پاسخ سوزنچی به اظهارات بررسی کننده و پروهشگر داماد؛ ۱۲۵ آیه ایمان را در برابر کفر قرار داده می باشد/ کفر؛ جرمی نابخشودنی

پاسخ سوزنچی به اظهارات بررسی کننده و پروهشگر داماد؛ ۱۲۵ آیه ایمان را در برابر کفر قرار داده می باشد/ کفر؛ جرمی نابخشودنی

|پاسخ سوزنچی به اظهارات بررسی کننده و پروهشگر داماد؛ ۱۲۵ آیه ایمان را در برابر کفر قرار داده می باشد/ کفر؛ جرمی نابخشودنی از مسیح داراب|

صدای شیعه: چندی پیش مصطفی بررسی کننده و پروهشگر داماد در همایش بزرگداشت روز شیخ اشراق با گفتن آنکه نباید جامعه را به کافر و همچنین مومن تقسیم کرد، گفت: حربه تکفیر ناشی از تقسیم بندی انسان ها به مومن و همچنین کافر می باشد. به نظر من بایستی و حتما آن تقسیم بندی را کنار گذاشت و همچنین به تقسیم بندی جدیدی که انسان ها را به مسالم و همچنین محارب تقسیم می کند تن داد

او همچنین می افزاید: تکفیر ناشی از آن هم تقسیم بندی می باشد در صورتی که اسلام به معنی سلام به معنای عشق، دوستی و همچنین… اسلام انسانها را به مسالم و همچنین محارب تقسیم کرده می باشد. هر کسی که محارب نیست، ما حق نداریم با او حرب کنیم و همچنین در صورتی که محارب می باشد ما بایستی و حتما از خودمان دفاع کنیم.

در آن بین حسین سوزنچی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به آیه ۳۵ سوره قلم و همچنین تفسیرهای معطوف به آن هم به اظهارات آیت الله بررسی کننده و پروهشگر داماد پاسخ داده می باشد. متن پاسخ حجت الاسلام سوزنچی را در ادامه می خوانید؛

أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمینَ کَالْمُجْرِمینَ

سوره قلم (۶۸) آیه ۳۵   

ترجمه: آیا پس [انتظار دارید] مسلمانان [= تسلیم‌شدگان در برابر واقعیت و حقیقت] را مثل مجرمان قرار دهیم؟!

شأن نزول: در مقابل بلایی که بر صاحبان باغ نازل شد و همچنین خداوند آن هم را به عنوان مایه عبرت کفار معرفی کرد، از حال متقین خبر داد که نزد پروردگارشان بهشت‌های پرنعمت دارند
در آن باره روایت شده می باشد که هنگام و زمانی که آن آیه (إِنَّ لِلْمُتَّقینَ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعیمِ) نازل شد، کفار قریش گفتند: در صورتی که چنان باغهای بهشتی‌ای وجود داشته باشد، حظ و همچنین بهره ما از آن هم، از تو اکثرا و بیشتر خواهد بود؛ و همچنین نیز نقل شده که گفتند: آن هم روش که خداوند در دنیا ما را بر تو برتری داد در آخرت هم بر تو برتری خواهد داد و همچنین لااقل به مقدار و اندازه تو به ما هم خواهد داد. پس آن آیه نازل شد که: «آیا پس [انتظار دارید] مسلمانان را مثل مجرمان قرار دهیم؟»
البحر المحیط فی التفسیر، ج‏10، ص۲۴۵ 

۱) از امیرالمومنین ع روایت شده می باشد:

همانا آنچه هست حق می باشد و همچنین باطل، ایمان می باشد و همچنین کفر، علم می باشد و همچنین جهل، سعادت می باشد و همچنین شقاوت، بهشت می باشد و همچنین جهنم؛ و همچنین هرگز حق و همچنین باطل در دل کسی جمع نشود که خداوند متعال فرموده می باشد «خداوند جهت هیچ مردی دو دل در سینه‌اش نگذاشته می باشد» (احزاب/۴)؛ و همچنین همانا شهروندان و مردم شهر هلاک شدند آن هم هنگام که بین امامان هدایت و همچنین پیشوایان کفر تفاوتی نگذاشتند و همچنین گفتند اطاعت از هرکسی که بر جایگاه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ص تکیه زند واجب می باشد، نیکوکار باشد یا بدکار، و همچنین از آن راه وارد شدند؛ در حالی که خداوند سبحان فرموده می باشد: «آیا پس مسلمانان [= تسلیم شدگان در برابر حق] را مثل مجرمان قرار می‌دهیم؟ تو را چه می‌می شود؟! چگونه حکم می‌کنید؟!» (قلم/۳۵-۳۶)

بحار الأنوار، ج‏66، ص۸۲  و همچنین ج‏90، ص۵۸

تَفْسِیرُ النُّعْمَانِیِّ، بِالْإِسْنَادِ الْآتِی فِی کِتَابِ الْقُرْآن همِ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (ع) قَالَ:
و همچنینَ إِنَّمَا هُو همچنینَ حَقٌّ و همچنینَ بَاطِلٌ و همچنینَ إِیمَانٌ و همچنینَ کُفْرٌ و همچنینَ عِلْمٌ و همچنینَ جَهْلٌ و همچنینَ سَعَادَةٌ و همچنینَ شِقْو همچنینَةٌ و همچنینَ جَنَّةٌ و همچنینَ نَارٌ لَنْ یَجْتَمِعَ الْحَقُّ و همچنینَ الْبَاطِلُ فِی قَلْبِ امْرِئٍ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَو همچنینْفِهِ» و همچنینَ إِنَّمَا هَلَکَ النَّاسُ حِینَ سَاوَو همچنینْا بَیْنَ أَئِمَّةِ الْهُدَی و همچنینَ بَیْنَ أَئِمَّةِ الْکُفْرِ و همچنینَ قَالُوا إِنَّ الطَّاعَةَ مَفْرُوضَةٌ لِکُلِّ مَنْ قَامَ مَقَامَ النَّبِیِّ ص بَرّاً کَانَ أَو همچنینْ فَاجِراً فَأْتُوا مِنْ قِبَلِ ذَلِکَ قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ «أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِینَ کَالْمُجْرِمِینَ ما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ»…

۲) امیرالمومنین (ع) در فرازی از دعای کمیل می‌فرمایند:

[خدایا با توجه به فضل و همچنین رحمت گسترده‌ات] من یقین دارم که در صورتی که نبود که حکم کرده‌ای به عذاب کردن منکرانت؛ و همچنین مقدر فرموده‌ای جاودانه [در آتش] ماندن دشمنانت را، حتما آتش [جهنم] را سرد و همچنین سلامت می‌کردی، و همچنین جهت هیچکس قرارگاه و همچنین جایگاهی در آن هم نمی‌گذاشتی؛ ولیکن – ای خدایی که نام‌هایت تو مقدس می باشد- سوگند خورده‌ای که آن هم را از کافریان پر کنی، «اعم از جنیان و همچنین انسانها، همگی» (هود/۱۱۹)، و همچنین دشمنانت را در آن هم جاودانه باقی گذاری؛ و همچنین تو – ای که ثنای تو عظیم می باشد – در حالی که کریمانه انعام می‌فرمودی، در آن هم ابتدا فرمودی: «آیا پس [انتظار دارید] کسی را که مومن می باشد مثل کسی باشد که فاسق می باشد؟ قطعا یکسان نیستند» (سجده/۱۸)

مصباح المتهجد، ج‏2، ص۸۴۸

رُو همچنینِیَ أَنَّ کُمَیْلَ بْنَ زِیَادٍ النَّخَعِیَّ رَأَی أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع سَاجِداً یَدْعُو همچنین بِهَذَا الدُّعَاءِ فِی لَیْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ.
فَبِالْیَقِینِ أَقْطَعُ لَو همچنینْ لَا مَا حَکَمْتَ بِهِ مِنْ تَعْذِیبِ جَاحِدِیکَ و همچنینَ قَضَیْتَ بِهِ مِنْ إِخْلَادِ مُعَانِدِیکَ لَجَعَلْتَ النَّارَ کُلَّهَا بَرْداً و همچنینَ سَلَولی باید توجه داشتً و همچنینَ مَا کَانَ لِأَحَدٍ فِیهَا مَقَرّاً و همچنینَ لَا مُقَولی باید توجه داشتً لَکِنَّکَ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُکَ أَقْسَمْتَ أَنْ تَمْلَأَهَا مِنَ الْکَافِرِینَ «مِنَ الْجِنَّةِ و همچنینَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ» و همچنینَ أَنْ تُخَلِّدَ فِیهَا الْمُعَانِدِینَ و همچنینَ أَنْتَ جَلَّ ثَنَاؤُکَ قُلْتَ مُبْتَدِئاً و همچنینَ تَطَو همچنینَّلْتَ بِالْإِنْعَامِ مُتَکَرِّماً «أَ فَمَنْ کانَ مُؤْمِناً کَمَنْ کانَ فاسِقاً لا یَسْتَو همچنینُونَ»

۱عده‌ای گمان می‌کنند زیرا و به درستی که لطف و همچنین رحمت خداوند گسترده می باشد پس جهنمی در کار نیست و همچنین خداوند همه را بهشت می‌برد. مشکل اینها در آن هم می باشد که مساله را تنها تک‌بُعدی می‌نگرند
بله، رحمت خداوند تبارک و تعالی گسترده می باشد؛ ولی باید توجه داشت خداوند رحمتش بر اساس احساسات بی‌منطق نیست، بلکه در صورتی که رحمتی هم دارد مطابق و یکدست با عدل و همچنین حکمت و همچنین سایر صفات اوست، و همچنین آنکه افرادی را که در برابر حق و همچنین واقعیت و حقیقت تسلیم بوده‌اند همسان با افرادی قرار دهد که در برابر حق می‌ایستادند، هم ظلم و همچنین بی‌اعتنایی می باشد در حق حق‌پرستان، و همچنین هم تشویقی می باشد جهت مجرمان (که علی‌رغم هر جرمی، هم‌رتبه خوبان خواهند بود!)؛ پس چنین برداشتی هم با عدالت و همچنین لطف او در حق خوبان ناسازگار می باشد و همچنین هم با حکمت او در حق گنهکاران.

امروزه یکی از ادله پلورالیسم دینی (بدین معنا که هرکسی با هر دینی باشد به بهشت می‌رود)، تمسک به همین گسترده بودن رحمت خداست. در حالی که نقطه ضعف آن تحلیل آن هم می باشد که، طبق توضیح فوق، نگاهی تک‌بعدی به انسان و همچنین سرنوشت او دارد.

شاید به همین جهت می باشد که در دعای کمیل، هنگام و زمانی که می‌خواهد بفرماید که اگرچه اقتضای رحمت تو خاموشی آتش جهنم می باشد، ولی باید توجه داشت آتش جهنم حتما گنهکاران را در بر خواهد گرفت؛ مقدمه کلامش را عبارت «تقدست اسمائک» ‌قرار می‌دهد (حدیث۲)؛ یعنی علت آنکه جهنم را سرد و همچنین سلامت نمی‌کنی، آن می باشد که اگرچه «رحمن» هستی، ولی باید توجه داشت «عادل» و همچنین «حکیم» و همچنین … نیز هستی، و همچنین همه اسماء تو مقدس می باشد و همچنین در تحلیل مسائل عالم، نمی‌قدرت به بهانه یک اسم، بقیه اسمائت را نادیده گرفت.

۲کفر ورزیدن و همچنین تسلیم حق و همچنین واقعیت و حقیقت نشدن، بزرگترین جرم و جنایت و همچنین جرمی نابخشودنی می باشد.

یکی از مهمترین راه‌های پی بردن به معنا و همچنین لوازم معنایی یک واژه، توجه به واژه‌هایی می باشد که در مقابل آن هم به کار رفته می باشد و همچنین جهت پی بردن به مراد هر گوینده‌ای از هر کلمه‌ای، پیدا کردن و یافتن مقابلات آن هم کلمه خیلی زیاد رهگشاست. آن روش در فهم قرآن کریم هم کاربرد دارد.

پس، از تقابلی که در آن آیه بین مسلمان و همچنین مجرم برقرار کرده، معلوم می‌می شود در صورتی که اسلام حقیقی بر کسی عرضه شد و همچنین او علی‌رغم شناخت حق، مسلمان نشد، قطعا مجرم می باشد، آن هم هم جرمی نابخشودنی، چرا که لحن عتاب‌آلود آیه و همچنین نیز سیاق آیات – که ناظر به اوضاع اخروی اشخاص می باشد – و همچنین بهره بری و استفاده از «اسم فاعل» که دلالت بر ثبوت فعل در فاعل دارد، همگی بر ثبوت آن جرم و جنایت و همچنین عدم نادیده گرفتن آن هم دلالت دارند.

درد دلی با دوستداران قرآن

هنگام و زمانی که می‌بینم روحانی‌ای که خود را اهل پژوهش می‌داند بقدری با فرهنگ و همچنین معارف قرآن کریم بیگانه می باشد که چند روز پیش گفته می باشد:

«بایستی و حتما تقسیم بندی انسان ها به کافر و همچنین مومن را کنار بگذاریم … من به‌عنوان یک طلبه ۷۲ ساله که عمری را به پژوهش در آن عرصه مشغول بودم می‌گویم که بایستی و حتما آن تقسیم‌بندی را کنار بگذاریم و همچنین تقسیم‌بندی جدید انسان‌ها را به مسالم و همچنین محارب مطرح کنیم؛ بدین‌معنی که هرکس که صلح‌دوست می باشد و همچنین ساتور به‌دست نیست و همچنین می‌خواهد گفت‌وگو کند دست او را بفشاریم و همچنین روی او را ببوسیم.»!

 از خود می‌پرسم آیا واقعا آن شخص که ۷۲ سال شمسی از خداوند تبارک و تعالی عمر گرفته و همچنین خود را هم طلبه می‌خواند یکبار هم قرآن نخوانده می باشد‼️

قرآنی که حداقل در ۱۲۶ آیه کلمه «ایمان» و همچنین هم‌خانواده‌هایش را در برابرکلمه «کفر» و همچنین هم‌خانواده‌هایش قرار داده و همچنین آن تقسیم‌بندی را در ذهن هر مسلمانی تثبیت کرده می باشد.

آیه حاضر، مسلمان نشدن را – البته در صورتی که از روی عناد و همچنین لجاجت باشد- جهت مجرم دانستن کافی می‌داند؛ آنگاه آن پیرمردی که خود را طلبه می‌شمرد پیشنهاد می‌دهد تقسیم انسانها به مومن و همچنین کافر را حذف کنیم صرفا زیرا و به درستی که عده ای به نام داعش خود خوانده از آن هم سوءاستفاده کرده‌اند. (پس اصل قرآن را هم کنار بگذاریم زیرا و به درستی که معاویه‌ها در طول تاریخ از آن هم سوءاستفاده کرده‌اند) ‼️

و همچنین آیا قرآن کریم «طلبگی» و همچنین درس خواندن «کسی که آن چنین حکم می‌کند» را در آیات بعدی زیر سوال نبرده می باشد:

«ما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ؛ أَمْ لَکُمْ کِتابٌ فیهِ تَدْرُسُونَ؛ إِنَّ لَکُمْ فیهِ لَما تَخَیَّرُونَ؛ أَمْ لَکُمْ أَیْمانٌ عَلَیْنا بالِغَةٌ إِلی‏ یَو همچنینْمِ الْقِیامَةِ إِنَّ لَکُمْ لَما تَحْکُمُونَ
تو را چه شده؟ چگونه حکم می‏ کنید؟! آیا جهت تو کتابی می باشد که در آن هم درس می‌گیرید؛ که جهت تو در آن هم می باشد هر چه برگزینید؟ یا آنکه تو تا روز قیامت [از ما] سوگندهایی رسا گرفته‏ اید که هر چه دلتان خواست حکم کنید؟» (قلم/۳۶-۳۹)

خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.

چه خوب می باشد یکبار دیگر حدیث امیرمومنان (ع) را در مورد عاقبت افرادی که دسته‌بندی ایمان و همچنین کفر را جدی نمی‌گیرند مرور کنیم.

۳چنانکه در شان نزول آن آیه نقل شده و همچنین اغلب مفسران هم اشاره کرده‌اند عده‌ای از کفار ادعا کردند در صورتی که آخرتی باشد خداوند در آنجا هم به ما بیش از مسلمانان – یا لااقل به مقدار و اندازه آنان – عطا می کند و همچنین آن آیه در رد آنهاست.

ولی باید توجه داشت در صورتی که چنین می باشد علی‌القاعده بایستی و حتما می‌فرمود: «آیا انتظار دارید مجرمان را مانند مسلمانان قرار دهیم» در حالی که فرموده «آیا مسلمانان را مثل مجرمان قرار می‌دهیم؟» چرا؟

رد سخنان کافران، در صورتی که صرفاً از باب عدالت خداوند تبارک و تعالی باشد، بایستی و حتما می‌گفت: «آیا مجرمان را مانند مسلمانان قرار می‌دهیم؟» ولی باید توجه داشت به نظر می‌رسد اینجا مطلب، نه تنها و فقط از باب عدالت، بلکه از باب کرامت ویژه‌ای می باشد که خداوند جهت مسلمانان قرار داده می باشد. یعنی خداوند می‌خواهد بفرماید: آیا تو مجرمان نمی‌دانید که من چه کرامتی جهت مسلمانان قرار داده‌ام که انتظار دارید مسلمانان را مثل تو مجرمان قرار دهم؟ (المیزان، ج۱۹، ص۳۸۲)

۴– «أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمینَ کَالْمُجْرِمینَ» کیفر و همچنین پاداش بر اساس عدالت می باشد و همچنین عدالت را هر وجدان و همچنین فطرت سالمی [درک می‌کند، و همچنین] می‌پسندد. (تفسیر نور، ج۱۰، ص۱۸۵)

منبع: مهر

انتهای پیام

پاسخ سوزنچی به اظهارات بررسی کننده و پروهشگر داماد؛ ۱۲۵ آیه ایمان را در برابر کفر قرار داده می باشد/ کفر؛ جرمی نابخشودنی در تاریخ ۱۹۷۰-۰۱-۰۱ ۰۳:۳۰:۰۰ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان