به مناسبت هشتادمين سالگرد شهادت سيدحسن مدرس فقيه مجاهد، مدرس

به مناسبت هشتادمين سالگرد شهادت سيدحسن مدرس فقيه مجاهد، مدرس

|به مناسبت هشتادمين سالگرد شهادت سيدحسن مدرس فقيه مجاهد، مدرس از مسیح داراب|

صدای شیعه: فقيه مجاهد، عالم پرهيزگار، شهيد مدرس از سادات طباطبائى زواره می باشد و همچنین نسبش به حضرت امام و پیشوا حسن مجتبى عليه‏السلام مى‏رسد. پدرش سيد اسماعيل و همچنین جدش سيد عبدالباقى طباطبائى در منطقه اردستان و همچنین زواره مشغول فعاليت‏هاى تبليغى بوده‏اند. سيداسماعيل طباطبائى که در روستاى سرابه‏کچو مشغول وعظ و همچنین ارشاد شهروندان و مردم شهر بود، با طائفه سيدسالار زواره نسبت دورى داشت که بعد از ازدواج با خديجه طباطبائى، اين پيوند قوى‏تر گرديد. محصول اين پيمان پاک، کودکى می باشد که در سال شمسی ۱۲۷۸هجرى ديده به جهان گشود و همچنین سيدحسن ناميده شد.
سيدحسن در شش سالگى همراه پدرش از زواره نزد جدش مير عبدالباقى رفت که قبلا محله فضل‏آباد قمشه را به عنوان سکونت برگزيده بود. سيد عبدالباقى بيشترين نقش را در تعليم و همچنین تربيت نواده‏اش ايفا کرد و همچنین او را در مسير علم و همچنین تقوا قرار داد. مدرس چهارده ساله بود که اين مربى عاليقدر را از دست داد. او در سال شمسی ۱۲۹۸ق براى ادامه تحصيل به اصفهان رفت و همچنین به مدت سيزده سال شمسی محضر سى استاد شامل: ميرزا عبدالعلى هرندى، ملامحمد کاشى، جهانگيرخان قشقايى، سيد محمدباقر درچدانى و همچنین شيخ مرتضى ريزى را درک کرد و همچنین به برکت قدرت علمى اين مربيان و همچنین فراست ذاتى و همچنین همت وافر خود، در علوم عقلى و همچنین نقلى تجربه و مهارت بالا‏هايى به دست آورد. براى اتمام تحصيلات به نجف اشرف رفت و همچنین در سال شمسی ۱۳۱۱ق براى مدتى کوتاه از فيض وجود ميرزاى شيرازى بهره بری و استفاده نمود و همچنین در نجف با عارف نامى شيخ حسنعلى نخودکى اصفهانى هم‏حجره گرديد. در خارج فقه و همچنین اصول از جلسه درس آيات عظام سيد محمد طباطبايى فشارکى زوارى و همچنین شيخ الشريعه اصفهانى بهره‏مند گرديد.
بعد از رسيدن به مقام اجتهاد، به روستاى اسفه از توابع قمشه رفت و همچنین ديدارى با بستگان داشت، آنگاه به اصفهان رفت و همچنین به تدريس منطق، شرح منظومه و همچنین خارج فقه و همچنین اصول مشغول شد و همچنین به دليل تبحّر در تدريس، به «مدرّس» معروف شد.
او در دوره دوم مجلس شوراى ملى از سوى فقها و همچنین مراجع تقليد، به عنوان «مجتهد طراز اول» به مجلس راه يافت تا همراه چهار مجتهد ديگر بر قوانين تصویب شده و مصوب قانون مجلس نظارت داشته باشد. مدرس در دوره سوم، چهارم، پنجم و همچنین ششم مجلس نيز از سوى شهروندان و مردم شهر تهران به عنوان نماينده آنان برگزيده شد و همچنین در اين مدت نقش مهم و همچنین تأثيرگذاري ايفا کرد و همچنین به ستيز با استکبار و همچنین استبداد پرداخت؛ ولی باید توجه داشت در دوره هفتم مجلس، عوامل ستم اجازه ندادند به مجلس برود و همچنین در ۱۶مهر۱۳۰۷ به منزل و خانه‏اش يورش بردند و همچنین او را دستگير کرده، به قلعه خواف تبعيد نمودند. بعد از نه سال شمسی به کاشمر منتقل شد و همچنین سرانجام در غروب رمضان ۱۳۵۶ق (۱۰آذرماه ۱۳۱۶ش) با نيرنگ عوامل رضاخان به شهادت رسيد. اکنون مرقدش در اين شهرستان زيارتگاه شهروندان و مردم شهر می باشد.

غناى نفس و همچنین قناعت
يکى از برجسته‏ترين ويژگى‏هاى شهيد آيت‌الله مدرس قناعت و همچنین ساده‏زيستى بود. او از آغاز زندگى تا انتهاى عمر بابرکتش از اين شيوه دست برنداشت. مدرس در اين ميدان و همچنین نيز از نظر مصرف کالاهاى وطنى گوى سبقت از همگنان ربود. لباسش هميشه بافت و همچنین دوخت ايران بود. در کف اتاقش دو تخته نمد پهن شده بود و همچنین وسيله پذيرايى او يک منقل گلى، قورى و همچنین دو استکان ساده بود. اکثر اوقات، غذاى هر روز خدا‏اش نان و همچنین ماست و همچنین سبزى و همچنین گاهى هم مختصر آبگوشت کم‏چرب بود.۱
هر کس مى‏خواست با مدرس ملاقات کند، اعم از وکيل، وزير و همچنین بقال سرِ گذر، به اين اتاق وارد مى‏شد و همچنین در صورتی که رفت و آمد و مراجعه‏کننده فقيرتر و همچنین عادى‏تر بود، مدرس بيشتر از ديگران به او احترام مى‏نمود و همچنین حالش را رعايت مى‏کرد. در مورد اشخاص معروف و مشهور و همچنین صاحب‏نفوذ تعارفات را کمتر معمول مى‏داشت.۲
در سفرى که مدرس به روستاى اسفه (که مدتى در آنجا زندگى کرده بود) رفت، آسياي اين آبادى را که از موقوفات مدرسه چهارباغ اصفهان بود، تعمير کرد تا از اين طريق، هم معظلات و مسائل و مشکلات شهروندان و مردم شهر آن هم روستان برطرف می شود و همچنین هم به طلبه‏هاى اين مدرسه کمک کرده باشد. در همين آبادى منزل و خانه پدرى خود را به دو حمام عمومى تبديل کرد، کاروانسرايى ساخت و همچنین قناتى احداث نمود و همچنین دو مجتمع مسکونى به نام قلعه خيرآباد ساخت تا خانواده‏هايى که دچار مشکل خواهند بود، در آنها اقامت نمايند.۳
در مهيار اصفهان هم پلى ساخت تا شهروندان و مردم شهر هنگام تردد، با دشوارى و همچنین زحمت مواجه نگردند. شترداران مهيارى براساس نذرى که داشتند، منزل و خانه‏اى مخروبه در اصفهان براى مدرس خريدند. مدرس براى تعمير اين منزل و خانه شخصا خشت تهيه کرد و همچنین بعد از آنکه به آن هم سر و همچنین سامانى داد و همچنین تا حدودى آماده سکونت شد، خانواده‏اش را در آنجا اسکان داد.۴
مدرس با اين نوع زندگى در برابر زورمندان و همچنین ازجمله استعمار و همچنین استبداد ايستاد، زندان‏ها و همچنین زجرها کشيد و همچنین چندين بار هم ترور نافرجام شد؛ ولى قدمى به عقب ننهاد و همچنین تا آخرين لحظه زير بار ذلت نرفت. خود او مى‏گفت: «در صورتی که من نسبت به بسيارى از مسائل اظهار نظر مى‏نمايم و همچنین حرف حق را بدون پروا از اين و همچنین آن هم، بر زبان مى‏آورم، به علت آن هم می باشد که چيزى ندارم و همچنین از کسى هم چيزى نمى‏خواهم. در صورتی که تو هم بار خود را سبک کنيد و همچنین توقع را کم نمائيد، آزاد مى‏شويد.»5
او در زمانى که در نجف مشغول تحصيل بود و همچنین نيز هنگامى که در تهران توليت مدرسه سپهسالار را عهده‏دار بود و همچنین باز در ايامى که در سنگر مجلس فعاليت مى‏کرد، براى تأمين مخارج هر روز خدا کار مى‏کرد.۶

جويبارهاى ساده‏زيستى و همچنین حکومت فقر
مدرس ميراث گرانقدر زهد و همچنین وارستگى را از خاندان و همچنین اجداد طاهرينش به ارث برده بود، و همچنین با رفتار و همچنین کردار خويش، ديگران و همچنین خانواده‏اش را به اين نوع زندگى تشويق مى‏نمود. برادرش مرحوم سيد على‌اکبر مى‏گويد: من چهارده سالم بود که برادرم مدرس مرا براى ادامه تحصيل به اصفهان برد و همچنین در مدرسه جده اتاقى برايم گرفت و همچنین مشغول فراگيرى درس سيوطى شدم. بعد از يک هفته وى استادم را عوض کرد و همچنین زیرا و به درستی که علت اين تغيير را پرسيدم، گفت: «آن هم معلم کار و همچنین بار خوبى داشت. اتاقش با فرش قالى مفروش بود و همچنین در محل زندگي‌اش وسايل اعيانى و همچنین اشرافى ديده مى‏شد؛ ولى تو از اين امکانات بى‏بهره بودى و همچنین اين وضع در تو اثر روحى مى‏گذاشت.»7
او به خانواده‏اش توصيه مى‏کرد: «نماز بخوانيد، قناعت کنيد، کشاورزى و همچنین دامدارى نمائيد، لباس وطني بپوشيد تا از وابستگى به ديگران بى‏نياز شويد.» در نامه‏اى به فرزندش سيد اسماعيل نوشت: «مسائل تو مثل من بايد به زراعت بگذرد و همچنین اسباب کشاورزى مال خودتان می باشد و همچنین نياز به غير نباشيد.» اهل منزل و خانه را توصيه به اين واقعيت مى‏کرد که: «حاجت‏ها را از خداوند متعال بخواهيد و همچنین از ديگران قطع اميد کنيد؛ زیرا و به درستی که درهاى رحمت الهى هيچ وقت به روى کسى بسته نمى‏گردد.»8
به همين دليل دکتر ميلسپو ـ مستشار ماليه و همچنین رئيس خزانه‏دارى وقت که در سال شمسی ۱۳۰۱ش به استخدام حکومت ايران دخل و درآمد ـ در باره‏اش نوشت: «شناخته شدن و شهرت مدرس بيشتر در اين می باشد که براى پول اصلا ارزشى قائل نمى‏باشد. در منزل و خانه‏اى ساده زندگى مى‏کند و همچنین در ملاقات با او محال می باشد کسى تحت تأثير سادگى او قرار نگيرد.»9
مدرس اول خود مسيرى زاهدانه و همچنین توأم با قناعت درپيش گرفت و همچنین بعد، از طريق اين نوع زندگى توانسته بود به درد محرومان و همچنین اشخاص کم‏بضاعت پى ببرد. او در تمامى لحظات عمر از مستمندان غافل نبود. فاطمه‏بيگم‏مدرس ـ فرزندش ـ مى‏گويد: بسيار اتفاق مى‏افتاد پدرم بدون قبا و همچنین حتى شلوار درحالى که عبايش را به دور خود پيچيده بود، به منزل و خانه مى‏آمد و همچنین مى‏دانستيم که لباسش را به برهنه‏اى بخشيده می باشد. روزى به او گفتم: «اجازه دهيد چند ذرع کرباس در منزل و خانه داشته باشيم تا بتوانيم در چنين مواقعى برايتان لباس تهيه کنيم.» پاسخ داد: «امکان دارد ما آن هم را ذخيره کنيم، ولى ديگرى به آن هم نياز مبرمى داشته باشد
در يکى از روزها، عده‏اى فقير به او رسيدند و همچنین کمک مالى خواستند. در آن هم هنگام مدرس پولى در جيب نداشت، لذا از بقال محله که هميشه از او خريد مى‏نمود، مبلغى قرض کرد و همچنین به آن هم بينوايان داد.
در يکى از روزها مالکى از شهرضا نزد مدرس مى‏آيد و همچنین اصرار مى‏نمايد تا مقدارى از املاک روستاى مهدى‏آباد را به وى واگذار کند. مدرس مى‏گويد: «مگر تو قوم و همچنین خويش فقير ندارى و همچنین چرا اين زراعت را به عنوان صله ارحام به آنان نمى‏بخشى؟» مالک مى‏گويد: «خويشاوند درمانده دارم؛ ولى مايلم اين آب و همچنین ملک را به تو تقديم کنم.» مدرس وقتى اين سخن را مى‏شنود، از شدت خشم برافروخته مى‏می شود و همچنین مى‏گويد: «بايد اين زراعت را به بستگان مستمند بدهى تا ذخيره‏اى براى آخرت تو باشد.» آن هم مرد نااميد مى‏می شود و همچنین منزل و خانه مدرس را ترک مى‏کند.۱۰
مدرس وقتى مى‏خواست از اصفهان به تهران برود تا در مجلس دوم حضور يابد، در حوالى نطنز توقف کرد و همچنین در يکى از اتاق‏هاى امامزاده سليمان در يکى از روستاهاى اين نواحى بيتوته کرد. متولى امامزاده با وجود تنگدستى به نحو شايسته‏اى از مدرس و همچنین همراهان پذيرايى نمود. مدرس از وضع ظاهر وى، پى به نادارى او مى‏برد و همچنین پرس‏وجو مى‏کند، آن هم مرد لب به سخن مى‏گشاد و همچنین مى‏گويد: «پيرمردى فقير و همچنین عيالوارم، دو دختر پهناور و بزرگ دارم که هنوز کسى براى خواستگارى آنان نيامده می باشد و همچنین از اداره منزل و خانه ناتوان شده‏ام.» مدرس در آن هم شب با کمک کدخداى روستا آن هم دو دختر را به عقد دو فرد یا شخص از جوانان روستا درمى‏آورد و همچنین بدين‏گونه آن هم متولى امامزاده را شادمان مى‏نمايد۱۱ و همچنین بعد عازم قم و همچنین تهران مى‏می شود.
يک روز عصر که مدرس کنار باغچه منزلش در تهران نشسته بود و همچنین به صحبت‏ خانواده فقيرى گوش مى‏داد و همچنین مى‏خواست به وضع زندگى آنان رسيدگى کند، به او اطلاع دادند که سه فرد یا شخص وارد منزلش شده‏اند و همچنین تقاضاى ملاقات دارند که بعدا مشخص گرديد سفير آمريکا، شوهر یا همسر خود و همچنین يک فرد یا شخص مترجم خواهند بود. مدرس نسبت به آنان بى‏اعتنايى کرد و همچنین معطلشان نمود و همچنین سپس به اتاق خود رفت. آنها هم به دنبالش راه افتادند. مدرس نظرى به سفير و همچنین همراهان افکند و همچنین زیرا و به درستی که همسر سفير، زنى زشت‏رو و همچنین آبله‏گون بود، قبل از اينکه باب مذاکره باز می شود، اين امر را از طريق مترجم به آگاهى سفير رسانيد و همچنین از او علت انتخاب اين زن زشت را جويا شد. زن سفير وقتى از اين ماجرا مطلع شد، به حالت قهر و همچنین عصبانيت از اتاق بيرون رفت و همچنین به دنبالش سفير و همچنین مترجم هم خارج شدند وقتى از مدرس پرسيدند: «چرا اين‏گونه با آنان برخورد نمودى؟» گفت: «مى‏خواستم باب مذاکره گشوده نشود!»12

تأمين اجتماعى
هدف عمده تأمين اجتماعى برقرار امنيت اجتماعى و همچنین ثبات اقتصادى، حمايت از محرومان و همچنین پرداخت مقررى براى بازنشستگان و همچنین درماندگان می باشد. مدرس در سنگر مجلس مى‏کوشيد با حاکميت قانون، توجه و همچنین اهميت‌دادن به شهروندان و مردم شهر و همچنین ايجاد دلگرمى و همچنین روحيه مسئوليت‏پذيرى در آنان، زمينه‏هاى مناسب را براى رشد و همچنین توسعه جامعه فراهم نمايد. واگذارى کارها به شهروندان و مردم شهر و همچنین فروش املاک خالصه و همچنین واگذارى آنها به منظور احيا يا بابت حقوق کارمندان، تأمين کسرى بودجه و همچنین اجاره دادن موقوفات از امورى بود که مدرس پى گرفت؛ زيرا نظر داشت اين مسائل فرآيند مزبور را تسهيل مى‏نمايد.
همچنين کوشيد از نفوذ عناصر لاابالى، فاسد و همچنین قانون‏شکن در مديريت اجرايى کشور جلوگيرى کند و همچنین با فساد ادارى، باج دادن‏خوارى و همچنین مفاسد مالى کارگزاران مبارزه نمايد. او به هنگام تصويب قانون استخدام کشورى و همچنین قانون بازنشستگى در ۲۲آذر ۱۳۰۱ تأکيد نمود: «هنگام استخدام نيرو براى ادارات بايد شرايط کارگزاران، نحوه به کارگيرى آنها، کارآيى دستگاه‏هاى اجرايى، ارتباط و رابطه بين کار و همچنین هزينه‏ها، بازده منطقى و همچنین معتدل نيروها و همچنین نهاد‏ها و همچنین جلوگيرى از استخدام نيروها براساس سليقه و همچنین ارتباط و رابطه، مورد توجه جدى قرار گيرد
وي در بيانات خود طى دوره ششم مجلس شوراى ملى به مسائل اجتماعى و همچنین رفاهى عموم شهروندان و مردم شهر شامل صندوق بازنشستگى، تأسيس بانک براى بازنشستگان جهت فعاليت اقتصادى آنان و همچنین سرمايه‏گذارى، اعطاى اعتبارات و همچنین امتيازات تسهيلات، حفظ اقتدار و قدرت خريد اندوخته‏هاى کارگزاران، جلوگيرى از کاهش اقتدار و قدرت خريد پول، اهميت فراوان داد.
او که در سطح ساده‏ترين قشر جامعه مى‏زيست و همچنین درد نيازمندان و همچنین محرومان را به‌خوبى احساس مى‏کرد، آنها را ولىّ نعمت خود مى‏دانست و همچنین براى بهبود زندگى‌شان مى‏کوشيد و همچنین به فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن تأمين بهداشت، آموزش، سرویس ها و خدمات اجتماعى و همچنین عمومى آنان بود و همچنین در اين راستا از هيچ‏گونه تلاشى دريغ نمى‏کرد و همچنین در صورت نياز، از حقوق شخصى چشم مى‏پوشيد تا کارى عام‏المنفعه صورت گيرد.۱۳
مدرس در جلسه ۸۳ مجلس شوراى ملى، خاطرنشان ساخت: «حکومت بايد با تمام قواى خودش جلوگيرى کند که قوى صدمه‏اش به ضعيف نرسد و همچنین در صورتی که ما بخواهيم به موکّلين خود خدمت کنيم، بنده عرض مى‏کنم که موکّلين من تمامى اهالى ايران می باشد بلااستثنا، و همچنین بايد صلاح‏بينى براى تمام آنها بکنيم. پس بايد حکومت قسمى کند که راحتى از براى تمام شهروندان و مردم شهر فراهم کند.»14
در جلسه ۱۹۰ مورخ ۲۴ آذرماه ۱۳۰۱ با دريغ و همچنین درد گفت: «دوره مجلس هم نزديک به انقضاست و همچنین هنوز در مسأله اقتصاد قدمى برداشته نشده می باشد.» در بخشى از نطق اين جلسه در خصوص رفع نابسامانى اقتصادى و همچنین فقر مالى مى‏گويد: «علاج اين کار منحصر به اين می باشد که مخارج را کم کرده و همچنین به هرچه داشت قناعت کرد. والا در سال شمسی که پنجاه کرور، صد کرور جنس که از خارج وارد مى‏می شود، لابد بايد يک چيزى در مقابل ببرند. جنس که نمى‏برند، پول مى‏برند. اين وظيفه خود شهروندان و مردم شهر می باشد که حاضر شوند و همچنین از امتعه خارج به‏قدر احتياج استعمال کنند و همچنین زياد افراط نکنند. آقايان اين مذاکرات را ختم کنند و همچنین يک ترتيبى بکنند که راپرت به اجناس واردى (واردات) از کميسيون فوائد عامه به مجلس بيايد و همچنین تکافي‌اش معلوم می شود، بلکه ان‏شاءالله يک خدمت اقتصادى به مملکت کرده باشيم.»15
او در جلسه ۱۰۴ مورخ دى ۱۳۰۳ از اينکه عوارضى بر اجناس و همچنین کالاهاى مورد احتياج شهروندان و مردم شهر تحميل شده، سخت انتقاد کرد و همچنین در مخالفت با اين لايحه افزود: «مخارج مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری براى شهرى مثل تهران بايد از اهل آن هم شهرستان گرفته می شود و همچنین آن هم را هم بايد از اشخاص مرفّه دريافت نمود که اين شيوه به عدل و همچنین انصاف نزديکتر می باشد.» او که با تحميل عوارض بر قشرهاي کم‏دخل و درآمد جامعه موافق نبود، در ادامه پيشنهاد کرد: «عوارض از کالاهاى تجملاتى که مورد بهره بری و استفاده اقشار مرفه جامعه می باشد، گرفته می شود و همچنین افزود: يک خرجى داريم و همچنین يک بَرجى و همچنین به عقيده من عوارض بايد بر بَرج تحميل می شود نه بر خرج. اين تحميلات را نبايد بر ارزاق عمومى کرد و همچنین بايد حسابش را نمود که چه تحميلى بر شهروندان و مردم شهر زحمتکش کمتر می باشد و همچنین در عين‏حال براى اقتصاد مملکت هم نافع می است و خواهد بود.۱۶
در اين بيانات دل‏مشغولى مدرس به قشر هاي کم‏دخل و درآمد و همچنین عدالت‏محورى مطرح می باشد.

بودجه و همچنین ماليات
از هدفهاى مدرس در مجلس شوراى ملى، ايجاد نظام مالياتى عادلانه و همچنین مفيد، تصويب بودجه منطقى و همچنین مطابق با واقعيت‏هاى جامعه و همچنین اصلاح ساختار ادارى بود. از تأکيدهاى مدرس اين بود که اول بايد بودجه اصلاح گردد و همچنین هرچه امکان دارد، تقليل داده و همچنین صرفه‏جويى می شود و همچنین سپس به موضوع ازدياد عايدات و همچنین درآمدها توجه گردد و همچنین نيز بايد بودجه‏اى که تصويب مى‏گردد، در محل خود صرف می شود.
به باور مدرس، منابع، مصارف، عايدات و همچنین اصلاح هزينه‏ها در عرض هم نيستند و همچنین اولويت بايد با کاهش هزينه‏ها، افزايش کارآيى دستگاه‏هاى دولتى، جلوگيرى از استخدام‏هاى بى‏مورد، توجيه کارهاى عمرانى و همچنین تخصيص بهينه منابع و همچنین عايدات کشور باشد. نبايد از هزينه‏ها به سراغ درآمدها رفت. نبايد رقم‏هاى ساختگى و همچنین غير واقعى را براى درآمدها پيش‏بينى کرد و همچنین بر اين اساس بودجه تنظيم نمود.۱۷
در جلسه ۳۱ مورخ ۵ مهر سال شمسی ۱۳۰۰ خطاب به هيأت حکومت حاضر در مجلس گفت: «ما ديگر به جهت مخارج جارى مملکت دينارى قرض نخواهيم کرد» و همچنین در ادامه افزود: «البته هرکس عقيده داشته باشد که اين مملکت براى ايرانى بماند، بايد مال عموم را خرج مصارف عمومى بکند، هر کس کار خصوصى دارد، از بيت‏المال نمى‏می شود به او پول داد… کسى که کار نکرده و همچنین خدمت نکرده، نبايد مزد بگيرد. کسى پول بلاعوض و همچنین مجانى نگيرد.»18 در ادامه گفت: «همه اعم از نخست‏وزير، نمايندگان و همچنین کارمندان خدمتگزار خلق‏اند. محرومان و همچنین مستمندان حساب ديگرى دارند و همچنین بايد آنها را تحت پوشش قرار داد.» در قسمت و بخش ديگرى از بيانات خود گفت: «من با مسأله حذف و همچنین تقليل مخارج موافقم، بيت‏المال عمومى مسلمين را نبايد مفت به کسى داد.»19
در جلسه ۳۱۰ مجلس گفت: «آيا وکلاى ملت و همچنین هيأت حکومت در مقام اين خواهند بود که اين مملکتِ خرابِ ما رو به آبادى برود يا خير؟ و همچنین در صورتی که کسى يک زحمتى کشيد، اتکال داشته باشد به اين زحمتش تا کم‏کم شهروندان و مردم شهر رغبت کنند و همچنین اين خرابى را آباد کنند. اميدوارم که تمام ملت و همچنین حکومت در اين خيال باشند که مملکت ما رو به آبادى برود. بلکه يک‏جا يک چيزى هم دستى بدهيم تا اين که آباد کنند.»20
در جلسه ۱۳۰ مورخ اول شهريور ماه ۱۳۰۱ چنين گفت: «حاکم و همچنین سائس (برنامه جذاب و جالب و خوب‏ريز و همچنین سياستگذار) جمعيت بايد از مال اين جمعيت، آن هم جمعيت را اداره کند و همچنین جامعه اداره کردنش در تحت اين دو کلمه می باشد: تعمير البلاد و همچنین تأمين العباد. و همچنین آن هم حاکم و همچنین سائس در صورتی که بر طبق قانون عمل نکرد، ظالم و همچنین متعدى و همچنین مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری‏الدفع می است و خواهد بود.۲۱

پي‌نوشت‌ها:
۱٫
مدرس مجاهدى شکست‏ناپذير، عبدالعلى باقى، ص۳۲۳.
۲٫
شرح زندگانى من، عبدالله مستوفى، ص۲۴۳.
۳٫
داستان‏هاى مدرس، از نگارنده، ص۶۰.
۴٫
يادنامه مدرس، ص۷۲.
۵٫
شهيد مدرس ماه مجلس، از نگارنده، ص۷۴.
۶٫
مقاله نون جو دوغ گو، محمد ابراهيم باستانى پاريزى، مندرج در کتاب محيط ادب.
۷٫
مدرس مجاهدى شکست‏ناپذير، ص۱۳۰ـ ۱۲۹.
۸٫
آن هم، ص۲۳۰ ـ ۲۲۹.
۹٫
مأموريت آمريکايى‏ها در ايران، ميلسپو، ترجمه حسين ابوترابيان، ص۱۲۷.
۱۰٫
مدرس، بنياد تاريخ انقلاب اسلامى، ج اول، ص۲۱۴.
۱۱٫
داستان‏هاى مدرس، ص۱۱۵.
۱۲٫
آن هم، ص۱۴۷.
۱۳٫
ديدگاه‏هاى اقتصادى شهيد مدرس، درى نجف‏آبادى، ص۳۷ ـ۳۶.
۱۴٫
مدرس در پنج دوره تقنينيه مجلس، به کوشش محمد ترکمان، ج۱، ص۲۶۸.
۱۵٫
آن هم، ص۳۷.
۱۶٫
آن هم، ص۱۳۴ و همچنین ۱۳۶.
۱۷٫
ديدگاه‏هاى اقتصادى مدرس، ص۶۹.
۱۸٫
آرا و همچنین انديشه‏ها و همچنین فلسفه سياسى مدرس، محمد ترکمان، ص۶۰ ـ ۵۹.
۱۹٫
ديدگاه‏هاى اقتصادى مدرس، ص ۳۱.
۲۰٫
مدرس در پنج دوره تقنينيه مجلس، ص ۳۴ و همچنین ۵۹.
۲۱٫
آن هم، ص ۳۱۶.

انتهای پیام

به مناسبت هشتادمين سالگرد شهادت سيدحسن مدرس فقيه مجاهد، مدرس در تاریخ ۱۹۷۰-۰۱-۰۱ ۰۳:۳۰:۰۰ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان