مخالفین عقد موقت بخوانند

مخالفین عقد موقت بخوانند

|مخالفین عقد موقت بخوانند از مسیح داراب|

صدای شیع: به به گفته بعضی وبسایت و مرکز خبرهای جدید های خبری اخیرا شیخ الازهر مصر ماهیت و همچنین شرعیت ازدواج موقت را به روش کل زیر سؤال برده و همچنین مدعی شده می باشد: «مطابق نظر علمای اهل سنت شرط در صیغه عقد آن هم می باشد که دائمی باشد پس در صورتی که شرط مدت معیّنی جهت ازدواج می شود از اساس آن عقد باطل می باشد.»،  حال در آن مجال به پاسخ آن ادعا  خواهیم پرداخت:
 

نقطه اول:

قبل از گفتن هر نقطه و همچنین مطلبی مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری به ذکر می باشد که علت منشأ نادیده گرفتن مشروعیت ازدواج موقت ریشه در اجتهاد در مقابل نص دارد.[۱] در واقع با وجود نص و همچنین حکم صریح در خصوص موضوعی، ما نباید تفسیر به رأی کرده و همچنین نظر فردی یا شخصی خود را تنها به خاطر آنکه حکم صریح را نمی پسندیم بر حکم شریعت مقدم کنیم؛ در صدر اسلام نیز همین موضوع باعث به وجود آمدن نظراتی همچون لغو ازدواج موقت شده می باشد، آن در حالی می باشد که خدای متعال به صراحت از چنین رویه غیر شرعی نهی کرده و همچنین فرموده می باشد: «به خاطر دروغى که بر زبانتان جارى مى ‏می شود (و همچنین چيزى را مجاز و همچنین چيزى را ممنوع مى‏ کنيد) نگوييد: «اين حلال می باشد و همچنین آن هم حرام»، تا بر خداوند تبارک و تعالی افترا ببنديد به يقين کسانى که به خداوند تبارک و تعالی دروغ مى ‏بندند، رستگار نخواهند شد!.»[نحل، آیه ۱۱۶]  

نقطه دوم: ادله ی قرآن بر جواز ازدواج موقت

محکم ترین و همچنین صریح ترین دلیل بر جواز ازدواج موقت، قرآن شریف می باشد که حتی بسیاری از مفسرین اهل سنت نیز به آن هم اذعان داشته و همچنین به حکم آن هم در قرآن اعتراف کرده اند، علامه امینی در کتاب «الغدیر» نام ۱۸ کتاب معتبر اهل سنت را با ذکر آدرس معرفی می کند که قسمتی از آیه ۲۴ سوره نساء در خصوص عقد موقت نازل شده می باشد.[۲]  ولی با آن حال شیخ الازهر مصر، با وجود علم به آن مباحث و مطالب چشم خود را به روی واقعیت و حقیقت می بندد و همچنین ادله قرآنی مرتبط با بحث را نمی پذیرد
خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «و همچنینَ أُحِلَّ لَکُمْ ما و همچنینَراءَ ذلِکُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِکُمْ مُحْصِنينَ غَيْرَ مُسافِحينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَةً و همچنینَ لا جُناحَ عَلَيْکُمْ فيما تَراضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَريضَةِ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَليماً حَکيماً؛[نساء، آیه۲۴] براى تو حلال می باشد که با دارایی ها خود، آنان را اختيار کنيد در حالى که پاکدامن باشيد و همچنین از زنا، خوددارى نماييد. و همچنین زنانى را که متعه [ازدواج موقت‏] مى‏ کنيد، واجب می باشد مهر آنها را بپردازيد. و همچنین گناهى بر تو نيست در آنچه بعد از تعيين مهر، با يکديگر توافق کرده‏ ايد. (بعداً مى ‏توانيد با توافق، آن هم را کم يا زياد کنيد.) خداوند، دانا و همچنین حکيم می باشد

به اذعان بسیاری از مفسیرین اهل سنت آن آیه شریف شامل آیات محکمی می باشد که به هیچ وجه نسخ نشده می باشد.[۳] و همچنین خدای متعال با عبارت «و همچنینَ أُحِلَّ لَکُمْ» نوع ویژه ای از ازدواج [ازدواج موقت] را که مشروعیت بخشید و همچنین بهره بری و استفاده از آن هم را حلال اعلام کرده می باشد. «کلمه‏ ى «متعة» همچون کلمه‏ ى حج، صلوة، ربا و همچنین غنيمت، داراى معناى شرعى می باشد، نه لغوى. بنابراين به قول علامه در تفسير الميزان شکّى در آن هم نيست که مراد از  «اسْتَمْتَعْتُمْ» مُتعه می باشد. پرداخت اجر، «فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ» در مُتعه مرتبط به استمتاع می باشد، «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ» در حالى که در صورتی که مراد آيه نکاح دائم باشد، با خواندن عقد مهريه مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری می باشد، خواه استمتاع بشود يا نشود، لکن قبل از آميزش در صورتی که طلاق صورت گرفت، نصف مهريه پرداخت مى ‏می شود.»[4]
 

پیشینه عقد موقت در تاریخ اسلام

به اعتراف بسیاری از کتب معتبر اهل سنت عقد موقت در زمان پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله گرامی اسلام رایج بوده می باشد، در صورتی که آن کار همچنان که شیخ الازهر مصر گفتن می کند کار زشت و همچنین خلاف اخلاق و همچنین دین می باشد ، چرا صحابی پهناور و بزرگ پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در کتب معتبر اهل سنت، خود معترف به انجام آن کار بوده اند، جهت نمونه کتاب صحیح مسلم و همچنین  بخاری که نزد اهل سنت از درجه اعتبار خیلی زیاد بالایی برخوردار می باشد، معترف به انجام و همچنین حلیت آن عقد در زمان صحابی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می باشد.

صحیح مسلم،[۵] صحیح بخاری،[۶] مصنف ابن ابی شبیه و همچنین مسند احمد، از عبدالله بن مسعود روایت کرده‌اند که گفت: ما در کنار رسول خداوند تبارک و تعالی(صلی الله علیه و همچنین آله) می‌ جنگیدیم و همچنین همسر نداشتیم، گفتیم: بهتر نیست خود را اخته کنیم؟ پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(صلی الله علیه و همچنین آله) ما را از آن کار بازداشت. سپس به ما اجازه داد تا با پرداخت مهریه (جامه و همچنین امثال آن هم) زنان را به عقد موقت خود درآوریم. 
صحیح بخاری[۷] مُصَنَّف عبدالرزاق از جابر بن عبدالله روایت کرده می باشد که گفت: همه ما در دوران رسول خداوند تبارک و تعالی(صلی الله علیه و همچنین آله) و همچنین ابوبکر مقداری آرد و همچنین خرما مهریه می‌دادیم و همچنین ازدواج موقت می‌کردیم تا آنکه عمر به خاطر کاری که عمرو بن حریث انجام داده بود، آن هم را ممنوع کرد.[۸]  

عمر بن خطاب و همچنین شیخ الازهر با چه مجوزی حکم الهی را لغو می کنند؟

آنچه از روایات معتبر اهل سنت نقل شده آن می باشد که آن حکم الهی همچون احکام دیگر در زمان پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم(صلی الله علیه و همچنین اله) رایج بوده می باشد و همچنین صحابی و همچنین بزرگان اهل سنت نیز خود معترف به انجام آن هم بوده اند، از آن رو هیچ کسی حتی عمر بن خطاب حق نداشت با اجتهاد خود در مقابل نص بدعتی در دین ساخته یا ایجاد کند و همچنین حکم شریعتی که توسط پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله گفتن شده را تغییر دهد، چه رسد به جناب شیخ الازهر مصر که با استدلال های غیر قابل قبولی با تفسیر به رأی به دنبال تخریب یک حکم الهی می باشد، مگر نه آن می باشد که در منابع روایی نقل شده می باشد: «حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى يَو همچنینْمِ الْقِيَامَةِ و همچنینَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَو همچنینْمِ الْقِيَامَةِ لَا يَکُونُ غَيْرُهُ و همچنینَ لَا يَجِي‏ءُ غَيْرُهُ و همچنینَ قَالَ قَالَ عَلِيٌّ(علیه السلام) مَا أَحَدٌ ابْتَدَعَ بِدْعَةً إِلَّا تَرَکَ بِهَا سُنَّةً؛[۹] حلال محمد هميشه تا روز قيامت حلال می باشد و همچنین حرامش هميشه تا روز قيامت حرام، غير حکم او حکمى نيست و همچنین جز او پيغمبرى نيايد و همچنین على(علیه السلام) فرمود: هيچ کس بدعتى ننهاد جز آنکه به سبب آن هم، سنتى را ترک کرد.»

پی نوشت ها: 
[۱].  آن اصطلاح به معنای مقدم داشتن نظر فردی یا شخصی، بر کلام صریح و همچنین روشن قرآن یا معصومین می باشد.
[۲]. الغدیر، ج۳، ص۳۳۰٫ 
[۳]. زمخشری، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج۱، ص۴۹۸؛  میبدی، کشف الاسرار و همچنین عدة الابرار، ج۲، ص۴۶۹؛  ثعلبی، الکشف و همچنین البیان عن تفسیرالقرآن، ج۳، ص۲۸۷٫ 
[۴].تفسير نور، ج‏2، ص۲۶۶٫ 
[۵]. نیشابوری، صحیح مسلم، ج۴، ص۱۳۰٫ 
[۶]. بخاری، صحیح بخاری، ج۳، تفسیر سوره مائده، باب ۹۷، ص۱۶۸ و همچنین کتاب نکاح، باب ۸، ص۳۳۷٫ 
[۷]. بخاری، صحیح بخاری، ج۳، ص۳۴۶ ۳۴۵٫ 
[۸]. المصنف عبدالرزاق، ج۷، ص۵۰۰٫ 
[۹]. شيخ کليني، الکافي ، ج‏1، ص ۵۹٫

منبع: تبیان

انتهای پیام

مخالفین عقد موقت بخوانند در تاریخ ۱۹۷۰-۰۱-۰۱ ۰۳:۳۰:۰۰ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان