ریاست شورای حوزه علمیه استان تهران جامعه امروز آلوده و همچنین پرگناه می باشد!/ سیاه نمایی درد صعب العلاج می باشد

ریاست شورای حوزه علمیه استان تهران جامعه امروز آلوده و همچنین پرگناه می باشد!/ سیاه نمایی درد صعب العلاج می باشد

|ریاست شورای حوزه علمیه استان تهران جامعه امروز آلوده و همچنین پرگناه می باشد!/ سیاه نمایی درد صعب العلاج می باشد از مسیح داراب|

صدای شیعه: استاد رشاد، در ادامه سلسه جلسات درس اخلاق خود در حوزه علمیه امام و پیشوا رضا(ع) تهران، به تبیین آثار و همچنین نتایج "غیبت" پرداخت و همچنین آن هم را یکی از عوامل اصلی اشاعه دهنده فحشا در جامعه دانست و همچنین اظهار داشت: در بعضی از روایات معصومین (ع)، به چند اثر رذیلت غیبت اشاره شده. بنابراین در صورتی که کسی مرتکب گناه و همچنین فحشا می شود، هنگام و زمانی که غیبت او را می کنید، در واقع گناه آن فرد را اشاعه می دهید. آن پیشامد جدید غیر از آن هم می باشد که بگوییم آبروی فرد می رود. مثلا گاهی مطلبی را در مورد کسی ذکر می کنید که موجب وهن او نمی می شود، بلکه او راضی به گفتن آن هم مطلب نیست. اینجا نه اشاعه فحشا می باشد و همچنین نه لطمه زدن به آبروی فرد، ولی باید توجه داشت مصداق غیبت می باشد. گاهی هم هنگام و زمانی که مطلبی راجع به فردی یا شخصی نقل می می شود در حد اشاعه فحشا نیست، بلکه راز او برملا می می شود. در حالی که اسرار شهروندان و مردم شهر در نزد انسان امانت می باشد.

او همچنین با گفتن آن که اشاعه فحشا، اثری بیرونی و همچنین فرهنگی و اجتماعی می باشد، افزود: آن که آبروی کسی آسیب می بیند، اثری دورنی می باشد که باعث لطمه دیدن شخصیت فرد می می شود، ولی گاهی فراتر از آن بوده و همچنین منجر به تخریب فرهنگ می می شود، جامعه را آلوده می کند و همچنین تأثیر منفی فرهنگی و اجتماعی دارد.

* شیوع غیبت؛ باره ساز بدبینی در جامعه

ریاست شورای حوزه علمیه تهران با گفتن آنکه شیوع غیبت، باره ساز بدبینی در جامعه خواهد بود، گفتن داشت: جامعه ای که بر اثر رواج غیبت، آحاد آن هم احساس امنیت نکنند و همچنین آن تصور پدید آید که آلوده و همچنین پرگناه شده می باشد، بدبینی در آن هم همه گیر می می شود. در چنین جامعه ای فرض و همچنین اصل اولی آن می باشد که همه بد خواهند بود. چرا که حسب روش تجربی هنگام و زمانی که مسأله ای فراوانی می یابد از آن هم استنتاج می می شود که گویا همه مبتلا خواهند بود. به لحاظ روانشناختی نیز آنچنان می می شود که همه به یکدیگر بدبین بوده و همچنین هم را تخطئه می کنند، احیانا عکسی کاذب و همچنین غیرواقعی از هویت جامعه شکل می گیرد. نظیر وضعیتی که در جامعه فعلی ایران وجود دارد و همچنین راجع به اقشار متنوع و گوناگون و مختلف و همچنین اصناف گوناگون جمله های معروفی هست.

*رواج بدگویی ها

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آنکه ذهنیت منفی نسبت به جامعه، حاصل رواج بدگویی هاست، افراز داشت: متاسفانه در عموم اشخاص و همچنین اقشار فرهنگی و اجتماعی یک دید منفی به وجود آمده و همچنین شهروندان و مردم شهر نسبت به یکدیگر بدبین شده اند. لذا در بررسی کردن ها و همچنین مطالعات میدانی می نامند دو اوضاع وجود دارد «واقعی و همچنین ظاهری». در صورتی که از شهروندان و مردم شهر سئوال کنید که به نظر تو سطح دینداری جامعه چگونه می باشد؟ چند قسمت و بخش شهروندان و مردم شهر نماز می خوانند؟ و همچنین …، در پاسخ، اوضاع ناگواری را به تصویر می کشند، یعنی در مقام قضاوت راجع به دیگران داوری می کنند، ولی باید توجه داشت در صورتی که از تک تک اشخاص سئوال می شود که آیا تو به نماز مقید هستید؟ جواب می دهند: بله؛ هیچ وقت نمازم ترک نمی می شود. آن دو پرسش و همچنین جواب دادن، دو پس نتیجه آن می شود که متغایر و متفاوت می دهد.

*بررسی کردن پاسخ یک سئوال مهم

او همچنین اضافه کرد هنگام و زمانی که سئوال می کنید که به روش عام نظر بدهید، زیرا و به درستی که بدبین وجود دارد، نظر منفی می دهند. به روش مثال در صورتی که سئوال می شود که جامعه ما چه مقدار دیندار می باشد؟ ممکن می باشد اکثرا و بیشتر اشخاص بگویند، وضع مطلوبی نداریم. لذا برآیند آن جواب ها آن می می شود که اوضاع بدی داریم و همچنین جامعه بی دین و همچنین یا بی مبالاتی هستیم. ولی باید توجه داشت در صورتی که سئوال قدری ناظر به واقع طرح می شود و همچنین موردی و همچنین مصداقی بپرسیم می بینیم که برآیند پاسخ ها عکس شیوه پیشین می باشد و همچنین نشانگر دین دار بودن غالب شهروندان و مردم شهر می باشد.

* منشأ تناقض گویی ها

استاد رشاد در گفتن علت و همچنین منشأ تناقض گویی ها در جامعه، گفت: دلیل آن اختلاف برآیند، آن می باشد که در شیوه نخست، سئوال ما از ذهنیت فردی می باشد که نسبت به جامعه، بدبین و همچنین بدانگار می باشد، به جهت آن که غالب اشخاص در غیاب هم علیه یکدیگر سخن می نامند، لذا شیوع رذائل، سبب شکل گیری چنین فضایی در سطح جامعه شده می باشد.

تولیت حوزه علمیه امام و پیشوا رضا(ع) تهران، "حسد ورزی" را یکی از عوامل اصلی غیبت در جامعه برشمرد و همچنین گفتن داشت: متاسفانه گاهی حسد موجب غیبت می می شود. مثلا دوست و همچنین هم محلی ما رشد می کند و همچنین به جای آنکه ببینیم چه شده او آن گونه به لحاظ علمی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین عملی ترقی کرد؟ او را تخریب می کنیم.

*به جای تخریب به فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن خود باشیم

او همچنین با گفتن آن که گاهی انسان جهت آن که عطش نفسانی حسدآمیز را سیراب کند، مرتکب غیبت می می شود، ادامه داد: بایستی و حتما سرمایه، وقت، عمر و همچنین هزینه ای که جهت تخریب دیگران می گذاریم را صرف آباد ساختن شخصیت و همچنین رشد وکمال خودمان کنیم.

 ریاست شورای حوزه علمیه تهران، سنجش وقایع با مقیاس دینی را ملاک تشخیص حق از باطل دانست و همچنین افزود: امام و پیشوا کاظم(ع) در روایتی می فرماید «فاصله میان حق و همچنین باطل چهار وجب می باشد. در صورتی که به گوشت شنیدی به چشمت هم ببین. به گوشت اعتماد نکن». بنابراین تا ندیدی باور نکن. آن قاعده جهت عموم می باشد که در مظان خواهند بود. ولی باید توجه داشت در ادامه آن روایت امام و پیشوا(ع) می فرمایند "نسبت به مومن که در مظان گناه نیست، حتی در صورتی که چشمت هم دید باور نکن. بگو چشم به من بد به گفته می دهد. آنچه می بینم وجود ندارد".

*سیاه نمایی؛ درد صعب العلاج

ریاست پژوهشگاه فرهنگ و همچنین اندیشه اسلامی با گفتن آن که در شرایط کنونی سیاه نمایی، درد صعب العلاج جامعه می باشد، تصریح کرد: یکی از آثار منفی غیبت، آلوده کردن جامعه و همچنین سیاه نمایی می باشد؛ لذا چندین سال شمسی می باشد که رهبر انقلاب توصیه می کنند که سیاه نمایی نکنید، زیرا و به درستی که دیگر نمی می شود اصلاح کرد و همچنین علاج پذیر نیست.

منبع: حوزه

انتهای پیام

ریاست شورای حوزه علمیه استان تهران جامعه امروز آلوده و همچنین پرگناه می باشد!/ سیاه نمایی درد صعب العلاج می باشد در تاریخ نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn