چرا شیعه سجده بر تربت سیّدالشهداء را مستحب مى داند؟

آیت الله مکارم شیرازی چرا شیعه سجده بر تربت سیّدالشهداء را مستحب مى داند؟

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) –حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی در مورد شیعه و همچنین سجده بر تربت سیّدالشهداء(ع) پاسخ گفته می باشد.
به به گفته شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ آن مرجع تقلید شیعیان بدین شرح می باشد:

پرسش : چرا شیعه سجده بر تربت سیّدالشهداء(علیه السلام) را مستحب مى داند؟
پاسخ اجمالی: سجده بر تربت سیّدالشهداء(ع) تنها و فقط جهت خضوع اکثرا و بیشتر در نماز و همچنین الگو گرفتن از امام و پیشوا حسین(ع) در فناء فی الله می باشد، که جان خود و همچنین اهل بیت و همچنین یاران برگزیده اش را در راه خداوند تبارک و تعالی و همچنین عقیده و همچنین مبارزه با ستم و همچنین فساد فدا کرد. با سجده بر آن تربت پاک خضوع و همچنین خشوع بنده زیاد می می شود و همچنین آن تواضع براى او رفعت می آورد و همچنین آن دنیاى فریبنده و همچنین جلوه گر در نظرش بى جلوه می گردد. پس آن کار، مخالف قرآن و همچنین سنت رسول(ص) یا خروج از حکم عقل و همچنین منطق نیست.
پاسخ تفصیلی: بعضی به شیعهبخاطر علاقه به سجدهبر تربتسیّدالشهداء(علیه السلام) اتهاماتی زده اند درحالیکه آن علاقه تنها و فقط جهت خضوع اکثرا و بیشتر در نمازو الگو گرفتن از امام و پیشوا حسین(علیه السلام) در فناء فی اللهاست.
از هدف هاى متعالى آن هم می باشد که نمازگزار وقتى پیشانى بر خاک کربلا مى گذارد، به یاد فداکارى آن هم امام و پیشوا بیفتد که جان خود و همچنین اهل بیتو یاران برگزیده اش را در راه خداو عقیده و همچنین مبارزه با ستم و همچنین فساد فدا کرد. از آنجا که سجدهبزرگترین رکن نمازاست و همچنین طبق حدیث، نزدیک ترین حالت بنده به پروردگار می باشد، مناسب می باشد با سجدهبر آن تربتپاک، به یاد کسانى باشد که بدن هاى خود را قربانى حق کردند و همچنین روح هایشان به ملکوت اعلا پرکشید، تا خضوع و همچنین خشوع پیش آید و همچنین آن تواضعبراى آنان رفعت آورد و همچنین آن دنیاى فریبنده و همچنین جلوه گر در نظر نمازگزار بى جلوه گردد. شاید مقصود از حدیثى که مى گوید سجدهبر تربت سیدالشهدا حجاب هاى هفتگانه را کنار مى زند همین باشد، در آن حالت می باشد که سجود، رمز عروج از خاک تا آفریدگار افلاک مى گردد.(۱)
علامه امینى گوید: ما قطعه هاى درخشانى از تربت کربلا براى سجده بر آن هم بر مى گزینیم، آنگونه که فقیه پیشین، مسروق بن اجدع، پاره خشتى از تربت مدینه منوره با خود بر مى داشت و همچنین بر آن هم سجده مى کرد، در حالى که او شاگرد خلافتِ راشده، فقیه مدینه و همچنین معلم سنتدر آن هم شهرستان بود و همچنین حاشا که او اهل بدعت باشد. پس در آن کار، هیچ جاى ناراحتى و همچنین نگرانى نیست و همچنین چیزى مخالف قرآنکریم و همچنین سنت خداو رسول(صلى اللهعلیه وآله)، یا خروج از حکم عقل و همچنین منطق نیست. آنکه شیعه، تربتکربلا را به عنوان سجده گاه قرار مى دهد، نه واجبشرعى و همچنین دینى می باشد و همچنین نه از الزامات مذهب می باشد و همچنین هیچ شیعه اى از روز نخست، در آنکه مى قدرت بر خاک کربلا سجده کرد، میان آن هم و همچنین خاک هر جاى دیگر زمین فرقى نمى بیند، بر خلاف آنچه بى خبران از شیعه و همچنین آراء آنان مى پندارند. آن کارى می باشد که شیعه آن هم را استحسان عقلى مى شمارد و همچنین چیزى را براى سجود انتخاب مى کند که از نظر عقل و همچنین منطق و همچنین حساب، اولویت دارد، همین. بسیارى از مردمان آن مذهب در سفرها همراه خودشان غیر از تربت کربلا، چیزى مثل حصیر پاک و همچنین تمیز که اطمینان به پاکى آن هم دارند، یا سجاده اى بافته شده از حصیر بر مى دارند و همچنین در نمازهایشان بر آن هم سجده مى کنند.(۲)، (۳)

پی نوشت:

(۱). الأرض والتربه الحسینیه، ص۲۴.
(۲). سیرتنا و همچنین سنتنا، ص۱۶۶ ـ ۱۶۷ چاپ نجف.
(۳). گردآوری از کتاب: سیماى عقاید شیعه، آیت الله جعفر سبحانی ، ترجمه جواد محدثی، نشر مشعر، چاپ دارالحدیث، بهار ۱۳۸۶، ص ۴۳۴.

انتهای پیام

www.fa.shafaqna.com

چرا شیعه سجده بر تربت سیّدالشهداء را مستحب مى داند؟ در تاریخ ۱۰ May 2016 | 5:11 pm نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn