راه صحیح دین شناسی از منظر حضرت آیت الله جوادی آملی: برهان عقلی محض بهترین راه شناخت دین می باشد

m 5 4 راه صحیح دین شناسی از منظر حضرت آیت الله جوادی آملی: برهان عقلی محض بهترین راه شناخت دین می باشد

شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می گوید: در صورتی که انسان از راه برهان عقلی محضْ دین را شناخت، می‏ تواند تشخیص دهد که کدام دین، حق یا باطل می باشد و همچنین دیگر نمی‏ گوید که همهٴ ادیان حقّ می باشد یا هریک از ادیان، «فی‏ الجمله» حق می باشد.

به نقل از شفقنا، آن مرجع تقلید در مورد راه صحیح دین شناسی می گوید: راه صحیح دین‏ شناسی آن هم می باشد که پژوهش‏گر از طریق عقل و همچنین با بحث‏های کلی حکمت و همچنین کلام، جهان و همچنین انسان را بشناسد و همچنین مستلزم و نیاز جامعهٴ بشری را جهت تربیت، از راه ماورای طبیعت بررسی کردن کند. همچنین تجرد روح و همچنین جاودانه بودن.

مطالعهٴ دین از طریق جامعه‏ شناسی، آمارگیری، تاریخ و همچنین جغرافیا نمی‏ تواند حق یا باطل بودن دین معیّن را اثبات کند؛ زیرا راه صحیح دین‏ شناسی، برهان عقلی می باشد و همچنین دین نیز یک واقعیت و حقیقت فطری و همچنین عقلانی محض می باشد. مبادی دیگر مانند تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، سیاست و همچنین… در قبول یا نکول جامعه، نسبت به دینِ فردی یا شخصی اثر دارد، نه جهت اثبات حقّ یا باطل بودن دین معیّن.

توضیح آن هم‏که راه صحیح دین شناسی آن هم می باشد که پژوهش‏گر از طریق عقل و همچنین با بحث‏های کلی حکمت و همچنین کلام، جهان و همچنین انسان را بشناسد و همچنین مستلزم و نیاز جامعهٴ بشری را جهت تربیت، از راه ماورای طبیعت بررسی کردن کند. همچنین تجرد روح و همچنین جاودانه بودن آن هم را بررسی کردن کند و همچنین بداند که دین، عهده‏ دار تغذیهٴ جان ملکوتی انسان می باشد و همچنین نیز انسان را از بیکران تا بیکران به فیض خداوند تبارک و تعالی مرتبط می‏ کند تا بداند که دنیای مطلوب در برابر آخرت محدود می باشد و همچنین نیز بداند احکام دینی تأمین‏ کنندهٴ نیازهای دنیایی او محدود می باشد و همچنین آن هم قسمت و بخش‏هایی را که جهت تأمین نیازهای نامحدود بشریت می باشد و همچنین به جان ملکوتی انسان و همچنین آخرت او مرتبط می باشد، از نظر دور ندارد.

در صورتی که انسان از راه برهان عقلی محضْ دین را شناخت، می‏ تواند تشخیص دهد که کدام دین، حق یا باطل می باشد و همچنین دیگر نمی‏ گوید که همهٴ ادیان حقّ می باشد یا هریک از ادیان، «فی‏ الجمله» حق می باشد یا حقِّ مطلق نزد همگان می باشد یا حقِّ مطلق نزد هیچ‏کس نیست و همچنین هر کس گوشه‏ ای از حق را گفته می باشد.

انتهای پیام

www.fa.shafaqna.com

راه صحیح دین شناسی از منظر حضرت آیت الله جوادی آملی: برهان عقلی محض بهترین راه شناخت دین می باشد در تاریخ ۲ April 2016 | 12:50 pm نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان