جایگاه سرما در بهشت و همچنین جهنم

بهشت وجهنم جایگاه سرما در بهشت و همچنین جهنم

شفقنا-آیه «مُتَّکِئِینَ فِیها عَلَى الْأَرائِکِ لا یَرَو همچنینْنَ فِیها شَمْساً و همچنینَ لا زَمْهَرِیراً» در قرآن طبق بعضی تفاسیر اشاره به سرما در بهشت وجهنم می کند.وبسایت و مرکز خبرهای جدید اسلام کوئست به پرسشی در مورد سرما در جهنم پاسخ گفته می است و خواهد بود.متن پرسش وپاسخ مطرح شده بدین شرح می باشد:
پرسش
آیا در جهنم سرما هم وجود دارد؟ چرا خداوند به جای سرما، در جهنم گرما قرار داده می باشد؟
پاسخ اجمالی
مؤمنانی که دعوت پیامبران الهی را اجابت کرده، در راه انجام وظیفه دینی در برابر معظلات و مسائل و مشکلات و همچنین سختی‌ها استقامت نموده و همچنین صبر پیشه کرده، و همچنین با کفر و همچنین شرک مبارزه نموده‌اند، خداوند در برابر آن ایمان و همچنین مجاهدت آنها، بهشت و همچنین سکونت در جوار رحمت کبریایى را براى آنان مقرر فرموده، و همچنین در همین راستا چنین می‌فرماید: «مُتَّکِئِینَ فِیها عَلَى الْأَرائِکِ لا یَرَو همچنینْنَ فِیها شَمْساً و همچنینَ لا زَمْهَرِیراً»؛[۱] در آن هم‌جا(بهشت) بر تخت‌ها تکیه زده‌‏اند، هیچ گرما و همچنین سرمایى را احساس نمی‌کنند.
تکیه کردن بر تخت‌ها اشاره به آرامش و همچنین راحتى کامل آنها می باشد؛ چرا که انسان معمولاً در حال آرامش در چنین حالتى به سر می‌‏برد. «لا یَرَو همچنینْنَ فِیها شَمْساً» نیز اشاره به معتدل بودن هواى بهشت دارد؛ یعنی ایمن از حرارت خورشید خواهند بود. البته آن به تنهایی بدان معنا نیست که خورشید و همچنین ماه در آن هم‌جا وجود نداشته باشد، بلکه با وجود سایه‌‏هاى درختان بهشتى تابش ناخوش و غمگین کننده خورشید وجود ندارد.[۲] البته بعضی معتقدند که در بهشت نیازی به نور خورشید و همچنین ماه نیست؛ به دلیل آن هم‌که بهشت بدون خورشید و همچنین ماه روشن بوده، و همچنین روشنایی‌اش به نور پروردگار می باشد.[۳] «زمهریر» از ماده «زمهر» به معناى شدت سرما می باشد،[۴] از مقابله شمس به دست می‌آید که زمهریر به معناى سرما می باشد؛ یعنى بهشتیان حرارت آفتاب و همچنین شدت سرما را احساس نمی‌کنند.
البته مفسران قرآن در معنای زمهریر اختلاف نظر دارند.
بعضی معتقدند با توجه به مقابله «شمس» منظور از «زمهریر» در آن‌جا مهتاب می باشد. بنابر آن تأویل جمله «لا یَرَو همچنینْنَ فِیها شَمْساً و همچنینَ لا زَمْهَرِیراً»، در واقعیت و حقیقت چنین می باشد: «لا یرون فیها شمساً و همچنین لا قمراً».[۵] بعضی می‌گویند: زمهریر چیزی شبیه برف ریز مثل سر سوزن و همچنین در نهایت سردی می باشد.[۶] گفتنی می باشد که در ذیل آیه فوق در تفاسیر روایتی نقل شده می باشد که در جهنم نقطه‌‏اى وجود دارد که از شدت سرما اعضاى بدن از هم متلاشى می‌می شود.[۷] در صورتی که آن روایت را بپذیریم، زمهریر که سرمای شدید می باشد، می‌تواند مانند گرما و همچنین آتش وسیله عذاب جهت گناه‌کاران باشد؛ یعنی آن هم‌گونه که گرمای زیاد باعث عذاب می باشد، سرمای زیاد نیز آن‌گونه می باشد.

[۱]. انسان، ۱۳٫
[۲]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تفسیر نمونه، ج ‏۲۵، ص ۳۶۳، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ اول، ۱۳۷۴ش.
[۳]. مظهری، محمد ثناءالله، التفسیر المظهری، بررسی، تونسی، غلام نبی، ج ‏۱۰، ص ۱۵۷، پاکستان، مکتبه رشدیه، ۱۴۱۲ق.
[۴]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ۴، ص ۳۳۰، بیروت، دار صادر، چاپ سوم، ۱۴۱۴ق.
[۵]. ر. ک: اندلسی، ابو حیان محمد بن یوسف، البحر المحیط فی التفسیر، بررسی، محمد جمیل، صدقی، ج ۱۹، ۳۶۲، بیروت، دار الفکر، ۱۴۲۰ق؛ ‏ابن جوزی، ابوالفرج عبدالرحمن بن علی، زاد المسیر فی علم التفسیر، بررسی، المهدی‏، عبدالرزاق، ج ۴، ص ۳۷۸، بیروت، دار الکتاب العربی، چاپ اول، ۱۴۲۲ق.
[۶]. ر. ک: قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لأحکام القرآن، ج ۲۰، ص ۱۳۸، تهران، ناصر خسرو، چاپ اول، ۱۳۶۴ش. رشیدالدین میبدی، احمد بن ابی سعد، کشف الأسرار و همچنین عده الأبرار، بررسی، حکمت‏، علی اصغر، ج ۱۰، ص ۳۲۲، تهران، امیر کبیر، چاپ پنجم، ۱۳۷۱ش.
[۷]. سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج ۶، ص ۳۰۰، قم، کتابخانه آیه الله مرعشی نجفی، ۱۴۰۴ق.

جایگاه سرما در بهشت و همچنین جهنم در تاریخ ۲۰۱۷-۰۸-۱۷ ۱۵:۴۷:۰۳ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان