روحانیت شیعه در زندان‌های آل سعود؛‎ روایتی از محدودیت‌های آل سعود جهت علما/ روحانیونی که حق پوشیدن لباس روحانیت ندارند

روحانیت شیعه در زندان‌های آل سعود؛‎ روایتی از محدودیت‌های آل سعود جهت علما/ روحانیونی که حق پوشیدن لباس روحانیت ندارند

|روحانیت شیعه در زندان‌های آل سعود؛‎ روایتی از محدودیت‌های آل سعود جهت علما/ روحانیونی که حق پوشیدن لباس روحانیت ندارند از مسیح داراب|

صدای شیعه:در سایه تبعیض مذهبی، سرکوبگری و همچنین فضای خفقان سیاسی که در عربستان سعودی موج می‌زند، روحانیون شیعی یکی از تیم هایی خواهند بود که بیشترین فشارها و همچنین محدودیت‌ها را تحمل می‌کنند. هر نوع اقدام آن روحانیون از سوی نیروهای امنیتی تحریک شهروندان و مردم شهر به خیزش و همچنین انقلاب توصیف می می شود و همچنین روحانیون حتی از برپایی نماز جماعت نیز منع می شوند. آنها در سخنرانی‌های خود بویژه در چارچوب ایام عزاداری عاشورا به شدت محدود می شوند و همچنین در موارد متعدد حتی قبل از برپایی مراسم ها که مجوز آن هم به سختی اخذ می می شود، تعهدات سنگینی از آنها گرفته می می شود. آن ها همچنین و علاوه بر اقدامات ضد بشری و ترویستی می باشد که از سوی عناصر معلوم الحال ضد بشری و ترویستی و همچنین تکفیری گاه و همچنین بیگاه در آن کشور انجام می می شود. در سایه همین شرایط بسیاری از روحانیون شیعی عربستان در حال حاضر در زندان‌ها به سر می برند که ما به تعدادی از آن موارد اشاره می کنیم. طبعا آنچه مورد توجه قرار می گیرد، تمامی روحانیون دربند زندان های رژیم آل سعود را شامل نمی می شود.

الشیخ توفیق العامر

توفیق جابر إبراهیم العامر معروف به عزیز الشرقیة متولد ۱۳۸۱ هجری قمری در بحرین می باشد. او در سال شمسی ۱۴۰۰ هجری جهت ادامه تحصیل به ایران سفر کرده و همچنین ۱۱ سال شمسی بعد به منطقه الاحساء عربستان بازگشت. او متأهل بوده و همچنین ۳ فرزند پسر و همچنین ۴ دختر دارد.  

شیخ عامر از اولین زندانیان سیاسی در عربستان از زمان جنبش مردمی در آن کشور به شمار می‌رود. او همچنین سخنران دینی و همچنین فعال حقوقی متخصص در باره تفسیر و همچنین روشهای آن هم می باشد که قبل از بازداشت و همچنین زندانی شدن، امامت مسجد ائمه بقیع در شهرستان الاحساء در عربستان را بر عهده داشت. او بسته ای از دروس تفسیری دارد که در شبکه‌های ماهواره‌ای نشر یافته شده می‌می شود. هنگام و زمانی که که مقامات رژیم آل سعود علما و همچنین شیوخ منطقه الاحساء را از پوشیدن لباس روحانیت منع کردند، او اولین کسی بود که آن موضوع را رد کرد و همچنین به همین علت به زندان افتاد، ولی باید توجه داشت مدتی بعد آزاد شد.

نیروهای امنیتی رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی بارها سعی کردند او همچنین را بترسانند تا از فعالیت های مسالمت آمیز سیاسی منصرف کنند، ولی باید توجه داشت او در برابر آن فشارها و همچنین تهدیدات ایستادگی کرد و همچنین به اعلام مواضع سیاسی خود ادامه دهد. در پی خیزش‌های مردمی در کشورهای عربی و همچنین هنگامی که جوانان منطقه ها و مناطق قطیف و همچنین الاحساء و همچنین ریاض و همچنین بعضی منطقه ها و مناطق دیگر عربستان تظاهرات کرده و همچنین خواستار انجام اصلاحات در آن کشور شدند ، رژیم آل سعود با مشت آهنین با آنها برخورد کرد. شیخ العامر یکی از افرادی بود که در برابر آن فشارها ایستادگی کند و همچنین از حاکمیت آل سعود خواست اصلاحات سیاسی را در کشور برقرار کنند که از دیدگاه او همچنین عبارتند از:

ساخته یا ایجاد پادشاهی مشروطه ضمن تضمین مشارکت سیاسی ملت

تدوین قانون اساسی جهت کشور و همچنین جداسازی اختیارات حاکمیت دستگاه‌های سه‌گانه و همچنین آغاز حیات احزاب در کشور.

امکان مشارکت ملی و همچنین پایان دادن به تبعیض های فرقه‌ای  در کشور

اعلام همبستگی با انقلاب بحرین که از سوی رسانه‌های کشورهای عربی مورد انزوا قرار گرفته بود.

او مفسر قرآن کریم بوده و همچنین مجموعه برنامه جذاب و جالب و خوب های او همچنین با عنوان قنادیل قرآنیة در شبکه ماهواره ای الانوار پخش می شد. او همچنین همچنین و علاوه بر آن مجموعه کتاب‌هایی نیز به نگارش در آورده می باشد که مدخل الی علم التفسیر ، منهج الإستقراء و همچنین منهج التفسیر تعدادی از آن هم ها را شامل می می شود. او همچنین کتابی دارد که در حوزه های علمیه در سوریه تدریس می می شود.

شیخ توفیق العامر بارها به دست عمال رژیم آل سعود به بهانه‌های متنوع و گوناگون و مختلف و همچنین بیهوده بازداشت شده می باشد. او در سال شمسی ۲۰۰۵ به بهانه برپایی یک نمایشگاه هنرهای تجسمی با نام "بوحی عاشوراء" بازداشت شده  24 ساعت در بازداشت ماند. او همچنین به علت انتقاد از یک بیانیه که طایفه شیعه را تکفیر می کند نیز بازداشت شده و همچنین ۷ روز در بازداشت ماند.

شیخ العامر همچنین جهت مطالبه آزادی های دینی و همچنین جلوگیری از تبعیض نژادی در سپتامبر ۲۰۰۸ نیز بازداشت شد. شهروندان و مردم شهر الاحساء جهت آزادی او همچنین در برابر دادگاه جنایی آن شهرستان تجمع کردند. نیروهای ضد شورش اقدام به سرکوب تجمع کردند، ولی باید توجه داشت در نهایت مجبور شدند روز بعد او را آزاد کنند. در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۰۹ نیز او همچنین به ادعای تحرک جهت کودتا علیه نظام به دادگاه فراخوانده شد.

در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۱۱ به علت درخواست جهت تشکیل پادشاهی مشروطه در کشور بازداشت شد و همچنین ۸ روز را در زندان انفرادی در الدمام گذراند. ولی باید توجه داشت در نهایت بار دیگر با تظاهرات خشمگینانه شهروندان و مردم شهر قطیف و همچنین الاحسیاء که خواستار آزادی او بودند، از زندان آزاد شد.  

او از تاریخ ۳ اوت ۲۰۱۱ و همچنین در حالی که از نماز جماعت مغرب باز می گشت، بازداشت شد و همچنین به تا حال در زندان به سر می برد. رژیم آل سعود شرط کرده او را به شرطی آزاد می‌کند که سخنرانی و همچنین امامت مسجد و همچنین سایر فعالیت هایش را متوقف کند، ولی باید توجه داشت ایشان تسلیم آن شرایط نشده می باشد. ایشان به سه سال شمسی زندان و همچنین ۵ سال شمسی ممنوع السفر بودن محکوم شده، ولی باید توجه داشت دادستانی عربستان درخواست ۴ سال شمسی زندان دیگر جهت آن روحانی شیعی کرده می باشد.

الشیخ حسین الراضی

شیخ حسین علی الراضی متولد سال شمسی ۱۹۵۱ در منطقه احساء می باشد، او یکی از برجسته‌ترین روحانیون شیعه در منطقه احساء واقع در جنوب شرق عربستان و همچنین امام و پیشوا جماعت مسجد رسول اعظم در عمران استان الاحساء می باشد. او همچنین تحصیلات خود را در پنج‌سالگی با آموزش قرآن کریم آغاز کرد و همچنین در هفت‌سالگی به مدارس دولتی نظامیه پیوست. او در ۱۱ سالگی جهت آماده‌سازی فضای روانی و همچنین خانوادگی و همچنین اقتصادی و مالی خود جهت رفتن به نجف اشرف تحصیل را رها کرد تا آنکه نهایتاً در سال شمسی ۱۹۶۷ موفق به آن کار شد. در نجب اشرف در نزد پهناور و بزرگ‌ترین مراجع دینی وقت تحصیل‌ کرد و همچنین در سال شمسی ۱۹۸۰ به شهرستان مقدس قم  سفر کرده و همچنین تحصیلات خود را در دروس خارج فقه به پایان برد. سپس در آن شهرستان به تدریس علوم دینی پرداخت. او همچنین تألیفات و همچنین پژوهش‌های مهمی را انجام داده می باشد.

حضور آن روحانی سالخورده در تظاهرات مردمی در الاحساء به همچنین و علاوه سخنرانی‌ها و همچنین مواضع او در مسائل متنوع و گوناگون و مختلف سیاسی نشان از رویکرد خاص او در باره علوم سیاسی دارد. او در آن راستا بر مفهوم وحدت اسلامی تأکید ویژه‌ای دارد. افرادی که با ایشان آشنایی دارند ، معتقدند که استقلال فکری شیخ نشان از استقلال سیاسی او همچنین دارد.

شیخ حسین الراضی به ویژه بعد از اقدام جنایت‌کارانه رژیم آل سعود در اعدام شیخ نمر و همچنین تعداد غیره ای از جوانان سعودی ، انتقادات خود ضد حکومت آن کشور را تندتر کرد. در حالی که رسانه‌های سعودی تلاش داشتند اعدام شیخ نمر را تبریک گفته و همچنین او همچنین را یک عنصر ضد بشری و ترویستی معرفی کنند، او همچنین در منبر نماز جمعه مسجد رسول اعظم شیخ نمر را شهید مظلوم و همچنین مجاهد و همچنین شهید راه آزادی و همچنین کرامت و همچنین شیخ شهدا توصیف و همچنین اعدام آن شیخ در میان مجموعه‌ای از اشخاص یک تیم ضد بشری و ترویستی را که اقدام به کشتار شهروندان و مردم شهر کرده اند، محکوم کرد.

شیخ الراضی همچنین اقدام حکومت در ممانعت از نمایش تظاهرات و همچنین شکنجه و همچنین محکوم کردن عوامل آن هم و همچنین سیاست سرکوبگری بر ضد ملت و همچنین سرکوب آزادی‌ گفتن در مسائل متنوع و گوناگون و مختلف را مورد انتقاد قرار داد و همچنین تاکید کرده که فضا به گونه‌ای می باشد که هر کس علی رغم نظر حکومت عمل کند، زندانی یا اعدام می می شود.

او همچنین در روز ۲۹ ژانویه ۲۰۱۶ خواستار توقف فوری جنگ یمن شده و همچنین ادعاهای مطرح شده در توجیه آن جنگ را رد کرد و همچنین گفت: آیا جایز می باشد که جهت تخریب یمن و همچنین شهروندان و مردم شهر آن کشور با آمریکا و همچنین دیگر کشورها ائتلاف کرد؟ او همچنین همچنین خواستار توقف جنگ در یمن و همچنین بحرین و همچنین بیرون کشیدن نیروهای سعودی از منامه و همچنین توقف مداخلات عربستان در مسائل داخلی کشورهای دیگر شده و همچنین از حکومت خواست به مطالبات شهروندان و مردم شهر جهت اصلاحات داخلی تن دهد. او اقدام حکومت عربستان جهت قرار دادن گروه و حزب‌الله لبنان در لیست تیم‌های ضد بشری و ترویستی را محکوم کرده و همچنین با اشاره به رویکردهای ضد بشری و ترویستی در منطقه تأکید دارد که در صورتی که به دنبال عواملی هستیم که باعث ساخته یا ایجاد حوادث ضد بشری و ترویستی می‌می شود ، به آن پس نتیجه آن می شود که می‌رسیم که فرهنگی که در عربستان حاکم می باشد، بستر ساز آن عوامل می باشد. او همچنین تأکید کرد که عربستان به منبعی جهت تکفیر و همچنین حضور بزرگان و رهبران آن هم تغییر پیدا کردن شده می باشد. آیت الله الراضی همچنین از عدم وجود روند انتقال اقتدار و قدرت در عربستان و همچنین انتقال موروثی اقتدار و قدرت انتقاد کرده و همچنین تأکید کرد که مشارکت سیاسی و همچنین اراده مردمی به کلی در عرصه داخلی عربستان نادیده گرفته می‌می شود.

آن مواضع شیخ سعودی باعث شد که او همچنین از سوی مقامات امنیتی سعودی احضار شده و همچنین مجبور به ارائه تعهداتی مبنی بر عدم انجام سخنرانی و همچنین عدم مداخله در سیاست داخلی کشور می شود. پاسخ شیخ الراضی به آن تهدیدات علنی بود. او در ۲۰ فوریه بر روی منبر رفت و همچنین از احضار شدنش صحبت کرد و همچنین گفت که تهدید شده می باشد که امامت مسجد از او همچنین گرفته خواهد شد و همچنین اجازه سخنرانی در آن هم را نخواهد داشت. او همچنین تاکید کرد که نسبت به تعهدی که از او گرفته شده می باشد ، رضایت ندارد و همچنین او مجبور به آن کار شده می باشد.

بعد از اقدام رژیم سعودی مبنی بر قرار دادن گروه و حزب‌الله لبنان در لیست تیم‌های ضد بشری و ترویستی و همچنین صدور قوانین مبنی بر بازداشت تمامی افرادی که گروه و حزب الله را اثبات و یا تایید می کنند یا با آن هم ابراز همبستگی می کنند، الراضی آن اراده و تصمیم راسخ را مورد انتقاد قرار داد و همچنین گفت: در صورتی که جرم و جنایت گروه و حزب‌الله لبنان مبارزه با اسرائیلی‌ها و همچنین تکفیری‌ها می باشد، پس من نیز جزو آنها هستم. او همچنین تاکید کرد: گروه و حزب‌الله عزت و همچنین کرامت را به اسلام و همچنین مسلمین و همچنین عرب ها و همچنین عربیت بازگرداند. اقدام جهت تروریست خواندن آن تیم رسوایی بزرگی جهت امت عرب و همچنین اسلام می باشد.

در پی آن مواضع بود که رژیم آل سعود اراده و تصمیم راسخ گرفت با اقدام پلیسی آن روحانی شیعی را ساکت کرده و همچنین فشارها بر او همچنین را افزایش دهد، لذا در روز ۲۰ مارس ۲۰۱۶ ابلاغیه ای شفاهی جهت او همچنین صادر شده مبنی بر آنکه او دیگر حق امامت جمعه و همچنین جماعت در مسجد را ندارد.

شیخ الراضی البته اهمیتی به آن تهدیدات نداد و همچنین عصر روز دوشنبه به مسجد رسول اعظم رفت تا نماز را در آن مسجد بخواند، ولی باید توجه داشت ۳ خودرو و همچنین یک اتوبوس در جلوی مسجد منتظر او بودند و همچنین بعد از آنکه او همچنین نماز را در مسجد به پایان رساند، نیروهای سعودی ضمن تعقیب او با حدود ۲۰ خودروی امنیتی در مسیر بازگشت از مسجد،‌ او همچنین را در یک داروخانه  بازداشت کردند.
 
الشیخ حبیب الخباز

شیخ حبیب الخباز یکی دیگر از روحانیون شیعه سعودی می باشد که در زندان های رژیم آل سعود محبوس شده می باشد. دادگاه سعودی جهت آن روحانی ۶ سال شمسی زندان و همچنین ۶ سال شمسی دیگر ممنوعیت از سفر در نظر گرفته می باشد. نیروهای امنیتی عربستان در روز ۷ سپتامبر ۲۰۱۶ شیخ خباز را در منطقه قطیف بازداشت کردند. آنها در ابتدا او را به مرکز تحقیقات سیهات احضار کرده بودند. او بار دیگر در اکتبر قبل بازداشت شد.

الشیخ خباز امام و پیشوا جماعت مسجد رسول اعظم در سیهات بود و همچنین تلاش‌های مکرر رژیم آل سعود جهت محدود کردن فعالیت‌های فرهنگی و همچنین سیاسی شیخ که در راستای اعتراضات مسالمت آمیز نسبت به عملکرد سرکوبگرایانه سعودی ها در عربستان بود، ناموفق ماند. شیخ خباز بارها از سوی نیروهای امنیتی عربستان بازداشت شده و همچنین بعد از بازجویی های مکرر آزاد شده بود. بازداشت او همچنین در پی انتقاد از آل سعود و همچنین اعلام مخالفت آشکار با طرح های تکفیری آن کشور صورت گرفت. آنها بارها از شیخ تعهد گرفتند. نیروهای امنیتی آل سعود او را حتی از اقامه نماز جماعت و همچنین سخنرانی های دینی نیز منع می کردند.

اصلی ترین دلیل بازدشت و همچنین حبس شیخ خباز، ایراد سخنرانی انتقاد آمیز علیه رژِیم آل سعود و همچنین انتقاد از آن رژیم در خصوص اعمال محدودیت علیه شخصیتهای شیعه بویژه شیخ نمر بود؛ او همچنین  در یک سخنرانی ، بحث و داستان شیخ نمر را به حکایت مسلم بن عقیل تشبیه کرده و همچنین گفته بود که هر دو با خیانت و همچنین دو رویی روبرو شدند.

او همچنین در بعضی سخنرانی‌های خود اقدامات تجاوزکارانه عربستان سعودی را محکوم کرده و همچنین خواستار واکنش مثبت آنها به مطالبات اهالی منطقه شرق عربستان شده بود. او تروریسم تکفیری موجود در منطقه را محکوم کرده و همچنین نسبت به روش‌های آموزش رسمی در عربستان سعودی که دانش‌آموزان را به سمت تکفیر سوق می‌دهد ، هشدار می‌داد. او همچنین هم چنین مواضعی در حمایت از مطالبات مردمی در منطقه الشرقیه دارد و همچنین تجاوزهای نیروهای امنیتی رژیم آل سعود در منطقه العوامیه زادگاه شیخ نمر را محکوم می کند.

شیخ حسن آل زاید

شیخ حسن آل زاید یکی از دانش‌آموزان و همچنین اشخاص نزدیک به شیخ نمر باقر آل نمر می باشد که به نیابت از او همچنین نماز جماعت در مسجد «امام و پیشوا حسین»(ع) العوامیه را به مناسبت‌های متنوع و گوناگون و مختلف برگزار می‌کرد. او همچنین یکی دیگر از روحانیون شیعه عربستان می باشد که به بهانه‌های واهی توسط نیروهای امنیتی رژیم آل سعود بازداشت و همچنین در زندان های آن رژیم به سر می برد. او در دفتر گذرنامه در شهرستان الدمام توسط نیروهای امنیتی دزدی شد.

وبسایت و مرکز خبرهای جدید العوامیه در مورد دزدی شدن آن روحانی شیعی در سال شمسی ۲۰۱۳ می نویسد که شیخ آل زاید جهت تحقیقات به دفتر گذرنامه‌ها احضار شد که در آنجا گذرنامه‌های خانواده‌اش را تمدید کرده بود و همچنین بعد از آن هم دیگر تلفن همراهش روشن نشد. آل زاید بدون هیچ هشدار و همچنین اطلاع قبلی توسط نیزروهای امنیتی دزدی شد.

افرادی که آن شیخ سعودی را از نزدیک می‌شناسند ، نسبت به بازداشت او همچنین متعجب خواهند بود، چرا که او هیچ اقدامی انجام نداده می باشد که حاکمیت آل سعود نسبت به آن هم ملاحظاتی داشته باشند. او در یکی از مدارس دولتی مشغول تدریس بود و همچنین بقیه روزهای هفته را مشغول کارهای علمی و همچنین حضور در وبسایت و مرکز خبرهای جدید های فرهنگی و اجتماعی و همچنین فعالیت های خانوادگی بود.

با آن وجود دادگاه عربستان شیخ حسن آل زاید روحانی شیعه را به جرم و جنایت مشارکت در تظاهرات مردمی منطقه الشرقیه در سال شمسی ۲۰۱۳ به ۱۰ سال شمسی زندان محکوم کرد. حکم دادگاه سعودی در ابتدا ۸ سال شمسی زندان بود، ولی باید توجه داشت بعد از اعتراض آل زاید به حکم صادر شده، دادگاه، حکم زندان شیخ آل زاید را از ۸ سال شمسی به ۱۰ سال شمسی افزایش داده می باشد.

الشیخ بدر آل طالب

شیخ بدر هلال جاسم آل طالب از اهالی منطقه سیهات در الشرقیه می باشد. او مدتی پیش از بازداشت در شهرستان مکه مکرمه سکونت داشت. او ۴ فرزند دختر و همچنین یک فرزند پسر دارد.

آن روحانی شیعی کارشناسی ارشد زبان عربی را دارد و همچنین مشغول تحصیل مسائل فقهی و همچنین شرعی شیعیان در شهرستان مکه بود. ولی باید توجه داشت در سال شمسی ۲۰۱۳ به صورت ناگهانی در برابر اشخاص خانواده اش دزدی شد. نیروهای امنیتی به طرز وحشیانه ای به منزل او حمله کرده و همچنین قبل از بازداشت او محتویات منزلش را به هم ریختند. به علت محدودیت‌هایی که نیروهای امنیتی آل سعود در ماجرای معروف به "تیم جاسوسی" جهت آن خانواده ساخته یا ایجاد کردند و همچنین ادعاهایی که در روزنامه های رسمی سعودی در مورد آن هم ها مطرح شد، دختر آن روحانی شیعی با معظلات و مسائل و مشکلات بسیاری در مدرسه  مواجه شد. او همچنین در یکی از ملاقات‌هایش گفته بود که رژیم سعودی ۷۰ فرد یا شخص را با ادعای دست داشتن در پرونده تیم جاسوسی بازداشت کرده می باشد.

شیخ آل طالب بعد از آنکه مدت طولانی را در زندان انفرادی سپری کرد به همراه دو فرد یا شخص دیگر که یکی از از آنها دکترای فیزیک هسته ای می باشد به زندان سیاسی الحائر در ریاض منتقل شده می باشد. خانواده آن روحانی شیعه مدت های طولانی از او همچنین هیچ اطلاعی نداشتند و همچنین نمی دانستند که زنده می باشد یا مرده یا در کجا زندانی می باشد. او همچنین در نهایت به اتهام واهی جاسوسی جهت ایران به ۲۰ سال شمسی زندان محکوم شد.

الشیخ محمد حسن زین الدین

محمد حسن زین الدین یکی دیگر از علمای شیعه  و همچنین امام و پیشوا جماعت مسجد حضرت زینب در شهرستان سیهات بود که در تاریخ ۲۹ اوت سال شمسی ۲۰۱۶ توسط نیروهای امنیتی آل سعود بازداشت شد. بازداشت آن روحانی شیعه به همراه تعداد غیره ای از روحانیون شامل سید جعفر العلوی و همچنین سید حبیب الخبار باعث واکنش دیده بان حقوق بشر به اقدامات سرکوبگرایانه سعودی شد و همچنین آن نهاد در بیانیه ای خواستار تعهد عربستان به آزادی گفتن و همچنین حفظ سلامت آن زندانیان شد و همچنین تاکید کرد که آن اشخاص بایستی و حتما فورا آزاد شوند.

الشیخ محمد العطیة

شیخ محمد العطیه اهل منطقة الشرقیه و همچنین شهرستان القطیف بود، ولی باید توجه داشت مدتی قبل از بازداشت در جده ساکن شده و همچنین به عنوان مربی آکادمی فنی در جده فعالیت می کرد. او مدرک فوق لیسانس خود را در فقه اسلامی و همچنین دکترای خود را در وحدت اسلامی گرفتن کرده می باشد. او همچنین یکی از افراد مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی می باشد.

شیخ العطیه به اعتدال و همچنین فعالیت‌های خود در دعوت به وحدت و همچنین کنار گذاشتن فرقه‌گرایی و همچنین تفرقه بین مذاهب معروف می باشد ، با آن وجود رژیم آل سعود او را از برپایی نماز جماعت در شهرستان جده منع کرده و همچنین مدتی بعد او دزدی شد. العطیه یکی از افرادی می باشد که در پرونده معروف به تیم جاسوسی جهت ایران بازداشت شد و همچنین مقامات آل سعود حکم جایرانه اعدام را جهت او در نظر گرفته اند. ادعای عربستان در بازداشت عده ای از اشخاص برجسته از جامعه شیعی که جایگاه بالایی در محافل علمی داشته و همچنین به اخلاص و همچنین امانت داری معروف بودند، با واکنش و همچنین محکومیت گسترده از سوی اهالی قطیف و همچنین الاحساء و همچنین جامعه جهانی مواجه شد. بر اساس رأی ظالمانه دادگاه سعودی که در سال شمسی ۲۰۱۶ نشر یافته شده شد، ۱۳ فرد یا شخص در آن پرونده به اعدام محکوم شده اند.

شیخ جلال آل جمال

شیخ جلال آل جمال یکی از روحانیون ساکن العوامیه می باشد که ۲۵ فوریه ۲۰۱۲ از سوی سربازان آل سعود دستگیر شد. ولی یک سال شمسی بعد نیروهای امنیتی مجبور به آزاد کردن او همچنین از زندان شدند.

"شیخ جلال" شبکه خبری "العوامیه علی الشبکه" را اداره می کرد، او در آن شبکه تصویری و تلویزیونی از سیاستهای سرکوبگرانه رژیم سعودی انتقاد می کرد و همچنین تظاهرات منطقه الشرقیه عربستان را هم پوشش می داد. او همچنین در زندان جهت تحت فشار قرار دادن رژیم ال سعود دست به اعتصاب غذا زد، ولی باید توجه داشت رژیم آل سعود با پوشش کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا دست از ادامه خشونت های خود ضد زندانیان و همچنین شهروندان و مردم شهر عربستان برنداشت.

آل جمال بار دیگر در سال شمسی ۲۰۱۴ ضمن تماس تلفنی به اداره ژاندارمری قطیف احضار شد و همچنین در آنجا بازداشت شد و همچنین جهت تحقیقات بلافاصله به الدمام منتقل شد. دادگاه سعودی بسته ای از اتهام های واهی را ضد او همچنین طراحی کرده که شامل آنها می‌قدرت به موارد زیر اشاره کرد: تلاش جهت ساخته یا ایجاد فساد و همچنین اختلال در امنیت و همچنین آرامش عمومی ، تولید و همچنین ذخیره موادی که می‌تواند به نظم عمومی آسیب بزند ، ساخته یا ایجاد وبسایت و مرکز خبرهای جدید و همچنین دعوت به تظاهرات در آن هم، در اختیار داشتن و همچنین انتقال تصاویر ویدئویی مرتبط به حوادث قطیف، نامه نگاری‌های الکترونیک در تحریک ضد حکومت.

سید جعفر العلوی

سید جعفر العلوی امام و پیشوا جماعت مسجد جعفر طیار در شهرستان صفوی می باشد که به همراه شیخ محمد حسن زین الدین در اوت ۲۰۱۶ به دست عمال سعودی بازداشت شده می باشد. کمیته دفاع از حقوق بشر عربستان ضمن محکوم کردن آن اقدام، سید جعفر العلوی را از علمای شناخته شده در عرصه فعالیت های دینی در منطقه قطیف توصیف کرد.

بازداشت آن روحانی شیعی همزمان با موج گسترده ای از بازداشت روحانیون در سال شمسی ۲۰۱۶ بود که در پس نتیجه آن می شود که آن هم شیخ محمد حسن الحبیب امام و پیشوا جماعت مسجد امام و پیشوا رضا علیه السلام در شهرستان صفوی،  حسین جابر آل شاهین ، عبد الله جابر آل شاهین وعلی حسین آل لیل را به همراه تعداد غیره ای از طلاب علوم دینی بازداشت کردند.

شیخ عبدالجلیل العیثان

نیروهای امنیتی آل سعود در سال شمسی ۲۰۱۳ با حمله وحشیانه به منزل آن روحانی شیعی عربستان که در مکه مکرمه زندگی می کرد، او را بازداشت کرده و همچنین سیستم های الکترونیکی و همچنین گوشی موبایل ها و همچنین دارایی ها موجود در منزل را مصادره کردند. آن حمله با دهها نظامی و همچنین نیروهای امنیتی مسلح انجام شد. آن روحانی عربستانی نیز در آن هم پرونده معروف تیم جاسوسی در میان تعداد غیره ای از اشخاص برجسته شیعی دیگر بازداشت شد و همچنین در پس نتیجه آن می شود که رأی دادگاه که در سال شمسی ۲۰۱۶ صادر شد، به ۱۵ سال شمسی زندان محکوم شده می باشد.

شیخ محمد حسن الحبیب

شیخ محمد الحبیب از اهالی شهرستان صفوی و همچنین یکی از برجسته‌ترین علمای دینی در استان القطیف و همچنین استاد درس خارج حوزه علمیه و همچنین امام و پیشوا جماعت مسجد امام و پیشوا رضا (ع) می باشد. او مواضع مشخصی در تأیید جنبش مردمی سال شمسی ۲۰۱۲ و همچنین حمایت از شیخ شهید نمر باقر النمر دارد. او مکرراً در خطبه‌های نماز جمعه و همچنین محافل عمومی خواستار آزادی‌های عمومی و همچنین تحقق عدالت فرهنگی و اجتماعی در جامعه سعودی شده و همچنین رفع تبعیض و همچنین مشارکت سیاسی شهروندان و مردم شهر و همچنین آزادی تمامی اشخاص بازداشت به بهانه های سیاسی را مطالبه کرده بود. او همچنین در سال شمسی ۲۰۱۲ بازداشت شیخ نمر را عملیاتی ربایشی توصیف کرده بود.

در سال شمسی ۲۰۱۲ نیروهای امنیتی حادثه بود آن روحانی شیعه را در فرودگاه بین‌المللی ملک فهد در الدمام در راه بازگشت از پادشاهی عمان جهت مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی بازداشت کرده و همچنین به مکان نامعلومی منتقل کرد. او البته مدتی بعد از بازداشت آزاد شد.

شیخ الحبیب ارتباط تنگاتنگی با شیخ شهید نمر باقر النمر داشت و همچنین دختر شیخ شهید، عروس او و همچنین همسر فرزندش می باشد. مراسم عقد آن دو فرد یا شخص در سال شمسی ۲۰۱۲ و همچنین زمانی برپا شد که شیخ شهید در زندان به سر می برد.

شیخ محمد الحبیب نهایتا در ژوئن سال شمسی ۲۰۱۶ به همراه سه تن دیگر از همراهان خود در شهرستان صفوی واقع در شمال قطیف بازداشت شد.

پس نتیجه آن می شود که گیری

گرچه به گفته‌های حقوقی‌ بعضی مؤسسات بین‌المللی اقدامات عربستان در سرکوب سازماندهی‌شده شیعیان و همچنین روحانیون شیعه در منطقه ها و مناطق شرقی شامل قطیف و همچنین الاحساء را محکوم کرده و همچنین محدودیت‌های اعمال شده در اجرای مناسبات دینی شیعیان رد می کند، ولی باید توجه داشت هیچ اقدام عملی و همچنین مجازات گونه‌ای جهت ادامه آن اقدامات در نظر نگرفته می باشد. کشورهای اروپایی نیز ادعای دفاع از حقوق بشر و همچنین آزادی‌های فرهنگی و اجتماعی را دارند، نه تنها در برابر اقدامات سرکوب‌گرانه داخلی و همچنین خارجی حکومت عربستان سکوت کرده اند، بلکه با قراردادهای تسلیحاتی و همچنین حتی فروش تسلیحات ممنوعه بین المللی، آنها را در ادامه آن تجاوزها یاری می رسانند.

منبع: مشرق

انتهای پیام

روحانیت شیعه در زندان‌های آل سعود؛‎ روایتی از محدودیت‌های آل سعود جهت علما/ روحانیونی که حق پوشیدن لباس روحانیت ندارند در تاریخ ۱۹۷۰-۰۱-۰۱ ۰۳:۳۰:۰۰ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn