بازگشت کاروان اسیران در اربعین حسینى آن هم سال شمسی شهادت بوده می باشد: حضرت آیت الله سید صادق روحانی

آیت الله سید صادق روحانی بازگشت کاروان اسیران در اربعین حسینى آن هم سال شمسی شهادت بوده می باشد: حضرت آیت الله سید صادق روحانی
حضرت آیت الله سید صادق روحانی

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – حضرت آیت الله سید صادق روحانی: بعد از بررسی و همچنین جستجوى کامل، مطمئن شدیم که بازگشت کاروان اسیران در اربعین حسینى آن هم سال شمسی شهادت حضرت امام و پیشوا حسین‏ علیه السلام گرفته شده می باشد…
یکى از مباحث مهم تاریخ عاشورا حضور اهل بیت (علیهم السلام) در کربلا در اولین اربعین شهادت امام و پیشوا حسین (علیه السلام) بر سر مزار آن هم حضرت و همچنین دیگر شهداى کربلاست.
به نقل از شفقنا از پایگاه آن مرجع نقلید متن پرسش و همچنین پاسخ  آیت الله العظمی سید صادق روحانی دبه آن شرح می باشد:
«آیا امکان دارد که اسرای اهل بیت (علیهم السلام) در روز اربعین به کربلا بازگشته باشند؟»
سوال:
بسم الله الرحمن الرحیم
عده‌ای اشکال می‌گیرند و همچنین می‌گویند آیا معقول می باشد که اسرای اهل بیت (علیهم السلام) در عرض تنها و فقط چهل روز مسیر طولانی کربلا به کوفه را طی کرده باشند و همچنین از شمال عراق و همچنین ترکیه گذر کرده و همچنین به لبنان و همچنین بعد به شام رسیده باشند و همچنین بعد از آن هم به کربلا برگشته باشند؟ لطفا توضیح دهید.
جواب:
باسمه جلت اسماؤه

اول: ما شکی نداریم که کاروان اسرای خاندان رسول خداوند تبارک و تعالی (صلی الله علیه و همچنین آله) و همچنین سرهای شهدا بعد از آنکه دشمنان آنها را به کوفه بردند و همچنین چند روزی آنجا ماندند و همچنین بعد به شام رفتند، در روز اربعین آن هم سالی که امام و پیشوا حسین (علیه السلام) شهید شد یعنی سال شمسی ۶۱ هجری، به کربلا بازگشته‌اند، و همچنین در نصوص آمده می باشد که آن هم بزرگواران هنگام بازگشت به کربلا و همچنین در آن هم روز دردناک با جابر بن عبدالله انصاری ـ صحابی بزرگوار- که بعد از شهادت امام و پیشوا حسین (علیه السلام) جهت زیارت آن هم حضرت آمده بود، ملاقات نموده‌اند. آن زیارت در آن هم سال شمسی نخست شهادت امام و پیشوا حسین (علیه السلام) اولین زیارت اربعین ایشان به شمار می‌آید. هم‌چنین ثابت می باشد که زیارت اربعین یکی از زیارت‌های معتبر می باشد و همچنین احادیث و همچنین روایات، شهروندان و مردم شهر را نسبت به آن زیارت ترغیب نموده اند تا جایی که آن زیارت از نشانه‌های مؤمن شمرده شده و همچنین مؤمنان هر سال شمسی آن زیارت را انجام داده و همچنین بر آن هم مواظبت نموده اند.

دوم: نظر مشهور و همچنین معتبر شیعه از قدیم آن بوده که اسرا در مسیر بازگشت خود به مدینه منوره، در آن هم سال شمسی به کربلا بازگشته و همچنین از آنجا عبور نموده اند.
البته بعضی علمای قدیم معتقدند بازگشت آن هم بزرگواران در آن هم سال شمسی نبوده و همچنین احتمال دارد سال شمسی بعد از شهادت، یا دیرتر از بیستم صفر، به کربلا بازگشته باشند؛ زیرا و به درستی که به نظر آنان سفر طولانی به شام و همچنین بازگشت به کربلا از نظر زمانی در آن مدت ممکن نبوده و همچنین بازگشتشان بعید می‌نماید. ولی باید توجه داشت نمی‌قدرت به آن نظر استناد کرد؛ زیرا و به درستی که ادله قطعی تأکید می‌کند طی آن مسیر در آن هم مدت زمانی امکان‌پذیر بوده می باشد.
حتی بازگشت آنها در آن مدت زمان بر اساس موارد ذیل با روایات دال بر آن مطلب، موافق می باشد:

الف) شکی نیست که سپاه دشمن، اسیران را بر شتران نشانده ـ و همچنین در بعضی نصوص آمده که شتران بدون جهاز بوده‌اند ـ و همچنین روز یازدهم محرم به کوفه برده و همچنین آنها در روز دوازدهم یا سیزدهم محرم وارد کوفه شده‌اند.

ب) در نصوص تاریخی آمده می باشد که حرکت کاروان اسرا به سمت شام در روز نوزدهم محرم، و همچنین در قول غیره ای پانزدهم محرم بوده، و همچنین آنها در اول صفر وارد شام شده‌اند. آن سخن یعنی مسیر کوفه به شام طبق یک قول تقریباً دوازده روز، و همچنین طبق قول دیگر هفده روز بوده می باشد.

ج) در تاریخ معروف می باشد که دشمن، اسیران را از مسیری طولانی‌تر به شام برده می باشد. یعنی از کوفه به سمت جایی که امروز شمال عراق می باشد حرکت نموده اند؛ از بغداد به تکریت رفته، سپس از موصل و همچنین تلعفر قبل و همچنین بعد از نصیبین در ترکیه فعلی رد شده‌اند. از آنجا وارد اراضی سوریه شده و همچنین از رقه و همچنین حلب گذر کرده‌ (محل مسجد النقطه)، و همچنین بعد به حماه و همچنین حمص و همچنین سپس به شرق لبنان رفته‌اند. از شهرستان بعلبک رد شده و همچنین آنگاه در مسیر شرق به سمت منطقه زبدانی رفته و همچنین از جهت اروپایی دمشق وارد آن هم شده‌اند.
دلیل گذر از آن مسیر طولانی هم آن بود که دشمن می‌خواست اقتدار و قدرت خود را به دیدن کردن و نمایش بگذارد. ولی باید توجه داشت آن هم بزرگواران در راه بازگشت خود از شام به کربلا، مسیر کوتاه‌تر را طی نموده اند که علی رغم مسیر قبلی خالی از سکنه بوده می باشد. آن مسیر به مرزهای اردن کنونی نزدیک بود. آنها چند روز بعد از حضور در شام، قبل از آنکه مسیر خود را به سمت مدینه منوره ادامه دهند از الانبار به کربلا رفته‌اند. علامه مجلسی مدت حضور آنان در شام را ده روز برآورد کرده که به واقعیت نزدیک‌تر می باشد.

د) فاصله طولانی‌ کوفه به شام طبق محاسبات در حال حاظر تقریبا ۱۹۰۰ کیلومتر می باشد. آن یعنی آنها هر روز ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر را طی نموده اند، و همچنین آن جهت حرکت شتران مسأله آسانی می باشد.

هـ) در صورتی که آن مسأله را در نظر بگیریم که شتران می‌توانند مسافت‌های طولانی را حتی بدون آب طی کنند، و همچنین طبق گفته کارشناسان میانگین سرعت آنها در مسافت‌های کوتاه حداقل ۶۵ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت، و همچنین در مسافت‌های طولانی تقریباً ۴۰ کیلومتر در ساعت، و همچنین میانگین حرکت آهسته شتران بین ۸ تا ۱۰ کیلومتر در ساعت می باشد؛ متوجه می‌شویم سرعت آن هم تفاوت چندانی با میانگین سرعت انسان پیاده (۵ تا ۷ کیلومتر در ساعت) ندارد. بنابراین قافله با سرعت خیلی زیاد معمولی از کوفه راه افتاده، و همچنین نه کند و همچنین نه سریع با سرعتی تقریباً بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در ساعت، و همچنین ۸ تا ۱۰ ساعت در روز به راه خود ادامه داده می باشد. آن مسأله هم کاملاً معمولی بوده و همچنین عجیب نیست، اگرچه احتمال دارد آن فاصله را در زمانی کمتر هم طی کرده باشند.

و همچنین) در مورد بازگشت به کربلا؛ در سفر بازگشت اکثرا و بیشتر از پنج روز زمان مستلزم و نیاز نبوده، و همچنین به نظر می‌رسد آنها بعد از ترک شام در دهم ماه صفر با سرعتی کندتر از معمول حرکت نموده اند. آن هم‌روش که در بعضی نصوص اشاره شده مدت زمان حضور کاروان اسرا در شام بیش از آن مدت نبوده زیرا و به درستی که حضور اکثرا و بیشتر آنها در شام دلیلی نداشته و همچنین مخصوصاً بعد از وفات حضرت رقیه (سلام الله علیها) و همچنین تغییر فضای عمومی در پس نتیجه آن می شود که‌ی خطبه‌ حضرت زینب (سلام الله علیها) و همچنین سخنرانی حضرت زین العابدین (علیه السلام)، نه تنها به مصلحت یزید نبوده که ایشان را اکثرا و بیشتر از آن در شام نگه دارد بلکه می‌بایست آنها را هرچه سریع‌تر برمی گرداند.

بر اساس آنچه گفتیم، پس نتیجه آن می شود که می‌گیریم که طبق نصوص وارده، اسرای اهل بیت (علیهم السلام) به همراه سرهای شهدا در روز اربعین آن هم سال شمسی به کربلا رسیده‌اند، و همچنین دلیلی وجود ندارد که آن مسأله را بعید بدانیم، آن هم‌روش که بعضی علمای سابق ما به آن خصوصیات توجه نکرده و همچنین آن موضوع را بعید دانسته‌اند.

بازگشت کاروان اسیران در اربعین حسینى آن هم سال شمسی شهادت بوده می باشد: حضرت آیت الله سید صادق روحانی در تاریخ ۲۰۱۷-۱۱-۰۱ ۱۶:۰۰:۴۸ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان