واکنش شهبازی به اظهارات کدیور در مورد بهائیت؛ بهائیت فرقه می باشد نه دین/ طهارت و همچنین نجاست ربطی به حقوق شهروندی ندارد

واکنش شهبازی به اظهارات کدیور در مورد بهائیت؛ بهائیت فرقه می باشد نه دین/ طهارت و همچنین نجاست ربطی به حقوق شهروندی ندارد

|واکنش شهبازی به اظهارات کدیور در مورد بهائیت؛ بهائیت فرقه می باشد نه دین/ طهارت و همچنین نجاست ربطی به حقوق شهروندی ندارد از مسیح داراب|

صدای شیعه: روز شنبه یادداشت کوتاهی از محسن کدیور با عنوان «با بهائیان چگونه برخورد کنیم؟» نشر یافته شده شد. او همچنین در آن یادداشت می گوید: «پاسخ کوتاه من آن می باشد: با بهائیان مثل انسان برخورد کنیم.»

کدیور با اشاره به آنکه آئین و همچنین باور کسی و همچنین اصولا هر مسلمان یا غیرمسلمانی با هر عقیده‌ای باعث سلب حقوق انسانی او همچنین نمی‌می شود، نوشت: «کدام قوانین و قانونی بهائیان را از حقوق انسانی خود در جمهوری اسلامی ایران محروم می‌کند؟ در حد اطلاع من چنین قوانین و قانونی وجود ندارد! بهائیان با احکام غیرقانونی از حقوق انسانی یا شهروندی محروم شده و همچنین می‌شوند.»

او همچنین در قسمت و بخش غیره ای از آن یادداشت می نویسد: «در صورتی که برخورداری از نعمتهای الهی منوط بر ایمان و همچنین عمل صالح نیست، چگونه و همچنین بر اساس کدام دلیل و همچنین حجت معتبری برخورداری از حقوق فرهنگی و اجتماعی منوط به باور به دین و همچنین عقیده ویژه ای باشد؟»

کدیور در پایان یادداشت خود بر آن باور می باشد که: «اگرچه در متون اصلی آئین بهائیت عباراتی یافت می می شود که مثل بعضی اقوال صوفیه یا غلات شیعه ظاهراَ با اصل توحید منافات دارد، ولی باید توجه داشت بهائیان اینگونه عبارات را به معنی توحید رواج پیدا کرده تاویل کرده، خود را موحد می دانند. بنابراین بهائیان اگرچه صراحتا خود را غیرمسلمان می‌دانند (به دلیل نادیده گرفتن خاتمیت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اسلام و همچنین اعلام نسخ شریعت او) و همچنین مسلمانان نیز آنان را نامسلمان می‌شمارند، ولی باید توجه داشت زیرا و به درستی که خود را موحد می‌دانند، نمی‌قدرت آنها را کافر دانست.

در واکنش به آن یادداشت عبدالله شهبازی نویسنده، مورخ و همچنین پژوهشگر ایرانی پاسخی را به آن یادداشت نگاشته می باشد که از نظر می گذرد:

«بدیهی می باشد که با هر انسان بایستی و حتما به مثابه انسان سلوک کرد. آقای کدیور به دلیل رشته تحصیلی و همچنین تخصص‌شان می‌دانند که پیشامد جدید طهارت و همچنین نجاست، که در شریعت یهود نیز مشابه دارد، ربطی به حقوق شهروندی ندارد. نجاست اهل کتاب به زعم بسیاری از فقها به معنی غیر انسان بودن و همچنین نفی حقوق شهروندی ایشان نیست و همچنین بلاتشبیه نجاست سگ و همچنین خوک در فقه به معنی مجوز رفتار ظالمانه با ایشان نیست.

آقای کدیور به آن پرسش توجه فرمایند: آیا بهائی می‌تواند بدون عضویت در تشکیلات بیت‌العدل حیفا بهائی باشد؟ و همچنین در صورتی که فرد بهائی بهره‌مندی خود از حقوق شهروندی ایران را منوط به رسمیت شناختن تشکیلات حیفا کند وظیفه حکومت چیست؟ شاید آقای کدیور مطلع نیستند که از منظر بهائیان دستورات بیت‌العدل فراتر از قوانین جاری حکومت متبوع می باشد. جهت حل آن تناقض چه بایستی و حتما کرد؟ آیا پذیرش «حکومت در حکومت» با حق حاکمیت ملی در تعارض نیست؟

آیا بهائیان می‌پذیرند که مانند سایر اقلیت‌های رسمی یا غیررسمی کسی که عضو شهر است ایران، مثلاً کلیمیان یا مندایی‌ها (صائبین)، تنها و فقط در مسائل دینی از نهادهای دینی خود تبعیت کنند و همچنین در مسائل سیاسی تابع مرکزیت بیت‌العدل حیفا نباشند؟ آیا بهائیان ایران می‌پذیرند نهادی رسمی و همچنین قوانین و قانونی و همچنین مستقل، بدون ارتباط با بیت‌العدل حیفا، جهت تمشیت مسائل دینی خود در ایران ساخته یا ایجاد کنند و همچنین در مسائل دینی و همچنین صنفی خود به آن هم رجوع کنند؟ پاسخ منفی می باشد زیرا بهائی بدون عضویت در نهاد جهانی بهائی به مرکزیت بیت‌العدل حیفا وجود خارجی ندارد. یعنی ما با شهروندان منفرد بهائی مواجه نیستیم.

آیا آن نهاد متمرکز فراملی و همچنین تبعیت اکید اعضا از مرکزیت حیفا، بهائیت را در جایگاه «کالت»، نه دین، قرار نمی‌دهد؛ پدیده‌ای که در جوامع اروپایی نیز خطرناک تلقی می‌می شود، جهت آن هم محدودیت قائل‌اند و همچنین از طریق دستگاه امنیتی بر آن هم نظارت اکید دارند؟

جهت آشنایی اکثرا و بیشتر با تبعیت اکید بهائیان از بیت‌العدل حیفا و همچنین ارجحیت فرامین بیت‌العدل بر وظایف شهروندی و همچنین عِرق میهنی بنگرید به آن گفته آقای پژمان محبوبی، مبلغ بهائی مقیم کالیفرنیا، در مورد علت عدم مشارکت بهائیان ایرانی در جنگ ایران و همچنین عراق: «مگر رسول اکرم در مورد جنگ‌های قبایل اعلامیه صادر می‌کرد؟ مگر در قرآن چیزی در مورد جنگ بین قبایل می باشد؟…  موضع بهاءالله در مورد جنگ و همچنین جنگ‌افروزان واضح می باشد، آن هم را در «پیام صلح جهانی» بخوانید. آن شامل تمام نوع بشر می باشد نه تنها و فقط ایران و همچنین عراق یا آمریکا.» (وبسایت عبدالله شهبازی، بحث آزاد در پیرامون بهائیت: تاریخ و همچنین سیاست. ۷ شهریور ۱۳۹۰/ ۲۹ اوت ۲۰۱۱)

انتهای پیام

واکنش شهبازی به اظهارات کدیور در مورد بهائیت؛ بهائیت فرقه می باشد نه دین/ طهارت و همچنین نجاست ربطی به حقوق شهروندی ندارد در تاریخ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn