«شاخصه های شهادت طلبی در سیره فاطمی» نوشتاری از حضرت آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی «شاخصه های شهادت طلبی در سیره فاطمی» نوشتاری از حضرت آیت الله مکارم شیرازی

شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: بر هیچ کس پوشیده نیست که در جمع معصومین علیهم السلام، شأن و همچنین منزلت بانوى محشر، مرکز اتصال نبوت به ولایت، ام الائمه، حضرت زهرا علیها السلام حتی از فرزندش امام و پیشوا حسین علیه السلام نیز والاتر می باشد. از آن رو بعضی از مهم­ترین شاخصه ­های شهادت طلبی در سیرۀ آن هم حضرت مورد واکاوی قرار خواهد گرفت.

به نقل از شفقنا، آن مرجع تقلید در نوشتاری به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) می نویسد: در فرهنگ اسلامى شهادت به عنوان یکى از والاترین ارزش­ ها و همچنین شهیدان از بلندمرتبه ‏ترین انسان­ها خواهند بود و همچنین مردان خداوند تبارک و تعالی همواره آرزوى شهادت در سر مى ‏پرورانند و همچنین از مردن و مرگ طبیعى در بستر بیزار خواهند بود و همچنین شهادت را هزار بار از آن هم برتر مى‏ دانند و همچنین حاضرند ضربات زیادى بر پیکرشان وارد می شود و همچنین شربت شهادت بنوشند ولى در بستر نمیرند، چرا که جان انسان بزرگترین هدیه الهى می باشد و همچنین چه بهتر که آن هدیه الهى نثار راه او می شود، نه آن که در بستر مردن و مرگ به هدر رود.

در ثواب و فضیلت فریضۀ شهادت، همین بس که در حدیثى از پیغمبر اکرم صلى الله علیه و همچنین آله و همچنین سلم مى‏ خوانیم: دیدن کرد کسى دعا کرده و همچنین عرض مى‏ کند: خداوندا من بهترین چیزى که بندگانت از تو مى ‏خواهند را از تو می طلبم، پس بهترین عطایت را به من ارزانى دار؛ پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله صلى الله علیه و همچنین آله و همچنین سلم فرمود: «إن استجیب لک اهریق دمک فی سبیل الله؛ هر گاه دعاى تو مستجاب می شود در راه خداوند تبارک و تعالی شهید خواهى شد».

در حدیث دیگرى از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اکرم صلى الله علیه و همچنین آله و همچنین سلم می­ خوانیم؛ هیچ کس وارد بهشت نمى‏ می شود که آرزو کند از آن هم خارج می شود، مگر شهید که آرزو مى‏ کند باز گردد و همچنین دوباره در راه خداوند تبارک و تعالی شهید می شود، به خاطر آن که الطاف الهى را نسبت به خود خیلی زیاد زیاد مى‏ بیند.

آرى مقام شهدا، در فرهنگ اسلام فوق العاده زیاد می باشد و همچنین آن هم­ها بودند که در هنگام خطر، اسلام را بیمه کردند، و همچنین در صورتی که فداکاری­ هاى شهدایى همچون شهداى «بدر» و همچنین «احد» یا «شهیدان کربلا» نبود، شاید امروز خبرى از اسلام نبود.

امروز نیز دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و همچنین شهادت طلبى دارند آن در حالى می باشد که آنها قدرت مقابله به مثل، نسبت به فرهنگ شهادت را ندارند و همچنین سلاحى که بتوان از آن هم در برابر آن فرهنگ دفاع کرد در خود نمى ‏بینند.

با آن تفاسیر و همچنین با توجه به احادیث معتبر، بر هیچ کس پوشیده نیست که در جمع معصومین علیهم السلام، شأن و همچنین منزلت بانوى محشر، مرکز اتصال نبوت به ولایت، ام الائمه، حضرت زهرا علیها السلام حتی از فرزندش امام و پیشوا حسین علیه السلام نیز والاتر می باشد. از آن رو بعضی از مهم­ترین شاخصه ­های شهادت طلبی در سیرۀ آن هم حضرت مورد واکاوی قرار خواهد گرفت.

چیستی مفهوم «شهید»

در تاریخ ملت­ها روزهایى پیش مى‏ آید که بدون ایثار و همچنین فداکارى و همچنین دادن قربانیان خیلی زیاد خطرات بر طرف نمى‏ می شود، و همچنین اهداف پهناور و بزرگ و همچنین مقدس محفوظ نمى‏ ماند، اینجا می باشد که گروهى مؤمن و همچنین ایثارگر بایستی و حتما به میدان آیند، و همچنین با نثار خون خود از آئین حق پاسدارى کنند، در منطق اسلام به اینگونه اشخاص” شهید” گفته مى‏ می شود.

اطلاق “شهید” از ماده “شهود” بر آنها یا به خاطر حضورشان در میدان نبرد با دشمنان حق می باشد، یا به خاطر آنکه در لحظه شهادت فرشتگان رحمت را دیدن مى‏ کنند، و همچنین یا به خاطر دیدن نعمت­ هاى بزرگى می باشد که براى آنها آماده شده، و همچنین یا حضورشان در پیشگاه خداوند می باشد آن هم چنان که در آیه شریفه‏ «و همچنین لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله أمواتا بل أحیاء عند ربهم یرزقون»‏  آمده می باشد.

در اسلام کمتر کسى به پایه “شهید” مى‏ رسد، شهیدانى که آگاهانه و همچنین با اخلاص نیت به سوى میدان نبرد حق و همچنین باطل رفته، و همچنین آخرین قطرات خون پاک خود را نثار مى‏ کنند.

آن نقطه نیز قابل توجه می باشد که شهادت در فرهنگ اسلام دو معنى متغایر و متفاوت دارد: معنى “خاص” و همچنین دیگرى معنى گسترده و همچنین “عام”.

معنى خاص شهادت آن هم کشته شدن در معرکه جنگ در راه خداوند تبارک و تعالی می باشد که احکام خاصى در فقه اسلامى دارد، شامل عدم مستلزم و نیاز شهید به غسل و همچنین کفن، بلکه با آن هم لباس خونین دفن مى‏ می شود!

ولی باید توجه داشت معنى وسیع شهادت آن هم می باشد که انسان در مسیر انجام وظیفه الهى کشته می شود، یا بمیرد، هر کس در حین انجام چنین وظیفه‏ اى به هر صورت از دنیا برود “شهید” می باشد.

تأملی در مقام شهیدان

در باره مقام شهیدان روایات عجیبى در منابع اسلامى دیده مى‏می شود که حکایت از عظمت فوق العاده ارزش کار شهیدان مى‏کند.

در حدیثى از رسول خداوند تبارک و تعالی صلى الله علیه و همچنین آله و همچنین سلم مى‏ خوانیم: ان فوق کل بر برا حتى یقتل الرجل شهیدا فى سبیل الله؛ ” در برابر هر نیکى، نیکى بهترى وجود دارد تا به شهادت در راه خداوند تبارک و تعالی رسد که برتر از آن هم چیزى متصور نیست.

هم چنین در حدیث دیگرى از آن هم حضرت نقل شده می باشد؛ المجاهدون فى الله قواد اهل الجنه!:” مجاهدان راه خداوند تبارک و تعالی بزرگان و رهبران اهل بهشتند”!، امام و پیشوا باقر(علیه السلام) در فرازی دیگر فرمودند؛« هیچ قطره‏اى محبوب­تر در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی از قطره خونى که در راه او ریخته مى‏ می شود، یا قطره اشکى که در تاریکى شب از خوف او جارى مى‏گردد، نیست، و همچنین هیچ گامى محبوب­تر در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی از گامى که براى صله رحم برداشته مى‏ می شود، یا گامى که پیکار در راه خداوند تبارک و تعالی با آن هم تکمیل مى‏ گردد نمى‏ باشد» در صورتی که تاریخ اسلام را و همچنین رق زنیم مى ‏بینیم، قسمت مهمى از افتخارات را شهیدان آفریده‏ اند، و همچنین قسمت و بخش عظیمى از خدمت را آنان کرده‏ اند.

روى همین جهت در حدیث مفصلى که از امیر مؤمنان علیه السلام از رسول خداوند تبارک و تعالی صلى الله علیه و همچنین آله و همچنین سلم در باره مقام شهیدان نقل شده مى‏ خوانیم: پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ص سوگند یاد کرد:«سوگند به کسى که جانم در دست او می باشد که وقتى شهیدان وارد عرصه محشر مى‏شوند در صورتی که پیامبران در مسیر آنها سوار بر مرکب باشند پیاده مى‏ شوند، به خاطر نور و همچنین ابهت آنان و همچنین هر یک از آنها هفتاد هزار فرد یا شخص را از خاندان و همچنین همسایگان خود شفاعت مى‏ کند.

مردن و مرگ اندیشی فاطمی ؛ در پرتو اتصال به منبع غیب

در تبیین آن مسأله بایستی و حتما اذعان نمود در  «مسند احمد» از ام سلمه چنین آمده می باشد؛ وقتى فاطمه (علیها السلام) به آن هم بیمارى که به شهادتش منتهى گشت، بیمار شد من از او پرستارى مى‏کردم، روزى حالتش را از همه روز بهتر دیدم، على (علیه السلام) به دنبال کارى رفته بود، فاطمه (علیها السلام) به من فرمود: آبى بیاور تا غسل کنم، آب آوردم و همچنین او غسل کرد، غسلى که بهتر از آن هم ندیده بودم.

سپس فرمود: لباس‏ هاى جدید و تو و تازه ‏اى براى من بیاور، لباس‏ ها را آوردم و همچنین به او دادم، و همچنین او پوشید. سپس فرمود: بسترم را در وسط اطاق بیفکن، من آن کار را کردم، او دراز کشید و همچنین رو به قبله کرد، و همچنین دستش را زیر صورتش گذاشت، سپس فرمود: اى ام سلمه! من در حال حاظر از دنیا می روند (و همچنین به ملکوت اعلا مى شتابم) در حالى که پاک شده‏ ام، کسى روى مرا نگشاید. آن سخن گفت و همچنین چشم از جهان پوشید!

آن حدیث به خوبى نشان مى‏ دهد که فاطمه‏ از لحظه مرگش آگاه و همچنین با خبر بوده، و همچنین بى ‏آن هم‏که نشانه ‏هاى آن هم در او باشد، آماده شهادت بوده می باشد، و همچنین از آن هم‏جا که هیچ کس لحظه مردن و مرگ‏ را جز به تعلیم الهى نمى‏داند آن نشان مى‏ دهد که از سوى خداوند تبارک و تعالی به او الهام مى‏شد.

آرى، روح او با عالم غیب مرتبط بود، و همچنین فرشتگان آسمان با او سخن مى‏ گفتند.و همچنین از آنجا که مطابق روایات حتى او از مریم دختر عمران و همچنین مادر حضرت عیسى برتر بود، و همچنین همین امر جهت اثبات مدّعا کافى می باشد، زیرا قرآن با صراحت مى‏ گوید: مریم با فرشتگان خداوند تبارک و تعالی سخن مى‏گفت، آیات متعددى در آن باره در سوره مریم و همچنین آل عمران وجود دارد. بنابراین فاطمه (علیها السلام) دخت گرامى پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اسلام (صلى الله علیه وآله و همچنین سلم) به طریق اولى بایستی و حتما بتواند با فرشتگان آسمان هم سخن می شود.

زهد و همچنین ایثار؛ شاخصۀ هدایت امّت و همچنین استقبال از شهادت  

از عجایب و همچنین شگفتی هاى حضرت فاطمه سلام الله علیها آن می باشد که آن هم بانوى اسلام سلام الله علیها بعد از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله صلى الله علیه وآله و همچنین سلم و همچنین قبل از شهادت‏ مورد ستم‏ هاى زیادى واقع شد، ستم‏ هایى که بیمارى جانکاه او از آن هم ریشه مى‏ گرفت، و همچنین با آن‏که سؤال زنان مدینه به هنگام عیادت آن هم بانو مخصوصا از وضع حال و همچنین بیمارى او بود، و همچنین قاعدتا بایستی و حتما چیزى از دردهاى خود بگوید، بلکه هر چه می گوید از آن هم بگوید، با آن حال حتى یک کلمه از حال خودش سخن نگفت، و همچنین محور تمام سخنان او مسأله غصب خلافت و همچنین مظلومیت على علیه السلام و همچنین خطرات بعدی آن انحراف پهناور و بزرگ براى امت اسلامى بود.

عجبا که او هیچ از درد خویش سخن نگفت، و همچنین هر چه گفت از درد شوهر یا همسر خود على علیه السلام گفت، و همچنین از معظلات و مسائل و مشکلات جهان اسلام.

آرى روح پهناور و بزرگ زهرا علیها السلام برتر از آن هم می باشد که از خودش و همچنین دردهایش- هر چند پهناور و بزرگ بود سخن بگوید، و همچنین بلند پروازتر از آن هم می باشد که حتى تا آن حد صعود کند، او تنها و فقط از امام و پیشوا و همچنین همسر محبوبش على علیه السلام و همچنین دردهاى او سخن گفت.

او نگران شخص خود نبود، او نگران امت اسلامى بود که چه بعدی شوم و همچنین دردناکى در پیش داشت و همچنین آن بهترین نشانه عظمت فاطمه علیها السلام و همچنین مقام فداکارى و همچنین ایثار آن هم بانوى زنان جهان می باشد.

زهد و همچنین ایثار فاطمی؛ مقوم شهادت طلبی

بدیهی می باشد با توجه به آن‏که حب دنیا سرچشمه همه گناهان می باشد، چنانکه در حدیث معروف نبوى آمده‏«حب الدنیا رأس کل خطیئه» لذا تمام تجاوزها، جنایت‏ ها، ظلمت‏ ها، و همچنین ستم‏ ها، دروغ‏ ها، خیانت‏ ها به خاطر دلبستگى شدید به مال، مقام و همچنین شهوت صورت مى ‏گیرد، روشن می می شود که زهد و همچنین وارستگى پایه اصلى تقوا و همچنین پاکى و همچنین صلاح می باشد.

ولى «زهد» به معناى ترک دنیا و همچنین رهبانیت و همچنین بیگانگى از اجتماع نیست، بلکه واقعیت و حقیقت زهد آن هم آزادگى و همچنین عدم اسارت در چنگال دنیاست.

از آن رو در صورتی که یک روز فردی ببیند رضاى خداوند تبارک و تعالی در آن می باشد که از همه آن هم چشم بپوشد، به آن معامله حاضر باشد، و همچنین از جان و همچنین دل بگوید: هر دو عالم را به دشمن ده که ما را دوست بس.

و همچنین در صورتی که یک روز حفظ آزادگى و همچنین شرف و همچنین ایمان در چشم‏ پوشى از مال و همچنین جان و همچنین زندگى بود فریاد «هیهات منا الذله» بلند کند.

با آن فراز کوتاه و همچنین با بهره گیری از دیدگاه احادیث پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله و همچنین سلم می­ قدرت نقش زهد و همچنین ایثار را در تقویت شجاعت و همچنین شهامت حضرت فاطمه علیها السلام مورد توجه قرار داد.

در صحیح مسلم مى‏ خوانیم: هنگامى که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله صلى الله علیه وآله و همچنین سلم در مکه بود، یک روز در کنار منزل و خانه کعبه مشغول نماز بود، یکی از شقى‏ ترین یاران ابوجهل بچه دان آلوده شتر ذبح شده را هنگامى که پیغمبر (صلى الله علیه وآله و همچنین سلم) سجده کرد پشت شانه هاى او افکند.

کسى آن ماجرا را به فاطمه (علیها السلام) خبر داد، و همچنین او در حالى که دختر خردسالى بود آمد و همچنین آن هم را از شانه پدر برداشت و همچنین به کنارى افکند، رو به ابوجهل و همچنین یارانش کرد و همچنین آنها را ملامت و همچنین سرزنش نمود،آرى فاطمه‏ علیها السلام از آن هم کودکى مجموعه ‏اى از «محبت» و همچنین «شجاعت‏» بود و همچنین در دفاع از پدر در همه حال آماده بود.

هم چنین از دیگر نمونه­ های فضایل اخلاقى بانوى اسلام شامل شجاعت و همچنین شهامتش در مقام دفاع از پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله و همچنین سلم) در مقابل مشرکان مکه، و همچنین آمدنش به میدان احد براى بستن زخم‏ هاى پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله و همچنین سلم) می باشد که بر کسى پوشیده نیست، و همچنین در احادیث فراوان اسناد و همچنین مدارک آن هم آمده می باشد. آن هم حضرت  از لحظه تولد در مسیر عبودیت و همچنین بندگى خداوند تبارک و تعالی بود و همچنین آن امر تا آخرین لحظات عمرش ادامه داشت.

حضرت فاطمه(سلام الله علیها)؛ نخستین شهیدۀ ولایت

گفتنی می باشد رویکرد سخنان حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از وفات پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله صلى الله علیه وآله و همچنین سلم، بر محور دفاع از ولایت منحصر شده می باشد؛ دفاع و همچنین حمایت که تا پای جان پارجا ماند و همچنین  درس بسیاری بزرگی جهت همه شیعیان می باشد.

به عنوان نمونه در «ماجراى غم ‏انگیز فدک» غصب آن هم از نظر بُعد اقتصادى و همچنین بعد سیاسى اثر مى‏ گذاشت، چرا که على علیه السلام و همچنین خاندان او در صورتی که در مضیقه شدید اقتصادى قرار مى‏ گرفتند قدرت سیاسى آنها به آن هم نسبت تحلیل مى‏ رفت، و همچنین به تعبیر دیگر وجود فدک در دست آنان امکاناتى در اختیارشان قرار مى‏داد که مى توانسته بود پشتوانه مسأله ولایت‏ باشد، آن هم‏گونه که دارایی ها خدیجه علیها السلام پشتوانه‏ اى براى پیشرفت اسلام در آغاز نبوت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اسلام صلى الله علیه وآله و همچنین سلم بود لذا آن هم حضرت رمز ولایت را رسیدن جامعه به وحدت اسلامی عنوان کردند.

سخن آخر

در خاتمه بایستی و حتما گفت آن هم حضرت  دائما و همچنین در واپسین لحظه عمر کوتاه و همچنین پر درد و همچنین رنجش بالخصوص همچون شمعى مى ‏سوخت تا اطراف خود را روشن سازد و همچنین با شهادت طلبی خود گمراهان را نجات دهد و همچنین مدافع حق و همچنین عدالت باشد. که آن درسى می باشد پهناور و بزرگ براى همه انسان ‏هاى آزاده و همچنین با هدف و همچنین همه ایثارگران و همچنین فداکاران تاریخ بشر.

لذا بایستی و حتما گفت  نه تنها دیروز، بلکه امروز نیز فرهنگ سرنوشت‏ ساز “شهادت” می باشد که لرزه بر اندام دشمنان مى‏ افکند، و همچنین آنها را از نفوذ در دژهاى اسلام مایوس مى‏ کند، و همچنین چه پر برکت می باشد فرهنگ شهادت براى مسلمانان، و همچنین چه وحشتناک می باشد براى دشمنان اسلام.

بی تردید فرهنگ جهادت و همچنین شهادت عامل حفظ کشور در مقابل هر گونه تهدیدی می باشد و همچنین نباید اجازه داد عده ای قلم به دست آن فرهنگ ناب را در جامعه کمرنگ و همچنین تضعیف کنند لذا در بزرگداشت شهدا و همچنین ایثارگران دو ثمره مهم وجود دارد، یکی حق شناسی نسبت به گذشتگان می باشد و همچنین غیره ای تضمین اقتدار و همچنین حفظ روحیه جهاد و همچنین شهادت جهت بعدی.

انتهای پیام

www.fa.shafaqna.com

«شاخصه های شهادت طلبی در سیره فاطمی» نوشتاری از حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تاریخ ۱۲ March 2016 | 10:32 am نشر یافته شده شده می باشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn