چند نمونه از تفسیر قرآن حضرت مهدی(ع)

امام و پیشوا زمان چند نمونه از تفسیر قرآن حضرت مهدی(ع)

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – چه آیاتی را امام و پیشوا مهدی(عج) تفسیر نموده اند و همچنین از ایشان در منابع حدیثی یا تاریخی نقل شده می باشد؟
پاسخ اجمالی
به نقل از شفقنا از اسلام کوئست پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم(ص) و همچنین أهل بیت(ع) مفسّر قرآن کریم خواهند بود که تا حد امکان، هر آیه‌اى که معنایش براى مسلمانان مبهم می باشد را برایشان تبیین می‌کنند؛ از آن‌رو هرکدام از امامان معصوم(ع) در عصر خودشان مفسر قرآن کریم بوده‌اند. و همچنین در زمان حضرت مهدی(عج) هم آن منصب به حضرتشان محوّل شده می باشد. گرچه آن هم‌حضرت در زمان کودکى غیبت صغرایشان آغاز شده می باشد، امّا در آن هم سن – و همچنین نیز در زمان غیبت – آیاتی از قرآن کریم را تفسیر نموده‌اند که به نمونه‌هایى از آن هم اشاره می‌می شود.
۱. آیه: «…فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوى»؛[۱] ‏کفش‌هایت را بیرون آر، که تو در سرزمین مقدّس «طوى» هستى!
سعد بن عبدالله قمى می‌خواست از امام و پیشوا حسن عسکری(ع) سؤالاتی بپرسد که آن هم‌حضرت به او فرمود: «از نور چشمم بپرس» و همچنین به پسر بچه‌ای که در آن هم مجلس حضور داشت(یعنی حضرت مهدی)، اشاره کرد و همچنین آن هم پسر بچه فرمود: «از هر چه می‌خواهى سؤال کن»، سعد در مورد معنای آن آیه شریفه پرسید و همچنین گفت که فقهاى فریقین می‌پندارند، نعلین او از پوست مردار بوده می باشد؟ حضرت مهدی(ع) در پاسخ فرمود: «هر کسی چنین گوید به حضرت موسى(ع) افترا بسته می باشد، و همچنین او را در نبوتش نادان دانسته؛ زیرا امر از دو حال بیرون نیست، یا نماز موسى در آن هم صحیح بوده، یا صحیح نبوده؟ در صورتی که نماز در آن هم صحیح بوده جایز می باشد که با آن هم نعلین در آن هم‌جا پا نهد؛ هر چند آن هم بقعه مقدّس و همچنین مطهّر باشد؛ از نماز مقدس‌تر و همچنین مطهرتر نبوده می باشد. و همچنین در صورتی که نماز موسى(ع) در آن هم صحیح نبوده می باشد، مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری می‌آید که موسى(ع) حلال و همچنین حرام را نداند که چه چیزى در نماز صحیح و همچنین چه چیزى غیر صحیح می باشد، که آن خود کفر می باشد». سعد گفت: پس مقصود از آن هم چیست؟ فرمود: «موسى(ع) در وادى مقدس با پروردگارش مناجات کرد؛ و همچنین گفت: بارالها! من خالصانه تو را دوست دارم و همچنین از هر چه غیر توست دل کنده‌ام با آن هم‌که اهل خود را خیلی زیاد دوست می‌داشت؛ خداى تعالى به او فرمود: نعلین خود را بیرون بیاور یعنى: در صورتی که مرا، خالصانه دوست دارى قلبت را از محبت اهل خود تهى ساز».[۲] ۲. آیه «کهیعص‏».[۳] در ادامه حدیث بالا سعد بن عبدالله می‌گوید: از فرزند امام و پیشوا عسکرى(ع) از تفسیر آیه «کهیعص‏» پرسیدم و همچنین حضرت مهدی(ع) فرمود: «آن حروف از أخبار غیبى می باشد که خداوند زکریّا را از آن هم مطّلع کرده می باشد. و همچنین بعد از آن هم داستان آن هم‌را به محمد(ص) بازگفته می باشد…».[۴] ۳. آیه «و همچنینَ اخْتارَ مُوسى‏ قَو همچنینْمَهُ سَبْعینَ رَجُلاً لِمیقاتِنا فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَهُ قالَ رَبِّ لَو همچنینْ شِئْتَ أَهْلَکْتَهُمْ مِنْ قَبْلُ و همچنینَ إِیَّایَ أَ تُهْلِکُنا بِما فَعَلَ السُّفَهاءُ مِنَّا إِنْ هِیَ إِلاَّ فِتْنَتُکَ تُضِلُّ بِها مَنْ تَشاءُ و همچنینَ تَهْدی مَنْ تَشاءُ أَنْتَ و همچنینَلِیُّنا فَاغْفِرْ لَنا و همچنینَ ارْحَمْنا و همچنینَ أَنْتَ خَیْرُ الْغافِرین‏»؛[۵] موسى از قوم خود، هفتاد تن از مردان را براى میعادگاه ما برگزید؛ و همچنین هنگامى که زمین‌لرزه آنها را فرا گرفت [و همچنین هلاک شدند]، گفت: پروردگارا! در صورتی که می‌خواستى، می‌توانستى آنها و همچنین مرا پیش از آن نیز هلاک کنى! آیا ما را به آنچه سفیهانمان انجام داده‌اند، ([مجازات و همچنین] هلاک می‌کنى؟! آن، جز آزمایش تو، چیز دیگر نیست؛ که هر کس را بخواهى [و همچنین مستحق بدانى]، به وسیله آن هم گمراه می‌سازى؛ و همچنین هر کس را بخواهى [و همچنین شایسته ببینى]، هدایت می‌کنى! تو ولىّ مایى، و همچنین ما را بیامرز، بر ما رحم کن، و همچنین تو بهترین آمرزندگانى!.
در ادامه حدیث بالا؛ سعد بن عبدالله می‌گوید: از امام و پیشوا مهدى(ع) سؤال کردم اى مولای من علت چیست که شهروندان و مردم شهر از برگزیدن امام و پیشوا براى خویشتن ممنوع شده‌اند؟ فرمود: «امام و پیشوا مصلح برگزینند یا امام و پیشوا مُفسد؟» گفتم: امام و پیشوا مصلح. فرمود: «آیا امکان ندارد که برگزیده آنها مفسد باشد؟ زیرا و به درستی که کسى از درون دیگرى که صالح می باشد یا فاسد مطلع نیست». گفتم:
آرى امکان دارد. فرمود: «علت همین می باشد و همچنین براى تو دلیل دیگرى بیاورم که عقلت آن هم‌را قبول کند». فرمود: «رسولان الهى که، خداى تعالى آنها را، برگزید و همچنین بر آنها کتاب فرستاد چگونه‌اند؟ آیا مثل موسى(ع) و همچنین عیسى(ع) که پیشوایان امت خواهند بود و همچنین بر برگزیدن شایسته‌ترند و همچنین عقلشان اکثرا و بیشتر و همچنین عملشان کامل‌تر آیا ممکن می باشد منافق را به جاى مؤمن برگزینند؟». گفتم: خیر. فرمود: «امّا همین موسى کلیم الله، با وجود عقل فراوان و همچنین کمال علمش و همچنین نزول وحى بر او، از میان بزرگان قومش و همچنین سران لشکرش هفتاد مرد را براى میعاد پروردگارش برگزید که در ایمان و همچنین اخلاص آنان تردید نداشت؛ ولى در میان آنان، منافقان هم انتخاب شدند؛ خداى تعالى می‌فرماید: “و همچنینَ اخْتارَ مُوسى‏ قَو همچنینْمَهُ سَبْعینَ رَجُلاً…” تا آیه “لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّى نَرَى اللهَ جَهْرَهً”[۶] و همچنین تا آن هم‌جا که فرمود: “فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَهُ بِظُلْمِهِمْ”[۷] پس حال که دیدیم انتخاب کسى که خداوند، او را براى پیغمبرى برگزیده بود، به افسد تعلّق گرفت و همچنین نه اصلح، در حالى که به گمان خودش اصلح بودند و همچنین نه افسد، در می‌یابیم که انتخاب، تنها، حقّ کسى می باشد که از آنچه سینه‌ها پنهانش می‌دارند آگاه می باشد و همچنین باطن شهروندان و مردم شهر بر او آشکار می باشد‏‏ و همچنین می‌دانیم که برگزیدن مهاجر و همچنین انصار هیچ ارزشى ندارد در صورتى که انتساب پیغمبران بر اهل فساد اصابت می‌کند با آن هم‌که مقصودشان انتخاب اشخاص صالح بوده می باشد‏».[۸] ۴. «و همچنینَ فیها ما تَشْتَهیهِ الْأَنْفُسُ و همچنینَ تَلَذُّ الْأَعْیُن»؛[۹]‏ و همچنین در آن هم (بهشت) آنچه دل‌ها می‌خواهد و همچنین چشم‌ها از آن هم لذت می‌برد موجود می باشد.
در احتجاج طبرسى(ره) آمده می باشد از حضرت حجت(ع) سؤال شد از اهل بهشت که آیا آنها وقتى که وارد بهشت شدند بچه‌دار می‌شوند یا خیر؟ آن هم‌حضرت جواب داد: «در بهشت زنان حامله نمی‌شوند و همچنین تولید مثل صورت نمی‌گیرد و همچنین نه حیض و همچنین نه نفاس هیچ‌کدام وجود ندارد و همچنین نه معظلات و مسائل و مشکلات بچه‌دارى. چنانچه خداوند فرمود: در بهشت آنچه اشخاص بخواهند و همچنین چشم لذت ببرد وجود دارد. وقتى فردى دلش فرزندى خواست خداوند تعالى براى او خلق می‌کند بدون حاملگى و همچنین متولد شدن به آن هم صورت که او بخواهد چنانچه حضرت آدم را خلق کرد».[۱۰] ۵. «و همچنینَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ الله»؛[۱۱]‏ و همچنین تو هیچ چیز را نمی‌خواهید مگر آن‌که خداوند تبارک و تعالی بخواهد.
در حدیثى طولانى چنین نقل شده می باشد که؛ حضرت مهدی(ع) به کامل بن ابراهیم مدنى می‌فرماید: «آمده‌اى از سخن مفوّضه[۱۲] سؤال کنی؟ آنها دروغ بسته‌اند بر ما، دل‌هاى ما ظرف مشیت خداوند عزّ و همچنین جلّ می باشد، هر وقت او بخواهد ما هم می‌خواهیم؛ خداوند می‌فرماید: و همچنینَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ الله».[۱۳] [۱]. طه، ۱۲.
[۲]. شیخ صدوق، کمال الدین و همچنین تمام النعمه، بررسی کننده و پروهشگر، غفاری، علی اکبر، ج ‏۲، ص ۴۶۰، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ دوم، ۱۳۹۵ق.
[۳]. مریم، ۱.
[۴]. کمال الدین و همچنین تمام النعمه، ج ‏۲، ص ۴۶۱.
[۵]. اعراف، ۱۵۵.
[۶]. بقره، ۵۵: «ما هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد؛ مگر آن‌که خداوند تبارک و تعالی را آشکارا [با چشم خود] ببینیم».
[۷]. نساء، ۱۵۳. «و همچنین بخاطر آن ظلم و همچنین ستم، صاعقه آنها را فرا گرفت».
[۸]. کمال الدین و همچنین تمام النعمه، ج ‏۲، ص ۴۶۱ – ۴۶۲.
[۹]. زخرف، ۷۱.
[۱۰]. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، بررسی کننده و پروهشگر، خرسان، محمد باقر، ج ‏۲، ص ۴۸۸، مشهد، نشر مرتضی، چاپ اول، ۱۴۰۳ق.
[۱۱]. انسان، ۳۰.
[۱۲]. مفوضّه کسانى بودند که نظر داشتند خداوند کارهایش را واگذار کرده به أئمّه(ع).
[۱۳]. قطب الدین راوندی، سعید بن عبد اللّٰه، الخرائج و همچنین الجرائح، ج ‏۱، ص ۴۵۹، قم، مؤسسه امام و پیشوا مهدی عجل الله تعالی فرجه، چاپ اول، ۱۴۰۹ق.

انتهای پیام

www.fa.shafaqna.com

چند نمونه از تفسیر قرآن حضرت مهدی(ع) در تاریخ ۷ April 2016 | 12:47 pm نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn