حضرت آیت الله جوادی آملی: گرفتار شدن به استدراج از آثار شوم عدم محاسبه نفس می باشد

آیت الله جوادی آملی1 حضرت آیت الله جوادی آملی: گرفتار شدن به استدراج از آثار شوم عدم محاسبه نفس می باشد

شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گرفتار شدن به «استدراج» را از آثار شوم عدم محاسبه نفس برشمرد و همچنین گفت: انسانی که اهل محاسبه نیست، زیرا و به درستی که معرفت دقیق ندارد، گاهی خیال می کند که خداوند تبارک و تعالی نسبت به او احسان می‌کند؛ چنین انسانی بین «استدراج» و همچنین «احسان» فرق نمی‌گذارد،

به به گفته شفقنا، آن مرجع تقلید در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، در ادامه سلسله مباحث اخلاقی خود اظهار داشت: در بحث‌های اخلاقی به ما سفارش کردند که «اهل محاسبه» باشید؛ محاسبه کردن در مسائل عادی و همچنین عرفی آسان ولی باید توجه داشت محاسبه کردن در اموری که به تعبیر خود قرآن کریم ثقیل و همچنین وزین می باشد، دشوار می باشد.

او ادامه داد: آنکه به ما اصرار کردند «حاسبوا انفسکم قبل أن تحاسبوا» جهت آن هم می باشد که ما یک روز حسابی را در پیش داریم، در صورتی که هم‌اکنون محتسِب خود بودیم و همچنین کمبودهای خود را ترمیم و همچنین عیب های خود را تصحیح کردیم، به دارالسلام بار می‌یابیم و همچنین در صورتی که اهل محاسبه نبودیم ممکن می باشد عیب و همچنین نقص افزوده می شود و همچنین با آن هم عیوب و همچنین نواقص وارد یوم الحساب بشویم.

آیت الله جواد آملی با گفتن حدیثی از حضرت علی علیه السلام در خصوص دشواری محاسبه نفس، اظهار کرد: حضرت امیر علیه السلام فرمود: ما یک «استدراج» داریم که عذاب الهی می باشد و همچنین یک «احسان» داریم؛ گاهی ذات اقدس الهی به بعضی اشخاص نعمت‌های فراوانی می‌دهد؛ در صورتی که در حوزه  و همچنین دانشگاه می باشد نعمت‌های علمی و همچنین دانشی می دهد، در صورتی که در بازار می باشد نعمت‌های اقتصادی و مالی می دهد، ولی باید توجه داشت آن نعمت‌های فراوان علمی و همچنین اقتصادی و مالی، گاهی استدراج می باشد؛ یعنی خداوند می خواهد انسان را کم کم بالا ببرد و همچنین سپس انسان را از آن هم بالا به پایین بیندازد؛ هر چه انسان بالاتر برود در هنگام سقوط مرگش قطعی‌تر می باشد، در قرآن فرمود بعضی‌ها خیال می‌کنند ما داریم به آنها احسان می‌کنیم در حالی که ما درجه درجه آنها را بالا می‌بریم تا از آن هم‌جا اینها را پرت کنیم تا هلاک شوند.

او گرفتار شدن به «استدراج» را از آثار شوم عدم محاسبه نفس برشمرد و همچنین گفت: انسانی که اهل محاسبه نیست، زیرا و به درستی که معرفت دقیق ندارد، گاهی خیال می کند که خداوند تبارک و تعالی نسبت به او احسان می‌کند؛ چنین انسانی بین «استدراج» و همچنین «احسان» فرق نمی‌گذارد، او لغزش‌های فراوانی دارد ولی باید توجه داشت خداوند هر بار که او لغزش کرده می باشد عیب و همچنین نقص او را پوشانده، ولی باید توجه داشت آن هم شخص در مقابل آن لطف خداوند، مغرور شده و همچنین خیال می‌کند نزد خداوند عزیز می باشد در حالی که خداوند می فرماید ما او را در فتنه و همچنین آزمون قرار دادیم ولی خود او نمی‌داند؛ محاسبه جهت همین می باشد که انسان آن مسائل خود را بررسی کردن کند؛ تا ببیند به او همچنین نعمت عطا شده تا شاکر باشد یا گرفتار نقمت می باشد تا توبه کند و همچنین خود را اصلاح نماید.

آن مرجع تقلید خاطرنشان کرد: تو آن بادبادک‌ها را دیدید که نخ می‌دهند تا بالاتر بروند ولی باید توجه داشت هنگام و زمانی که نخ آنها قطع می‌می شود از آن هم‌جا گرفتار باد می‌شوند، خداوند نیز بعضی اشخاص را آن هم‌قدر بالا می برد که هنگام و زمانی که پایین افتادند چیزی از آنها نمی‌ماند؛ جهت آنکه سالیان متمادی خداوند کمالات و همچنین نعمت‌های فراوان را در اختیارشان گذاشت ولی باید توجه داشت آنها بیراهه رفتند. بعضی از درخت‌هاست که انسان به طمع یک میوه از آنها بالا می‌رود ولی دیگر راه برگشت ندارد، فرمود آن هم بالا رفتنی که مال تو نیست، حقّ تو نیست و همچنین تو غاصبانه دارید آن هم صعود را انجام می دهید، بدانید که خداوند آن هم‌جا تو را رها می‌کند و همچنین از آن هم‌جا سقوط خواهید کرد.

آیت الله جوادی آملی در فراز غیره ای از سخنان خود به فطرت پذیر بودن قرآن کریم اشاره کرد و همچنین گفتن داشت: ذات اقدس الهی از قرآن کریم به عنوان قول وزین یاد کرده می باشد؛ به تعبیر خداوند قرآن سنگین می باشد یعنی وزین می باشد ولی باید توجه داشت دشوار نیست. بین سنگینی و همچنین دشواری خیلی فرق می باشد فرمود: در صورتی که تو فطرتتان را آلوده نکنید به آسانی معارف قرآن را باور می‌کنید.

او با گفتن آن مطلب که « ندای قرآن جهت فطرت و همچنین گوش جان ما آشناست» گفت: قرآن سخنی می گوید که دل آن هم حرف را می‌پذیرد، زیرا و به درستی که خداوند یک بار آن حرف‌ها را آن هم هنگام و زمانی که که می‌خواست به ما هستی بدهد به ما گفته و همچنین جان ما را با آنها مخلوط کرده می باشد، به ما مفهوم نداد تا از یادمان برود! به ما واقعیت و حقیقت داد که در جان ما آمیخته باشد لذا یادمان نمی‌رود، ممکن نیست آنچه را که خداوند تبارک و تعالی به ما الهام کرده از یاد ما رخت بربندد. تو هنگام و زمانی که سخن از عدل، عقل، صلح، صفا و همچنین وفا می‌گویید، می‌بینید شرق و همچنین غرب عالم، ملحد و همچنین مشرک و همچنین کافر و همچنین غیر کافر آن هم سخن را می‌پذیرند چراکه آن حرف را یک بار قبلاً شنیده‌اند و همچنین زیرا و به درستی که آن حرف را شنیده‌اند جهت جان آنها دلپذیر می باشد لذا جهان می‌تواند در یک سلسله اصولی با هم مطابق و یکدست باشد.

آن مفسر قرآن کریم خلیفه الله بودن را مهمترین امانت الهی عطا شده به بشر دانست و همچنین اذعان داشت: خلیفه الله بودن یک جنبه‌ای در درون ماست که امانت الهی می باشد؛ ما یک جانی داریم که آن هم جان جهت ما نیست بلکه او خلیفه الله و همچنین امانه الله می باشد، او ما را راهنمایی می‌کند و همچنین طبق گفتن قرآن کریم در صورتی که بیراهه رفتیم به او ظلم کرده ایم، معلوم می‌می شود در درون ما یک صبغه الهی هست که خداوند تبارک و تعالی او را به عنوان امانت به ما داد، آن هم مِلک ما نیست، ما بایستی و حتما مطیع او باشیم، در صورتی که حرف او را گوش ندهیم به خودِ ربّانی‌مان ستم کردیم. پس یک نور الهی در درون ما هست که او نه ظالم می باشد نه ظلم را امضا می‌کند و همچنین ارزش ما به آن هم می باشد و همچنین در صورتی که ما از آ‌ن جهت بگذریم یک مخلوق عادی هستیم و همچنین با حیوانات مشترکیم.

انتهای پیام

www.fa.shafaqna.com

حضرت آیت الله جوادی آملی: گرفتار شدن به استدراج از آثار شوم عدم محاسبه نفس می باشد در تاریخ ۱۶ April 2016 | 12:35 pm نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn