یادداشتی از مسعود کوثری؛ نهنگ آبی طرفداران خود را تغییر پیدا کردن به یک فرقه می‌کند

یادداشتی از مسعود کوثری؛ نهنگ آبی طرفداران خود را تغییر پیدا کردن به یک فرقه می‌کند

|یادداشتی از مسعود کوثری؛ نهنگ آبی طرفداران خود را تغییر پیدا کردن به یک فرقه می‌کند از مسیح داراب|

صدای شیعه: هراس رسانه‌ای از بازی‌های رایانه‌ای با نهنگ آبی به آخر خود رسیده می باشد. بعد از بازی پوکمون‌گو کسی انتظار نداشت که چنین خبر هولناکی در مورد بازی‌های رایانه‌ای گرفتن کند. حادثه اخیر خودکشی دو دختر در اصفهان به آن خبر بعدی جدید و تو و تازه بخشید. آن موضوع به ویکیپدیا هم کشید و همچنین در مقاله اخیر آن هم همچنین و علاوه بر نقل از خودکشی‌ها در نقاط دیگر دنیا به خودکشی دو دختر اصفهانی هم اشاره شده می باشد. صرف نظر از آنکه خودکشی آن دو دختر در پس نتیجه آن می شود که بازی نهنگ آبی باشد یا نه، توجه به چند نقطه ضروری می باشد:

نخست، آسیب‌پذیری جوانان و نوجوانان در جامعه معاصر و همچنین ازجمله در جامعه ایران می باشد. آنان به شدت به دنبال هویت‌یابی خواهند بود و همچنین هر چیزی حتی یک بازی تشویق کننده به خودکشی می‌تواند جهت آنان جذاب و جالب باشد.

دومین عامل، فشارهای فرهنگی و اجتماعی به ویژه بر روی دخترک های جوان و ازدواج نکرده می باشد که تقریباً توجهی به آن هم نمی‌می شود و همچنین در صورتی که به یادداشت دو سال شمسی پیش نگارنده در مورد تیغ‌زنی بر روی دست دخترک های جوان و ازدواج نکرده رفت و آمد و مراجعه کنید، می‌بینید که خودآزاری جهت کاهش فشارهای فرهنگی و اجتماعی و همچنین خانوادگی مدت‌ها می باشد وجود دارد و همچنین دخترک های جوان و ازدواج نکرده از مسائل متنوع و گوناگون و مختلف رنج می‌برند. و همچنین نقطه سوم به تبیین علمی آن قبیل پدیده‌ها بازمی‌گردد.

بدون شک ناکامی یکی از عوامل سوق دهنده اشخاص و همچنین به ویژه جوانان و نوجوانان به سوی خودکشی می باشد، ولی باید توجه داشت آن ارتباط و رابطه به ویژه در خانواده‌هایی که گسستگی وجود دارد، اکثرا و بیشتر اثرگذار می باشد و همچنین می‌تواند عاملی قوی باشد. بنابراین، آن گونه بازی‌ها قربانیان خود را از میان آن هم خانواده‌هایی می‌گیرند که در آن هم پرخاشگری، اختلاف میان والدین و همچنین محیط پرتنش فرهنگی و اجتماعی وجود دارد.

در مورد آنکه میل به «تقلید از دیگران» چقدر نقش در تمایل جوانان و نوجوانان به خودکشی در آن بازی دارد، امری می باشد که به سادگی نمی‌قدرت در باره آن هم قضاوت کرد و همچنین محتاج تحقیقات روانشناسی میدانی می باشد. طراح روسی بازی فیلیپ بودیکین اظهارات متناقضی در مورد انگیزه تولید آن بازی کرده می باشد. او گاه انگیزه خود را تقویت اعتماد به نفس کودکان دانسته می باشد، و همچنین گاه از بین بردن افرادی که ضعف اعتماد به نفس دارند. در هر حال، مساله قربانیان اصلی آن بازی در میان کودکان و همچنین نوجوانانی می باشد که اعتماد به نفس پایین دارند و همچنین کاملاً آسیب‌پذیر خواهند بود. آن موضوع ما را به آن جنبه هم توجه می‌دهد که تولید بازی‌هایی (در دنیای واقعی و همچنین فضای مجازی) که اعتماد به نفس جوانان و نوجوانان را افزایش می‌دهد، از مهمترین جنبه‌هایی می باشد که بایستی و حتما به آن هم توجه داشت.

بازی نهنگ آبی خیلی ساده طرفداران خود را تغییر پیدا کردن به طرفداران یک فرقه (کالت) می‌کند، و همچنین آن دقیقاً آن هم چیزی می باشد که کودکان و همچنین جوانان و نوجوانان آماده خودآزاری یا رفتار ضداجتماعی به آن هم اهمیت می‌دهند. ساخته یا ایجاد آن حس که ما عضو یک بازی شبکه‌ای هستیم که اشخاص به سادگی نمی‌توانند عضو آن هم بشوند و همچنین از آن هم سر دربیاورند، انگیزه‌ای قوی جهت افرادی می باشد که آسیب فرهنگی و اجتماعی دیده‌اند و همچنین یا آماده آسیب دیدن خواهند بود. آن درست آن هم چیزی می باشد که بازی نهنگ آبی بر روی آن هم سرمایه‌گذاری کرده می باشد. فیلیپ بودیکین خودش فردی می باشد که او را از دانشکده روانشناسی بیرون کرده‌اند و همچنین بازی نهنگ آبی جهت او چیزی شبیه ساخته یا ایجاد یک فرقه (کالت) می باشد. توجه به آن جنبه مهم می باشد.

منبع: ایلنا

انتهای پیام

یادداشتی از مسعود کوثری؛ نهنگ آبی طرفداران خود را تغییر پیدا کردن به یک فرقه می‌کند در تاریخ ۱۹۷۰-۰۱-۰۱ ۰۳:۳۰:۰۰ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان