داستانی بر آن مفهوم: نهی واعظ از گذاشتن لقمه بزرگتر از دهان مستمع بردهانش

سخنران داستانی بر آن مفهوم: نهی واعظ از گذاشتن لقمه بزرگتر از دهان مستمع بردهانش

حضرت امیرالمؤمنین (علیه‏السلام) مى فرمایند: «بنده، طعم ایمان را نمى ‏یابد تا آنکه ترک‏ کند دروغ را؛ جدّى و همچنین شوخى ‏اش را.»[۱]؛ بلکه [در صورتی که] حرف راست، شبیه به دروغ باشد [باز هم] عقلاً احتراز از آن هم را نیز مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری مى ‏شمارند؛ گرچه شرعاً عیبى ندارد.
به زبان آوردن مطلبی که اثباتش دشوار باشد

حضرت امیرالمؤمنین (علیه‏السلام) مى فرمایند: «بنده، طعم ایمان را نمى ‏یابد تا آنکه ترک‏ کند دروغ را؛ جدّى و همچنین شوخى ‏اش را.»[۱]؛ بلکه [در صورتی که] حرف راست، شبیه به دروغ باشد [باز هم] عقلاً احتراز از آن هم را نیز مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری مى ‏شمارند؛ گرچه شرعاً عیبى ندارد.

یکى از وجوه معاریف، ادّعا کرده بود که من دهى دارم که در آنجا پیاز به عمل مى ‏آید که از حلقه آن هم، خرگوش مى ‏گذرد. از حال حضّار، احساس کرده بود که آن حرف را قبول نکردند؛ براى اثبات مدّعا، داده بود زمینى را در آن هم ده، با اصول فنّى تربیت کرده، تخم پیاز در آنجا بکارند و همچنین به قانون فلاحت مواظبت نموده، چنین پیازى به عمل بیاورند. خلاصه، بعد، با چندین مقدّمات و همچنین زحمات، پیازى به آن هم بزرگى که ادّعا کرده بود به دست آورد، بعد، مجلسى تشکیل داده، آن هم پیاز را در آنجا حاضر نمود، و همچنین مخصوصاً خرگوشى هم آماده کرده بود. امر کرد که آن هم پیاز را پاره کرده، حلقه‏ اى از آن هم بیرون کردند تا خرگوش را از حلقه آن هم گذرانیدند. آن هم گاه گفت: آن اثبات حرف پارساله؛ امّا یکى از حضّار گفت: انسان نباید حرفى بزند که بعد از یک سال شمسی، آن هم را به اثبات برساند.

البتّه مطلبى که اثباتش به دشوارى صورت مى‏ گیرد، نباید انسان آن هم را بر زبان آرد تا گرفتار اثباتش گردد؛ و همچنین هم چنین می باشد مطلب علمى که در صورتی که چنانچه اثبات کردنش به شاگرد، دشوار باشد، به آن معنى درخور فهم شاگرد نباشد، انسان نباید آن هم را عنوان نمود[ه]، خود و همچنین شاگرد را گرفتار نماید. و همچنین هم چنین، واعظ نسبت به آن هم هائى که در پاى منبرش نشسته‏ اند؛ همین روش لقمه پهناور و بزرگ‏تر از حلقوم آن هم ها، به دهان آن هم ها نگذارد؛ بلکه بایستی و حتما به مقدار و اندازه اقتدار و قدرت آن هم ها باشد؛ والّا، از قوّه سخنرانى متکلّم نیز کاسته مى ‏گردد.

فهم سخن گر نکند مستمع قوّت طبع از متکلّم مجوى

انتخاب شفقنا از وبسایت و مرکز خبرهای جدید آیت الله شبیری زنجانی

انتهای پیام

www.fa.shafaqna.com

داستانی بر آن مفهوم: نهی واعظ از گذاشتن لقمه بزرگتر از دهان مستمع بردهانش در تاریخ ۲۴ April 2016 | 3:01 pm نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn