«ملاک و همچنین مسئولیتهای شیعه در نگاه امام و پیشوا محمد باقر» نوشتاری از حضرت آیت الله مکارم شیرازی

makarem shirazi 19 «ملاک و همچنین مسئولیتهای شیعه در نگاه امام و پیشوا محمد باقر» نوشتاری از حضرت آیت الله مکارم شیرازی

شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به گفتن شاخصه های شیعیان در منظر امام و پیشوا محمد باقر(ع) پرداخته و همچنین با استناد به حدیثی از ایشان می گوید: تنها به ادّعا نمى قدرت شیعه بود، تنها آن که پدر و همچنین مادرم شیعه بوده من هم شیعه ام نمى قدرت شیعه بود، شیعه بودن مفهومى می باشد پرمحتوا و همچنین مسئولیت ­های خطیری دارد که بایستی و حتما بدان عامل بود.

به به گفته شفقنا، آن مرجع تقلید در نوشتاری به مناسبت میلاد امام و پیشوا محمد باقر(ع) می نویسد: بی­ شک بیشترین احادیث شیعه‏ که بالغ بر ده ها هزار حدیث مى‏ می شود از پنجمین و همچنین ششمین امام و پیشوا، یعنى محمد بن على الباقر، و همچنین جعفر بن محمد الصادق علیهما السلام نقل شده می باشد و همچنین آن به خاطر آن هم‏ می باشد که آن بزرگواران در شرایطى از زمان و همچنین مکان بودند که فشار دشمنان و همچنین حکام بنى ‏امیه و همچنین بنى‏ عباس بر آنها کمتر بود، به همین دلیل توانستند احادیث زیادى که از رسول خداوند تبارک و تعالی صلى الله علیه و همچنین آله به وسیله پدران و همچنین اجدادشان به آنها رسیده بود، در تمام ابواب معارف و همچنین احکام فقه اسلام از خود به یادگار بگذارند.

هر چند خلفاى جور تلاش مى‏ کردند شهروندان و مردم شهر را از دانش اهل بیت علیهم السلام بى‏ بهره سازند و همچنین خلفاى اموى و همچنین عباسى با تنگناهایى که براى امامان اهل بیت علیهم السلام ساخته یا ایجاد مى کردند، فرصت کافى را براى ترویج دین و همچنین پرورش شاگردان آن مکتب‏ به آنان نمى‏ دادند، ولی باید توجه داشت در آن هم فرصت­ هاى به دست آمده به ویژه در عصر امام و پیشوا باقر و همچنین امام و پیشوا صادق علیهما السلام تعداد زیادى از طالبان دین و همچنین دانش از مکتب آن هم بزرگواران بهره ‏ها گرفته ‏اند.

بایستی و حتما اذعان نمود از آنجا که در اسلام اشخاص و همچنین جوامع انسانى بایستی و حتما از ارزش ­هاى اخلاقى الگو بگیرند و همچنین تابع آن هم باشند نه آن که اخلاق‏ تابع خواست آنها باشد! لذا انسان بایستی و حتما نظر کند که چه علمى را از چه منبعى گرفتن مى‏ کند، همانگونه که از امام و پیشوا باقر علیه السلام در ذیل قول خداوند تعالى: «فلینظر الانسان الى طعامه» «پس بایستی و حتما نظر کند انسان به سوى طعام خود» آمده می باشد؛ «فلینظر الانسان الى علمه الذى یأخذه عن من یاخذه» «بایستی و حتما انسان نظر کند به علمى که اخذ مى‏ کند و همچنین متوجه باشد که از چه کسى گرفتن مى ‏کند»، یعنى مراد از طعام، علم می باشد که طعام روح مى‏باشد و همچنین آن طعام جاى تأمل و همچنین دقت دارد که از چه کسى و همچنین چه منبعى گرفتن مى‏ می شود.

بدین ترتیب بایستی و حتما گفت  بعد از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اسلام صلى الله علیه و همچنین آله، امامان‏ معصوم علیه السلام به گواهى روایات اخلاقى گسترده ‏اى که از آنان نقل شده، بزرگترین معلمان اخلاق‏ بودند؛ که در مکتب آنها مردان برجسته‏ اى که هر کدام از آنها یکى از معلمان عصر خود بودند، پرورش یافتند.

زندگانى پیشوایان معصوم علیه السلام و همچنین یاران با ثواب و فضیلت آنان، گواه روشنى بر موقعیت اخلاقى و همچنین فضائل آنها مى باشد. به عنوان نمونه «حذیفه بن منصور» که از یاران امام و پیشوا باقر و همچنین امام و پیشوا صادق و همچنین امام و پیشوا کاظم علیهم السلام بود و همچنین در مورد او نقل شده: «او علم را از آن بزرگواران اخذ کرده و همچنین نبوغ خود را در مکارم اخلاق‏ و همچنین تهذیب نفس نشان داد.»

لذا مطابق حدیث شریفی که از امام و پیشوا باقر علیه السلام به صفات شیعیان اشاره نموده می باشد خصوصیات اخلاقی هم زیرا و به درستی که تواضع در برابر شهروندان و مردم شهر، خشوع در مقابل پروردگار ، خیلی زیاد به یاد خداوند تبارک و تعالی بودن، نماز و همچنین روزه را به موقع و همچنین با آدابش انجام دادن، نیکی به پدر و همچنین مادر، سرکشی کردن از همسایگان، راستی در سخن، تلاوت قرآن، دوری از غیبت و همچنین تهمت… به عنوان  بعضی از ویژگی­ های اخلاقی در میان شیعیان مورد توجه قرار گرفته می باشد .

شفاعت اهل بیت علیهم السلام در گرو اقدام و همچنین عمل در «ورع»

گفتنی می باشد در هیچ زمانى عوامل گناه به مقدار و اندازه عصر حاضر نبوده می باشد؛ در زمان ما شیاطین همه جا پراکنده اند، وبسایت و مرکز خبرهای جدید­ ها، ماهواره­ ها، گوشی موبایل­ ها، کتاب­ ها، مجلاّت و همچنین… عوامل مخرب و همچنین غذاى شبهه ناک هم زیاد می باشد، معاملات مشکوک، ربا، باج دادن­ خواری­ ها و همچنین… و همچنین اسباب آلودگى به مال حرام هم زیاد می باشد. در چنین شرایطى بایستی و حتما ایمان و همچنین تقوى قوى تر می شود، مجالس تبلیغاتى قوى تر می شود و همچنین بایستی و حتما از تمام عوامل بازدارنده و همچنین آنچه ممکن می باشد مؤثّر واقع می شود بهره بری و استفاده نمود.

حریز بن عبدالله از فضیل بن یسار نقل مى کند که امام و پیشوا باقر(علیه السلام) فرمود: اى فضیل سلام مرا به شیعیانم برسان و همچنین به آنها بگو که من مى گویم من نمى توانم از آنها در نزد خداوند تبارک و تعالی شفاعت کنم مگر با ورع، پس زبانتان را حفظ کنید و همچنین دستانتان را (از آزار دیگران) باز دارید و همچنین صابر باشید و همچنین نماز را بپا دارید زیرا خداوند با صابران می باشد.

مطابق روایت ، امام و پیشوا باقر علیه السلام مى فرماید ما افرادى را شفاعت مى کنیم که با ورع باشند. ولی باید توجه داشت به راستی ورع به چه معنى می باشد؟.

در تشریح آن مسأله بایستی و حتما گفت مقام ورع‏ از تقوا بالاتر می باشد، زیرا و به درستی که ورع‏ بعد از کامل شدن تقواست. ‏ ورع حقیقى آن هم می باشد که انسان به مقامى برسد که گناه را ترک کند. برخى نسبت به رعایت مکروهات و همچنین مستحبات مقیدند ولى نسبت به ترک محرمات، مانند غیبت، حسد، ریاکارى و همچنین … بى‏ اعتنا خواهند بود. گاهى یک نگاه آلوده و همچنین غلط سر از کفر و همچنین نابودى انسان درمى‏ آورد.

به تعبیر دیگر ورع‏ حالتى می باشد که باعث بازداشتن از ارتکاب گناهان مى‏ می شود، مى ‏قدرت آن مسأله را به آن صورت تشبیه کرد که جاده معصیت براى بعضى صاف و همچنین هموار می باشد و همچنین بى‏ هیچ مانعى آن هم را طى مى کنند ولی باید توجه داشت عده ‏اى در آن مسیر با موانعى مواجه مى ‏شوند. مثلا سیم خاردار، دره، سنگلاخ و همچنین … مى‏ بینند که طى طریق را براى آنان دشوار مى‏ سازد و همچنین مانع سیر آنان مى‏ می شود، ورع نیز نظیر همین موانع، آدمى را از گناه بازمى‏ دارد.

به عبارت دیگر، در جاده معصیت، خود را مواجه با موانع دیدن و همچنین نیرویى که انسان را به عقب مى ‏کشد. به آن حالت، ورع و همچنین عدالت گفته مى می شود.

در ادامه، آن هم حضرت ورع را در حفظ زبان و همچنین دست، صبر و همچنین نماز خلاصه می ­فرماید چرا که سخن از ورع بود و همچنین صبر و همچنین صلوت اشاره به نماز و همچنین روزه می باشد زیرا و به درستی که هم روزه و همچنین هم نماز باز دارنده می باشد که سپرى در مقابل آتش و همچنین گناه می باشد.

متأسفانه بعضى براى خودشان مصونیت ­هاى خیالى قائلند و همچنین خیال مى کنند که همین که در مسلک شیعیان خواهند بود و همچنین اظهار محبّت و همچنین دوستى مى کنند مصونیّت از عذاب دارند و همچنین ائمه علیهم السلام آنها را شفاعت مى کنند. لیکن امام و پیشوا باقر(علیه السلام) مى فرماید؛ درست می باشد که ما از تو شفاعت مى کنیم و همچنین در مواقف در کنار تو هستیم ولى شرط آن هم ورع می باشد.

هم چنین در روایت دیگر، امام و پیشوا محمد باقر علیه السلام به جابر مى‏ فرمایند:«اى جابر! محبت ما اهل‏بیت به تنهایى کافى نیست؛ به خداوند تبارک و تعالی قسم شیعه ما کسى می باشد که تقوى و همچنین اطاعت داشته باشد». تا آنجا که مى‏ فرمایند: «به خداوند تبارک و تعالی قسم تنها با عمل و همچنین پرهیزکارى می باشد که مى‏قدرت به ولایت ما رسید».

محبت؛ اساس و همچنین بنیاد دین

بی تردید اساس دین ، محبت می باشد‏ زیرا انگیزه عمل به دستورات الهى، عشق و همچنین محبت به خداوند می باشد.

گاه استدلال عقلى انگیزه انسان براى انجام کارى مى‏ می شود؛ و همچنین گاه عشق و همچنین محبت، او را وادار به کارى مى‏ کند. آیا آن دو انگیزه یکسان خواهند بود؟

به عنوان نمونه خداوند براى بقاء نسل بشر علاقه ‏اى بین زن و همچنین مرد ساخته یا ایجاد کرد تا نسل بشر ادامه یابد؛ حال در صورتی که قرار بود منطق و همچنین استدلال عقلى انگیزه انسان براى بقاء نسل باشد، مثل آن که بگوید:«براى بقاء نسل بایستی و حتما ازدواج کرد و همچنین فرزندانى به وجود آورد و همچنین تمام زحمت ­ها و همچنین ناراحتی­ هاى آن هم را تحمل کرد» یا بگوید: «زیرا و به درستی که در پیرى و همچنین ناتوانى عصاى دستى مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری دارم و همچنین کسى را مى‏ خواهم که مرا کمک کند و همچنین حمایتم نماید، پس به­ ناچار بایستی و حتما ازدواج کنم و همچنین فرزندانى داشته باشم.» حال از هر ۱۰۰ فرد یا شخص چند فرد یا شخص حاضر به ازدواج و همچنین تحمل سختی­ ها و همچنین ناکامی ­ها و همچنین معظلات و مسائل و مشکلات فراوان زندگى مشترک و همچنین بچه دار شدن مى‏ شد؟

لذا عشق و همچنین محبت و همچنین جاذبه غریزی، انسان­ ها را به سمت ازدواج با همه مشکلاتش سوق مى‏ دهد؛ به گونه ‏اى که آنها عاشقانه تمام سختی ­ها را به جان مى‏ خرند؛ بلکه تمام عمرشان را به پاى فرزندشان مى‏ ریزند تا نوزادشان کم‏کم پهناور و بزرگ می شود و همچنین راه رفتن بیاموزد، و همچنین سخن بگوید. آرى،انگیزه عشق و همچنین محبت آن اقتدار و قدرت و همچنین نیرو عجیب و همچنین خیره کننده را دارد.

اینگونه می باشد که در روایت نورانی از امام و پیشوا باقر علیه السلام مى‏ خوانیم:«الدّین هو الحب و همچنین الحب هو الدّین»؛دین محبت می باشد و همچنین محبت دین می باشد.

در روایت فوق بر عشق و همچنین محبت تأکید شده، نه بر راه پرسنگلاخ برهان منطقى و همچنین استدلال­ هاى عقلى، تا آدمى زودتر به سر منزل مقصود برسد. در صورتی که عاشق شدى خود به خود به سوى اطاعت الهى گام برمى ‏دارى، و همچنین معظلات و مسائل و مشکلات آن هم را به جان مى خرى. در صورتی که عاشق امام و پیشوا زمان شدى اطاعت اوامرش و همچنین مبارزه با فساد و همچنین منکرات، کارى بس آسان خواهد بود. آرى، عشق و همچنین محبت کارها را سهل مى‏ کند. حال آیا دین و همچنین آئینى که انگیزه حرکت پیروانش محبت و همچنین عشق می باشد، و همچنین تمام دینش را محبت و همچنین عشق معرفى مى‏ کند، آئین خشونت می باشد؟!.

اظهار محبت؛ عامل کلیدی در ریزش گناهان

ابوعبیده از اصحاب امام و پیشوا باقر علیه السلام مى­ گوید: همراه امام و پیشوا باقر علیه السلام بودم و همچنین من (به جهت احترام) پیش از ایشان سوار شدم سپس ایشان سوار شدند زمانى که هم­ ردیف هم قرار گرفتیم حضرت سلام و همچنین احوالپرسى کرد مثل کسانى که جدید و تو و تازه به هم مى رسند و همچنین در وقت پیاده شدن پیش از من پیاده شدند و همچنین وقتى من هم پیاده شدم و همچنین هر دو بر زمین قرار گرفتیم سلام و همچنین احوالپرسى کرد مثل کسانى که جدید و تو و تازه به هم رسیده اند (راوى مى گوید من از آن حرکت امام و پیشوا تعجّب کردم و همچنین) عرض کردم: یابن رسول الله کارى کردید که کسانى که پیش ما خواهند بود چنین برنامه جذاب و جالب و خوب ­اى ندارند و همچنین در صورتی که یک بار هم احوالپرسى کنند زیاد می باشد حضرت فرمود: آیا نمى دانى مصافحه و همچنین دست دادن چقدر ثواب دارد وقتى دو فرد با ایمان با هم ملاقات مى کنند و همچنین یکى با دیگرى مصافحه مى کند گناهان آنان مثل برگ درختان مى ریزد تا زمانى که از هم جدا شوند.

با تأمل در آن روایت بایستی و حتما اذعان کرد متأسفانه  در عصر حاضر معمول نیست در مسافرت  و همچنین هر لحظه با هم سلام و همچنین احوالپرسى کنیم لیکن امام و پیشوا در گفتن اهمیت و همچنین تأکید بر اظهار محبت سه مرتبه کارى را انجام مى دهد، تا شهروندان و مردم شهر حداقل یک بار آن هم را انجام دهند و همچنین فراموش نشود، نه آنکه ابوعبیده بگوید یک بار هم پیش ما زیاد می باشد.

لذا بایستی و حتما دانست بر خلاف خشونت وهابى­ هاى سلفى که یک اقلیّت محدود خواهند بود و همچنین جزء برنامه جذاب و جالب و خوب­ هاى اسلام نیستند، لیکن اسلام اصیل  آیین محبّت و همچنین دوستى می باشد، همچون صفاتى که  امام و پیشوا باقر علیه السلام براى شیعیان گفتن فرموده که شیعیان خشن نیستند، بلکه پرمحبت‏ و همچنین داراى لطافتند.

با آن تفاسیر بایستی و حتما مدعی شد در هیچ مکتبى بر دوستى و همچنین محبّت تا آن مقدار و اندازه تأکید نشده می باشد. آن برنامه جذاب و جالب و خوب اسلام می باشد که در صورتی که آن هم را درست به جامعه خود و همچنین دنیا معرّفى کنیم، باعث پیشرفت ما خواهد بود.

برکات صله رحم و همچنین تبعات قطع رحم

در اسلام به مسأله صله رحم و همچنین قطع رحم اهمیّت زیادى داده شده می باشد. از مجموع روایات بهره بری و استفاده مى می شود شامل گناهانى که در دنیا دامان انسان­ها را مى گیرد قطع رحم می باشد و همچنین پاداش صله رحم هم در دنیا داده مى می شود. لذا امام و پیشوا باقر علیه السلام مى فرماید: حضرت على علیه السلام فرمود؛ زمانى که قطع رحم کنید خداوند اشرار را مسلط بر اموالتان قرار مى دهد[. و همچنین یا آن هم حضرت در فراز دیگر در حدیثى به میسّر فرمود: اى میسّر چند بار مردن و مرگ تو فرارسیده و همچنین خداوند اجل تو را به تأخیر انداخت براى آن که صله رحم بجا آوردى و همچنین معظلات و مسائل و مشکلات آنان را حل کردى.

در تبیین آن روایات بایستی و حتما گفت از یک سو اسلام طرفدار عواطف می باشد، به خصوص در بین خانواده، فامیل و همچنین خویشاوندان بایستی و حتما عواطف بجوشد، در سوی دیگر  اسلام مى خواهد با صلۀ رحم یک بیمه خانوادگى درست کند. بیمه به آن معناست که معظلات و مسائل و مشکلات تقسیم بر عموم می شود که در صورتی که صله رحم درست انجام می شود معظلات و مسائل و مشکلات تقسیم مى می شود و همچنین هر کدام صله رحم بجا آورند، معظلات و مسائل و مشکلات حل مى می شود؛ پس صله رحم یک نوع بیمه توأم با محبّت خانوادگى می باشد و همچنین معظلات و مسائل و مشکلات عمومى از طریق آن بیمه فامیلى حل مى می شود و همچنین برنامه جذاب و جالب و خوب ­اى خیلی زیاد حساب شده می باشد.

لیکن بایستی و حتما دانست ارحام درجاتى دارند مانند درجات ارث و همچنین هر چه نزدیک تر باشند پیوند بایستی و حتما محکم تر باشد و همچنین قطع رحم خطرش اکثرا و بیشتر می باشد. بدین ترتیب صله رحم نیز در مورد خویشاوندان نسبى می باشد چرا که رحم اشاره به نسبى ­هاست و همچنین داراى مراحلى می باشد یک مرحله از آن هم دید و همچنین بازدید و همچنین مرحله دیگر شرکت در شادى ­ها و همچنین غم ­هاى آنان و همچنین مرحله دیگر عیادت از آنان می باشد و همچنین مرحله دیگر کمک­ هاى مادّى و همچنین جسمى می باشد. از آن رو معنى ارتباط رسیدگى به معظلات و مسائل و مشکلات می باشد نه صرفاً احوالپرسى و همچنین دید و همچنین بازدید، لذا صله رحم از بیمار صرفاً احوال­پرسى نیست بلکه در صورتی که کمک مالى مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری دارد بایستی و حتما به او کمک کند.

متأسفانه هر چه دنیا رو به تمدن مادّى مى رود آن مسائل و همچنین برنامه جذاب و جالب و خوب­ ها کمرنگ مى می شود و همچنین گاه دو برادر به واسطه اختلاف مالى مثلاً بر سر ارث ده ­ها سال شمسی از هم قطع ارتباط مى ­کنند. آن بلاى بزرگى می باشد و همچنین تبعات خیلی زیاد مهمّى دارد.

لذا بایستی و حتما اعتراف نمود دنیاى امروز دنیاى مردن و مرگ عواطف می باشد و همچنین در دنیاى مادّى جوون ها که پهناور و بزرگ مى شوند ارتباط خانوادگى قطع مى می شود و همچنین وقتى پدر و همچنین مادرها پیر شدند جایشان در سراى سالمندان می باشد. بی تردید در دنیاى امروز حس و همچنین عاطفه از موارد نایاب و همچنین یا حدّاقل کمیاب می باشد، به طورى که پدر و همچنین مادر بچّه­ ها را ترک مى کنند و همچنین بچّه­ ها هم پدر و همچنین مادر را رها مى کنند. وقتى پایه ­هاى ایمان از بین برود عواطف هم از بین مى رود. لذا بسیاری از والدین در سنین کهولت و همچنین پیری  در جوامع غربى در منزل و خانه ­هاى سالمندان خواهند بود. متأسّفانه در مورد جوامع غربى آن آسیب ­ها بررسى نمى می شود و همچنین تنها و فقط به صنایع و همچنین ثروت جامعه توجّه مى می شود.

بنابراین رسالت همگان در جامعۀ اسلامی آن می باشد که ارزش­ هاى اسلامى همچون صله رحم را بها دهیم که سرمایه حقیقى نیز همین می باشد.

ادخال سرور بر قلب مؤمن

یکى از معظلات و مسائل و مشکلات شهروندان و مردم شهر که آنها را از کار باز مى دارد، حالات غم و همچنین اندوه و همچنین افسردگى می باشد که براى همه پیش مى آید و همچنین عوامل مختلفى مانند معظلات و مسائل و مشکلات خانوادگى، اقتصادى، جسمى و همچنین … دارد. در صورتی که عوامل غم و همچنین اندوه تشدید می شود به افسردگى که نوعى بیمارى می باشد، تغییر پیدا کردن مى می شود.

لیکن در احادیث اسلامى در مورد لزوم ادخال‏ سرور در قلب مؤمنان به ‏روش خاص، یا انسان‏ها به‏ روش عام، روایات زیادى وارد شده می باشد‏ به نحوی که  باب «استحباب ادخال‏ سرور (شاد نمودن دیگران)» شامل ابواب معروف در آموزه­ های اهل بیت علیهم السلام می باشد که روایات فراوانى را در بر گرفته می باشد؛ از آن هم جمله می باشد روایت معتبره امام و پیشوا باقر علیه السلام از رسول الله صلى الله علیه و همچنین آله که فرمود: «هر کسى مؤمنى را خوشحال کند مرا خوشحال کرده می باشد و همچنین هر کسى مرا خوشحال‏ کند خداوند عزوجل را خوشحال نموده می باشد»؛ (من سر مؤمنا فقد سرنى ومن سرنى فقد سر الله‏).

و همچنین در فراز دیگر کلام نورانی امام و پیشوا باقر علیه السلام  که می­ فرماید؛ تبسّم المؤمن فى وجه أخیه حسنه و همچنین صرفه القذى عنه حسنه و همچنین ما عُبد الله بمثل إدخال السرور على المؤمن؛ تبسّم مؤمن به صورت برادر مؤمنش حسنه می باشد و همچنین زدودن آنچه برچهره اوست حسنه می باشد و همچنین هیچ عبادتى مانند ادخال سرور بر قلب مؤمن نیست.

لذا  در صورتی که مزاح در حد اعتدال و همچنین صرفاً براى ادخال‏ سرور و همچنین شادمانى در قلب مؤمن و همچنین رفع خستگى‏ ها و همچنین اندوه ‏ها باشد، و همچنین تمام جهات شرعى در آن هم رعایت گردد به یقین‏ مطلوب می باشد و همچنین مورد رضاى خداوند تبارک و تعالی. زیرا ادخال‏ سرور در قلب انسان نه ‏تنها در سراى دیگر به یارى انسان مى‏ شتابد، بلکه در همین دنیا نیز مأموریت دارد که در معظلات و مسائل و مشکلات، او را یارى کند و همچنین مصائب و همچنین حوادث تلخ را به شدت از او دور سازد.

در کنار آن مسأله، مقولۀ ایمان به خداوند تبارک و تعالی و همچنین توکّل به او، یکى از عوامل مهمّى می باشد که جلوى افسردگى را مى گیرد، چرا که شخص با ایمان، خداوند تبارک و تعالی را کسى مى داند که مشکل ترین مشکل ­ها براى او آسان می باشد، کسى که چنین فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن کند مأیوس نمى می شود زیرا و به درستی که در هر قدمى فرجى می باشد و همچنین خداوند تبارک و تعالی مى تواند همه چیز را دگرگون کند؛ حال در صورتی که ضعیف النفس باشد با اندک مشکلى مأیوس و همچنین ناخوش و غمگین مى می شود، حال در صورتی که مطابق روایت با لفظ یا با عمل او را خوشحال کند از هر عبادتى بالاتر می باشد.

سخن آخر

در خاتمه شایسته می باشد در آن روایت تأمل نماییم؛ فردی به امام و پیشوا باقر علیه السلام عرض کرد: «الحمد لله شیعیان تو خیلى زیاد خواهند بود» امام و پیشوا علیه السلام نگاه پرمعنایى به او کرد و همچنین فرمود: اینها که مى‏ گویى شیعیان ما خواهند بود، آیا آن کارها را انجام مى‏ دهند؟ آیا ثروتمندان آن اشخاص به حال فقراء و همچنین مستمندان خود توجهى دارند و همچنین به آنها رسیدگى مى‏ کنند؟ آیا بزرگان و همچنین نیکوکاران آن افرادى که تو آنها را شیعه‏ مى‏ خوانید، خطاها و همچنین اشتباهات خطاکاران را مى‏ بخشند و همچنین آنها را مورد عفو و همچنین گذشت قرار مى‏ دهند، (یا آنها را چندین برابر مجازات مى ‏کنند و همچنین زجر مى‏ دهند!؟) آیا اینها مواسات دارند؟ خوشبختى‏ هاى خویش را بین همدیگر تقسیم مى‏ کنند (شادی­ هایشان را با هم قسمت نمایند)؟

آن هم مرد وقتى آن ویژگی­ها را شنید شرمنده شد و همچنین پاسخ منفى داد. سپس حضرت فرمود: چنین افرادى شیعه نیستند؛ شیعه کسى می باشد که آنچه را گفتم عمل کند.

آرى، شیعه بایستی و حتما راهب شب و همچنین شیر روز، انسانى هوشیار و همچنین فهمیده و همچنین زرنگ باشد، به فقراء و همچنین نیازمندان کمک کند و همچنین از خطاى خطاکاران درگذرد و همچنین دیگران را در شادی ­هاى خود سهیم کند.

چه خوب می باشد که همه ما  بدانیم تحت آن نام مقدّس یعنى «شیعه اهل البیت علیهم السلام» چه مسئولیّت­هاى بزرگى بر عهده ما نهاده شده می باشد، تنها به ادّعا نمى قدرت شیعه بود، تنها آن که پدر و همچنین مادرم شیعه بوده من هم شیعه ام نمى قدرت شیعه بود، شیعه بودن مفهومى می باشد پرمحتوا و همچنین مسئولیت ­های خطیری دارد که بایستی و حتما بدان عامل بود.

انتهای پیام

www.fa.shafaqna.com

«ملاک و همچنین مسئولیتهای شیعه در نگاه امام و پیشوا محمد باقر» نوشتاری از حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تاریخ ۹ April 2016 | 11:05 am نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn