حضرت آیت الله مظاهری: شیعه نیست کسی که هر روز خود را محاسبه نکند / سر خداوند تبارک و تعالی نمی قدرت کلاه گذاشت سر خودتان کلاه نگذارید

مظاهری حضرت آیت الله مظاهری: شیعه نیست کسی که هر روز خود را محاسبه نکند / سر خداوند تبارک و تعالی نمی قدرت کلاه گذاشت سر خودتان کلاه نگذارید

شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- حضرت آیت الله مظاهری گفت: شیعه نیست کسی که هر روز حساب خودش را نرسد. یعنی در شب حساب کند و همچنین ببیند آیا در عالم ملکوت سیاه چهره می باشد یا نورانی می باشد؟ کلاه سر خداوند تبارک و تعالی نمی‌قدرت گذاشت و همچنین کلاه روی سر خودتان نگذارید و همچنین جداً دقیق حساب کنید.

به نقل از شفقنا، آن مرجع تقلید در جلسه درس اخلاق خود با موضوع«معرفت نفس» عنوان کرد: بحث ما دربارۀ یک امر مهمی بود و همچنین آن هم پاداش اعمال یا جزای اعمال بود. گفتم پاداش اعمال منقسم می‌می شود به سه قسم.

یک قسمت آنکه پاکان و همچنین خوبان جزای عملشان بهشت و همچنین حیات طیب در آن دنیا و همچنین حیات طیّب‌تر در آخرت می باشد، و همچنین پاداش بدان بدبختی و همچنین شقاوت و همچنین جهنم در دنیا و همچنین در آخرت می باشد. فی‌الجمله در آن باره صحبت کردم.

قسم دوّم، تجسم عمل بود. آنکه هرکسی کاری انجام دهد به تناسب آن هم کار،‌ عملش مجسّم می‌می شود. لذا اعمال خوبان بهشت می‌می شود و همچنین اعمال بدان جهنم می‌می شود و همچنین در روز قیامت به خوبان می‌گویند: «کُلُوا و همچنینَ اشْرَبُوا هَنیئاً بِما أَسْلَفْتُمْ فِی الْأَیَّامِ الْخالِیَهِ»[۱]؛ از بهشت لذّت ببرید. آن بهشتی می باشد که خود ساخته و همچنین آن بهشتی می باشد که در دنیا خود درست کرده‌اید. یعنی اعمال تو بهشت شده می باشد. می‌گویند: «ذلِکَ بِما قَدَّمَتْ أَیْدیکُم‏‏»[۲]؛ آن آتش جهنم را خود افروخته‌ و همچنین خود درست کرده‌اید، ‌و همچنین بچشید از آنچه در دنیا خودتان ساخته‌اید.

قرآن روی آن تجسّم عمل خیلی پافشاری دارد که مواظب باشیم در صورتی که بهشت می باشد، خود می‌سازیم و همچنین در صورتی که جهنّم می باشد، خود می‌سازیم. در صورتی که سعادت دنیاست، خود درست می‌کنیم و همچنین در صورتی که شقاوت در دنیاست، خود می‌سازیم: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَو همچنینْ أُنْثى‏ و همچنینَ هُو همچنینَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاهً طَیِّبَهً و همچنینَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ»[۳]

آدم‌های پاک و همچنین خوب حتماً حیات طیّب در دنیا و همچنین حیات طیّب‌تر در آخرت دارند. آن بحث نیز فی‌الجمله گذشت.

قسم سوّمی که ناقص ماند، تجسّم عمل به معنای تغییر هویت می باشد. یعنی اعمال ما جهت ما هویّت‌ساز می باشد. در صورتی که اعمال ما، ‌اعمال خوب و همچنین ارتباط و رابطه با خداوند تبارک و تعالی و همچنین ارتباط و رابطه با شهروندان و مردم شهر و همچنین بالاخره اعمال پاک و همچنین طاهر و همچنین مطهّر باشد، ما را یک انسان کامل می‌کند؛ و همچنین امّا در صورتی که اعمال ما بد باشد،‌ کم‌کم روی هویّت ما اثر می‌گذارد. مثلاً ظالم به صورت سگ درمی‌آید: «فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَو همچنینْ تَتْرُکْهُ یَلْهَث‏»[۴]

آدم‌هایی با اعمال زشت و همچنین  آدم‌های فرورفته در گناه،‌ به صورت میمون درمی‌آیند. آدم‌های بی‌عمل و همچنین علمای بی‌عمل به صورت الاغ درمی‌آیند: «کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً»[۵]

هرکس به تناسبش صورت‌بندی می‌می شود. آدم‌های خوب به صورت یک انسان کامل به صف محشر می‌آیند و همچنین نورانیت آنها محشر را می‌گیرد. بدان به آنها التماس می‌کنند که کاری کنید که ما از نور تو بهره بری و استفاده کنیم. آنها هم جواب می‌دهند که اینجا جای آن حرف‌ها نیست. آن نورانیت را بایستی و حتما از دنیا تهیه کرده باشید: «اللَّهُ و همچنینَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ و همچنینَ الَّذینَ کَفَرُوا أَو همچنینْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ»[۶]

آن نورانیّت به مقدار و اندازه‌ای می باشد که صف محشر را خیره می‌کند. تنها و فقط نورانیت هم نیست، بلکه جمال و همچنین کمال و همچنین یک انسان کامل می باشد،‌ مخصوصاً بعد از نوشیدن آب کوثر یعنی واقعیت و حقیقت حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها»، یک جمال ویژه ای پیدا می‌کنند. بهشت می‌روند درحالی که حورالعین‌ها فوق‌العاده جمال دارند، ولی باید توجه داشت از جمال آن شهروندان و مردم شهر، ‌آن بهشتی‌ها غبطه می‌خورند. آنها رو به کمال هم خواهند بود و همچنین لحظه به لحظه سیر صعودی دارند. تا خداوند تبارک و تعالی خدایی می‌کند، اینها نیز تقرّب و همچنین استکمال دارند و همچنین بالاخره رو به کمال و همچنین رو به مقام قرب الهی دارند، و همچنین در صورتی که آدم‌های ناشایسته باشند، متوغّل در گناه باشند، مثل کسی که فرورفته در لجن و همچنین فرورفته در گناه باشد، ‌هویتش تغییر می‌کند. همچنین و علاوه بر آنکه سیاه و همچنین بدترکیب می باشد. صدرالمتالهین در أسفار یک روایت نقل می‌کند که طبق آن هم، زشت‌تر از خوک و همچنین میمون می باشد. بدی مطلب آن هم می باشد که شناخته می‌می شود او کیست. گناهکاری که ظالم می باشد و همچنین مبدل به سگ شده می باشد، شناخته می‌می شود. معلوم می باشد که جای او جهنم می باشد. در جهنم یک مشت وحشی به صور متنوع و گوناگون و مختلف بایستی و حتما بسوزند و همچنین از اعمال خودشان بسوزند. یعنی آتش جهنم جهت آنها،‌ اعمال خود آنهاست. آن سیاهی و همچنین بدترکیبی و همچنین تغییر هویت، اعمال خود اینهاست. قرآن می‌فرماید: «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ ، و همچنینَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ»[۷]

ذره‌ای خوبی کنی خودش را می‌بینی و همچنین ذره‌ای بدی کنی، خودش را می‌بینی. یعنی در صورتی که آتش جهنم می باشد، ‌خود ساخته‌ای و همچنین در صورتی که بهشت می باشد و همچنین آن هم نعمت‌ها، باز خودساخته‌ای. ولی باید توجه داشت آن معنای سوّم یعنی تغییر هویت، خیلی ناخوش و غمگین‌کننده می باشد و همچنین احتمالش هم منجّز می باشد، ولو یک احتمال در صد احتمال باشد. قرآن و همچنین روایات که روی آن هم پافشاری دارند،‌ جهت همین می باشد که انسان یک قانون محاسبه‌ای جهت خودش داشته باشد. آن قانون محاسبه و همچنین قانون مراقبه، قانون خوبی می باشد. آنکه انسان صبح به صبح به آن فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن کند که اعمال خوب من بهشت می‌می شود و همچنین اعمال خوب من،‌ مرا انسان کامل می‌کند و همچنین اعمال خوب من،‌ حیات طیب در دنیا و همچنین آخرت می‌دهد. اعمال بد،‌ در صورتی که خیلی شد، تغییر هویت می‌کند و همچنین مرا به صورت یک حیوانی درمی‌آورد. گزنده‌ها به صورت مار می‌شوند. به آن فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن کند و همچنین بگوید آن حرف قرآن می باشد و همچنین آن حرف اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» می باشد. اهل معرفت نظیر صدرالمتألهین در آن باره خیلی صحبت نموده اند[۸] و همچنین آن امری یقینی و همچنین حتمی می باشد؛ بنابراین بایستی و حتما مواظب باشد، یک انسان کامل می شود. بعد مراقب باشد و همچنین لحظه به لحظه بایستی و حتما مراقب بود. به قول علمای علم اخلاق می‌گویند در صورتی که تو سوار فیل باشی، مرتّب بایستی و حتما چکشی در سر فیل بزنی و همچنین ولی باید توجه داشت مثال بهتر همین ماشین شماست. تو که پشت ماشین نشسته‌اید،‌ یک لحظه غفلت،‌ سرنگونی ماشین و همچنین هلاکت شماست. نفس اینگونه می باشد. نفس اماره یک وقت انسان را به بدبختی‌ها می‌رساند. بایستی و حتما مراقب آن هم بود و همچنین آن قانون مراقبه‌ای که می‌گویند جهت همین می باشد. اولی حسابرسی و همچنین بررسی کردن و همچنین آن دومی مراقبه می باشد. و همچنین بالاخره در شب حسابرسی کند. حتی امام و پیشوا موسی کاظم«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: «لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی کُلِّ یَو همچنینْمٍ»[۹]

شیعه نیست کسی که هر روز حساب خودش را نرسد. یعنی در شب حساب کند و همچنین ببیند آیا در عالم ملکوت سیاه چهره می باشد یا نورانی می باشد؟ آیا امروز گناه کرده و همچنین آن هم گناه تغییر هویت به او داده یا نه؟ در صورتی که العیاذبالله غیبت و همچنین تهمت و همچنین شایعه و همچنین زخم زبان و همچنین مسخرگی و همچنین امثال اینها باشد، بداند اینها انسان را به مرور زمان به صورت پلنگ یا گرگ درمی‌آورد.

آن سخن‌های چو مار و همچنین کژدمت

مار و همچنین کژدم می‌می شود گیرد دمت

حساب کند که نمازها چگونه و چطوری بوده می باشد و همچنین بداند آدم بی‌نماز نمی‌تواند به صورت انسان وارد صف محشر می شود و همچنین بداند آدم بی‌نماز کارش منجر به شقاوت وبدبختی می‌می شود و همچنین ببیند وضع ارتباط و رابطه با خداوند تبارک و تعالی و همچنین ارتباط و رابطه با مردمش چگونه بوده می باشد؟ در صورتی که خوب بوده، ‌شکر کند تا خداوند تبارک و تعالی زیادتر کند و همچنین توفیق بیشتری دهد: «و همچنینَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ»[۱۰]

و همچنین در صورتی که بد بوده،‌ جبران کند، توبه و همچنین انابه کند. آن می‌می شود که کسی که به صورت سگ درآمده،‌ آدم می شود و همچنین توبه و همچنین انابه او را آدم می‌کند. جداً پشیمانی از قبل و همچنین جداً جبران مافات داشته باشد و همچنین تضرّع و همچنین زاری و همچنین در دل شب از گناه نالیدن و همچنین بالاخره موقع خواب که می‌خواهد محاسبه کند، در صورتی که روز بدی داشته می باشد، به آن هم روز اهمیّت دهد و همچنین جبران کند و همچنین بداند در عالم ملکوت تغییر کرده می باشد.

ما معلم اخلاقی داشتیم که صبح‌های جمعه به مدرسه حجتیه می‌آمد و همچنین قبل از دعای ندبه، اخلاق می‌گفت. خداوند تبارک و تعالی رحمتش کند، مرحوم آیت الله آقا شیخ عباس تهرانی عالی بود. یک وقت در بحث‌ها می‌گفت شب‌ها مرا از عالم ملکوت صدا می‌کنند. گاهی می‌گویند: آقا بلند شو و همچنین گاهی می‌گویند: آشیخ عباس بلند شو و همچنین گاهی می‌گویند: عباسی بلند شو و همچنین گاهی اسمم را نمی‌آورند و همچنین با بی‌محلی مرا هُل می‌دهند. فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن می‌کردم که چرا در عالم ملکوت تغییر اسم دارم. دیدم اعمال روز من در صدازدن شب تأثیر کرده می باشد. در صورتی که اعمالم خوب بوده،‌ آقا بودم و همچنین در صورتی که اعمالم متوسط بوده،‌ آقا شیخ عباس بودم و همچنین در صورتی که اعمالم بد بوده یعنی غفلتی بوده، او را صدا نمی‌زنند یا بد صدا می‌زنند.

بایستی و حتما توجّه داشته باشیم که اعمال ما مثل رنگ جوهر می باشد. جوهر هر رنگی داشته باشد، در صورتی که تو انگشتتان را در آن جوهر بزنید، رنگی می‌می شود. در صورتی که سفید باشد، ‌سفید می‌می شود و همچنین در صورتی که سرخ باشد، ‌سرخ و همچنین در صورتی که سیاه باشد، ‌سیاه می‌می شود. اعمال ما نظیر عرض و همچنین ما نظیر جوهریم. عرض روی جوهر می باشد، یعنی اعمال ما، ما را رنگی می‌کند. گاهی رنگ خداوند تبارک و تعالی می‌هد: «صِبْغَهَ اللَّهِ و همچنینَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَهً و همچنینَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ»[۱۱]؛ رنگ خداوند تبارک و تعالی چه رنگی خوبی می باشد. گاهی رنگ خداوند تبارک و تعالی پیدا می‌کنیم. نورانیّت و همچنین استکمال و همچنین انسانیّت کامل پیدا می‌کنیم. آن با عمل می‌می شود و همچنین جداً با خداترسی و همچنین آنکه روح خداترسی در عمق جان ما باشد و همچنین ارتباط و رابطه با خداوند تبارک و تعالی محکم و همچنین ارتباط و رابطه با شهروندان و مردم شهر محکم و همچنین عالی و همچنین مرضی‌خداوند تبارک و تعالی باشد و همچنین بالاخره با تقوا می‌توانیم یک انسان کامل شویم. بعد هم تنها آن نیست، بلکه دم مردن و مرگ چهارده معصوم می‌آیند و همچنین ما در خدمت چهارده معصوم قبض روح می‌شویم و همچنین آن چه شیرین می باشد.

امّا در صورتی که اعمال بد باشد، مثل رنگ و همچنین انگشت تو، اول سیاه می‌شوید. می‌گویند فلانی روسیاه می باشد یعنی گناه کرده و همچنین آبرویش رفته و همچنین روسیاه می باشد. در عالم ملکوت هم روسیاه می‌می شود. ولی باید توجه داشت با گناه روی گناه، آن تغییر پیدا می‌کند و همچنین از انسانیت می‌افتد. کم‌کم به تناسب اعمال صورت‌بندی می‌می شود. گاهی به صورت میمون درمی‌آید. آن آدم‌های بی‌بندوبار و همچنین آدم‌هایی که متوغّل در فحشا خواهند بود، گاهی به صورت میمون درمی‌آیند. درنده‌ها و همچنین مال شهروندان و مردم شهر‌خورها و همچنین بالاخره افرادی که با زبانشان آبروی شهروندان و مردم شهر را می‌برند و همچنین تهمت می‌زنند و همچنین بعد از تهمت، غیبت می‌کنند و همچنین بعد از غیبت، زخم زبان دارند، آن کارها او را به صورت سگ درمی‌آورد.

پس در صورتی که خوب می باشد، خود می‌کنیم و همچنین در صورتی که بد می باشد، خود می‌کنیم و همچنین از همه تقاضا دارم آن قانون محاسبه را داشته باشید. صبح به صبح روی آن حرف‌ها فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن کنید و همچنین بعد هم مراقبت کامل کنید تا شب و همچنین شب حساب دقیقی از خودتان بگیرید. مواظب باشید شیطان در اینجا می‌آید. کلاه سر خداوند تبارک و تعالی نمی‌قدرت گذاشت و همچنین کلاه روی سر خودتان نگذارید و همچنین جداً دقیق حساب کنید. آنکه امروز چه شد، ‌آیا تغییر هویت پیدا کردم یا نه، آیا نورانیت و همچنین انسانیت پیدا کردم یا نه؟! در صورتی که خوب باشد،‌ شکر کنید و همچنین در صورتی که بد باشد، قابل جبران می باشد. آن می‌می شود کسی که در عالم ملکوت سگ می باشد، آدم می شود. البته با توبه و همچنین انابه می‌می شود. قرآن می‌فرماید: «یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَنات‏»[۱۲]

ممکن می باشد راه صدساله را یک لحظه بپیماید. جداً در صورتی که توبه کند و همچنین جداً‌ دست از کارها بردارد، ‌آن هم حالت رفع می‌می شود و همچنین قرآن می‌فرماید حالت انسانیّت به او دست می‌دهد.

بحث بعد به امید خداوند تبارک و تعالی فصل هفدهم راجع به عالم برزخ می باشد.

منابع:

[۱]. الحاقه، ۲۴: «بخورید و همچنین بنوشید، گواراتان باد، به [پاداش‏] آنچه در روزهاى قبل انجام دادید.»

[۲]. آل‌عمران، ۱۸۲: «آن [عقوبت‏] به خاطر کار و همچنین کردار پیشین شماست‏.»

[۳]. النحل، ۹۷: «هر کس -از مرد یا زن- کار شایسته کند و همچنین مؤمن باشد، قطعاً او را با زندگى پاکیزه‏اى، حیاتِ [حقیقى‏] بخشیم، و همچنین مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏دادند پاداش خواهیم داد.»

[۴]. الاعراف، ۱۷۶: «از آن رو داستانش زیرا و به درستی که داستان سگ می باشد [که‏] در صورتی که بر آن هم حمله‏ور شوى زبان از کام برآورد، و همچنین در صورتی که آن هم را رها کنى [باز هم‏] زبان از کام برآوَرَد.»

[۵]. الجمعه، ۵:‌ «همچون مَثَلِ خرى می باشد که کتابهایى را بر پشت مى‏کشد.»

[۶]. البقره، ۲۵۷: «خداوند سرور کسانى می باشد که ایمان آورده‏اند. آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مى‏برد. و همچنین[لى‏] کسانى که کفر ورزیده‏اند، سرورانشان [آن هم عصیانگران‏] طاغوتند، که آنان را از روشنایى به سوى تاریکی‌ها به در مى‏برند. آنان اهل آتشند که خود، در آن هم جاودانند.»

[۷]. الزلزله، ۷و۸: «پس هر که هموزن ذرّه‏اى نیکى کند [پس نتیجه آن می شود که‏] آن هم را خواهد دید.  و همچنین هر که هموزن ذرّه‏اى بدى کند [پس نتیجه آن می شود که‏] آن هم را خواهد دید.»

[۸]. ر.ک: الاسفار الاربعه، ج ۹، ص ۱۳ تا ۲۲.

[۹]. الکافی، ج ۲، ص ۴۵۳.

[۱۰]. ابراهیم، ۷: «و همچنین آنگاه که پروردگارتان اعلام کرد که در صورتی که واقعاً سپاسگزارى کنید.»

[۱۱]. البقره، ۱۳۸: «آن می باشد نگارگرى الهى؛ و همچنین کیست خوش‏نگارتر از خداوند تبارک و تعالی؟ و همچنین ما او را پرستندگانیم.»

[۱۲]. الفرقان، ۷۰:‌«پس خداوند بدی‌هایشان را به نیکی‌ها تغییر پیدا کردن مى‏کند.»

انتهای پیام

www.fa.shafaqna.com

حضرت آیت الله مظاهری: شیعه نیست کسی که هر روز خود را محاسبه نکند / سر خداوند تبارک و تعالی نمی قدرت کلاه گذاشت سر خودتان کلاه نگذارید در تاریخ ۱۹ April 2016 | 11:14 am نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn