رد شبهات مرتبط به نحوه وضو گرفتن در اشاره قرآنی

وضو گرفتن رد شبهات مرتبط به نحوه وضو گرفتن در اشاره قرآنی

شفقنا -همگى مى دانیم که وضو یکى از مقدمات نماز می باشد. در سوره مبارکه مائده مى خوانیم: (یا أَیُّهَا الّذینَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاهِ فَاغْسِلُوا و همچنینُجُوهَکُمْ و همچنینَأَیدیَکُمْ إِلَى المَرافِقِ و همچنینَ امْسَحُوا بِرُؤوسِکُمْْ و همچنینَ أَرْجُلَکُمْ إِلَى الکَعْبَیْنِ)(مائده/۶):اى اشخاص با ایمان هرگاه براى نماز بپا خاستید صورت و همچنین دستهاى خود را تا آرنج بشویید و همچنین سرو پاها را تاکعبین مسح کنید.

در جمله نخست ( فَاغْسِلُوا و همچنینُجُوهَکُمْ و همچنینَأَیدیَکُمْ إِلَى المَرافِق) لفظ «أیدى» به کار رفته که جمع «ید» می باشد و همچنین از آنجا که اوّلاً کلمه ید در زبان عربى استعمالات مختلفى داشته و همچنین گاه صرفاً به انگشتان دست، گاه به انگشتان تا مچ، گاه به انگشتان تا آرنج، و همچنین بالأخره گاه به کلّ دست از سر انگشتان تا کتف اطلاق مى می شود، و همچنین ثانیاً مقدار واجب شستن دست در وضو فاصله میان مرفق تا سر انگشتان می باشد، لذا قرآن لفظ (إِلَى المَرافِق) را به کار برده تا مقدار واجب را گفتن نماید. بنابراین، کلمه «إلى» در (إِلَى المَرافِق) بیانگر مقدار «مغسولٌ به» می باشد، نه «کیفیت» غَسل و همچنین شستوى دست (که مثلاً از بالا به پایین صورت گیرد یا از پایین به بالا)، بلکه کیفیت شستشو مرتبط به عرف وعادت شهروندان و مردم شهر می باشد که معمولاً هنگام نظافت از بالا به پایین مى شویند. فى المثل در صورتی که پزشک دستور دهد پاى بیمار را تا زانو بشویید،پاى وى را از بالا به پایین مى شویند، نه بالعکس. ازینروى شیعه امامیه معتقد می باشد که در هنگام وضو صورت و همچنین دستها را بایستى از بالا به پایین شست و همچنین خلاف آن هم را صحیح نمى داند.

مطلب دیگر، پیشامد جدید مسح پاها در وضوست. فقه شیعه مى گوید بایستی و حتما پاها را، مسح کرد، نه غَسل; و همچنین دلیل وى نیز به صورت موجز آن می باشد که ظاهر آیه ششم سوره مائده حاکى از آن هم می باشد که انسان نمازگزار به هنگام وضو دو وظیفه دارد: یکى شستن (در مورد صورت و همچنین دست) و همچنین دیگرى مسح( در مورد سر و همچنین پاها). آن مطلب از تقارن و همچنین مقایسه دو جمله زیر روشن مى می شود:

۱. ( فَاغْسِلُوا و همچنینُجُوهَکُمْ و همچنینَأَیدیَکُمْ إِلَى المَرافِق);

۲. (و همچنینَ امْسَحُوا بِرُؤوسِکُمْ و همچنینَ أَرْجُلَکُمْ إِلَى الکَعْبَیْنِ).

چنانچه ما آن دو جمله را به فرد عرب زبانى که ذهن او مسبوق به مشرب فقهى خاصى نباشد ارائه کنیم، بى تردید خواهد گفت که طبق آن آیه وظیفه ما نسبت به صورت و همچنین دست، شستن; و همچنین نسبت به سر و همچنین پاها، مسح می باشد.

از نظر قواعد ادبى، لفظ ( أرجلکم)بایستی و حتما عطف بر کلمه (رؤوسکم) باشد که پس نتیجه آن می شود که آن هم آن هم مسح پاهاست، و همچنین نمى قدرت آن هم را بر جمله پیشین(وأیدیکم) عطف کرد که پس نتیجه آن می شود که آن هم شستن پاها مى باشد. زیرا لازمه آن امر آن هم می باشد که میان معطوف (و همچنینَ أرجلکم) و همچنین معطوفٌ علیه (وأیدیکم)جمله معترضه (فامسحوا برؤوسکم) قرار گیرد، که از نظر قواعد عربى صحیح نیست و همچنین مایه اشتباه در مقصود مى باشد.

ضمناً در آن قسمت (مسح کردن پاها) فرقى میان خواندن و قرائت جرّ و همچنین خواندن و قرائت نصب وجود ندارد و همچنین برمبناى هر دو خواندن و قرائت، کلمه (أرجلکم)عطف بر کلمه (رؤوسکم)می باشد; با آن تفاوت که در صورتی که بر ظاهر آن هم عطف می شود مجرور، و همچنین در صورتی که بر محلّ آن هم عطف می شود منصوب خواهد بود.

روایات متواتر از ائمه اهل بیت حاکى می باشد که وضو از دو چیز تشکیلیافته می باشد: غَسْلَتان و همچنین مَسْحَتان; و همچنین امام و پیشوا باقر (علیه السلام) در حدیثى ضمن توضیح وضوى رسول خداوند تبارک و تعالی نقل مى کند که آن هم حضرت بر پاهاى خود مسح کشید.

در خور ذکر می باشد که نه تنها ائمه اهل بیت در هنگام وضو بر پاها مسح مى کشیدند، بلکه گروهى از صحابه و همچنین تابعین نیز بر آن رأى بودند، ولى بعدها به عللى نزد عدّه اى از مسلمانان سنّت مَسح تغییر پیدا کردن به غَسل گردید که مشروح آن هم در کتب فقهى آمده می باشد.
انتخاب شفقنا از وبسایت و مرکز خبرهای جدید آیت الله العظمی سبحانی

انتهای پیام

www.fa.shafaqna.com

رد شبهات مرتبط به نحوه وضو گرفتن در اشاره قرآنی در تاریخ ۳۰ May 2016 | 12:40 am نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn