«حدیث ثقلین» در چه مواردی توسط پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اسلام(ص) تکرار شده می باشد؟

مکارم 4 «حدیث ثقلین» در چه مواردی توسط پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اسلام(ص) تکرار شده می باشد؟

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) –حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی در مورد «حدیث ثقلین» پاسخ گفته می باشد.
به به گفته شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ آن مرجع تقلید شیعیان بدین شرح می باشد:

«حدیث ثقلین» در چه مواردی توسط پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اسلام(ص) تکرار شده می باشد؟
پاسخ اجمالی: پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(ص) «حدیث ثقلین» را در موارد متنوع و گوناگون و مختلف و همچنین به مناسبتهاى گوناگون در مدینه، ایام حج، روز عرفه، مسجد خیف (در ایام منى)، در وسط راه مکه و همچنین مدینه و همچنین در موارد دیگر گفتن نموده اند. آن تکرارها دلیلى می باشد روشن بر آنکه تمسک به آن دو وجود گرانمایه، مسأله اى سرنوشت ساز می باشد که بایستی و حتما مسلمانان به اهمیت آن هم آگاه شوند تا گمراه نشوند.
پاسخ تفصیلی: «حدیث ثقلین» در موارد متنوع و گوناگون و مختلف و همچنین به مناسبتهاى گوناگون گفتن شده می باشد؛ مواردى که آن حدیثدر کتب اهل سنتاز پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم(صلى اللهعلیه وآله) نقل شده عبارت می باشد از:
۱ـ در غدیر خمهنگامى که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(صلى اللهعلیه وآله) از حجه الوداعبرمى گشت برخاست و همچنین ضمن بیانات مفصل خود، «حدیث ثقلین» را گفتن فرمود. آن آن هم چیزى می باشد که هم در «صحیح مسلم» و همچنین هم در «خصایص نسایى» آمده می باشد.
در صحیح مسلم [که از معروف ترین منابع دست اول اهل سنتمى باشد] از زید بن ارقمنقل مى کند که گفت: «… قامَ رَسُولُ اللهِ(صلى اللهعلیه وآله) یَو همچنینْماً فینا خَطیباً بِماءٍ یُدعى خُمّاً، بَیْنَ مَکَهَ و همچنینَ الْمَدینَهِ فَحَمَدَ اللهَ و همچنینَ اَثْنى عَلَیْهِ، و همچنینَ و همچنینَعَظَ و همچنینَ ذَکَرَ، ثُمَ قالَ: اَما بَعْدُ اَلا اَیُّها النّاسُ فَاِنَّما اَنَا بَشَرٌ، یُوشَکُ اَنْ‌یَاْتِىَ رَسُولُ رَبّى فَاُجیبُ، و همچنینَ اِنّى تارِکٌ فیکُمْ ثِقْلَیْنِ: اَو همچنینَلُهُما کِتابُ اللهِ، فیهِ الهُدى و همچنینَ النُّور، فُخُذُوا بِکِتابِ اللهِ و همچنینَ اسْتَمْسِکُوا بِه، فَحَثَّ عَلى کِتابِ اللهِ و همچنینَ رَغَّبَ فیهِ، ثُمَ قالَ: و همچنینَ اَهْلِ بَیْتى، اُذَکِّرُکُمُ اللهَ فى اَهْلِبَیْتى، اُذَکِرُّکُمُ اللهَ فى اَهْلِبَیْتى، اُذَکِرُّکُمُ فى اَهْلِبَیْتى …»(۱)؛ (رسول خداوند تبارک و تعالی(صلى اللهعلیه وآله)، در میان ما برخاست و همچنین خطبهخواند. در محلى که آبى بود که خُم نامیده مى شد [غدیر خم] و همچنین در میان مکه و همچنین مدینه قرار داشت(۲) پس حمد خدارا بجا آورد و همچنین بر او ثنا گفت و همچنین موعظه کرد و همچنین پند و همچنین اندرز داد. سپس فرمود: ولی باید توجه داشت بعد اى شهروندان و مردم شهر من بشرى هستم و همچنین نزدیک می باشد فرستاده پروردگارم بیاید و همچنین دعوت او را اجابت کنم و همچنین من در میان تو دو چیز گرانمایه به یادگار مى گذارم نخست کتاب خداکه در آن هم هدایت و همچنین نور می باشد، پس کتاب خدارا بگیرید، و همچنین به آن هم تمسک جویید [پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(صلى اللهعلیه وآله) تشویق و همچنین ترغیب فراوانى در مورد قرآنکرد] سپس فرمود: و همچنین اهل بیتم را به تو توصیه مى کنم که خدارا در مورد اهل بیتم فراموش نکنید، به تو توصیه مى کنم که خدارا در مورد اهل بیتم فراموش نکنید، به تو توصیه مى کنم که خدارا در مورد اهل بیتم فراموش نکنید [اشاره به آنکه مسیولیت الهى خود را در مورد اهلبیت(علیهم السلام) فراموش نکنید]).
احمد بن شعیب نسایى [که او نیز از بزرگان اهل سنتمحسوب مى می شود، و همچنین کتاب «سنن» او نیز یکى از صحاح سته(کتب ششگانه معروف) می باشد] در کتاب خصایص از زیدبن ارقمنقل مى کند که مى گوید: هنگامى که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(صلى اللهعلیه وآله) از حجه الوداعباز مى گشت و همچنین به غدیر خموارد شد دستور داد سایبان هایى درست کنند و همچنین زیر آنها را تمیز نمایند، سپس فرمود: «کَاَنّى دُعیتُ فَاجَبْتُ و همچنینَ اِنّى تارِکٌ فیکُمُ الثِّقْلَیْنِ اَحَدُهُما اَکْبَرُ مِنَ الآخَرِ، کِتابَ اللهِ و همچنینَ عِتْرَتى فَانْظُرُوا کَیْفَ تُخْلِفُونى فیهما، فَاِنَّهُما لَنْ‌یَفْتَرِقا حتى‌یَرِدا علىَّ الحَو همچنینْضَ، ثُمَ قالَ اِنَّ اللهَ مَو همچنینْلاىَ و همچنینَ اَنَا مَو همچنینْلى کُلِ مُومِن، ثُمَّ اَخَذَ بِیَدِ عَلىٍّ عَلَیْه السَّلامُ، فَقالَ مَنْ کُنْتُ مَولاهُ فَهذا و همچنینَلیُهُ، اَللهُمَ والِ مَنْ و همچنینَالاهُ و همچنین عادِ مَنْ عاداهُ»(۳)؛ (گویى من [از سوى خداوند تبارک و تعالی] دعوت شده ام و همچنین اجابت کرده ام [و همچنین به زودى از میان تو میروم] و همچنین من دو چیز گرانمایه را در میان تو به یادگار مى گذارم یکى از دیگرى بزرگتر می باشد، کتاب خداو عترتم؛ اهل بیتم، پس بنگرید چگونه بعد از من با آنها رفتار خواهید کرد؟ چرا که آنها از هم جدا نمى شوند تا در کنار حوض کوثربر من وارد شوند. سپس فرمود: خداوند مولا [و همچنین سرپرست] من می باشد و همچنین من ولى هر مومنى هستم. سپس دست على(علیه السلام) را گرفت و همچنین فرمود: هر کس من ولى اویم، آن [علی(علیه اسلام)] ولى او می باشد. خداوندا! دوست بدار هر کس او را دوست بدارد، و همچنین دشمن بدار هر کس که با او دشمنى کند). در پایان حدیثآمده می باشد که راوى دوم حدیث، ابوطفیل مى گوید به زید بن ارقمگفتم تو خود آن سخن را از رسول خداوند تبارک و تعالی(صلى اللهعلیه وآله) شنیدى؟ گفت: هر کسى در زیر آن هم سایبانها بود آن صحنه را با دو چشم خود دیدن کرد و همچنین با دو گوش خود آن سخنان را شنید!.
۲ـ در ایام حج، روز عرفه هنگامى که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(صلى اللهعلیه وآله) بر شتر خود سوار بود و همچنین خطبهمى خواند، آن حدیثرا ایراد فرمود. آن آن هم چیزى می باشد که ترمذى از جابر بن عبدالله انصارى نقل کرده که مى گوید: رسول خداوند تبارک و تعالی(صلى اللهعلیه وآله) را هنگام حج، روز عرفه دیدم که بر شتر مخصوص خود سوار بود و همچنین خطبهمى خواند، شنیدم که مى فرمود: «یا اَیُّهَا النّاس اِنى قَدْ تَرَکْت فیکُمْ ما اِنْ اَخَذْتُمْ بِه لَنْ‌تَضِلُّوا، کِتابَ اللهِ و همچنینَ عِتْرَتى، اَهْلَ بَیْتى»(۴)؛ (اى شهروندان و مردم شهر من در میان تو دو چیز گذاردم که در صورتی که آنها را بگیرید [و همچنین دست به دامن آنان زنید] هرگز گمراه نخواهید شد، کتاب خداو عترتم اهل بیت).
۳ـ در جحفه [که یکى از میقات هاى حجاست و همچنین محلى می باشد میان مکه و همچنین مدینه] آن حدیثرا ایراد فرمود؛ آن هم گونه که ابن اثیر در «اسد الغابه» در حالات عبدالله بن حنطب آورده می باشد که مى گوید: «خَطَبَنا رَسُولُ اللهِ(صلى اللهعلیه وآله) بِالْجُحفَهِ فَقالَ اَلَسْتُ اَو همچنینْلى بِکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ؟ قالُوا بَلى یا رَسُولَ اللهِ! قالَ اِنّى سایِلُکُمْ عَنْ اِثْنَتَیْنِ عَنِ القُرآنِ و همچنینَ عَنْ عِتْرَتى»(۵)؛ (رسول خداوند تبارک و تعالی(صلى اللهعلیه وآله) در سرزمین جحفه براى ما خطبهاى خواند و همچنین فرمود، آیا من اولى به تو از خودتان نیستم؟ عرض کردند آرى اى رسول خداوند تبارک و تعالی! فرمود: من از تو [در قیامت] از دو چیز سوال خواهم کرد، از قرآنو عترتم!)
۴ـ در بیمارى وفات، هنگامى که آخرین وصایاى خود را گفتن مى فرمود، توصیه به ثقلینکرد و همچنین فرمود: «اَیُّهَا النّاس یُوشَکُ اَنْ اُقْبَضَ قَبْضاً سَریعاً فَیُنْطَلَقُ بى، و همچنینَ قَدْ قَدَّمْتُ اِلَیْکُمُ القَو همچنینْلَ مَعْذِرهً اِلَیْکُمْ اِلاّ اَنّى مُخْلِفٌ فیکُمْ کِتابَ رَبّى عَزَّو همچنینَجَلَّ، و همچنینَ عِتْرَتى اَهْلَ بَیْتى، ثُمَّ اَخَذَ بِیَدِ عَلىٍّ(علیه السلام) فَرَفَعها، فَقالَ هذا مع القرآنِ و همچنین القرآنُ مع علىٍّ لایَفْتَرِقانِ حَتّى‌یَرِدا عَلَىّ الحَو همچنینْضَ فَاسْیَلُوهُما ما خَلَّفْتُ فیهِما»(۶)؛ (اى شهروندان و مردم شهر من به زودى از میان تو خواهم رفت و همچنین من نسبت به همه تو اتمام حجت کردم، آگاه باشید من در میان تو کتاب پروردگار بزرگم و همچنین عترتم، اهل بیتم را به یادگار مى گذارم. سپس دست على(علیه السلام) را گرفت و همچنین بلند کرد و همچنین فرمود: آن على(علیه السلام) با قرآناست و همچنین قرآنبا على می باشد و همچنین هرگز از هم جدا نمى شوند تا در کنار حوض [کوثر] نزد من آیند بعد از آن هم دو سوال کنید، از آن هم چه در آنها به یادگار گذاشتم) در آن حدیثدقایق و همچنین ظرایفى می باشد که بر اهل معنى پوشیده نیست.
۵ـ در حجه الوداعدر مسجد خیف فرمود: «اَلا و همچنینَ اِنّى سایِلُکُم عَنْ الثِقْلَیْنِ، قالُوا یا رَسُولَ اللهِ و همچنینَ مَا الثَقْلَیْنِ؟! قالَ: کِتابُ اللهِ الثِقْلُ الاَکْبَرُ، طَرَفُ بِیَدِاللهِ و همچنینَ طَرَفُ باَیْدیکُمْ، فَتَمَسَّکُوا بِه لَنْ‌تَضِلُّوا و همچنینَ لَنْ‌تَزِلُّوا و همچنینَ عِتْرَتى و همچنینَ اَهْلُ بَیْتى، فَاِنَّهُ قَدْ نَبَّانِىَ اللَطیفُ الخَبیرُ اَنَّهُما لَنْ‌ یَفْتَرقا حَتّى‌ یَرِدا عَلَىّ الحَو همچنینْضَ، کَاِصْبَعى هاتَیْنِ!»(۷)؛ (آگاه باشید من از تو از ثقلینسوال مى کنم!، عرض کردند: اى رسول خداثقلین چیست؟! فرمود: ثقل اکبر قرآنمجید می باشد که یک سوى آن هم در دست [اقتدار و قدرت] خداو سوى دیگرش در دست تو می باشد پس به آن هم تمسک جویید که هرگز گمراه نخواهید شد، و همچنین هرگز لغزش نخواهید داشت و همچنین «ثقل دیگر» عترتم و همچنین اهلبیتم خواهند بود؛ زیرا خداوند لطیف خبیر به من خبرداده که آن هم دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا در کنار حوض کوثرنزد من آیند مانند آن دو انگشت من که در کنار هم قرار دارند!).
۶ـ هنگام بازگشت از طایف بعد از فتح مکه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(صلى اللهعلیه وآله) برخاست و همچنین خطبهاى خواند و همچنین آن حدیثرا گفتن فرمود، و همچنین همین موارد و نکات مهم را یادآور شد.(۸)
آن همه تکرار و همچنین تاکید در مقامهاى متنوع و گوناگون و مختلف، در مدینه، در ایام حج، در روز عرفه، و همچنین مسجد خیف (در ایام منى) و همچنین در وسط راه مکه و همچنین مدینه و همچنین در موارد دیگر، دلیلى می باشد روشن و همچنین برهانى می باشد قوى و همچنین گویا بر آنکه مساله تمسک به آن دو وجود گرانمایه مساله اى سرنوشت ساز و همچنین پراهمیت بوده می باشد که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(صلى اللهعلیه وآله) مى خواسته مسلمانان را به اهمیت آن هم دو آگاه سازد تا آنان گمراه نشوند و همچنین عجیب می باشد در صورتی که ما با آن همه تکرار و همچنین تاکید دست از دامن آنها برداریم و همچنین خود را به گمراهى بیفکنیم و همچنین یا با توجیه هاى نادرست از اهمیت آنها بکاهیم.
به راستی چگونه مى قدرت به سادگى از کنار حدیثى گذشت که بیست و همچنین چند فرد یا شخص از یاران پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(صلى اللهعلیه وآله) آن هم را نقل کرده و همچنین در منابع معروف و همچنین دست اول آمده و همچنین تقریبا دردویست کتاب معروف اسلامى نقل شده می باشد؟ نه در سندش شک و همچنین تردیدى می باشد، و همچنین نه در دلالتش ابهامى وجود دارد؛ آری ساده گذشتن از کنار چنین روایتى قطعاً مسیولیت سنگینى دارد.
آری کسى که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله(صلى اللهعلیه وآله) را به عنوان رسول خداوند تبارک و تعالی(صلى اللهعلیه وآله) و همچنین خاتم پیامبران و همچنین امین وحى الهى مى شناسد، و همچنین تاکید او را در تمسک به آن دو چیز گرانمایه آشکارا مى بیند و همچنین عدم گمراهى را در پیروى از آن هم دو مى شمرد بایستی و حتما بداند که راز مهمى در آن امر نهفته و همچنین اصلمهمى از اصول اسلامى در آن هم جاى گرفته می باشد.(۹)

پی نوشت:
(۱). صحیح مسلم، مسلم بن الحجاج، بررسی کننده و پروهشگر / مصحح: محمد فؤاد عبد الباقی، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، بی تا، ج ۴، ص ۱۸۷۳، باب (من فضائل علی بن ابی طالب علیه السلام).
(۲). در پاورقى صحیح مسلم، آن هم، آمده می باشد که غدیر خم سه میل تا جحفه فاصله دارد.
(۳). خصائص أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب(علیه السلام)، نسائی، أحمد بن شعیب، بررسی: البلوشی، أحمد میرین، مکتبه المعلا، الکویت، چاپ اول، ۱۴۰۶ ق، ص ۹۳.
(۴). الجامع الصحیح سنن الترمذی، الترمذی السلمی، محمد بن عیسى، بررسی کننده و پروهشگر / مصحح: أحمد محمد شاکر و همچنین دیگران، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، ج ۵، ص ۶۶۲، باب (مناقب اهل بیت النبى علیهم السلام)، ح ۳۷۸۶.
(۵). اسدالغابه فى معرفه الصحابه، ابن الأثیر الجزرى، على بن محمد، دار الفکر، بیروت، ۱۴۰۹ قمری/ ۱۹۸۹ میلادی، ج ۱، ص ۵۹۹.
(۶). الصواعق المحرقه على أهل الرفض و همچنین الضلال و همچنین الزندقه، إبن حجر هیتمی، أحمد بن محمد بن محمد بن علی، بررسی: الترکی، عبدالرحمن بن عبدالله و همچنین الخراط، کامل محمد، مؤسسه الرساله، بیروت، چاپ اول، ۱۹۹۷ م، ج ۲، ص ۳۶۸، باب (الفصل الثانی فی فضائله رضی الله عنه).
(۷). تفسیر قمى، قمى، على بن ابراهیم، بررسی: موسوى جزایری، سید طیب، قم، چاپ چهارم، ۱۳۶۷ ش، ج ۱، ص ۳، مقدمه المصنف؛ مطابق نقل بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، بررسی کننده و پروهشگر / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت‏، چاپ دوم، ۱۴۰۳ ق‏، ج ۲۳، ص ۱۲۹، باب ۷ (فضائل أهل البیت(علیه السلام) و همچنین النص علیهم جمله من خبر الثقلین و همچنین السفینه و همچنین باب حطه و همچنین غیرها)، ح ۶۱.
(۸). الصواعق المحرقه على أهل الرفض و همچنین الضلال و همچنین الزندقه، آن هم، ج ۲، ص ۴۳۸، باب (الفصل اول فی الآیات الوارده فیهم).
(۹). گردآوری از کتاب: پیام قرآن‏، مکارم شیرازى‏، ناصر، دار الکتب الاسلامیه‏، تهران‏،‏ چاپ نهم، ‏۱۳۸۶ ش، ج ۹، ص ۷۲.

انتهای پیام

www.fa.shafaqna.com

«حدیث ثقلین» در چه مواردی توسط پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اسلام(ص) تکرار شده می باشد؟ در تاریخ ۱۷ May 2016 | 9:42 pm نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn