بانو مجتهده زهره صفاتی: حضور زن در اجتماع نباید بنیان خانواده را تضعیف کند
|بانو مجتهده زهره صفاتی: حضور زن در اجتماع نباید بنیان خانواده را تضعیف کند از مسیح داراب|
صدای شیعه: کم نیستند زنانی که پایشان را بر مسند بزرگان و همچنین عالمان مذهبی گذاشتند و همچنین به روشنگری دینی پرداختند. افرادی که در بین بانوان شیعه، نامشان میدرخشد و همچنین همواره از آنان به نیکی یاد میمی شود.
بانو زهره صفاتی تنها بانوی مجتهده جهان تشیع به شمار میرود که در سال شمسی ۱۳۲۸ و همچنین در شهرستان آبادان دیده به جهان گشود. تولد در خانوادهای مذهبی و همچنین دوستدار اهل بیت(علیهمالسلام)، او را به مکتبخانه کشاند. بانو مجتهده صفاتی به توصیه مادرش، راه مکتبخانه را در پیش گرفت. خواندن قرآن را به شایستگی آموخت. سپس به دبستان رفت و همچنین تحصیل خویش را ادامه داد. صفاتی، جهت گذراندن دوره دبیرستان مردد بود، زیرا واجباتی مانند حفظ حجاب و همچنین دیگر شعائر دینی در مدارس پهلوی جایی نداشت و همچنین ایشان نگران توقف رشد فکری و همچنین اعتقادیاش بود. به همین سبب، دوره دبیرستان را به صورت متفرقه گذراند و همچنین به روش همزمان نسبت به تحصیل علوم اسلامی علاقه نشان داد.
او همچنین همچنین در سال شمسی ۱۳۴۹ جهت ادامه تحصیل، به قم رفت. در آنجا رسائل و همچنین مکاسب آموخت. آن بانوی مجتهده تا آنجا پیش رفت که موفق به اخذ درجه اجتهاد شد و همچنین به عنوان چهرهای برجسته نام او بر سر زبانها قرار گرفت. او اکنون تنها بانوی مجتهده کشور می باشد که از استادان سطوح عالی حوزه علمیه خواهران قم نیز به شمار میرود.
او همچنین از محضر استادانی همچون جعفر سبحانی، مرحوم آیت الله مشکینی، محمدعلی حقی سرابی، محمد حسن احمدی فقیه، میرزا فتاح شهیدی تبریزی و همچنین آیت الله فاضل لنکرانی بهرهمند شده می باشد. بانو مجتهده صفاتی همچنین اجازه اجتهاد خود را از بزرگوارانی نظیر آیت الله صافی گلپایگانی و همچنین سید اسماعیل موسوی زنجانی اخذ نموده می باشد.
زیارت در پرتو ولایت، طهارة النسا فی احکام الدما، شرح علی عروه الوثقی، معاد از دیدگاه قرآن، پژوهش فقهی پیرامون سن تکلیف، زیارت عتبات عالیات، منابع مشترک اجتهادی میان مذاهب اسلامی و همچنین نفقه دادن همسر، شامل آثار تألیفی ایشان می باشد.
از فعالیت های سیاسی- فرهنگی و اجتماعی او همچنین نیز میقدرت به انتصاب او همچنین به عنوان مشاور مسائل فقهی دست یار ریاست جمهور در مسائل زنان اشاره کرد. صفاتی بعد از آن انتصاب، سفری به واتیکان داشت و همچنین با پاپ، ملاقات کرد و همچنین به گفت و همچنین گو نشست. زندگی آن بانوی مجتهده، سراسر درس زندگی و همچنین معرفت می باشد. در همین راستا، گفت و همچنین گویی با او همچنین انجام دادهایم که در ادامه میخوانید:
چه رخدادهایی در علاقه تو به کسب علوم اسلامی مؤثر بود؟
مادرم حافظ قرآن بودند و همچنین پدرم هم به عنوان مردی متدین و همچنین دیندار شناخته میشدند. مذهبی بودن خانواده من با فضای فرهنگی و اجتماعی و همچنین سیاسی آن هم روزها خیلی زیاد متغایر و متفاوت بود. تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، آبادان شهری بود که به سبک و همچنین سیاق آمریکاییها اداره میشد. در بعضی محلات آبادان حتی اجازه ساخت مسجد نمیدادند. فضا جهت سخنرانیهای مذهبی و همچنین دینی به هیچ عنوان مهیا نبود. روحانیون در شرایط سختی به سر میبردند. من جهت رفتن به مدرسه هم در تنگنا بودم، زیرا در مدارس آن هم زمان، داشتن حجاب سخت نکوهش میشد. آن موضوع با باورهای دینی من جور در نمیآمد. آن گونه شد که اراده و تصمیم راسخ گرفتم مقطع دبیرستان را به صورت متفرقه بخوانم. همزمان با تحصیل در مقطع دبیرستان، به فراگیری معارف اسلامی نیز پرداختم.
از آن هم ابتدا به مطالعه کتابهای غیردرسی و همچنین مجلات اسلامی علاقه نشان میدادم. در دوره نوجوانیام به مطالعه زندگی خانم امینی اصفهانی پرداختم و همچنین به فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن فرو رفتم. اصلاً مطالعه زندگی ایشان بود که انگیزه بیشتری در من ساخته یا ایجاد کرد. عطش بسیاری جهت فراگیری علوم دینی در درونم احساس میکردم، ولی باید توجه داشت فضای آبادان جهت فروکش کردن عطش من مهیا نبود.
در آن هم ایام بود که همراه با خانوادهام به زیارت حرم حضرت رضا(علیهالسلام) مشرف شدیم. و همچنین در آن سفر با گریه و همچنین التماس از امام و پیشوا هشتم(علیهالسلام) خواستم باره تحصیل من را در حوزه فراهم کند.
هنگامی که از سفر مشهد بازگشتیم، باخبر شدیم یک مرکز علوم اسلامی جهت خواهران در آبادان احداث شده می باشد. سر از پا نمیشناختم. تأسیس آن مرکز در آبادان را لطف امام و پیشوا رضا(علیهالسلام) میدانستم که به حرف دلم گوش داد. درست به خاطر دارم آن هم موقع، ۱۳ ساله بودم.
بعد از چهار سال شمسی تحصیل، ماجرای هجرت من به قم جهت کسب علم پیش آمد. با توجه به اقتضائات فرهنگی و همچنین فرهنگی و اجتماعی آن هم زمان، تحصیل یک دختر جوون در شهری دیگر خیلی زیاد دشوار به نظر میرسید. نامههایی به مراجع تقلید آن هم زمان نوشتم و همچنین تقاضایم جهت تحصیل علوم اسلامی را مطرح کردم. سرانجام با نامه من و همچنین چند بانوی دیگر موافقت شد و همچنین من به همراه چهار فرد یا شخص دیگر، در یک منزل اجارهای سکونت یافتیم. شرایط جهت ما به گونهای فراهم شد که حتی محافظ هم داشتیم و همچنین میتوانستیم به تحصیل خویش بپردازیم.
قدری اکثرا و بیشتر از خفقان دوره پهلوی برایمان بگویید.
در آن هم زمان هر صدایی را خفه میکردند. آن هم قدر در جلسات و همچنین سخنرانیها شرکت داشتم که ریاست نهاد امنیت خوزستان، حق سخنرانی را از من گرفت.
من، تجربه زندانها و همچنین سلولهای وحشتناک پهلوی را هم دارم و همچنین طعم تلخش را چشیدهام. سال شمسی ۵۵ بود که مرا به همراه فرزند هفت ماههام به زندان انداختند. سپس ما را به یک سلول کوچک و همچنین نمور منتقل کردند که هیچ امکاناتی نداشت. به خاطر دارم، فصل زمستان هم بود و همچنین سردی هوای سلول هم مزیدی بر علت شده بود. چند ماه زندان را تحمل کردم تا سرانجام توانستم طعم آزادی را بچشم. البته پهلوی مجبور شد مرا آزاد کند، زیرا هیچ مدرکی علیه من به دست نیاورده بود. آن هم زمان تلخی و همچنین شیرینی بسیاری را چشیدیم.
با توجه به پژوهشهای تو، اوضاع کنونی بانوان را چگونه ارزیابی میکنید؟
بانوان ما بایستی و حتما آشنایی بیشتری با معارف و همچنین سبک زندگی فاطمی پیدا کنند. متأسفانه بانوان از سیره و همچنین سبک زندگی حضرت زهرا(علیهاسلام) فاصله گرفتهاند. البته آنکه پیوسته به بانوان و همچنین دخترک های جوان و ازدواج نکرده بگوییم مانند حضرت زهرا(علیهاسلام) باشید نیز کفایت نمیکند. در آن مسیر بایستی و حتما از ابزارهای عقلانی و همچنین استنباطی بهره ببریم تا بتوانیم ذهن بانوان را جهت پذیرش سبک زندگی فاطمی آماده کنیم.
از سویی دیگر، بانوان ما بایستی و حتما به نقشهای خود آگاه باشند و همچنین در مسیر همین نقشی که جهت آن همها مشخص کردن شده، به یادگیری سبک زندگی فاطمی بپردازند. نقشهای دختری، همسری و همچنین مادری جهت بانوان مشخص کردن شده که قرآن کریم نیز در آیات خود به آن نقشها اشاراتی داشته می باشد.
بی توجهی به همین نقش هاست که ریشه اعتماد و همچنین محبت را در خانوادهها خشکانده می باشد. با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب، بانوان بایستی و حتما به مقوله فرزندآوری توجه ویژه تری داشته باشند. اکنون بانوان خانوادههای مرفه و همچنین توانمند اقتصادی، تمایلی به فرزندآوری ندارند. مگر میخواهیم شیعه کشی به راه بیندازیم؟ از آن هم طرف اسرائیل به فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن ازدیاد نسل خویش می باشد و همچنین ما چگونه بی توجه از کنار آن پیشامد جدید عبورمی کنیم؟
آیا حضور بانوان در جامعه با نقشهای آنان در کانون خانواده منافات دارد؟
خیر. بنده مخالف حضور بانوان در جامعه نیستم، بلکه معتقدم حضور بانوان در جامعه بایستی و حتما به گونهای باشد که مسئولیت آنان در خانواده را تحت تأثیر قرار ندهد. البته جامعه نیز با آنکه حضور فرهنگی و اجتماعی بانوان را پذیرفته، ولی باید توجه داشت هنوز بستر را جهت آن حضور آماده نکرده می باشد.
امید می باشد، بهره مندی هر چه اکثرا و بیشتر بانوان از فرهنگ و همچنین سیره فاطمی بتواند آرامش و همچنین مودت را به خانوادهها بازگرداند و همچنین مادران بتوانند فرزندان صالحی تحویل جامعه اسلامی دهند.
منبع: روزنامه قدس
انتهای پیام