می شود؛ اینجا هم امام و پیشوا صادق(ع) آن چنین پاسخ داده و همچنین فرد را قانع می سازد. ما بایستی و حتما آن روش را از ائمه یاد گرفته و همچنین بدانیم با هر جمعیتی چگونه بایستی و حتما سخن گفت و همچنین همه اینها در قرآن می باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: مخاطب شناسی را از قرآن و همچنین ائمه(ع) فرا بگیریم در تاریخ ۲۰۱۷-۱۱-۲۸ ۲۱:۵۱:۳۴ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان