محمدصادق مفتاح، کارشناس فضای مجازی و همچنین مدیر وبسایت و مرکز خبرهای جدید فردا: فاجعه محتوا در فضای مجازی

محمدصادق مفتاح، کارشناس فضای مجازی و همچنین مدیر وبسایت و مرکز خبرهای جدید فردا: فاجعه محتوا در فضای مجازی

|محمدصادق مفتاح، کارشناس فضای مجازی و همچنین مدیر وبسایت و مرکز خبرهای جدید فردا: فاجعه محتوا در فضای مجازی از مسیح داراب|

صدای شیعه به نقل از رادیو گفت و همچنین گو: در برنامه جذاب و جالب و خوب "گفت و همچنین گوی فرهنگی و اجتماعی، «شبکه های فرهنگی و اجتماعی، چرایی، کیفیت و همچنین کمیت آن هم در داخل و همچنین خارج» مورد بحث دو تن از اهالی رسانه و همچنین ارتباطات قرارگرفت. دراین برنامه جذاب و جالب و خوب، دکتر محمدصادق مفتاح، کارشناس فضای مجازی و همچنین مدیرمسئول وبسایت و مرکز خبرهای جدید فردا، آقای ایمان جعفری، کارشناس فضای مجازی و همچنین از مدیران شبکه فرهنگی و اجتماعی سلام حضور داشتند و همچنین دکتر عابدی هم به عنوان کارشناس مجری از آن هم دو می پرسید.

درآغاز برنامه جذاب و جالب و خوب، عابدی از مفتاح می پرسد: چرا آن شبکه های فرهنگی و اجتماعی ایرانی با تأخیر وارد میدان فضای مجازی شد و همچنین آیا اکنون در حال جهش و همچنین بروزرسانی خود در دنیای رقابت و همچنین بده و همچنین بستان اطلاعات در جهان مجازی می باشد و همچنین آیا می خواهد با آن شتاب با هدف جبران تأخیر،  با بقیه عالم، خود را مطابق و یکدست و همچنین برابر کند؟

مفتاح: «در صورتی که بخواهیم تاریخی به بحث و داستان نگاه کنیم و همچنین آن تأخر و همچنین تقدم شبکه های فرهنگی و اجتماعی ایرانی را دریابیم، می بینیم که واقعا شبکه های فرهنگی و اجتماعی ایرانی چندان تأخیری هم در وارد شدن به آن موضوع جهانی نداشته اند. مثلا نگاه کنید به شبکه فرهنگی و اجتماعی اورکات که در ایران گل کرد و همچنین کاربران به آن هم توجه داشتند، کاربری اش در ایران مقام سوم را در جهان داشت. آن هم شبکه ای که جهت خودش تقریبا مستقل بود و همچنین بعداً به گوگل پیوست. شبکه ای که به فیس بوک نزدیک بود تا چت باکس ها.  پس خیلی هم با تأخیر، ایران وارد شبکه های فرهنگی و اجتماعی نشد. تقریبا در آن هم سال شمسی‌ها ما شاهد تولد شبکه کلوب بودیم. کاملا از اساس ایرانی بود. خصوصی بود. توانسته بود در یک بازه زمانی کوتاه، آن هم عقب ماندگی را جبران کند. زیرا و به درستی که ایران خیلی هم عقب نبود. تقریبا یک میلیون کاربر و همچنین مخاطب داشت آن هم موقع درایران و همچنین به نظرم اتفاق خوبی بود. هرچند نتوانست خودش را با تحولات فضای مجازی همسان کند

مجری: آن فاصله تولدهای شان را هم بگویید. مثلا فاصله تولد اورکات و همچنین کلوب در ایران را بگویید آیا به سال شمسی می کشید؟ به ماه می کشید؟

مفتاح: «نه به سال شمسی نمی رسید. فکرمی کنم آخر فعالیت های اینها سال شمسی ۸۳ باشد. زیرا و به درستی که کلوب در ایران، زودتر از فیس بوک تأسیس شده بود، باعث شد که هنگام پدیداری فیس بوک، یک مقاومت هایی جهت کاربران ایرانی جهت وارد شدن به فیس بوک ساخته یا ایجاد می شود. چرا؟ زیرا و به درستی که از قبل، کلوب ایرانی خودمان را داشتیم. البته که هنگام و زمانی که فیس بوک آمد، توانسته بود با ظرفیت هایی که ساخته یا ایجاد کرد، کاربرانی جذب کند. نشریات و مطبوعات خارجی مثل اکونومیست هم نوشته بود که یکی از دلایلی که کاربران ایرانی خیلی وارد فیس بوک نشده اند، آن بوده می باشد که خودشان یک شبکه فرهنگی و اجتماعی (کلوب) دارند

مجری: آقای جعفری! باتوجه به فیلترینگ شدیدی که ما روی شبکه های فرهنگی و اجتماعی خارجی داشتیم، ولی باید توجه داشت مزیت نسبی چه بود که علی رغم آن فشارها و همچنین آن فیلترینگ، یک دفعه می بینیم از شبکه های داخلی هجوم آوردند به شبکه های خارجی خصوصاً قشر جوون ما؟

جعفری: «اول مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری می دانم آن را بگویم که تو شبکه های فرهنگی و اجتماعی را مساوی ندانید با شبکه های پیام رسان. در حال حاظر خیلی از ایرانی ها در پیام رسان ها خواهند بود در شبکه های فرهنگی و اجتماعی نیستند

مجری: یعنی تو فیس بوک را می گویید شبکه فرهنگی و اجتماعی ولی اینستاگرام نه.

جعفری: «آن اینستاگرام نه، ولی تلگرام، پیام رسان می باشد

مجری: پس لطف کنید موردی و همچنین مصداقی مثال هایی بزنید که چه چیزهایی شبکه فرهنگی و اجتماعی می باشد و همچنین چه شبکه هایی تنها و فقط پیام رسان.

جعفری: «تلگرام نمی تواند به خودی خود جهت تان مزیتی ساخته یا ایجاد کند. تو می توانید در تلگرام، پیام را به کسی بفرستید. ولی باید توجه داشت فیس بوک، ارتباطاتی که بین نفراتش ساخته یا ایجاد می کند، به صورت کاملا داخلی. یعنی آن جور نیست که تو خودتان تشکیل تیم بدهید مثل تلگرام. یا نمونه های داخلی مثل بیسفون که یک شبکه کاملا داخلی می باشد. مثل سروش، اینها پیام رسان اند و همچنین مزیت شبکه های فرهنگی و اجتماعی را ندارند که بتوانند تشکل هایی تشکیل دهند. ببینید امثال نرم افزارهایی مانند وایبر و همچنین سروش و همچنین ابرک. البته ابرک، یک فضای غیره ای دارد که نهایتا آن هم فوروارد و همچنین شیر پیام ها می می شود. درفیس بوک، از طریق اطلاعات پروفایل ها عملا گویای علاقمندی کاربرها روی موضوعاتی می باشد و همچنین می می شود جریان سازی کرد. آن علاقمندها هر کدام متناسب با علایق شان، می توانند طیفی رو ساخته یا ایجاد کنند. ولی باید توجه داشت درکارکردهای نوین، می بینیم اشتراکاتی را در شبکه‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین پیام رسان. مثلا در پیام رسان‌ها از ابتدا خبری از ویژگی تأسیس تیم ها و همچنین کانال ها نبود. عملا یک جور بده و همچنین بستان و همچنین قرض دادن های مصنوعی از شبکه های فرهنگی و اجتماعی به پیام رسان ها حاصل شده

مجری: پس می می شود گفت که کلیه شبکه های فرهنگی و اجتماعی و همچنین پیام رسان، با آن تداخلی که دارند، تفاوت ویژه ای جهت شان قائل نشویم.

جعفری: «فعلا ندارند.  حالا اینجا نمی خواهیم روی اسم شان (شبکه های فرهنگی و اجتماعی و همچنین پیام رسان ها) بحث کنیم. حالا حرف آن می باشد که چرا شبکه های فرهنگی و اجتماعی خارجی، توانستند گسترش کاربری داشته باشند ولی شبکه های فرهنگی و اجتماعی داخلی نتوانستند به وسعت آنان جذب کاربر کنند. قبل از آنکه فیس بوک بیاید، ما در ایران پارسیان داشتیم ولی باید توجه داشت سال شمسی ۲۰۰۴ که فیس بوک آمد، کاربر جذب کرد و همچنین ما نتوانستیم. چرا؟ زیرا و به درستی که بستر اینترنت بین المللی بود و همچنین کانونش هم در امریکاست. می خواهم به بحث حمایت در آن بستر برسم. ریاست جمهور امریکا باآنکه فرزندانش را از وارد شدن به فیس بوک منع کرده ولی خودش و همچنین دولتش حمایت کردند از فیس بوک

مجری: بحث حمایت را مطرح کردید، یعنی آن حمایت کردن، آن قدر اهمیت داشت که جوانان ما حمله کنند به سوی آن شبکه های فرهنگی و اجتماعی شامل فیس بوک؟

جعفری: «بله. آن نرم افزارها ابتدا امکانات چندانی نداشتند، ولی باید توجه داشت حمایت که شدند، دیدیم که چه اتفاقاتی در باره امکانات جدید نرم افزاری رخ داد. امکانات جدید، یعنی شناسایی مستلزم و نیاز کاربرها و همچنین رفع نیازشان. همین موجب شد کاربران، پایبند شوند. آن هم حمایت ها، پس نتیجه آن می شود که اش می می شود آن پایبندی ها و همچنین مداومت ها و همچنین پایداری های کاربران فیس بوک  که می بینیم

مجری: آقای مفتاح! شاید یک نقصانی در شبکه های فرهنگی و اجتماعی ما وجود دارد و همچنین می خواهیم فرافکنی کنیم و همچنین هی بحث حمایت نشدن از سوی حکومت را مطرح می کنیم. آیا همین طوره؟

مفتاح: «انتظار حمایت داشتن از حکومت جهت شبکه های فرهنگی و اجتماعی داخلی به نظرم انتظار به حقی می باشد. ولی باید توجه داشت مسأله اینجاست که ما با یک الگوی غلطی مواجهیم که غیر از فضای مجازی در جاهای دیگر هم تسری پیداکرده.  آن هم هم آنکه به واسطه آنکه کشورمان نفت دارد، حکومت، پول خوبی دارد و همچنین علی القاعده خیلی از موضوعاتی که مرتبط به شهروندان و مردم شهر، خودش وارد شدن می کند. یعنی تصدی گری می کند. به هرحال درصورت تحقق، بحث رانت و همچنین تبعیض و همچنین موانع رو در پیش خواهیم داشت. بعدش ما آن زیرساخت هایی که داریم، غرب بهتر از ما دارد. خب دسترسی ما به اینترنت راحت نیست. سرعت نداریم. بدتر از خیلی از کشورها هستیم. حتی دسترسی مان به وبسایت و مرکز خبرهای جدید های خبری هم آسان نیست با آن کندی سرعت که داریم

در اواسط برنامه جذاب و جالب و خوب، گزارشی پخش شد که به پیشینه وایبر و همچنین حرف های شهروندان و مردم شهر می پرداخت. در آن هم نقل از و همچنین مصاحبه، مصاحبه شوندگان مایل بودند فضای مجازی و همچنین شبکه های فرهنگی و اجتماعی در محیط ایران، متناسب با ارزش های حاکم باشد. دردقایق پایانی برنامه جذاب و جالب و خوب، مفتاح، مشکل را تنها و فقط در مسائل زیرساختی ما ندید. توضیح داد: «مشکل اصلی ما زیرساخت نیست، محتواست که دارد تبادل می می شود در فضای مجازی. معظلات و مسائل و مشکلات ما در حوزه محتوی، خیلی زیاد فاجعه بارتر ار آن هم قسمت زیرساخت می باشد. در حال حاظر داریم بحث می کنیم که آیا ما شبکه های فرهنگی و اجتماعی داخلی داریم یا خارجی؟ عملا فرقی نمی کند. هنگام و زمانی که که تولیدکنندگان محتوی حمایت نمی شوند، هنگام و زمانی که که محتوی، نظارت نمی می شود، هنگام و زمانی که که محتوی متولی ندارد. بنابراین، کاربران در برابر آن هم همه محتواهایی که رد و همچنین بدل می شوند، کاملا آسیب پذیراند

فایل صوتی برنامه جذاب و جالب و خوب "گفت و همچنین گوی فرهنگی و اجتماعی" از وبگاه شبکه رادیویی گفت و همچنین گو قابل گرفتن می باشد.

انتهای پیام

محمدصادق مفتاح، کارشناس فضای مجازی و همچنین مدیر وبسایت و مرکز خبرهای جدید فردا: فاجعه محتوا در فضای مجازی در تاریخ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn