حضرت آیت الله مظاهری:گناهی پهناور و بزرگ تراز ظلم نداریم

werty حضرت آیت الله مظاهری:گناهی پهناور و بزرگ تراز ظلم نداریم

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – حضرت آیت الله مظاهری :یکى از گناهان پهناور و بزرگ در اسلام ظلم می باشد و همچنین عقلًا و همچنین شرعاً گناهى بزرگتر از ظلم نداریم

به نقل از شفقنا، نقطه نظرات  ودیدگاه حضرت آیت الله مظاهری در مورد ظلم درادامه می آید:

یکى از گناهان پهناور و بزرگ در اسلام ظلم می باشد و همچنین عقلًا و همچنین شرعاً گناهى بزرگتر از ظلم نداریم، و همچنین از نظر قرآن و همچنین روایات اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» ظلم اقسامى دارد:
الف) ظلم به خداوند متعال، و همچنین کفر و همچنین شرک و همچنین کفران نعمت از مصادیق بارز آن قسم می باشد، چنان‌که مخالفت با خداى متعال و همچنین ظلم به بندگان او از مصادیق خفیّۀ آن قسم می باشد.
ب) ظلم به بندگان خداى متعال بلکه به مخلوقات او، و همچنین از مصادیق بارز آن هم تجاوز به جان و همچنین مال دیگران می باشد که به آن هم حقّ‌النّاس گفته مى‏ می شود و همچنین پروردگار عالم  ذرّه‏ اى از آن هم نخواهد گذشت.
ج) ظلم به بندگان در جهت آبروى آنها، و همچنین از مصادیق بارز آن هم غیبت، تهمت، استهزا و همچنین سرزنش می باشد و همچنین در روایات آن هم را از رباخوارى بدتر دانسته می باشد، در حالى که رباخوارى در اسلام جنگ با خداست.
د) ظلم به دیگران در جهت عرض و همچنین ناموس آنها، و همچنین در اسلام و همچنین نزد متشرّعه بلکه نزد همۀ شهروندان و مردم شهر، آن قسم قبیح‏تر از اقسام قبل می باشد.
گرچه گناه قسم اوّل و همچنین سوّم و همچنین چهارم از گناه قسم دوّم بالاتر می باشد، ولى توبۀ آنها تنها و فقط پشیمانى از قبل و همچنین اصلاح خود در بعدی می باشد، مگر آنکه مظلوم توجّه به ظلم پیدا کرده باشد که در آن صورت همچنین و علاوه بر پشیمانى و همچنین اصلاح خود، رضایت مظلوم را نیز بایستی و حتما به دست آورد. امّا در قسم دوّم که به آن هم حقّ‌النّاس مى‏ گویند، بایستی و حتما مظلوم را راضى کند، توجّه به آن هم ظلم پیدا کرده باشد یا نه، مگر آن‌که مظلوم به هیچ وجه راضى نشود یا ظالم اقتدار و قدرت کسب رضایت او را نداشته باشد.
در صورتی که دسترسى به مظلوم نداشته باشد، بایستی و حتما با اذن حاکم شرع آنچه را بدهکار می باشد به عنوان ردّ مظالم بدهد، و همچنین در صورتی که مظلوم مرده می باشد بایستی و حتما به وارث او بدهد، و همچنین در صورتی که اقتدار و قدرت بر آن کار ندارد، بایستی و حتما با اذن حاکم شرع، از طرف او به عنوان ردّ مظالم بدهد.
در صورتی که ظالم بتواند آنچه را که به مظلوم مدیون می باشد، به او برساند، کفایت مى‏ کند، گرچه‏ او متوجّه نشود، و همچنین مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری نیست که از او حلالیت بخواهد یا او را متوجّه کند، و همچنین در صورتی که نتواند بدون توجّه به او برساند، بایستی و حتما او را متوجّه کند، مگر آن‌که مفسده‏اى در کار باشد، که در آن صورت مى‏تواند با حاکم شرع در میان بگذارد و همچنین از طرف او ردّ مظالم بدهد.

از اقسام ظلم، ظلم به نفس می باشد که قرآن شریف مکرراً به آن هم تذکّر داده می باشد:
«و همچنینَ مَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ»[۱] «و همچنین هر کس از حدود الهى تجاوز کند، پس به بررسی بر خویشتن ظلم کرده می باشد.»
و همچنین مراد از آن هم، مخالفت پروردگار عالم می باشد در ترک واجبات و همچنین یا ارتکاب محرّمات که شقاوت را براى خود تهیه مى‏ کند، بلکه در ترک مستحبّات که خود را محروم از فیوضات الهى مى‏ کند.

انتهای پیام

www.fa.shafaqna.com

حضرت آیت الله مظاهری:گناهی پهناور و بزرگ تراز ظلم نداریم در تاریخ ۱ April 2016 | 12:54 pm نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn