تمام تلاش امام و پیشوا حسین(ع) خاموش کردن آتش جنگ و همچنین تمام تلاش دشمن افروختن آن آتش می باشد/گفتاری از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی

مکارم 4 تمام تلاش امام و پیشوا حسین(ع) خاموش کردن آتش جنگ و همچنین تمام تلاش دشمن افروختن آن آتش می باشد/گفتاری از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) –حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی در مورد سخنان امام و پیشوا حسین با عمر سعد پاسخ گفته می باشد.
به به گفته شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ آن مرجع تقلید شیعیان بدین شرح می باشد:

پرسش : آیا امام و پیشوا حسین(علیه السلام) با عمر سعد مذاکره ای داشت؟
پاسخ اجمالی: هنگام و زمانی که لشکر عمربن سعد به کربلا رسید، فرستاده او نزد امام و پیشوا حسین(ع) آمد و همچنین پیغام عمر مبنی بر سوال از چرایی آمدن حضرت را به سوی کوفه ابلاغ کرد. امام و پیشوا فرمود، به دعوت شهروندان و مردم شهر کوفه به آن شهرستان آمده و همچنین حال در صورتی که شهروندان و مردم شهر از نظر خود برگشته اند، می تواند بازگردد. عمر سعد، سخن امام و پیشوا را به اطلاع ابن زیاد رساند، ولی باید توجه داشت او در پاسخ گفت، امام و پیشوا و همچنین یارانش بایستی و حتما با یزید بیعت کنند. امام و پیشوا(ع) آن خواسته را ردّ کرد. امام و پیشوا(ع) شب عاشورا نیز جهت اتمام حجت، با عمربن سعد مذاکره کرد، ولی باید توجه داشت او به بهانه های متعدد، از همراهی با حضرت شانه خالی کرد.
پاسخ تفصیلی: زیرا و به درستی که عمرسعد با لشکر عظیمى به کربلا آمد و همچنین در برابر لشکر محدود امام و پیشوا(علیه السلام) ایستاد. فرستاده عمرسعد نزد امام و پیشوا(علیه السلام) آمد. سلام کرد و همچنین نامه ابن سعد را به امام و پیشوا تقدیم نمود و همچنین عرض کرد: مولاى من! چرا به دیار ما آمده اى؟
امام و پیشوا(علیه السلام) در پاسخ فرمود:
«کَتَبَ اِلَىَّ اَهْلُ مِصْرِکُمْ هذا اَنْ اَقْدِمَ، فَاَمّا اِذْ کَرِهُونِی فَاَنَا اَنْصَرِفُ عَنْهُمْ»!؛ (اهالى شهرستان تو به من نامه نوشتند و همچنین مرا دعوت کرده اند، و همچنین در صورتی که از آمدن من ناخشنودند باز خواهم گشت!).(۱)
خوارزمى روایت کرده می باشد: امام و پیشوا(علیه السلام) به فرستاده عمرسعد فرمود: «یا هذا بَلِّغْ صاحِبَکَ عَنِّی اِنِّی لَمْ اَرِدْ هذَا الْبَلَدَ، و همچنینَ لکِنْ کَتَبَ اِلَىَّ اَهْلُ مِصْرِکُمْ هذا اَنْ آتیهُمْ فَیُبایَعُونِی و همچنینَ یَمْنَعُونِی و همچنینَ یَنْصُرُونِی و همچنینَ لا یَخْذُلُونِی فَاِنْ کَرِهُونِی اِنْصَرَفْتُ عَنْهُمْ مِنْ حَیْثُ جِئْتُ»؛ (از طرف من به امیرت بگو، من خود به آن دیار نیامده ام، بلکه شهروندان و مردم شهر آن دیار مرا دعوت کردند تا به نزدشان بیایم و همچنین با من بیعتکنند و همچنین مرا از دشمنانم بازدارند و همچنین یاریم نمایند، پس در صورتی که ناخشنودند از راهى که آمده ام باز مى گردم).(۲)
وقتى فرستاده عمرسعد بازگشت و همچنین او را از جریان امر با خبرساخت، ابن سعد گفت: امیدوارم که خداوند مرا از جنگ با حسین(علیه السلام) برهاند. آنگاه آن خواسته امام و پیشوا را به اطّلاع «ابن زیاد» رساند ولى او در پاسخ نوشت:
«از حسین بن على(علیه السلام) بخواه، تا او و همچنین تمام یارانش با یزید بیعتکنند. در صورتی که چنین کرد، ما نظر خود را خواهیم نوشت…!».
زیرا و به درستی که نامه ابن زیادبه دست ابن سعد رسید، گفت: «تصوّر من آن می باشد که عبیدالله بن زیاد، خواهان عافیت و همچنین صلح نیست».
عمرسعد، متن نامه عبیدالله بن زیاد را نزد امام و پیشوا حسین(علیه السلام) فرستاد.
امام و پیشوا(علیه السلام) فرمود:
«لا اُجیبُ اِبْنَ زِیادَ بِذلِکَ اَبَداً، فَهَلْ هُو همچنینَ اِلاَّ الْمَو همچنینْتَ، فَمَرْحَبَاً بِهِ»؛ (من هرگز به آن نامه ابن زیادپاسخ نخواهم داد. آیا بالاتر از مردن و مرگ سرانجامى خواهد بود؟! خوشا چنین مرگى!).(۳)
همچنین در عصر تاسوعا، امام و پیشوا حسین(علیه السلام) قاصدى نزد عمرسعد روانه ساخت که مى خواهم شب هنگام در فاصله دو سپاه با هم ملاقاتى داشته باشیم. زیرا و به درستی که شب فرا رسید ابن سعد با بیست فرد یا شخص از یارانش و همچنین امام و پیشوا حسین(علیه السلام) نیز با بیست تن از یاران خود در محلّ موعود حضور یافتند.
امام و پیشوا(علیه السلام) به یاران خود دستور داد تا دور شوند تنها عبّاس برادرش و همچنین على اکبر فرزندش را نزد خود نگاه داشت. همین روش ابن سعد نیز به جز فرزندش حفص و همچنین غلامش، به بقیّه دستور داد، دور شوند.
ابتدا امام و پیشوا(علیه السلام) آغاز سخن کرد و همچنین فرمود: «و همچنینَیْلَکَ یَابْنَ سَعْد اَما تَتَّقِی اللّهَ الَّذِی اِلَیْهِ مَعادُکَ؟ اَتُقاتِلُنِی و همچنینَ اَنَا ابْنُ مَنْ عَلِمْتَ؟ ذَرْ هوُلاءِ الْقَو همچنینْمَ و همچنینَ کُنْ مَعی، فَاِنَّهُ اَقْرَبُ لَکَ اِلَى اللّهِ تَعالى»؛ (واى بر تو، اى پسر سعد، آیا از خدایى که بازگشت تو به سوى اوست، هراس ندارى؟ آیا با من مى جنگى در حالى که مى دانى من پسر چه کسى هستم؟ آن تیم را رها کن و همچنین با ما باش که آن موجب نزدیکى تو به خداست).
ابن سعد گفت: در صورتی که از آن تیم جدا شوم مى ترسم منزل و خانه ام را ویران کنند. امام و پیشوا(علیه السلام) فرمود: «اَنَا اَبْنیها لَکَ»؛ (من آن هم را براى تو مى سازم). ابن سعد گفت: من بیمناکم که اموالم مصادره گردد. امام و پیشوا فرمود:
«اَنَا اُخْلِفُ عَلَیْکَ خَیْراً مِنْها مِنْ مالِی بِالْحِجاز»؛ (من از مال خودم در حجاز، بهتر از آن هم را به تو مى دهم).
ابن سعد گفت: من از جان خانواده ام بیمناکم [مى ترسم ابن زیادبر آنان خشم گیرد و همچنین همه را از دم شمشیر بگذراند].
امام و پیشوا حسین(علیه السلام) هنگامى که دیدن کرد ابن سعد از اراده و تصمیم راسخ خود باز نمى گردد، سکوت کرد و همچنین پاسخى نداد و همچنین از وى رو برگرداند و همچنین در حالى که از جا بر مى خاست، فرمود: «مالَکَ، ذَبَحَکَ اللّهُ عَلى فِراشِکَ عاجِلا، و همچنینَ لا غَفَرَ لَکَ یَو همچنینْمَ حَشْرِکَ، فَو همچنینَاللّهِ اِنِّی لاَرْجُوا اَلاّ تَاْکُلَ مِنْ بُرِّ الْعِراقِ اِلاّ یَسیراً»؛ (تو را چه مى می شود! خداوند به زودى در بسترت جانت را بگیرد و همچنین تو را در روز رستاخیز نیامرزد. به خداسوگند! من امیدوارم که از گندم عراق، جز مقدار ناچیزى، نخورى).
ابن سعد گستاخانه به استهزا گفت: «و همچنینَ فِی الشَّعیرِ کِفایَهٌ عَنِ الْبُرِّ»؛ (جو عراق مرا کافى می باشد!).(۴)
امام و پیشوا(علیه السلام) در هر گام به اتمام حجّت مى پردازد تا هیچ کس فردا، ادّعاى بى اطّلاعى نکند، جذاب و جالب آن که فرمانده لشکر دشمن نیز تلویحاً حقّانیّت امام و پیشوا(علیه السلام) و همچنین ناحق بودن دشمن او را تصدیق مى کند، تنها عذرش ترس از بیرحمى و همچنین قساوت آنهاست و همچنین آن اعتراف جالبى می باشد!
از سوى دیگر تمام تلاش امام و پیشوا(علیه السلام) خاموش کردن آتش جنگ می باشد و همچنین تمام تلاش دشمن افروختن آن آتش می باشد، غافل از آن که آن آتش سرانجام شعله مى کشد و همچنین تمام حکومت دودمان بنى امیّه را در کام خود فرو مى برد.(۵)

پی نوشت:
(۱). تاریخ طبرى، ج ۴، ص ۳۱۱؛ ارشاد مفید، ص ۴۳۵ و همچنین بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۸۳٫
(۲). مقتل الحسین خوارزمى، ج ۱، ص ۲۴۱٫
(۳). خبرهای جدید الطوال، ص ۲۵۳٫
(۴). فتوح ابن اعثم، ج ۵، ص ۱۶۴-۱۶۶ و همچنین بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۸۸-۳۸۹٫
(۵). گرد آوری از کتاب: عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها، زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی، ص ۳۸۶٫

تمام تلاش امام و پیشوا حسین(ع) خاموش کردن آتش جنگ و همچنین تمام تلاش دشمن افروختن آن آتش می باشد/گفتاری از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در تاریخ ۲۰۱۷-۰۵-۰۸ ۰۱:۲۸:۱۶ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان