عامل موفقیت یا عدم موفقیت وب سایت ها در طراحی

موفق یت وب سایت هدف مهم شکل گیری هر وب سایتی است. تمام ما بعد از بازدید از وب سایت، به صورت طبیعی در خصوص بهتر یا بد بودن آن وب وب سایت به نظری خواهیم رسید. بعضی از وب سایت ها جهت ما بسیار زیاد خوش آیند می باشند باعث بازگشت چند باره ما به آن وبسایت در مرورهای بعدیمان در اینترنت می شود ولی برخي دیگر از وب سایت ها را برای اولین و آخرین بار است که مشاهده میکنیم و رغبتی جهت مراجعه مجدد به آن نداریم. ولی چه چیزی تعیین کننده این است که یک وب سایت از نظر ما بهتر است یا بد؟
6 bad good website1 عامل موفقیت یا عدم موفقیت وب سایت ها در طراحی
طراحی وب سایت

​طراحی سایت,طراحی وب سایت

جهت تک تک افراد به صورت شخصی عواملی وجود دارد که مطابق با نیازها و سلیقه های آن فرد رتبه دهی بهتر یا بد یک وب وبسایت را تعیین می نماید به همین علت ما نمیتوانیم به صورت قطعی بهتر یا بد بودن یک وب سایت را تشخیص دهیم ولی بسياري از ما بر طبـق عوامل مشابهی به این نتیجه دست پیدا میکنیم. ذر ادامه ما ۷ علت را که فکر میکنیم بیشترین نفوذ را در این تصمیم گیری دارند بیان میکنیم.
۱- هدف/ مهمترین علت موفق یت وب سایت

هر وب سایتی می بایست به صورت دقیق هدف خود را معین نماید. مدیران وبسایت و بلاگرها می بایست درک قوی از آنچه میخواهند به مخاطب القا کنند داشته باشند تا بتوانند برای رسیدن به آن هدف برنامـه ریزی نمایند که چگونه وب سایت را مدیریت کنند، چه محتوایی آماده کنند، چه پیامی را به بازدید کننده ارسال نمایند و تمام آنچیزی که به عهده مدیر وب وبسایت است.
متاسفانه خیلی ی از مدیران سایت ها با عجله بدون اندیشه در خصوص هدف ایجاد وبسایت خود کار را شروع میکنند و به صورت مقطعی در دسته های مختلف ی شروع به کار میکنند که با تذکر به عدم ثبات و هدفگیری مناسب، توان وب وبسایت در جهت های مختلف ی تقسیم می شود و این پراکندگی باعث عدم کسب موفق یت می گردد.
هدف می بایست نسبتا ویِژگزینشه باشد، به طور مثال هدفی مانند اینکه “من میخواهم به بزرگترین کسب کار اینترنتی در کشور برسم” هدف مناسبی نیست و به صورت دقیق بیان کننده آن چیزی که شما میخواهید انجام دهیم ناست . به جای این شما میتوانید بگویید ” من میخواهم از طریق وب سایتم مرجع مهم معرفی خدمات خود ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریا خود باشم”.
این هدف گذاری حتی بایستی قبل از طراحی سایت باشد، طراحی سایت شما باید به گونه ای باشد که بتواند هدف شما را سریعتر محقق و به مخاطب القا نماید . اینکه جایگذاری عناوین، المان ها چگونه باشد، رنگ بندی سایت و نحوه نمایش چگونه تعریف شود کاملا مرتبط با این هدف است .
هرچه شما بتوانید سریعتر، روانتر با بیان هنرمندانه این هدف را به مخاطب القا بکنید ، شانس زیادتری در کسب خوب یت القای حس رضایت به بازدیدکننده خواهید داشت.
۲- وضوح راهی جهت کسب خوب یت سایت

شاید وب سایت شما هدف مناسبی هم داشته باشد، اما این هدف به روشنی برای بازدید کننده قابل فهم درک است ؟ در برخي از طراحی های وب وب سایت پیچیدگی ها و عوامل گرافیکی و افکت های تصویر ی باعث به حاشیه رفتن سردرگمی بازدید کننده می شود به صورتی که بیشترین توان بازدیدکننده به درگیر شدن در خصوص چگونگی کارکرد وب وب سایت می شود و یا یک پیام که فاقد اهمیت کافی برای بازدید کننده است بارها در قسمت های مختلف سایت دوباره تکرار می شود .
همیشه در طول طراحی وب وب سایت باید در نظر گرفت که به صورت واضح هدف وب سایت به بازدید کننده منتقل گردد. این وضوح با توجه به دسته بندی های محتلف سایت ها میتواند مفرق باشد، برای یک وب وبسایت فروشگاهی، اطلاع رسانی دقیق در خصوص کالاها ، نحوه ارسال، تمایزات فروشگاه این موارد بایستی کاملا روشن و واضح جهت بازدید کنندهروش گردد. جهت یک وبسایت خبری تحلیلی نوع هدف گیری و دسته بندی اخبار یا مطالبی که در وب سایت قرار میگیرد بایستی روشن گردد تا به تصمیم مخاطب جهت مشترک سایت شدن و مصرف مکرر از این سایت را تسهیل نماید. همچین وب سایت های خدمات دهنده با تذکر به خدماتی که ارائه میدهند بایستی توضیح ات کامل و واضحی از کار روند کاری ارائه دهند.
در برخي موارد وضوح از طریق آسان کردن وب وبسایت محقق میگردد. آسان کردن وب وب سایت تمام ضوائد شلوغی های وب سایت را حذف می نماید و به صورت نحوه به سمت هدف میرود. یکی از دلایلی که امروزه طراحی مینیمالیسم رونق گرفته همین مساله است.
۳- قابلیت استفاده نیاز اولیه کاربر ان سایت

هر وب سایتی که میخواهد خوب باشد لازم است که مردم بتوانند از آن استفاده نمایند. سبک طراحی ظواهر سایت هرگز نباید جایگزین کارایی قابلیت استفاده بودن وب وبسایت گردد. این قابلیت مصرف برحسب نوع وب وبسایت ها مفرق است. به طور مثال، وب وبسایت تجارت الکترونیک باید به بهتر ی بتواند محصولات را نمایش دهد، پارت جستجوی مناسبی داشته باشد، سبد خرید و روند فروش متناسب با خرید داشته باشد یک وب وبسایت خبری بایستی دسته بندی مناسب، تگ بندی مطالب، تسهیل در امر خواندن مطالب با رنگ بندی و سایز بندی قلم ها زمینه و … داشته باشد.
سایت هایی که مساله در قابلیت استفاده دارند همیشه در تلاش ند تا بازدید کننده را با عوامل مختلف ی در وب سایت نگه دارند ولی چیزی که معین است، با تذکر به سهولت تعویض سرویس دهنده ها در اینترنت جهت بازدید کنندگان، آنها با کمترین مشکلی در روند کاری خود اقدام به ترک سایتی مینمایند که قابلیت مصرف مناسبی نداشته باشد.
۴- دسترس پذیری علت ی برای کسب موفق یت سایت

دسترس پذیری و قابلیت استفاده با هم معنا می شود ولی میتوانیم آنها را دو علت مجزا نیز بدانیم. اینکه محتوا از چه طریقی، جستجو شود و به مخاطب ارائه شود و همين طور وب وبسایت با چه مرورگرها، سیـستم علت ها یا دستگاه هایی قابلیت کارکرد داشته باشد را دسترس پذیری مینامیم. ممکن است وب سایت به خاطر ساختار طراحی بازدید کنندگان را مجبور به مصرف از یک مرورگر خاص و یا سیستم علت معین ی نماید. این عوامل باعث از دست رفتن کاربر خواهد شد.
اکثرا ٌ وب وب سایت های تاثیر گذار سطح دسترس پذیری وسیع ی میباشند و به مخاطب خود مجوز گزینش میدهند.
۵- تمرکز بر روی کاربر اولویت طراحی سایت

بازدید کننده یا کاربر هدف اصلی ما در یک سایت است پس بایستی هدف و تمرکز ما جهت براورده کردن نیازهای فرد باشد. در بسياري از موارد ، در پروسه های طراحی وب وب سایت اهداف مهم مالک وبسایت از نیازهای مورد نظر فرد ان آن وب سایت پیشی میگیرد و بایکدیگر همخوانی ندارند. این به مفهوم ما جهت طراحی وب سایت، قبل از اینکه فکر کنیم ما چه میخواهیم از وب سایتمان به دست بیاوریم، بدانیم فرد چه چیزی را میخواهد از وب وب سایت ما به دست آورد، بعد از اینکه این موارد را جهت کاربر فرآهم کردیم، اهداف را هم در آن بگنجانیم تا بیشترین بهره را از سایت برده رضایت بازدید کننده را کسب کنیم. نیازهای فرد همیشه مقدم بر خواست های مدیر یا مالک وب وب سایت است.
۶- جابجایی در محتوا یا ناوبری در سایت

امکان جابجایی در محتواهای وب سایت یا ناوبری در وب سایت یکی از عواملی است که هم ارتباط با قابلیت استفاده هم مرتبط با دسترس پذیری است ولی یکی از مهمتری عوامل برای ایجاد رضایت کاربر است . حتمـا ما میخواهیم که یک فرد بیش از یک صفحه از وب سایت ما را بازدید نماید ، اینکه چگونه بتوانیمبقیه محتواهای مورد نیاز فرد را به او نشان دهیم کار طراحی ناوبری است .
زیاد ی از وب وب سایت ها ازراهنمای های معمول ناوبری در سایت استفاده میکنند که بیشتر فرد ان نیز با آن آشنا می باشند . نحوه هایی مثل منوی مهم که به ارائه لینک های صفحات و مطالب پر کاربر د وبسایت میپردازد، نقشه سایت، امکان جستجو بر حسب تگ ها دسته ها، صفحات راهنما درمورد ما و … نیز از عبارت صفحاتی می باشند که فرد ان به دنبال پیدا کردن آنها جهت رسیدن به نتیجه مورد نظر خود در سایت میباشند. همين طور لینک های مختلف ی در هر صفحه قرار میگیرد که به فرد کمک می نماید تا محتواهای مرتبط با موضوع مورد علاقه را در سایت راحتتر پیدا نماید . هر چه این موارد مرتبط تر مورد نیاز بیشتر بازدید کنندگان باشد، در کسب خوب یت شما در وب سایت تاثیر زیادتری خواهد گذاشت. در این بین سیستم های نیمه هوشمند تشخیص سلایق کاربر ان کارایی بسیازی دارد.
۷- ظاهر سایت

آخرین علت ذکر شده در این لیست ظاهر وب وب سایت است ولی این انتها بودن به مفهوم کم ارزش بودن نیست. ظاهر یک وب سایت از عوامل اصلی تعیین کننده در موفق یت یک وب سایت است. هر وب سایتی برنده جایزه برترین طراحی نمی شود ، ولی سایت های موفق میتوانند متناسب با نیازهای سایت، اهداف، دسترس پذیری امکان فرد ی آسان طراحی گردند و پس به ظواهر تناسبات آن با خواسته کاربر بپردازند. یکی از عوامل خوب یت در ایجاد ظاهر کاربر پسند مصرف از روانشناسی در طراحی وب سایت است که قبل تر در خصوص آن صحب کردیم.
روندهای طراحی وب سایت، زیاد سریع و متناسب با تکنولوژی های جدید در حال تغییر است و یک وب وب سایت زمانی میتواند به موفق یت دست یابد که درک داشته باشد در این رقابت همیشه بایستی به روز باشد. بسياري از وب وبسایت های خوب روند بازطراحی را هر چند سال یکبار دوباره تکرار میکنند تا بتوانند برترین خدمات را بر اساس تکنولوژی های روز به فرد ارائه دهند. طراحی وب سایت باید تکمیل کننده محتوای وبسایت باشد، نه رغیب برای محتوای سایت! در نظر داشته باشید که همیشه سبک طراحی وب وب سایت با پیام هدف وب سایت نیز بایستی تناسب داشته باشد تا بتوان برترین بازخورد را از کاربر دریافت کرد.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn