نقد و تحلیل فیلم دیدنی خداحافظی زیاد

khodahafezy 1Copy نقد و  تحلیل  فیلم دیدنی خداحافظی زیاد

دانلود فیلم ایرانی

کارگردان : فرزاد موتمن

بازیگـران : سعید آقاخانی, ساره بیات, نادر فلاح

خلاصه جریان : خداحافظی زیاد دوستانه ‌ای در محیط کارگری صنعتی‌‌ است، وماجرای مردی‌ را روایت می‌کند که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده، ولی جامعه اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش می‌کنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفیست، برای تداوم عشق و زندگی می بایست بر این بحران غلبه نماید .

منتقد: روزبه جعفری

خداحافظی زیاد فیلم دیدنی ی است دوستانه در بستر روایتی که بین رئالیسم خیال پردازی حرکت کرده ، و مدام می خواهد علارناراحتی ظاهر آرامش، بازیگوشی نماید . فیلم جالب ی است که در دل رئال ترین لحظات، می خواهد خیال را چاشنی زندگی کاراکترش نماید با او نوستالژی قدیم را بخورد. به همین دلیل است که جهان یش را آشکارا تهی از وقت و محل می نماید . شروع فیلم دیدنی با ورود کاراکتر اصلی به کارگاه ریسندگی شروع می شود. ورودی که از همان ابتدا دارای تهدید است. تضادی که بین او جامعه اطرافش وجود دارد را به رخ می کشد . فرد آقاخانی در فیلم زیبا متهم به قتل همسرش است. پس ما با کاراکتری رو به رو هستیم که از دو جهت دچار چالش است. از یک طرف با جامعه خود بر سر تهمت قتل همسر درگیر است، از طرفی دیگر دچار نوعی درگیری داخلی است که در قالب تجسم همسر نمود پیدا کرده است. فیلم جذاب آشکارا بر روی این دو چالش، را استوار می نماید ، بدون گفتن داستان، صرفا این دو چالش را به شکلی عرضی امتداد می دهد. از حرکت طولی در راستای درام پرهیز کرده و ابهامی هم که در مورد نحوه مردن زن وجود دارد را به یک سوم پایانی منتقل می نماید تا اولا حس مرموز بودن به روایتش ببخشد. و دوما خلا داستان نگفتن خود را با نگه داشتن کنجکاوی تماشاگر تا انتها جبران نماید . چنین روایتی به شدت مبتنی است بر فرد پردازی، و جزئیاتی که باید روابط را ساخته، رفته رفته بر عمق آن ها بپردازند. اما فیلم جالب درست از همین نواحی ضربه می خورد. کاراکتر سعید آقاخانی فرد ی است مرموز. ولی مرموز بودن تفاوت دارد با اظلاعات ندادن فقر اطلاعاتی تماشاگر. در مواجهه او با چالش اولش-تضاد با جامعه- ما صرفا در چندین نوبت کتک میل کردن های متوالی بین او افراد مختلف را می بینیم.در ابتدا گویا با مردی مواجهه هستیم که همسو با قاب های کلاسیک فیلم جالب ساز، در شمایلی وسترن وار به دنبال احقاق حقوق خود است. می خواهد خود را در درجه اول به خود، و در درجه دوم به اجتماع به اثبات برساند. اما ما در نهایت کاراکتری را می بینیم که مدام کتک میخورد و واکنش او در مساوی این کتک میل کردن ها صرفا انفعال است نه دفاع از خود و شرافتش. او از خود دفاعی نمی نماید زیرا فیلـم ساز نسبت به او مطمئن نیست. و شاید در ته دلش در میزان سن های ضعیفی که جهت دعواها می بندد، از کتک میل کردن او راضی است! ولی این امر در تضاد با مشی کلی فیلم دیدنی است. عدم دادن اظلاعات درست، جزئیات غیرمرتبطی که ضرفا سبب نماید شدن ریتم فیلـم شده اند، تا یاری به فرد پردازی، سبب می شود که مخاطب بین خود جهان ی این کاراکتر یک دیواری را بکشد. به راحتی با او همذات پنداری نکرده او را در قامت یک اسطوره خسته باور نکند. می بایست بدانیم که تماشچنانچه در طول تماشای فیلم جذاب ، صرفا به دنبال بهانه ای است تا از این جهان دل بکند. متاسفانه فیلـم جدید موتمن، از همان ابتدا بهانه های زیاد ی را به دست تماشاگرش می دهد.

همه این موارد سبب می شوند که این کاراکتر رفتارش، کارکردی فاصله گذارانه برای تماشاگر پیدا نماید . حال بماند که محیط بی زمان و بی محل فیلم جذاب سبب می شود که ما از جهان ی کارگری نیز صرفا دکور را شاهد باشیم. در بعد دیگر این کاراکتر دچار درگیری ای داخلی است. ما با او به خانه اش می رویم. و یا به تعبیری دیگر به ذهنش. خانه ای که در لحاظاتی عجیب پر حس است. اما این حس در ادامه به دلیل نبود هدف معین ی از پرداختش، رو به تکرار می نهد. عشق امر دور از دسترس نیست. بعضی وقتها ما در حرف ها و نوشته هایمان آنقدر به عشق رنگ و بویی والا و گاها عرفانی می دهیم که به شدت دور از دسترس می شود. در حالی که عشق در دل همین اکت های آسان روزمره است. همین صبحانه و ناهار میل کردن ها. همین گفت و گوهای آسان روزانه که در اثر نبرخي درست عمیق، می توان زیبا ترین عشق ها را از درونش بیرون آورد. ولی فیلم جذاب به این وهله نمی رسد، زیرا کاراکتر زنش صرفا یک مـدل است برای قاب بندی ها. ابدا نه تعریف می شود، نه به وهله معرفت می رسد. گویا صرفا وجود دارد تا مرد نسبت به او عشق ورزی نماید . به مفهوم وجود مستقلی در جهان فیلم جذاب ندارد. بلکه صرفا یک شبه ابژه برای مرد است. وسیله جهت ارضای حس. به همین دلیل است که آن سکانس های شوخ و شنگ کنار راه آهن که قرار است عاشقـانه باشند، و به آن نیمکت کنار ریل هویت معین ی را بدهند، کاملا کارت پستالی و سانتی مانتال جلوه می کنند.

از طرفی دیگر مراودات بین کاراکتر اصلی و همسرش، فاقد جزئیاتی است که بتواند ما را در مسیر تعمیق بیشتر نسبت به این دو کاراکتر و رابطه شان کمک نماید . پس کسل کننده می شوند و بی ربط. حال در این بین فیلـم برای پرکردن این خلا ها، دست به روایت خرده پیرنگ هایی می زند که عجیب توسط فیلم جالب ساز بدون پرداخت معین ی رها می شوند. برای مثال خرده جریان برادر زن کشته شده، به شدت روی هوا می ماند. ویا درگیری های این کاراکتر در محیط کارگاه. یا خط کمرنگی که رئیس آن کارگاه در فیلـم دارد . یا جریان خانواده میترا حجار غیره.. . فیلم جالب تمرکز چندانی بر روایت های فرعی اش ندارد . و همین امر باعث افت ریتم می شود . از نیمه ما شاهد ورود کاراکتر نو ی هستیم. زنی با گیم میترا حجار. که از همان ابتدا نظرگیم های بین او و کاراکتر اصلی ، برای مان عجیب جلوه می نماید . فیلم جالب بعد از مقدمه چینی های فراوان کشدار، نهایتا به وهله ایجاد رابطه بین این دو می پردازند، نسبتا در همان سوم پایانی است که ما با حقیقت خیال بودن زن مرد مواجهه می شویم. می توان این ایراد را به میزان سن ها دکوپاژ های موتمن گرفت که در محیط خیال و واقعیت، کاملا یکسان هستند و از نقظه دید مشترک برخورداند. این درحالی است که عملا ما باید شاهد فرق ی در بین این دو ساحت، چه در کارگردانی، و چه در ریتم و تدوین می بودیم. شروع رابطه جدید با فلاش بک های پایانی به شدت غیرقابل باور است. آیا درگیری های داخلی این مرد حل شد؟ در نهایت قضیه مرگ زن چه بود؟ مرد برای چه دستگاه را قطع می نماید ؟ این کشتن از روی دلسوزی می آید؟ یا اینکه این کاراکتر در حرکتی ” آمور” وار می خواهد با این کار جلوی زجر کشیدن همسرش را بگیرد و به اصطلاح از رفیق داشتن می آید؟ او با چه پیش زمینه ای تن به رابطه می دهد؟ * فیلم دیدنی موتمن در نهایت در دل چند قاب خوب و عکس برداری درجه فیلم دیدنی بردارش باقی می ماند. نمی تواند فراتر رود. موتمن برای کاراکتر هایش داستان نمی گوید، و صرفا آن ها را محملی کرده جهت نوستالوژی بازی های در محیط ژانر ی که به آن علاقه دارد.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn