راه صحیح دین شناسی از منظر حضرت آیت الله جوادی آملی: برهان عقلی محض بهترین راه شناخت دین می باشد

m 5 4 راه صحیح دین شناسی از منظر حضرت آیت الله جوادی آملی: برهان عقلی محض بهترین راه شناخت دین می باشد

شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می گوید: در صورتی که انسان از راه برهان عقلی محضْ دین را شناخت، می‏ تواند تشخیص دهد که کدام دین، حق یا باطل می باشد و همچنین دیگر نمی‏ گوید که همهٴ ادیان حقّ می باشد یا هریک از ادیان، «فی‏ الجمله» حق می باشد.

به نقل از شفقنا، آن مرجع تقلید در مورد راه صحیح دین شناسی می گوید: راه صحیح دین‏ شناسی آن هم می باشد که پژوهش‏گر از طریق عقل و همچنین با بحث‏های کلی حکمت و همچنین کلام، جهان و همچنین انسان را بشناسد و همچنین مستلزم و نیاز جامعهٴ بشری را جهت تربیت، از راه ماورای طبیعت بررسی کردن کند. همچنین تجرد روح و همچنین جاودانه بودن.

مطالعهٴ دین از طریق جامعه‏ شناسی، آمارگیری، تاریخ و همچنین جغرافیا نمی‏ تواند حق یا باطل بودن دین معیّن را اثبات کند؛ زیرا راه صحیح دین‏ شناسی، برهان عقلی می باشد و همچنین دین نیز یک واقعیت و حقیقت فطری و همچنین عقلانی محض می باشد. مبادی دیگر مانند تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، سیاست و همچنین… در قبول یا نکول جامعه، نسبت به دینِ فردی یا شخصی اثر دارد، نه جهت اثبات حقّ یا باطل بودن دین معیّن.

توضیح آن هم‏که راه صحیح دین شناسی آن هم می باشد که پژوهش‏گر از طریق عقل و همچنین با بحث‏های کلی حکمت و همچنین کلام، جهان و همچنین انسان را بشناسد و همچنین مستلزم و نیاز جامعهٴ بشری را جهت تربیت، از راه ماورای طبیعت بررسی کردن کند. همچنین تجرد روح و همچنین جاودانه بودن آن هم را بررسی کردن کند و همچنین بداند که دین، عهده‏ دار تغذیهٴ جان ملکوتی انسان می باشد و همچنین نیز انسان را از بیکران تا بیکران به فیض خداوند تبارک و تعالی مرتبط می‏ کند تا بداند که دنیای مطلوب در برابر آخرت محدود می باشد و همچنین نیز بداند احکام دینی تأمین‏ کنندهٴ نیازهای دنیایی او محدود می باشد و همچنین آن هم قسمت و بخش‏هایی را که جهت تأمین نیازهای نامحدود بشریت می باشد و همچنین به جان ملکوتی انسان و همچنین آخرت او مرتبط می باشد، از نظر دور ندارد.

در صورتی که انسان از راه برهان عقلی محضْ دین را شناخت، می‏ تواند تشخیص دهد که کدام دین، حق یا باطل می باشد و همچنین دیگر نمی‏ گوید که همهٴ ادیان حقّ می باشد یا هریک از ادیان، «فی‏ الجمله» حق می باشد یا حقِّ مطلق نزد همگان می باشد یا حقِّ مطلق نزد هیچ‏کس نیست و همچنین هر کس گوشه‏ ای از حق را گفته می باشد.

انتهای پیام

www.fa.shafaqna.com

راه صحیح دین شناسی از منظر حضرت آیت الله جوادی آملی: برهان عقلی محض بهترین راه شناخت دین می باشد در تاریخ ۲ April 2016 | 12:50 pm نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn