واژه شناسی ترور و همچنین نظر اسلام در مورد تروریسم

مکارم 10 واژه شناسی ترور و همچنین نظر اسلام در مورد تروریسم

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) –حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی در مورد تروریسم از منظر اسلام پاسخ گفته می باشد.
به نقل از شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ آن مرجع تقلید شیعیان بدین شرح می باشد:

پرسش : نظر اسلام در مورد ترور و همچنین تروریسم چیست؟
پاسخ اجمالی: ترور به معنی ساخته یا ایجاد هراس و همچنین کشتن شهروندان بصورت غافل گیرانه، جهت نیل به اهداف سیاسی می باشد. اسلام آن هم را تحریم کرده و همچنین سزاوار شدیدترین مجازات ها می داند؛ چه در قانون قصاص و همچنین چه در قانون ضد محاربه. در سخنان معصومین(ع) نیز ترور حرام دانسته شده می باشد. در تاریخ اسلام نیز نمونه های متعددی از نفی ترور وجود دارد؛ مثل خود داری مسلم بن عقیل که از کشتن و قتل غافلگیرانه عبیدالله بن زیاد. در تاریخ انقلاب اسلامی ایران هم امام و پیشوا خمینی(ره)، ترور حسنعلی منصور را اثبات و یا تایید نکردند.
پاسخ تفصیلی: ترور در انظار و افکار عمومی انسان های آزاده جهان پدیده ای زشت و همچنین ناپسند می باشد. تروریستها اشخاص هنجار شکنی خواهند بود که به جای گفتگو و همچنین تعاملات سازنده، تنها و همچنین تنها نیت و اراده دارند با ساخته یا ایجاد رعب و همچنین وحشت، و همچنین کشتن به اهداف سیاسی خود برسند. اسلامانتخاب آن شیوه تعامل را بشدت ناپسند دانسته، آن هم را تحریم کرده و همچنین سزاوار شدیدترین مجازات ها می داند؛ چه در قانون قصاص و همچنین چه در قانون ضد محاربه.
واژه شناسی ترور:
تروریسم از ریشه ترور (terror)، در زبان فرانسه به معنی هراس و همچنین هراس افکنی می باشد(۱). ترور در ادبیات عرب شامل سه معادل می باشد که عبارتند از: فتک، ارهاب و همچنین اغتیال؛ فتک به معنی کشتن و قتل و همچنین کشتن می باشد(۲). ارهاب به معنی ترساندن فرد یا اشخاص و همچنین اغتیال به معنی کشتن به صورت پنهانی و همچنین غافلگیرانه می باشد.(۳) ترور در فرهنگ فارسی به معنی ترس زیاد و همچنین وحشت می باشد و همچنین در اصطلاح سیاسی به معنی کشتن و همچنین از بین بردن مخالف و همچنین ساخته یا ایجاد رعب و همچنین وحشت در بین شهروندان و مردم شهر می باشد.(۴) در جمع بندی مفهوم ترور می قدرت گفت: تروریسم کاربرد زور یا تهدید به زور در داخل یک کشور، و همچنین به منظور ساخته یا ایجاد ترس و همچنین وحشت در جامعه، تضعیف و همچنین حتی سرنگونی نهادهای موجود و همچنین ساخته یا ایجاد تغییرات سیاسی تعریف شده می باشد.(۵) در واقع ترور، به رفتار و همچنین اعمال فرد یا افرادی گفته می می شود که سعی می کنند از راه ساخته یا ایجاد ترس و همچنین وحشت و همچنین به کار بستن زور به اهداف سیاسی خود برسند.
دیدگاه اسلامدر ارتباط با ترور و همچنین تروریسم:
قرآن کریم می فرماید: «و همچنینَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَ و همچنینَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ و همچنینَ الْبَحْرِ و همچنینَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ و همچنینَ فَضَّلْناهُمْ عَلی کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلاً» (۶)؛ (ما بنى آدم را گرامى داشتیم و همچنین آنها را در خشکى و همچنین دریا (بر مرکبهاى راهوار) حمل کردیم، و همچنین از انواع روزیهاى پاکیزه به آنها روزى دادیم، و همچنین بر بسیارى از خلق خود برترى بخشیدیم). در آن آیهاصل کرامت و همچنین حرمت جان و همچنین مال انسان ها به روشنی گفتن می می شود. پر واضح می باشد که اسلامبرای جان و همچنین مال انسان ها ارزش بسیاری قائل می باشد و همچنین هیچ گاه اجازه نمی دهد آن اصلاساسی توسط فرد یا افرادی خدشه دار می شود. اسلامبه روش کلی با وضع قوانینی در«حرمت کشتن و قتل نفس» و همچنین حرمت شهروندان و مردم شهر آزاری و همچنین دزدی، حسّاسیّت خود را نسبت به امنیت جانی، اقتصادی و مالی و همچنین فرهنگی و اجتماعی شهروندان و مردم شهر نشان داده می باشد. اسلامبسیار ظریف تر از آن مسائل، حتّی از «ترساندن شهروندان و مردم شهر با نگاه غضبناک» نهی کرده می باشد؛ چه رسد به «وحشت افکنی با خشونت و همچنین کشتن و قتل»! امام و پیشوا صادق(علیه السلام) در حدیثی که از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اسلامبه ایشان رسیده می باشد، می فرماید: «مَنْ نَظَرَ اِلَى مُو همچنینْمِنٍ نَظْرَهً لِیُخِیفَهُ بِهَا اَخَافَهُ اللَّهُ عَزَّ و همچنینَ جَلَّ یَو همچنینْمَ لَا ظِلَّ اِلَّا ظِلُّهُ‏» (۷)؛ (هر کس به مومنی نگاهی کند که با آن هم نگاه او را بترساند، خداوند او را در روزی که هیچ پناهی جز او نیست، بترساند).
در سخنان معصومین(علیهم السلام) نشان بسیاری از حرمت ترور در اسلاموجود دارد. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(صلی اللهعلیه و همچنین آله) فرمودند: هنگامی که در معراجبودم مواردی را دیدن کردم، سوال کردم که آن ها چیست؛ گفتند آن ها نشانه های اخرالزمان می باشد. «… َ قُلْتُ اِلَهِی فَمَتَى یَکُونُ ذَلِک‏ فَاَو همچنینْحَى اِلَیَّ عَزَّ و همچنینَ جَلَّ یَکُونُ ذَلِکَ اِذَا رُفِعَ الْعِلْمُ و همچنینَ ظَهَرَ الْجَهْلُ و همچنینَ کَثُرَ الْقُرَّاءُ و همچنینَ قَلَّ الْعَمَلُ و همچنینَ کَثُرَ الْفَتْک‏ …» (۸)؛ (پرسیدم آخرالزمان چه زمانی می باشد؟ خداوند عزوجل فرمود: اخرالزمان، هنگام و زمانی که می باشد که علم محو می شود و همچنین جهل و همچنین گمراهی ظاهر گردد، قاریان قرآنزیاد شوند و همچنین عمل کاهش یابد و همچنین ترور زیاد می شود …).
هم چنین ابوصباح کنانی از امام و پیشوا جعفر صادق(علیه السلام) سوال می کند: «اِنَّ لَنَا جَاراً مِنْ هَمْدَانَ یُقَالُ لَهُ الْجَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ یَسُبُّ اَمِیرَ الْمُو همچنینْمِنِینَ(ع) اَفَتَاْذَنُ لِی اَنْ اَقْتُلَهُ قَالَ اِنَّ الْاِسْلَامَ قَیَّدَ الْفَتْکَ و همچنینَ لَکِنْ دَعْهُ فَسَتُکْفَى بِغَیْرِکَ» (۹)، (یکی از همسایگانم از قبیله همدان و همچنین نامش جعد بن عبدالله می باشد که به امام و پیشوا علی(علیه السلام) دشنام می دهد، آیا اجازه می دهید او را بکشم؟ امام و پیشوا فرمود اسلامترور را منع کرده می باشد. او را رها کن، زیرا بزودی فرد غیره ای آن کار را انجام می دهد).(۱۰)
در تاریخ اسلامنیز نمونه های متعددی از نفی ترور وجود دارد؛ مثل خود داری مسلم بن عقیلکه از کشتن و قتل غافلگیرانه عبیدالله بن زیاد. مورخین در کتب تاریخی نوشته اند، هنگامی که عبیدالله جهت عیادت از شریک بن اعور به منزل و خانه هانیمی رود، شریک پیشنهاد می دهد که مسلم در پشت پرده کمین کند و همچنین در وقت حضور ابن زیادبا علامتی که به مسلم می دهند (آب خواستن شریک)، مسلم از کمین گاه بیرون آمده و همچنین عبیدالله را به کشتن و قتل برساند. ابن زیادبه منزل و خانه هانیآمد و همچنین هنگام و زمانی که شریک آب طلبید مسلم جهت اجرای نقشه از مخفیگاه بیرون نیامد تا آن هم که با تکرار آب خواستن شریک، ابن زیاداحساس خطر کرد و همچنین از منزل و خانه هانیخارج شد. بعد از آن هم از مسلم پرسیدند که چرا نقشه را عملی نکردی؟ فرمود به خاطر سخنی که امام و پیشوا علی(علیه السلام) از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(صلی اللهعلیه و همچنین آله) نقل کرده که ایمانمانع کشتن غافل گیرانه می باشد؛ «انّ الاِیمانَ قَیَّدَ الفَتْکَ، و همچنین لا یَفْتِکُ مومِنٌ».(۱۱)
در تاریخ انقلاب اسلامی ایران هم امام و پیشوا خمینی(ره)، ترور حسنعلی منصور را اثبات و یا تایید نکردند. هنگامی که منصور پیمان کاپیتولاسیون را امضا نمود، تیم موتلفه اسلامی نماینده ای را در نجف جهت اجازه ترور حسنعلی منصور به حضور امام و پیشوا خمینی(ره) فرستاد، ولی باید توجه داشت حضرت امام و پیشوا از صدور چنین حکمی استنکاف ورزیدند.(۱۲)
از مجموع آنچه ذکر شد؛ ترور در اسلامممنوع بوده و همچنین جهت افرادی که بوسیله ترور انسان های دیگر را می کشند مجازات های سنگینی در قانون قصاص و همچنین قانون ضد محاربه در نظر گرفته شده می باشد. محاربه در اسلامبه ستیزه جویی مسلحانه جهت سلب امنیت جانی و همچنین اقتصادی و مالی شهروندان جامعهاسلامی گفته می می شود.
ترور یا مجازات در اسلام:
در بعضی از آیات و همچنین روایات حکم به کشتن بعضی از انسان ها شده می باشد. آن سخنان، دست مایه ای جهت اتهام زنی اشخاص مغرض علیه اسلامشده می باشد. مثل آیاتی از قرآنکه کشتن بعضی از انسان ها را جایز دانسته می باشد.
خداوند در قرآنمی فرماید: «یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصاصُ فِی الْقَتْلی‏» (۱۳)؛ (اى افرادى که ایمانآورده‏ اید! حکم قصاص در مورد کشتگان، بر تو نوشته شده می باشد‏). هم چنین در آیهدیگری می فرماید: «اِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللَّهَ و همچنینَ رَسُولَهُ و همچنینَ یَسْعَو همچنینْنَ فِی الْاَرْضِ فَساداً اَنْ یُقَتَّلُوا اَو همچنینْ یُصَلَّبُوا اَو همچنینْ تُقَطَّعَ اَیْدیهِمْ و همچنینَ اَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ اَو همچنینْ یُنْفَو همچنینْا مِنَ الْاَرْضِ ذلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا و همچنینَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ عَذابٌ عَظیمٌ‏» (۱۴)؛ (کیفر آنها که با خداو پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به جنگ بر مى‏ خیزند و همچنین در روى زمین دست به فساد مى‏ زنند. [و همچنین با تهدید به اسلحه به جان و همچنین مال و همچنین ناموس شهروندان و مردم شهر حمله مى‏ برند] آن می باشد که اعدام شوند یا به دار آویخته گردند یا [چهار انگشت از] دست راست و همچنین پاى چپ آنها بریده می شود و همچنین یا از سرزمین خود تبعید گردند، آن رسوایى آنها در دنیاست و همچنین در آخرتمجازات بزرگى دارند).
آن آیات، اشاره به قوانین قصاص و همچنین محاربه دارند و همچنین اتفاقا جهت مبارزه با سلب آرامش جانی و همچنین فرهنگی و اجتماعی وضع شده اند. تکلیف آیهاوّل که کاملا مشخص می باشد و همچنین مبیّن قصاص قوانین و قانونی جهت مجازات کشتن و قتل عمدی می باشد. در شان نزول آن آیهدوّم نیز چنین آمده می باشد که جمعى از مشرکان در حضور پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اعظم (صلی اللهعلیه وآله) اسلامرا پذیرفتند. ولی باید توجه داشت به سبب ناسازگاری آب و همچنین هواى مدینه با آنها، بیمار شدند، پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(صلی اللهعلیه وآله) به آنها دستور داد در منطقه ها و مناطق خوش آب و همچنین هوا در خارج از مدینه زندگی کنند. ولی باید توجه داشت آنان بعد از بهبودی به جاى تشکر از آن هم حضرت دست و همچنین پای چوپان هاى مسلمان را بریده، و همچنین چشمانشان را کور کردند و همچنین سپس آنها را کشتند. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(صلی اللهعلیه وآله) دستور داد آنها را دستگیر کرده و همچنین قصاص کنند، تا مایه عبرت دیگران باشند.(۱۵) در آن آیهتکلیف جامعهدر مقابل ستیزه جویان مسلح که امنیّت فرهنگی و اجتماعی را بر هم زده بودند مشخص شده می باشد.
هم چنین پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم(صلی اللهعلیه وآله) در روایتی فرمودند: «مَنْ ظَفَرْتُمْ بِهِ مِنْ رِجَالِ یَهُودَ فَاقْتُلُوهُ» ؛ (بر هر یک از بزرگان یهود که دست یافتید، او را بکشید). قطعاً آن عبارت حضرت نمی تواند عمومیت داشته باشد؛ زیرا بر فرض پذیرش، آن حکم تنها در مورد یهودیانی اجرا شده که با اسلامآشکارا دشمنی داشتند، مثل کعب بن اشرف که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(صلی اللهعلیه و همچنین آله) دستور کشتن و قتل او را صادر کرد. مورخین در آن ارتباط و رابطه می نویسند: پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(صلی اللهعلیه و همچنین آله) تیمی را جهت کشتن کعب بن اشرف فرستاد و همچنین آنان نیز او را کشتند.(۱۶).
آن واقعه به عنوان یکی از مصادیق ترور در جامعهاسلامی تلقّی می می شود. امّا اقدام پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در صدور حکم کعب از مصادیق ترور نیست؛ زیرا پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(صلی اللهعلیه و همچنین آله) حاکم جامعهاسلامی می باشد و همچنین یکی از شوون آن حاکم، قضاوت و همچنین داوری می باشد. در واقع پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله با استناد به آن شان و همچنین بر پایه «مجرم بودن» کعب، حکم کشتن و قتل او را آشکارا و همچنین نه مخفیانه صادر کردند.
کعب بن اشرف شاعری جاهل و همچنین از قبیله بنی نضیربود که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و همچنین یارانش را هجو کرده و همچنین «مشرکان را بر علیه مسلمانان تحریک می کرد». کعب «متعرض زنان مسلمان می شد» و همچنین به بدی از زنان پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نام می برد و همچنین «اشعاری توهین آمیز در مورد زنان مسلمان می سرود». از آن رو او خطری جهت امنیت جامعهمسلمانان و همچنین استقرار حکومت اسلامبود. در واقع او غیر از آنکه باعث سلب امنیّت روانی شده بود، «ستون پنجم مشرکین مکه در مدینه بود» و همچنین مشرکان را جهت حمله به مدینه تحریک می کرد. بعد از حادثه «احد»، کعب بن اشرف به اهل مکه پیشنهاد کرد که سى فرد یا شخص از تو و همچنین سى فرد یا شخص از ما به کنار منزل و خانه کعبه برویم و همچنین شکمهاى خود را بر دیوار منزل و خانه کعبه بگذاریم و همچنین با پروردگار کعبه عهد کنیم که در نبرد با محمد کوتاهى نکنیم. آن در حالی می باشد که یهودیان بنی نضیربا پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(صلی اللهعلیه و همچنین آله) پیمان بستند که به دشمنان کمک نکنند ولی باید توجه داشت کعب آن پیمان را زیر پا نهاده بود و همچنین بایستی و حتما منتظر مجازات سختی می بود، چرا که به «جنگ سیاسی-امنیّتی» بواسطه جاسوسی و همچنین تحریک مشرکین و همچنین «جنگ روانی-تبلیغاتی» علنی علیه مسلمانان آمده بود. (۱۷)

پی نوشت:
(۱). دانشنامه سیاسی، آشوری، داریوش، مروارید، تهران، ۱۳۶۶، ص ۹۸٫
(۲). فرهنگ اصطلاحات معاصر، میرزایی، نجف علی، دارالاعتصام، قم، ۱۳۷۶، ذیل کلمه فتک.
(۳). حقوق بشر از منظر اندیشمندان، بسته نگار، محمد، سهامی نشر، تهران، ۱۳۸۰، ص ۵۸۴٫
(۴). فرهنگ فارسی عمید، عمید، حسن، امیرکبیر، تهران، ذیل کلمه ترور.
(۵). مقاله «اسلام و همچنین تروریسم»، شیرودی، مرتضی، دانشکده حقوق و همچنین علوم سیاسی، بهار ۱۳۸۲، شماره ۵۹، ص ۱۵۳-۱۷۸٫
(۶). سوره اسراء، آیه ۷۰٫
(۷). کافی، کلینى، محمد بن یعقوب، انتشارات إسلامیه، تهران، ۱۴۰۷ ق، چاپ چهارم، ج ۲، ص ۳۶۸٫
(۸). بحار الأنوار، مجلسی، محمد باقر، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، ۱۴۰۳ق، چاپ دوم، ج ‏۵۲، ص ۲۷۷٫
(۹). بحار الأنوار، آن هم، ج‏۴۷، ص، ۱۳۷٫
(۱۰). البته رها کردن یک انسان جاهل که ناسزایی را در جمع محدود می گوید، با مهدور الدّم بودن امثال سلمان رشدی – که با حمایت حکومت استعماری و همچنین خبیث انگلیس و همچنین به صورت علنی و همچنین در سطح گسترده بین المللی، هجمه ای طراحی و همچنین حساب شده را علیه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اسلام(صلی الله علیه و همچنین آله) انجام داده و همچنین بیش از یک میلیارد انسان را آزرده می باشد – فرق دارد. ضمن آنکه فتوای کشتن و قتل سلمان رشدی توسط یک حاکم شرع و همچنین از موضع قوانین اسلامی داده شده می باشد و همچنین یک عمل دفاعی و همچنین اعلام شده می باشد؛ نه یک عمل تهاجمی و همچنین غافل گیرانه. نمونه آن فتوا درسیره پیامبراسلام(صلی الله علیه و همچنین آله) بر علیه یک شاعر یهودی که جنگی علنی – تبلیغاتی و همچنین روانی بر علیه مسلمانان و همچنین شرافت زنان مسلمین به راه انداخته بود، نیز وجود دارد، که در همین مقاله به آن هم پرداخته شده. چاپ کتاب «آیات شیطانی» در تیراژ گسترده و همچنین با پشوانه سیاسی و همچنین دولتی جهت «ترور فردی یا شخصیّت» پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله بیش از یک میلیارد انسان با ابزار توهین، اعلان جنگ می باشد، و همچنین جواب آن هم کشتن و قتل می باشد. جوابی که بررسی کننده و پروهشگر نشد و همچنین سیر توهینهای حساب شده و همچنین تحت حمایت، از نشریات و همچنین انتشارات اروپایی علیه فردی یا شخصیّت الهی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اسلام ادامه دارد.
(۱۱). مسلم بن عقیل، محدثی، جواد، دفتر تبلیغات اسلامی قم، قم، ۱۳۷۵، ص ۲۵٫
(۱۲). جمعی از نویسندگان، تساهل و همچنین تسامح، آفرینه، تهران، ۱۳۷۹ش، ص ۳۵؛ مقاله «اسلام و همچنین تروریسم»، شیرودی، مرتضی، دانشکده حقوق و همچنین علوم سیاسی، بهار ۱۳۸۲، شماره ۵۹، ص ۱۵۳-۱۷۸٫
(۱۳). سوره بقره، آیه ۱۷۸٫
(۱۴). سوره مائده، آیه ۳۳٫
(۱۵). تفسیر نمونه‏، آیت الله العظمى مکارم شیرازی، ناصر، دار الکتب الاسلامیه‏، تهران، ۱۳۷۴ ه. ش‏، چاپ سی و همچنین دوم، ج‏۴، ص ۳۵۹٫
(۱۶). رک: بحار الأنوار، آن هم، ج ۲۰، ص ۱۰-۱۲٫
(۱۷). رک: تفسیر نمونه‏، آیت الله العظمى مکارم شیرازی، ناصر، دار الکتب الاسلامیه‏، تهران، ۱۳۷۴ ه. ش‏، چاپ سی و همچنین دوم، ج‏۳، ص ۲۰۳ و همچنین ۴۱۶-۴۱۷٫

تاریخ نشر: « ۱۳۹۵/۰۶/۱۴ »
مباحث و مطالب مرتبط
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : ۸۴۰

واژه شناسی ترور و همچنین نظر اسلام در مورد تروریسم در تاریخ ۲۰۱۷-۰۶-۰۹ ۱۵:۲۹:۵۸ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان