آگهی چیست ؟

advanced advertising 960x480 آگهی چیست ؟

ثبت آگهی

* ارائه چند تعریف در مورد اطلاعیه
یكی دیگر از کار های ارتباطات عمومی ارسال اطلاعیه برای وسایل رابطه جمعی بمخصوص مطبوعات است كلمه اطلاعیه در فرهنگ فارسی مترادف خبر اطلاع علم معرفت شهرت وزیاد دیده شده یت حدیث و روایت آمده است . در این مبجث منظور ما از اطلاعیه همان وسیله ای است كه تا چندی پیش یعنی شروع نخستین سال کار فرهنگستان ایران درسال ۱۳۱۴ بدان اعلان گفته می شد .
در فرهنگ نفیسی از اعلان اینگونه تعریف شده است :اعلان هر مطلب مهمی است كه جهت اشتهار اطلاع عموم مردم برپارچه هاو كاغذنوشته در گذرگاههای عامه بچسبانند و یا در روزنامه ها بنویسند .همين طور در فرهنگ معین در مورد آگهی می خوانیم :اگهی خبری است كه از جانب فردی یا مؤسسه ای در روزنامه و مجلات رادیو وتلویزیون انتشار یابد آن معمولا جنبه تبلیغاتی دارد .
در اینكه آگهی نوعی خـبر نیست تردیدی نمی توان داشت زیرا چنانچه از نظر دانش روزنامه نگاری اعلام بیان وقایع جذاب زندگی اجتماعی و نقل عقاید و افكار عمومی بدانیم اطلاعیه در خارج از دایره این تعریف قرار می گیرد چون اعلان نه حادثه جالبی است كه موردتوجه همگان باشد و نه می توان آن را در قلمرو نقل عقاید افكار عمومی محسوب داشت .
تا اینجا معلوم شد كه اطلاعیه وسائل ی است جهت آگاه كردن مردم از امری اما آنچه از عنصر اطلاع دادن برخوردار است می تواند در ردیف یكی از وسایل وادوات ارتباطی قرار گیرد با تذکر به مطالب بالا می توان گفت : « آگهی وسیله ای است كه پیامگزار به یاری آن در ازای پرداخت تعرفه ای مقصود خودرا از راههای ارتباطی به اطلاع گیرندگان پیام می رساند .»
در اینكه اگهی نوعی نیست تردیدی نمی توان داشت زیرا اگر از نظر دانش روزنامه نگاری اعلام بیان وقایع جذاب زندگی اجتماعی نقل عقاید و افكار عمومی بدانیم آگهی در خارج از دایره این تعریف قرار می گیرد
*رپورتاژ یا گزارش اگهی
هر گاه واقعه ای به صورت ساده و بدون شرح تفصیل به اطلاع مردم برسد آن را خبرمی نامند و اگر همین خـبر جنبه توصیفی و تصویر ی پیدا كند به مفهومهمراه با ذكر جزئیات امر گزارش كامل حادثه باشد در نگارش آن تجسم صحنه ها تشریح اوضاع واحوال بیشتر مورد توجه قرار گیرد آن را رپورتاژ می گویند تهیه و تنظیم رپورتاژ از كارهای اختصاصی خبرنگاران وگزارش نویسان مطبوعات دیگر وسایل رابطه جمعی است ولی مسئولان روابط عمومی نیز در مواقع مقتضی می توانند به جای خـبر كوتاه و آسان به تهیه تنظیم گزارش مطبوعاتی دست بزنند و خبر را از جنبه های مختلف مورد توجه قرار دهند و به شرح و تشریح آن بپردازند.چون در تنظیم گزارش آگهی منظور تنظیم كنندگان شناساندن یك مؤسسه یا عرضه كالادر لبـاس است پس باید در درجه اول طوری تنظیم شود كه مردم آن را یك خبرعادی تلقی كنند نه تبلیغات و اطلاعیه ، پس در انتخاب عناوین می بایست دقت كافی مبذول گردد تا جایی كه ممكن است عنوانها به تیترهای خبری نزدیكتر شود .
* در تنظیم متن گزارش اگهی می بایست دو نكته كاملاً رعایت شود :
۱ـ خـبر نمی بایست بزرگتر از حادثه به مردم عرضه شود زیرا ممكن است صورت اگهی صرف پیدا كند و تأثیر ضروری را بجای نگذارد.۲ ـ نمی بایست در متن طوری گنجانده شود كه تحت الشعاع مطلب دیگر قرار گیرد جلب توجه نكند .
بعد از تهیه تنظیم گزارش آگهی مسئله انتخاب وسیله نشر مهم است از آنجا كه وسایل نشر در اجتماع فراوانند و تمام به یك اندازه از تمام آنها مصرف نمی كنند گروهی ازمردم بیشتر با مطبوعات سر وكار دارند عده ای منحصراً از رادیو استفاده می كنند وگاهي از طبقات تلویزیون را بر دیگر وسایل رابطه ترجیح می دهند پس انتخاب وسیله نشر برای دادن گزارش اطلاعیه احتیاج به زمان و مطالعه زیاد دارد .مسئول روابط عمومی در درجه اول باید ویژگیها تمام وسایل نشر را بداند و ازارزش و عمق تأثیر هر یك بخوب ی آگاه باشد پس در باره اینكه مثلاً كدام دسته ازمردم بیشتر روزنامه می خوانند یا چه طبقه ای با رادیو سروكار دارند اطلاعات دقیقی كسب كند بعد از كسب این اطلاعات تشخیص دهد كه مساله مورد نظر به كدام یك از وسایل نشر فرستاده شود خوبتر است مفید واقع می شود .بعد از تهیه تنظیم گزارش آگهی و انتخاب وسیله نشر مسئول روابط عمومی بایستی نامه ای بنویسد و مطلب خود را به انضمام آن نامه برای وسیله نشری كه انتخاب كرده بفرستد تشخیص دهد كه مطلب تهیه شده در كدام صفحه وستون مجله یا روزنامه چاپ شود، نتیجه بهتری می دهد و یا در رادیو تلویزیون در چه ساعتی پخش شود شنونده و بیننده بیشتری پیدا می كند ی جایا ساعت انتشار را با دقت تعیین كرد آنگاه ضمن نامه ای از مدیر وسیله نشر بخواهد كه مطلب فرستاده شده را درموعد مقرر انتشار كند

*چند نكته در باره تهیه وتنظیم اطلاعیه :
۱ ـ در هر اطلاعیه باید نخست معین شود كه گیرنده پیام كیست به جمله دیگر معین كردن نوع اطلاعیه مثلاً نوشتن اطلاعیه مناقصه اگهی مزایده ، آگهی استخدام و جز آن سبب می شود كه گروههای ذینفع آگهی های مربوط به خود را آسانتر و زودتر پیدا كنندو بخوانند.
اگهی وسیله ای است كه پیامگزار به یاری آن در ازای پرداخت تعرفه ای مقصود خودرا از راههای ارتباطی به اطلاع گیرندگان پیام می رساند
۲ ـ بعضی وقتها جهت اینكه نظر پیام گیرندگان را بیشتر به متن اگهی متذکر كنند گروههای موردنظر را نیــز در بالای آگهــی معین می سازند مثــلاً می نویسنــد « قــابل توجــه فارغ التحصیلان مراكز تربیت معلم مازندران »
۳ـ متن آگهی باید متناسب با مساله آن باشد و عبارات عبارات به مقتضای حال ومقال برگزیده شود .
۴ ـ مهمترین اصل در تنظیم اگهی آن است كه پیام روشن رسا باشد به نحوی كه برای گیرندگان آن هیچگونه ابهام و اشكالی ایجاد نكند .
۵ ـ در نوشتن اطلاعیه كلمات نقش موثر ی ایفاء می كنند باید در روش بكارگرفتن كلمه وعبارت بندی صحیح و مربوط ساختن آنها به یكدیگر و بخصوص مفهوم ها عبارات اهتمام كامل مبذول داشت تا گیرندگان پیام بتوانند بسهولت و بدون هیچگونه اشكالی منظورپیامگزار را در یابند.
۶ ـ نكته قالب توجه در تنظیم اطلاعیه ، معین كردن پیام دهنده مقام مسئولی است كه اقدام به نشر اطلاعیه می كند .

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn