نکته کلیدی در طراحی سایت به روز : استفاده از نوار کناری!

طراحی سایت های نو به مقوله ای به نام نوار کناری یا همان ساید بار خودمان، تذکر بسیار زیاد ی ندارند که هیچ، بعضاً اصلاً آن را در وبسایت لحاظ نیز نمی کنند. امروز میخواهیم در این خصوص از منظر قشنگ یی شناختی کاربر دی بودن آن از نظر کاربر بیشتر بحث و تبادل نظر نماییم.
15 نکته کلیدی در طراحی سایت به روز : استفاده از نوار کناری!
بهینه سازی سایت

سئو,بهینه سازی سایت,بهینه سازی سایت

شاید برای کاربر ان و بینندگان وب وب سایت ها، به ویژه در ایران که چند گامی عقب تر از طراحی سایت های جهان و مبتنی بر علوم روزی مانند طراحی واسط متناسب با تعلت آدم رایانه هستیم، ساید بار نقش بی چون چرایی گیم نماید. جا انداختن وب سایت بدون نوار کناری ممکن است در نظر اول غیر ممکن به نظر برسد، ولی بیاییم کمی بیشتر در خصوص این مورد تحلیل کنیم و آن را به یک وسائل کاربر دی در زمان مورد نیاز تبدیل نماییم نه یک عادت همیشگـی در طراحی وبسایت هایمان!

در نظر اول، اگر وب سایتی از نوار کناری مصرف ننماید، چیزی که به ذهن متواتر می شود این است که این وب سایت کارایی خود را از دست داده است! ولی من به شما قول میدهم که در بسياري از موارد اینچنین نیست. شما میتوانید طراحی وب سایتی انجام دهید بدون ساید بار در حالی که وبسایت شما همچنان کاملاً فرد دی و کاربر پسند است اطلاعات مورد نیاز یا تقاضای فرد ، در دسترس او است . در واقع در این نوع طراحی ها، نوار کناری خلاقانه به جایی دیگر جایگزین می گردد که کارایی مناسب تری داشته باشد و یک گوشه همیشگـی از وب سایت شما را در تمام جا مشغول نکرده باشد. درست است که ما میتوانیم موارد بسياري را در نوار کناری جایگزین کنیم، ولی مد نظر داشته باشید که این فضا، در واقع سری ی از مطلبی که کاربر میخواند را مشغول می نماید باعث عدم تذکر تمرکز بر روی متن اصلی موجود در یک صفحه و یا قسمت مورد بازدید او می گردد که به احتمال زیاد ً در بیش از ۹۰ درصد زمان های مورد استفاده فرد از صفحه، مورد نیاز او نیست!

زمانی که کاربر ی درگیر محتوای صفحه شده است، براي چه باید او را به جای دیگری منحرف نماییم؟ ما میخواهیم بازدید کنندگان به وب سایت ما بیاییند و مطالب منتشر شده مان را بخوانند، چه چیزی اولویت از این دارد که باعث انحراف کاربر از محتوای مورد نظر او گردد ؟ جواب به این سوالات ً در این است که ما میخواهیم فرد و بازدید کننده را به خواندن ماندن بیشتر در وب سایت ترغیب نماییم! یا حتی ارائه موارد دیگری که شاید مورد نیاز او نباشد ولی ما بخواهیم بازدید کنندگان ما بیشتر نظرشان به آن مورد، صفحه یا هر چیز دیگر جلب گردد. حال می بایست ببینیم که ارائه آن در نوار کناری وب سایت، با توجه به آسیب ای که به محتوای مورد علاقه فرد وارد می نماید، توجیه دارد یا نه.
جایگزین های ساید بار در طراحی وبسایت های جدید

راه جایگزین چیست ؟ مثلاً احتمال دارد یکی از پر فرد د ترین موارد در ساید بار ها استفاده از فرم جستجو باشد، که پر فرد د هم است ، ولی جایگذاری های دیگری مانند هدر یا فوتر هم به نظر جهت این مقوله خوب می آیند. یا موارد ی مانند آخرین مطالب، مطالب پر فرد د فرد ان دسته بندی های رایج در مطلب مورد علاقه کاربر چیزهایی است که اکثرا ٌ ً در ساید بارها میبینیم. بهتریـن جایگذاری مطالب مرتبط، به احتمال زیاد ً در انتهای هر مطلب بعد از مطالعه مطلب مورد نظر فرد است، با کیفیت ترین جایی که میتوانیم از دکمه های انتشار شبکه های اجتماعی استفاده نماییم همین جا است. از بخش فوتر وب سایت باید بیشتر استفاده کرد تا دسته بندی های مورد نظر و یا موارد اینچنینی را به آنجا منتقل نماییم.

با تمام این موارد ، بعضاً موارد ی هستند که جهت ما دیدن آن بوسیله مخاطب اولویت بیشتری نسبت به صفحه جاری که او در حال دیدن است دارد. بعضاً مقاصد اقتصادی ترویج بیشتر از خرید و یا بازدید محصول یا تبلیغات است که اینگونه است این موارد ، توازن بین فرد پسندی و کاربر دی بودن نوار کناری را کمی دچاد تغییر می نماید .

میتوان نتیجه گرفت که وب سایت بار، نه چیز بدی است، نه چیزی که همـواره مورد نیاز تمام صفحات و جایگذاری های وب سایت باشد، بایستی آن را از یک طرح پیش فرض برای طراحی وب وبسایت خارج نماییم فقط در صورت نیاز احساس استفاده، آن را به فرد بازدید کننده تحمیل نماییم!

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn