جزیه در اسلام جهت چیست؟

مکارم 4 جزیه در اسلام جهت چیست؟

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) –حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی در مورد معنای جزیه در اسلام پاسخ گفته می باشد.
به به گفته شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ آن مرجع تقلید شیعیان بدین شرح می باشد:
پرسش : جزیه جهت چیست؟
منظور از بعثت رسول اکرم هدایت و همچنین ارشاد شهروندان و مردم شهر می باشد که همواره توام با معنویات می باشد؛ ولی از آن هم طرف، در قوانین اسلاممطالبی دیده می می شود که با غرض اصلی اسلام_ارشاد شهروندان و مردم شهر به راه راست_ سازگار نیست؛ چنان که می فرماید: در صورتی که مسیحیان و همچنین یهودیان حاضر شوند جزیهبپردازند، آنان را آزاد بگذارید؛ در صورتی که جزیهخود نحوی توجه به مسائل مادی می باشد؛ بعلاوه چگونه اسلاماجازه می دهد که آنان را تشویق کند که بر آیین تحریف شده خود باقی بمانند؟
پاسخ اجمالی: در قبول دین هیچ اجبار و همچنین اکراهى نیست. در آن بین«جهاد»، مقابله با تهاجم دشمن و همچنین«جزیه»، مالیات عادلانه و همچنین سرانه اقلّیّت اهل کتاب، به حکومت اسلامى جهت حفظ نظم و همچنین امنیّت آنهاست. شواهد تاریخى مثل قبطیان مصر یا اهل ذمّه شامات، نجران و همچنین …گواهى مى دهد جزیه عنوان جریمه و همچنین فشار نداشته؛ بلکه هدف مصرفش در تأمین آسایش آنان بوده می باشد.
پاسخ تفصیلی: یکى از افتخارات اسلاماین می باشد که کسى را مجبور نمى کند که بطور اکراه پیرو آن آیین گردند، چنان که در آیه۲۵۶ از سورهبقره فرموده می باشد: «لاَ اِکْرَاهَ فِى الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِّ»؛ (در قبول دین اکراهى نیست. [زیرا] راه درست از راه انحرافى روشن شده می باشد). سرّ آن مطلب هم واضح می باشد؛ زیرا اسلاماز روز نخست دعوت عمومى خود را براساس منطق و همچنین دلیل نهاده و همچنین در راه مبارزه با خرافات و همچنین موهومات، یگانه سلاحش آن هم تشریح حقایق و همچنین روشن نمودن انظار و افکار عمومى بوده می باشد. با داشتن چنین سلاح نیرومندى که اشخاص بیدار و همچنین فهمیده را به خود جلب مى کند، چه نیازى به زور و همچنین اجبار دارد؟
اساساً عقیده و همچنین ایمانواقعى احتیاج به مقدّمات و همچنین مبانى مخصوصى دارد که تا در انسان از روى درک و همچنین بصیرت و همچنین اختیار حاصل نشود، محال می باشد در دل جاى گیرد؛ و همچنین در صورتی که روزى با جبر و همچنین فشار تحمیل می شود، از محیط زبان بیرون نمى رود و همچنین راهى به قلب پیدا نخواهد کرد؛ و همچنین البتّه با برطرف شدن عوامل جبر، فوراً به صورت نخست باز خواهد گشت.
ایمان یک چنین افرادى در اسلامبى ارزش می باشد. اسلاممى خواهد افرادى را تربیت کند که تا آخرین نفس، پایبند به اصول مقدّس اسلامبوده و همچنین آنى از آن هم غفلت نورزند. آن چنین ایمانى جز با منطق و همچنین دلیل و همچنین تنویر انظار و افکار، میسّر نمى می شود.
هدف جهاددر اسلام، و همچنین مبارزه در برابر تهاجم دشمن، خود بحثى می باشد جداگانه.
امّا جزیه: جزیهمالیات سرانه اى بود که اهل کتابآن را در هر سال شمسی، به حکومت اسلامى مى پرداختند؛ و همچنین علّت قرار دادن چنین مالیاتى آن بود که زیرا و به درستی که کشورهاى آنان به دست مسلمانان اداره مى شد و همچنین یا به صورت یک اقلّیّت در جوامع اسلامى زندگى مى کردند، حکومت اسلامى مجبور بود که حفاظت و همچنین نظم و همچنین امنیّت آنها را به عهده بگیرد؛ از آن لحاظ مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری بود مالیات عادلانه اى از هر فردى که اسلامرا نپذیرفته می باشد گرفتن کند و همچنین در راه تامین وسایل زندگى و همچنین حفظ جان و همچنین مال آنان مصرف نماید.
ناگفته پیداست، نیروهایى که حکومت اسلامى مجبور بود در نقاط متنوع و گوناگون و مختلف کشور متمرکز سازد تا جان و همچنین مال آنها را از هرگونه تجاوز احتمالى مصون دارد، احتیاج به هزینه هاى زیادى داشت که یگانه راه تامین آن هم آن بود که از خود شهروندان و مردم شهر گرفته و همچنین در طریق رفاه خودشان مصرف نماید – به خصوص آن که غیر مسلمانان هرگز در جنگ هایى که با دشمنان اسلام روى مى داد، نفراتى به میدان نمى فرستادند.
شواهد تاریخى گواهى مى دهند مبلغى که از اهل ذمّه گرفتن مى کردند، عنوان جریمه و همچنین فشار نداشت؛ بلکه هدف صرف آن هم در تامین آسایش آنان بوده می باشد. اینک نمونه هایى را یادآور مى شویم:
۱- هنگامى که «عُبادَه بنِ صامِتْ» فرمانروایان مصر و همچنین سایر قبطیان را به دین اسلام دعوت مى کرد، به آنان چنین گفت: اختیار با شماست، خواستید آیین اسلامرا با کمال آزادى اختیار کند و همچنین در صورتی که نمى خواهید مسلمان شوید، مى توانید جزیهبدهید و همچنین تحت فرمان حکومت اسلامى باشید و همچنین تا ما باشیم و همچنین تو باشید، همه ساله رفتارى با تو خواهیم نمود که طرفین از هم خشنود باشیم؛ ما با تو هم پیمان مى شویم، جان و همچنین دارایى تو را حفاظت مى کنیم و همچنین هرکس به دارایی ها تو تجاوز کند با او مى جنگیم!
۲- بعد از آن هم که مسلمانان در نبرد با رومیان فاتح شدند و همچنین قسمت هاى زیادى از «شامات» به دست آنان افتاد، شهروندان و مردم شهر «حِمص» حاضر شدند جزیهبپردازند؛ سپس مسلمانان به عللى صلاح دیدند پیمانى که بین خود و همچنین شهروندان و مردم شهر مسیحى «حِمص» بسته بودند با رضایت طریفین ملغى سازند؛ از آن لحاظ سردار پهناور و بزرگ مسلمانان در یک مجمع عمومى به شهروندان و مردم شهر «حِمص» چنین خطاب کرد: آنچه به ما داده اید از ما پس بگیرید و همچنین ما را از هم پیمانى خود آزاد سازید. شهروندان و مردم شهر «حمص» در پاسخ گفتند: هرگز ما از تو جدا نمى شویم، دادگسترى و همچنین پرهیزکارى تو به مراتب بهتر از رفتار رومیان می باشد، ما حاضریم – در صورتی که تو بپذیرید – همراه نیروهاى اسلامى با ارتش رومیان بجنگیم!
۳- مقدار جزیههایى را که رسول اکرم(صلى اللهعلیه وآله) براى نصاراى «نجران» معیّن نموده، دست مطلب ما را روشن مى سازد؛ زیرا قرار شد که شهروندان و مردم شهر آن هم جا سالى سه هزار «حُلّه» که بهاى هر حله چهلدرهم بود، بطور تدریج در دو وقت بدهند؛ دو هزار آن هم را در ماه صفر و همچنین هزار دیگر را در ماه رجب و همچنین همچنین رسول اکرم(صلى اللهعلیه وآله) با اهل «اذرح» صلح نموده که سالى صد دینار بدهند.
بطور مسلّم آن رقم پول ها در برابر نگهبانى و همچنین حفظ جان و همچنین مال آنها در برابر دشمن، چندان قابل توجّه نبود.(۱)

پی نوشت:

(۱). گرد آوری از کتاب: پاسخ به پرسشهاى مذهبى‏، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، آیت الله العظمى جعفر سبحانى، نسل جوون، چاپ سوم، ص ۳۲۹.

انتهای پیام

www.fa.shafaqna.com

جزیه در اسلام جهت چیست؟ در تاریخ ۱۵ April 2016 | 2:22 am نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn